Filip Polc: Cyklistický zjazd je ako formula 1

(Autor: Redbull)
Miloslav Šebela|9. nov 2012 o 14:51

Jazdiť na bicykli šialenou rýchlosťou medzi obrubníkmi a po schodoch dokáže Filip Polc najlepšie na svete.

Zábery, ako sa na bicykli rúti šialenou rýchlosťou dole schodmi kdesi v Južnej Amerike, si pred rokom na YouTube pozerali milióny ľudí. Len nedávno sa preslávil ďalšou krkolomnou jazdou. Na Monseratte v Bogote pretekal v cyklistickom zjazde na trati s najväčším počtom schodov – 1034. Tridsaťročný Pezinčan Filip Polc bol z celej svetovej špičky zjazdárov najrýchlejší a zapísal sa do Guinnessovej knihy rekordov.

BRATISLAVA. Že ho bicyklovanie veľmi baví, zistil už ako malý chlapec z mesta. Vyrastal v Pezinku a v Bratislave.

„Keď som prišiel zo školy, šli sme sa s kamarátmi voziť od mesta. Naháňali sme sa, jazdili po schodoch. Tam niekde mi to prirástlo k srdcu aj s tým, že sa viem dobre adaptovať, mám odhad a viem poskákať veci, ktoré iní neskáču.“

Od cyklokrosu a bikrosu sa dostal k horskej cyklistike. Techniku a dynamiku, ktorú mal z predchádzajúcich disciplín, mohol najlepšie rozvinúť v zjazde.

„Keď som mal 14 rokov, downhill bol na Slovensku iba v začiatkoch. Cítil som, že ma to baví a chcem sa v ňom zdokonaľovať. Od pätnástich som už jazdil na pretekoch po Európe.“

((piano))

Chlapčenské hecovanie

Aj Peter Sagan v mladosti rád skúšal, čo všetko na bicykli dokáže. Z dlhej chvíle skákal zo strechy garáže na dvor. Filip Polc sa radšej hecoval spolu s kamarátmi.

„Vymýšľali sme rôzne veci, spúšťali sme sa zo stromov alebo sme skúšali rôzne skoky. Napríklad kto preskočí viac detí ležiacich na zemi. Stále sme posúvali hranice. Podpichovanie bolo niečo prirodzené, čo ma posúvalo ďalej. Keď niečo nikto nevie dať, ty to chceš dať.“

Aj vďaka tomu, že so zjazdom začal veľmi mladý, dokázal už v pätnástich na pretekoch porážať „eliťákov“, až ho to dotiahlo do svetovej špičky.

Dnes už cestuje z jedných pretekov na druhé po celom svete. Mimo nich sa poctivo venuje kondičnej príprave. Behá, chodí do posilňovne, trénuje výbušnosť, kilometre naháňa aj na cestnom bicykli.

Zlomené kosti

Donwnhill môže aj bolieť. Pred tromi týždňami na pretekoch v Bolívii spadol na neoficiálnom tréningu jeden z pretekárov zo štvormetrového mostíka tak nešťastne, že si zlomil lebku.

„Keď vidím ľudí, ktorí riskujú a padajú, mám z toho nepríjemný pocit. Treba sa od toho odosobniť a spraviť jazdu čisto, bez strachu. Strach na začiatku je a hovorí ti, aby si si dával pozor tam, kde už niekto spadol.“

Ako pri každom extrémnom športe sa ani najtrénovanejší a najtalentovanejší nedokážu pripraviť na všetky prekvapenia.

„Sú momenty, ktoré sa nedajú ovplyvniť. Podklad sa mení s každým ďalším jazdcom. Môže sa odvaliť kameň, ktorý tam predtým nebol a keď bude v stope a ty ideš prirýchlo, nestihneš zareagovať. Reakčný čas, brzdenie, gravitáciu nemožno oklamať. Sú tam určité možnosti, ktoré sa dajú zachrániť, ale niektoré situácie sa končia tým, že letíš z bicykla – sú tam skaly, schody, betón, múriky, železá. Nemusí to dopadnúť dobre.“

Za dlhú kariéru sa ani jemu nevyhli zranenia. „Mal som polámaných veľa kostí. Zápästie, lopatku, ruku. Najhoršie som dopadol pred dvomi rokmi v Rumunsku, keď som padol na peň a mal som veľa vnútorných zranení.“

