Michael Schumacher získal štvrtý titul majstra sveta ako tridsaťdvaročný, jeho nasledovník oslávil v tejto sezóne len 26 rokov.
Nemec Sebastian Vettel získal v nedeľu štvrtý titul majstra sveta v F1. Jazdec stajne Red Bull triumfoval na VC Indie a posilnil si tak vedúcu pozíciu na čele celkového poradia.
Jeho najväčší konkurent v boji o titul Fernando Alonso výrazne zaostal a stratil už akúkoľvek šancu na zisk titulu.
Vettel sa tešil z titulu svetového šampióna štyri sezóny po sebe - 2010, 2011, 2012 a 2013. Red Bull získal prvenstvo aj v Pohári konštruktérov.
Rodák z Heppenheimu po finiši robil na trati hodiny, potom vystúpil z monopostu a poklonil sa divákom na tribúnach.
"Bolo to inštinktívne, spontánne. Nemáme to síce povolené, ale cítil som, že je to správne," povedal v cieli Vettel.
Najbližšia VC sa pôjde o týždeň na okruhu Yas Marina v Abú Zabí v Spojených arabských emirátoch.
Za oslavu titulu dostal Vettel napomenutie a jeho tím Red Bull pokutu 25 000 eur.
"Trest je za zdržovanie. Vettel mal okamžite odísť do garáže a tam odstaviť monopost," tvrdí Medzinárodná automobilová federácia (FIA).
Nemec počas oslavného kola roztočil monopost, "driftoval" až horeli gumy, vystúpil z monopostu s rukami na hlavou a pokľakol na asfalt a klaňal sa pred divákmi.
1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 1:31:12,187 h, 2. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes +29,823 s, 3. Romain Grosjean (Fr.) Lotus +39,892, 4. Felipe Massa (Braz.) Ferrari +41,692, 5. Sergio Pérez (Mex.) McLaren +43,829, 6. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes +52,400.
1. Vettel 322, 2. Alonso 207, 3. Räikkönen 183, 4. Hamilton 169, 5. Webber 148, 6. Rosberg 144, 7. Grosjean 102, 8. Massa 102, 9. Button 60, 10. Di Resta 40
1. RedBull-Renault 470, 2. Mercedes 313, 3. Ferrari 309, 4. Lotus - Renault 285, 5. McLaren 93, 6. Force India - Mercedes 68, 7. Sauber-Ferrari 45
Zázračný jazdec formuly 1 Michael Schumacher z tímu Ferrari vybojoval v sezóne 2004 svoj siedmy titul majstra sveta a zdalo sa, že vytvoril rekord, čo vydrží desiatky rokov. Teraz je však ohrozený. Kráľovskú motoristickú triedu ovládol Schumacherov nemecký krajan Sebastian Vettel z rakúskej stajne Red Bull Racing.
V tejto sezóne si vo svetovom šampionáte pripísal už štvrté prvenstvo za sebou. Hoci do konca 19-dielneho seriálu MS zostávajú ešte štyri veľké ceny, Baby Schumi, ako na začiatku kariéry zvykli prezývať talentovaného pilota, si vypracoval taký náskok, že on i konkurencia sa už musia koncentrovať na budúci rok.
Vettel má pred svojím vzorom zo žiackych rokov veľké plus. Kým Schumacher získal štvrtý titul v roku 2001 ako tridsaťdvaročný, jeho nasledovník oslávil v tejto sezóne len 26 rokov. Za optimálnych podmienok by sa Schumacherovi mohol vyrovnať ešte do tridsiatky.
((piano))
19 rokov a 349 dní mal, keď pri svojej premiére vo formule 1 v tíme BMW Sauber skončil na Veľkej cene USA 2007 ôsmy a vybojoval svoj prvý bod.
21 rokov a 74 dní mal, keď v Monze 2008 vyhral v stajni Toro Rosso svoje prvé preteky v efjednotke.
23 rokov a 98 dní mal, keď sa na konci sezóny 2010 v Abú Zabí stal najmladším majstrom sveta. Odvtedy kraľuje vo formule 1.
Keď sa fanúšikovia aj odborníci vracajú k ročníku 2013, často sa zastavia pri marcovej Veľkej cene Malajzie. V druhých pretekoch seriálu vybojoval Vettel svoje premiérové víťazstvo v sezóne spôsobom, ktorý charakterizuje jeho jazdecký štýl, jeho povahu. Za volantom je ako dravec, čo ide tvrdo za svojou korisťou.
Čo sa tam stalo?
Preteky ovládli piloti Red Bullu, po poslednej výmene pneumatík viedol Mark Webber pred Vettelom. „Multi 21“, znel do vysielačky pokyn šéfa tímu Christiana Hornera pre Vettela.
Tajomný signál znamenal, že vozidlo s číslom 2 – Webberovo – jazdí pred jednotkou, Vettelom. Multi 12 by určovalo, že číslo 1 ide pred dvojkou. Horner myslel na úspech tímu. Aby jazdci už neriskovali a aby v takomto poradí – Webber pred Vettelom – došli do cieľa.
