Aj formula 1 šetrí, na pilotoch

Pri prvých rozhovoroch pôsobil skôr bojazlivo – Max Verstappen.
Pri prvých rozhovoroch pôsobil skôr bojazlivo – Max Verstappen. (Autor: TASR/AP)
Sportnet|5. sep 2014 o 20:14

Formula 1 má združovať najlepších pretekárov z celého sveta. Často však tímy uprednostňujú mladších, lacnejších a menej skúsených jazdcov.

Max Verstappen

  • Narodil sa 30. 9. 1997.
  • Momentálne preteká v sérii Formula 3.
  • V F1 podpísal zmluvu s tímom Toro Rosso.
  • Pretekať v najslávnejšej sérii F1 by mal začať od roku 2015.

BRATISLAVA. Trojica mužov stála na okruhu v belgickom Spa pred kamerou britskej televízie SKY Sports. Reportér sa bývalého pretekára Josa Verstappena pýtal na syna: „Bude najmladším pretekárom v histórii formuly 1, si na neho hrdý?“

Dnes 42-ročný pilot vyzeral skôr skromne a odpovedal pomaly. Pridal zopár fráz, ale bolo jasné, že synova zmluva mu urobila radosť. Sú to tri týždne, čo tím Toro Rosso oznámil podpis zmluvy s iba šestnásťročným Maxom Verstappenom. Rozhodnutie vyvolalo aj rozpaky. Doteraz nikto mladší v kokpite F1 neštartoval.

Mladý Holanďan ešte vlani súťažil na motokárach, za formulu by ich mal vymeniť budúcu sezónu. V čase prvých pretekov budúcej sezóny bude mať 17 rokov a 164 dní. Momentálne jazdí formulu 3. Z 27 pretekov vyhral osem. Trinásťkrát stál na pódiu.

Hakkinen by to neurobil

„Nie je možné, aby bol pilot pripravený na preteky F1 vo veku 16 alebo 17 rokov,“ povedal v rozhovore pre myhermes.de bývalý svetový šampión Mika Hakkinen. „To by som nikdy neurobil ani ako manažér, ani ako otec. Je to príliš skoro a ak zlyhá, môže spôsobiť veľké škody,“ doplnil Hakkinen.

Samotní pretekári sa na to pozerajú inak. „Vek je iba číslo v pase,“ povedal napríklad Fernando Alonso. „Podstatné je, či je jazdec pripravený na výzvy, ktoré ponúka formula 1. Niekto je na ne pripravený v sedemnástich, iný, keď má 28.“

Momentálny líder majstrovstiev sveta Nico Rosberg vyskúšal F1 prvýkrát tiež ako 17­ročný. Ako testovací jazdec.

„Vtedy to bola pre mňa ohromná fyzická záťaž,“ povedal pre Sky Sports Rosberg.

Technologickou i fyzickou náročnosťou F1 vyhovuje nováčikom formula viac dnes ako v minulosti. „Monoposty však mali väčší prítlak a vyššiu priľnavosť pneumatík. Dnes to máme po fyzickej stránke jednoduchšie,“ dodal Rosberg.

Podobný prestup z F3 do F1 ako Verstappen – hoci vo vyššom veku – absolvovali aj Alain Prost či Kimi Räikkönen. Neskôr sa obaja stali majstrami sveta.

Začal veľmi skoro

Verstappena otec k pretekaniu viedol vždy, jazdil na motokárach od štyroch rokov. Vlani získal majstrovský titul. „Max je jedným z najschopnejších pretekárov novej generácie,“ cituje oficiálna stránka Toro Rosso šéfa tímu Franza Tosta.

„Je neuveriteľne rýchly a na svoj vek veľmi pracovitý. Má všetky predpoklady stať sa absolútnym šampiónom,“ doplnil pre formula1.com poradca Red Bullu pre motoristický šport Helmut Marko.

Najmä majitelia výkonnostne slabších a menej bohatých tímov uprednostňujú mladších a lacnejších pilotov. Veľmi dôležité je pre tímy aj testovanie a skúseným pretekárom sa už nechce toľko hodín stráviť na simulátoroch.

To bol napríklad dôvod, prečo tento rok do Red Bullu išiel 25­ročný Daniel Ricciardo, a nie 34­ročný Kimi Räikkönen. Rozhodnutie sa napokon tímu vyplatilo, skúsený Fín sa vo Ferrari trápi.

Toro Rosso je vlastne prípravkou Red Bullu a Verstappen zasadne do formuly po momentálne veľmi úspešnom Ricciardovi.

Najmladší za dlhé roky

Priemerný vek všetkých jazdcov na marcovej Veľkej cene Austrálie prvýkrát nepresiahol 27 rokov. Taký ako teraz nebol nikdy od roku 1950. Príchod Verstappena ho ešte zníži.

Tento rok sa v štartovom poli nachádzajú traja historicky najmladší majstri sveta – Fernando Alonso, Sebastian Vettel a Lewis Hamilton.

Mladíci to však nemali nikdy ľahké. „Nerád vidím chlapca s takými malými skúsenosťami. Veď si to predstavte. Ak sa nekvalifikuje, bude na trati iba zavadzať,“ hovoril v roku 1998 bývalý britský jazdec Martin Brundle. Tím Minardi sa vtedy dohodol na spolupráci s Estebanom Tuerom. Argentínčan mal pri svojej premiére 19 rokov.

„Keby sa náhodou aj kvalifikoval, ostatní by ho v pretekoch predbehli o niekoľko kôl. Ak mám byť úprimný, hnevajú ma takíto ľudia, ktorých dôveryhodnosť je nulová,“ doplnil Brundle.

V tom čase bol Tuero tretím najmladším pilotom v histórii formuly 1. V juniorskom veku pritom žiadne výnimočné výsledky nedosiahol.

Na pretekanie medzi najlepšími najskôr nedostal ani superlicenciu. Napokon odjazdil jednu sezónu. Monopost Minardi však nebol konkurencieschopný.

Tuero nezískal ani bod. Po ťažkej havárii v Japonsku, pri ktorej si poranil krčnú chrbticu, sa už do F1 nevrátil.

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Ďalšie športy»Motorizmus»Aj formula 1 šetrí, na pilotoch