Bicykel na sezónu

Polc si trasu zjazdu zvykne prvýkrát prejsť pešo. Sleduje trať, skoky, kritické miesta. „Z toho, ako si ju prechádzam, si urobím víziu, ako skočím, odkiaľ sa odrazím, ako dopadnem, v akej rýchlosti, aký prevod použijem, kde budem brzdiť. Všetko si načítavam, aby som v prvej jazde nebol prekvapený.“

Polc odhaduje, že na trati môže niekedy dosahovať aj rýchlosť 80 až 90 km/h. „Ale keď letíte po kameňoch, môžete mať pocit, že idete aj dvesto.“

Špeciálny celoodpružený bicykel, ktorý používa, mu vydrží približne jednu sezónu. Rám je spevnený, aby lepšie zvládal prudké nárazy. Brzdy sú hydraulické.

„Je to skoro ako vo formule 1. Na každú trať sa nastavuje pruženie aj tlak pneumatík. Na každý povrch, či je sucho, či je mokro, je iné nastavenie. Nájsť to správne môže byť ťažké.“

Najviac sa opotrebúvajú pneumatiky a brzdy. Pneumatiky vydržia 4 – 5 jázd. „Každá časť na bicykli môže vydržať celý rok, ale keď máš trochu smolu, môžeš jednu súčiastku meniť aj trikrát za sezónu. O bicykel sa musím starať ako o pretekárske auto. Celý sa rozoberie a prekontroluje, či netreba niečo vymeniť. Hoc aj malá skrutka.“

Z Bratislavského hradu

„Ľudia downhill vnímajú skreslene - ide to dole kopcom, pustíš brzdy, vypneš mozog a ideš. To je taký najrozšírenejší názor. Ale vo Svetovom pohári je veľmi vysoká úroveň konkurencie. Prirovnal by som to k alpským lyžiarom, ktorí tiež bojujú o stotiny, tisíciny sekundy. Každý malý detail rozhoduje a kondícia je veľmi dôležitá. Je to ako v každom vrcholovom športe. Bez nej by neboli výsledky.“

Do svetovej špičky patrí okolo stovky jazdcov. Bicykluje však celý svet a popularita extrémnych zjazdov tiež rastie. „Všade sa bikuje. Je to jeden zo športov, ktorý mladých láka. Neraz ma prekvapuje, keď niekam prídem a vidím, aké majú miestni jazdci vybavenie a trate.“

Na Slovensku rastie niekoľko Polcových nasledovníkov.

„Je u nás zopár juniorov, ktorí by to mohli niekam dotiahnuť, ale musia mať pevnú vôľu. Napríklad Rasťo Baránek z Považskej Bystrice a Martin Knapec z Rajeckých Teplíc. Sú to juniori, ktorí výborne jazdia, ale musia spraviť výsledky. To sa im zatiaľ nepodarilo, aj keď v tréningoch jazdia dobre.“

Športovou sériou tohto druhu je u nás Slovenský pohár. Budúci rok by mal v Bratislave pribudnúť aj zjazd v meste.

„Chceli by sme mestské preteky spraviť z Hradu. Práve teraz na tom pracujeme.“ Filip Polc verí, že sa im podarí pritiahnuť na Slovensko svetovú špičku. „Keď chodím po svete, chcem dobyť niektoré mesto. Teraz sa budem snažiť vyhrať doma. Na to sa veľmi teším.“

Filip Polc (1982)

  • Bicykluje od štyroch rokov, od štrnástich sa venuje downhillu.
  • V roku 2001 sa stal majstrom Európy.
  • Na majstrovstvách sveta je jeho najlepším výsledkom piate miesto.
  • V posledných rokoch sa špecializuje na mestské zjazdy.
  • Zvíťazil na rôznych podujatiach v Brazílii, Peru, Bolívii či Kolumbii.
  • Tento rok sa zapísal do Guinnessovej knihy, keď v rekordnom čase zdolal trasu s najvyšším počtom schodov - 1034.
  • Drží slovenský rýchlostný rekord na bicykli na snehu 106,51km/h.

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Ďalšie športy»Filip Polc: Cyklistický zjazd je ako formula 1