Na Gire kontrolujú, či cyklisti nemajú v bicykloch motor

Philippe Gilbert po skvelom výkone vyhral osemnástu etapu Giro d'Italia. Aj jeho bicykel komisári UCI kontrolovali.
Philippe Gilbert po skvelom výkone vyhral osemnástu etapu Giro d'Italia. Aj jeho bicykel komisári UCI kontrolovali. (Autor: SITA/ANSA)
Miloslav Šebela, SITA|29. máj 2015 o 14:40

Je to tá najkomickejšia vec, čo som zažil, vraví na kontroly bicyklov na prídavné motory Kanaďan Ryder Hesjedal.

BRATISLAVA. Komisári cyklistickej únie (UCI) počas Giro d'Italia začali kontrolovať bicykle lídrov. Či náhodou vnútri rámu nemajú niektorí ukryté malé elektromotory, ktoré by im pomáhali v etapách.

Podozrenia vzniesol bývalý majster sveta Mario Cipollini, ktorý si všimol, že Alberto Contador počas etáp veľmi často mení bicykel a ide o vopred plánované výmeny.

Podozrivý sa zdal Contadorov výkon v stúpaní na Mortirolo aj francúzskemu denníku L'Equipe. „Môj bicykel nemá len tri motory, má ich až päť,“ žartoval Contador na tlačovej konferencii.

„Výmena záleží na tom, ako sa preteky vyvíjajú. V priebehu etapy môžeme použiť rôzny typ galusiek, ložísk alebo aj pevnejšie kolesá. Zmenou vybavenia dokážem získať dôležitú výhodu. Nemá to nič do činenia s motormi,“ dodal.

alberto_r2546.jpeg

Alberto Contador suverénne drží ružové tričko. A niektorým sa to nezdá. FOTO - SITA/ANSA.

Aj Contadorov bicykel brali komisári v cieli osemnástej etapy hneď, ako prišiel do cieľa. Komisári preverili ďalších päť bicyklov.

„Snímeme sedlo alebo odmontujeme kľuky, aby sme videli, či stredová os neobsahuje ukrytý motor,“ uvádza sa vo vyhlásení UCI.

Zatiaľ nič neobvyklé neobjavili. Kontroly robili aj na pretekoch Paríž – Nice a Miláno – San Remo. „Je to tá najkomickejšia vec, akú som kedy počul,“ rozčuľoval sa Hesjedal. „Motor v bicykli, veď to je nemožné.“

Pravdou je, že prídavné elektrické motory, ktoré sa dajú ukryť do sedlovej rúrky, už existujú a dajú sa bežne kúpiť. Jeden z nich montuje nemecká firma Vivax Assist. Jeden z motorov v ponuke dokáže počas hodiny dodať výkon 200 wattov.

Batéria je pripnutá pod sedadlom. Pre skúsených inžinierov však nemôže byť problém ukryť ju do rámu.

Pred piatimi rokmi v talianskej televízii Rai ukázal bývalý cyklista Davide Cassani upravený cestný bicykel s elektromotorom.

„S týmto tu by som pokojne mohol vyhrať Giro d'Italia, pritom mám päťdesiat rokov,“ hovoril vtedy Cassani.

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Cyklistika»Na Gire kontrolujú, či cyklisti nemajú v bicykloch motor