BRATISLAVA. Klasika Okolo Flámska vznikla v roku 1913. Za vyše sto rokov sa stala jednou z najprestížnejších v cyklistickom svete. Pre mnohých pretekárov je to Everest medzi klasikami.
Medzi víťazmi sú samé veľké mená - Merckx, De Vlaeminck, Van Looy, Magni, Boonen, Cancellara. No zrejme najväčšou hviezdou flámskych klasík a špeciálne Ronde bol Johan Museeuw. Známy aj ako Lev z Flámska.
Museuuw mal cit pre jazdu na kamenných cestách aj na kopcoch. Vyžaduje si to špeciálnu techniku. Môžete mať skvelú výkonnosť, ale základom je na stúpaniach zostať sedieť a nevstávať do pedálov.
Lepšie potom prenášate silu na zadné koleso, ak pretekár vstane a ide zo sedla, stráca zadné koleso trakciu. Časť energie sa stráca.
A veľmi dobre to vie aj Peter Sagan. Pred rokom na Paterbergu išiel technicky dokonale.
V prudkej pasáži šliapal posediačky a plynule. Začal sa Sepovi Vanmarckovi vzďaľovať. Ten v snahe zachytiť sa ho sa postavil zo sedla a zaostal ešte viac. Sagan si už prvú priečku nenechal vziať.
Okolo Flámska sú preteky plné pádov. Každoročne je ich neúrekom. Napríklad v roku 2014 padali skoro všetci. Stijn Develder, vtedajší šampión Belgicka, mal až tri pády. A napriek tomu dokázal preteky dokončiť.
Jeden z najsmutnejších pádov, ktorý sa na Okolo Flámska odohral, sa stal ešte v roku 1987.
Dán Jesper Skibby mal problém vyjsť Koppenberg, ktorý má v naprudšom mieste 22-percentný sklon. Skibby to nezvládol a spadol. Nič by na tom nebolo, pád bol v nízkej rýchlosti, lenže za ním bolo auto s riaditeľom pretekov, ktoré mu takmer prešlo po nohách.
Po tomto incidente organizátori Koppenberg na niekoľko rokov z trate radšej vyškrtli. Tento rok však na trati nechýba.
Špeciálne miesto na trati Ronde mal vždy Kapelmuur. Trasa za sto rokov vždy menila, ale keď preteky končili v Ninove, Kapelmuur bol svedkom rozhodujúcich nástupov a vždy bol plný fanúšikov.
Atmosféra na ňom možno aj predčí to, čo býva v alpských etapách na Tour de France.
Ak je momentálne medzi fanúšikmi veľkou témou, že súperi nechcú v úniku ťahať spolu s Petrom Saganom, pozrite si ako v roku 2011 v závere odvážne drel Fabian Cancellara a nevyhral.
Švajčiar bol najsilnejší a nehľadel na nič. Ťahal čo to dá, kým niektorí za ním ledva stíhali. Na cieľovej rovinke potom však Cancellara už najrýchlejší nebol.
Švajčiar vyhral Okolo Flámska tri razy a zrejme najslávnejším momentom posledných ročníkov je jeho veľký duel s Tomom Boonenom v roku 2010. Cancellara mu ušiel na Kapelmuure ako nič. O týždeň na to vyhral aj Paríž - Roubaix a začalo sa špekulovať, že musí mať v bicykli motor, keď vyhráva s takou prevahou.