Vettel však trinásť kôl pred koncom zaútočil na svojho tímového kolegu. Predstihol ho.
Red Bull získal v Malajzii dvojité víťazstvo, ale v cieli bolo vidieť len kyslé tváre a aj na stupni víťazov sa oslavovalo iba z povinnosti. Vettel porušil tímové pravidlá, no zdalo sa, že je mu to jedno.
Ospravedlnil sa Webberovi aj tímu, ale dosiahol to, po čom túžil. Dvadsaťpäť bodov za víťazstvo ho vynieslo na čelo poradia v majstrovstvách sveta. Pozíciu lídra šampionátu už nepustil z rúk. Agresívnym štýlom jazdenia dokonale napodobnil Michaela Schumachera.
Hrmenie v tíme červených býkov trvalo len krátko. Hoci na papieri majú mať obaja jazdci rovnakú podporu, v skutočnosti je Vettel jednotkou.
Podržal ho aj šéf Horner: „Sebastian je skutočný pretekár. Jazdec nevyhrá dvadsaťsedem veľkých cien, tri tituly majstra sveta a množstvo pole position len tak.“ Pridal sa aj poradca Red Bullu Helmut Marko: „Sebastiana ovládla duša pretekára, zabijacký inštinkt.“
Po troch týždňoch pred Veľkou cenou Číny už horúce hlavy vychladli a Vettel v Šanghaji vyhlásil: „Nechcem sa opäť ospravedlňovať za to, že som vyhral. Veď ma predsa platia za víťazstvá. A keby znova nastala taká istá situácia? Asi by som to urobil znova.“
Vettel má troch súrodencov, mladšieho brata Fabiana a staršie sestry Melanie a Stefanie. Priznáva, že v škole nepatril medzi najlepších študentov. V mladosti obdivoval troch Michaelov – Schumachera, Jordana a Jacksona.
Chcel byť spevákom ako Michael Jackson, no rýchlo zistil, že na to nemá hlas. Ako veľký fanúšik Beatles zbieral platne skupiny z Liverpoolu, obľúbil si ich pesničku Drive My Car.
Odmalička sa mu najviac darilo za volantom pretekárskeho vozidla. Keď už prišli vážne súťaže, všade ako najmladší lámal rekordy.
V roku 2007 ho tím formuly 1 BMW angažoval ako testovacieho jazdca a po ťažkej havárii Poliaka Roberta Kubicu v Kanade sa Vettelovi v ďalších pretekoch otvorila brána do vysnívanej efjednotky.
Šancu využil, ako najlepšie vedel. V premiére na Veľkej cene USA senzačne skončil ôsmy, odmenou mu bol jeden bod. Bodoval ako najmladší pretekár F1. Mal 19 rokov a 349 dní.
V júli ho stiahol do svojich služieb taliansky tím Toro Rosso, aby nahradil Američana Scotta Speeda, ktorý po slabých výsledkoch dostal padáka.
Toro Rosso je sesterský tím Red Bullu, patrí do impéria miliardára Dietricha Mateschitza. Vettel si výkonmi poistil miesto v stajni aj na ďalšiu sezónu.
Mateschitz mu už vtedy predpovedal veľkú budúcnosť. „Sebastian má výnimočný potenciál. Je rýchly, inteligentný a zaujíma sa o technické záležitosti.“
V sezóne 2008 triumfoval Vettel v Monze. Mal 21 rokov, 74 dní a prelomil Alonsov rekord – stal sa najmladším pretekárom s víťazstvom na veľkej cene F1.
Gerhard Berger, šéf tímu Toro Rosso, bývalý vynikajúci pilot F1, predniesol vtedy prorocké slová: „Sebastian dnes ukázal, že vie vyhrať preteky. Raz sa stane majstrom sveta.“
V ďalšom roku už Vettel nahradil v Red Bulle Brita Davida Coultharda, ktorý sa pobral do motoristickej penzie. Vytvoril tímovú dvojicu s Markom Webberom. Rešpektovali sa, ale nikdy si neboli blízki.
Geniálny konštruktér Adrian Newey, ktorý pripravoval monoposty pre majstrov sveta Nigela Mansella, Alaina Prosta aj Damona Hilla vo Williamse, potom pre Miku Häkkinena v McLarene, prichystal rýchle a spoľahlivé auto aj pre jazdcov Red Bullu.
Vettel sa v sezóne 2010 stal vo veku 23 rokov a 98 dní najmladším majstrom sveta. O rok si vyslúžil titul najmladší obhajca prvenstva vo formule 1 a vlani bol najmladším pretekárom s tromi titulmi za sebou. Teraz už so štyrmi.
Svojim autám v efjednotke vždy dával ženské mená. Najprv mal Julie (2008), potom Kate a jej špinavú sestru (2009), Luscious Liz, Randy Mandy (2010), Kinky Kylie (2011), Abbey (2012) a tohto roku Hungry Heidi – Hladnú Heidi.
Ako štvornásobný šampión sa vyrovnal Francúzovi Prostovi. Viac titulov má už len päťnásobný majster sveta Juan Manuel Fangio z Argentíny a rekordér Michael Schumacher.
„Sebastian má na to, aby raz prekonal aj Michaelov zápis,“ vyhlásil Newey. „Je na správnej ceste. Zaradí sa medzi najväčšie postavy formuly 1.“
Na budúci rok čakajú formulu 1 veľké zmeny pravidiel. Terajšie 2,4-litrové osemvalce nahradia ekologickejšie šesťvalcové turbomotory s objemom 1,6 litra. Iná bude prevodovka, výfuk i ďalšie prvky.
Palivo obmedzia na sto kilogramov na jedny preteky – čo je asi o tretinu menej než dosiaľ.
Vettel nepochybuje, že Newey opäť pripraví najlepší monopost. Jazdec už v júni 2013 predĺžil zmluvu s Red Bullom do konca sezóny 2015. Ročne zarobí vyše 50 miliónov eur.
Webber po tejto sezóne skončí v rakúskom tíme, nahradí ho ďalší Austrálčan Daniel Ricciardo z Tora Rosso.
„O našom vzťahu s Markom môžete povedať, čo len chcete, no obaja sme bojovali s tým druhým veľmi tvrdo. Bude mi to chýbať,“ vyslovil sa majster sveta v rozhovore pre magazín Sportwoche.
O jedenásť rokov starší Webber sa tváril, že za tímovým kolegom nebude žialiť. „V prostredí pretekov je to vždy tak trocha na nože a my máme bohatú spoločnú históriu,“ precedil.
Po sezóne si Vettel oddýchne na svojej farme vo Švajčiarsku neďaleko Zürichu. Na rozdiel od niektorých motoristických kolegov dal prírode prednosť pred nablýskaným Monte Carlom.
Žije tam aj s priateľkou Hannou. Lásku zo školských rokov chráni pred médiami. Utiahne sa pred svetom, nie je na Facebooku ani na Twitteri.
„Vo voľných dňoch si rád pospím a sám si spravím raňajky,“ povedal o živote v sedliackom dome. „Švajčiari sú konzervatívni ľudia. Aj keď v susedstve vedia, kto som, udržiavame si odstup. Keď idem na prechádzku, nikdy s tým nemám problém.“
1950 Giuseppe Farina (Tal.) Alfa Romeo
1951 Juan Manuel Fangio (Arg.) Alfa Romeo
1952 Alberto Ascari (Tal.) Ferrari
1953 Alberto Ascari (Tal.) Ferrari
1954 Juan Manuel Fangio (Arg.) Maserati/Mercedes
1955 Juan Manuel Fangio (Arg.) Mercedes
1956 Juan Manuel Fangio (Arg.) Lancia-Ferrari
1957 Juan Manuel Fangio (Arg.) Maserati
1958 Mike Hawthorn (V. Brit.) Ferrari
1959 Jack Brabham (Aust.) Cooper-Climax
1960 Jack Brabham (Aust.) Cooper-Climax
1961 Phil Hill (USA) Ferrari
1962 Graham Hill (V. Brit.) BRM
1963 Jim Clark (V. Brit.) Lotus-Climax
1964 John Surtees (V. Brit.) Ferrari
1965 Jim Clark (V. Brit.) Lotus-Climax
1966 Jack Brabham (Aust.) Brabham-Repco
1967 Denis Hulme (N. Zel.) Brabham-Repco
1968 Graham Hill (V. Brit.) Lotus-Ford
1969 Jackie Stewart (V. Brit.) Matra-Ford
1970 Jochen Rindt (Aust.) Lotus-Ford
1971 Jackie Stewart (V. Brit.) Tyrell-Ford
1972 Emerson Fittipaldi (Braz.) Lotus-Ford
1973 Jackie Stewart (V. Brit.) Tyrell-Ford
1974 Emerson Fittipaldi (Braz.) McLaren-Ford
1975 Niki Lauda (Rak.) Ferrari
1976 James Hunt (V. Brit.) McLaren-Ford
1977 Niki Lauda (Rak.) Ferrari
1978 Mario Andretti (USA) Lotus-Ford
1979 Jody Scheckter (JAR) Ferrari
1980 Alan Jones (Aust.) Williams-Ford
1981 Nelson Piquet (Braz.) Brabham-Ford
1982 Keke Rosberg (Fín.) Williams-Ford
1983 Nelson Piquet (Braz.) Brabham-BMW
1984 Niki Lauda (Rak.) McLaren-TAG
1985 Alain Prost (Fr.) McLaren-TAG
1986 Alain Prost (Fr.) McLaren-TAG
1987 Nelson Piquet (Braz.) Williams-Honda
1988 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda
1989 Alain Prost (Fr.) McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda
1991 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda
1992 Nigel Mansell (V. Brit.) Williams-Renault
1993 Alain Prost (Fr.) Williams-Renault
1994 Michael Schumacher (Nem.) Benetton-Ford
1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton-Renault
1996 Damon Hill (V. Brit.) Williams-Renault
1997 Jacques Villeneuve (Kan.) Williams-Renault
1998 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes
1999 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes
2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2005 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2006 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2008 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2009 Jenson Button (V. Brit.) Brawn
2010 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2012 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2013 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull