MONZA. Počas nadchádzajúceho prvého septembrového víkendu sa uskutoční 12. kapitola tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 - Veľká cena Talianska na okruhu v Monze.
Na jazdcov čaká najrýchlejšia trať v kalendári. Asi trištvrte kola sa ide na plný plyn. A priemerná rýchlosť sa pohybuje na úrovni okolo 250 km/h.
V priebežnom poradí MS vedie úradujúci svetový šampión Lewis Hamilton z tímu Mercedes - o dvadsaťosem bodov pred tímovým kolegom Nicom Rosbergom.
Klasifikácia seriálu MS:
Poradie MS (po 11 z 19 pretekov):
1. | Lewis Hamilton | V. Británia | Mercedes | 227 b |
2. | Nico Rosberg | Nemecko | Mercedes | 199 b |
3. | Sebastian Vettel | Nemecko | Ferrari | 160 b |
4. | Kimi Räikkönen | Fínsko | Ferrari | 82 b |
| Felipe Massa | Brazília | Williams | 82 b |
6. | Valtteri Bottas | Fínsko | Williams | 79 b |
Pohár konštruktérov:
1. | Mercedes | 426 b |
2. | Ferrari | 242 b |
3. | Williams | 161 b |
4. | Red Bull | 108 b |
5. | Lotus | 50 b |
6. | Force India | 49 b |
Tridsaťročný Brit by mal byť najväčším favoritom aj v Taliansku. V tejto sezóne vyhral desať z jedenástich kvalifikácií. A prvé miesto na štarte pretavil do šiestich víťazstiev.
Naposledy dokázal triumfovať aj v belgickom Spa-Francorchamps. "Víkend v Spa bol pre mňa veľmi pozitívny. Cítil som sa pohodlne. Bolo pekné dosiahnuť víťazstvo na jednom z klasických okruhov," vravel Hamilton.
"Teraz mierime na ďalší taký do Monzy. Je to úžasná trať - veľmi rýchla a s jednými z najvášnivejších fanúšikov na svete," pokračuje Brit v rozhovore pre oficiálnu stránku Mercedesu.
Lewis Hamilton vyhral aj naposledy v Belgicku. FOTO - SITA/AP.
"Okruh sa stal legendárnym a aj dnes je ešte stále výzvou. Rýchly, ale zároveň skutočne technický s pasážami tvrdého brzdenia a vysokými obrubníkmi," hodnotí trať v Monze Hamilton.
"Jazdením v Taliansku sa mi vynára veľké množstvo pekných spomienok. Určite by som k nim chcel pridať aj tie z nasledujúceho víkendu. Cieľom je víťazstvo," dodal.
Brit sa v Monze tešil aj vlani a tiež v roku 2012 ešte vo farbách McLarenu.
Zostrih z poslednej Veľkej ceny Belgicka, ktorú vyhral Hamilton.
Rosberg v Belgicku opäť nestačil na suverénneho Hamiltona. Počas celých pretekov jazdil za svojím kolegom. A ani raz nedokázal ohroziť jeho pozíciu.
V aktuálnom ročníku vyhral troje preteky. Naposledy v júni v rakúskom Spielbergu. "Preteky v Spa boli pre mňa sklamaním. Nemal som dobrý štart. Potrebujem na tom zapracovať," uviedol Rosberg.
"V kvalifikácii musím nájsť niekoľko desatiniek. Viem, že jazdím v aute, ktoré ma môže dostať na pole position a do cieľa pretekov na prvom mieste."
V súboji so svojim tímovým kolegom Rosberg zaostáva. FOTO - TASR/AP.
"Som si istý, že Monza bude sedieť nášmu monopostu. Tento okruh si skutočne užívam," pokračoval Nemec.
"Je jasné, že domáci fanúšikovia budú chcieť vidieť vpredu červené auto. Opäť vytvoria neskutočnú atmosféru. Stáť na pódiu vlani bolo skvelou skúsenosťou. Tentoraz sa chcem posunúť vyššie," dodal.
Najlepším výsledkom Nica Rosberga na VC Talianska je druhé miesto z vlaňajška.
Prehľad víťazov VC Talianska:
/posledných desať ročníkov/
2014 | Lewis Hamilton | V. Británia | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Nemecko | Red Bull |
2012 | Lewis Hamilton | V. Británia | McLaren |
2011 | Sebastian Vettel | Nemecko | Red Bull |
2010 | Fernando Alonso | Španielsko | Ferrari |
2009 | Rubens Barrichello | Brazília | Brawn GP |
2008 | Sebastian Vettel | Nemecko | Toro Rosso |
2007 | Fernando Alonso | Španielsko | McLaren |
2006 | Michael Schumacher | Nemecko | Ferrari |
2005 | Juan Pablo Montoya | Kolumbia | McLaren |
Na domácej trati sa budú chcieť revanšovať za Belgicko jazdci Ferrari. Kimi Räikkönen po technických problémoch v kvalifikácii obsadil v pretekoch siedme miesto.
Jeho kolega Sebastian Vettel po štarte z deviatej pozície prišiel o tretiu priečku dve kolá pred koncom pre výbuch pravej zadnej pneumatiky.
Štvornásobný majster sveta dosiahol v roku 2008 v Monze svoje prvé víťazstvo v kariére. Vtedy jazdil za Toro Rosso. Neskôr sa vo farbách Red Bullu tešil ešte dvakrát (2011, 2013).
V Belgicku prišiel Vettel o tretie miesto pre defekt.
"Na Monzu mám niekoľko skvelých spomienok. Je to miesto plné emócií. Vybojoval som si tu svoj prvý triumf vo formule 1, preto je vždy pekné sa sem vrátiť," hovoril v rozhovore pre oficiálnu stránku Ferrari.
"Tentoraz sem prichádzam ako jazdec Ferrari, takže to bude veľmi špeciálne. Trať fyzicky nie je náročná, obsahuje veľa dlhých roviniek. Potrebujete však byť konzistentný v brzdení, musíte si všetko perfektne načasovať," dodáva.
"Určite sa teším na domácich fanúšikov. Bude to moja prvá skúsenosť ako jazdca Ferrari s nimi."
Vettel príde do Talianska prvý raz ako jazdec Ferrari. FOTO - TASR/AP.
Dodávateľ pneumatík pre efjednotku priviezol do Monzy stredne tvrdé a mäkké zmesi. Rovnaké gumy Pirelli poskytlo tímom aj v Belgicku a Maďarsku.
V Taliansku sa očakávajú maximálne teploty vzduchu 26°C. Možnosť dažďa hlásia meteorológovia na piatkové popoludnie a sobotu.
Počas nedeľňajších pretekov, ktoré odvysiela stanica Sport2HD od 14.00 h v priamom prenose, by malo byť jasno. Sobotňajšia kvalifikácia je na programe rovnako o druhej popoludní.
Veľká cena Talianska
Dejisko: okruh Autodromo Nazionale Monza
Dĺžka okruhu: 5793 m
Dĺžka pretekov: 306,720 km (53 kôl)
Divácka kapacita: 113 860 divákov
Minuloročný víťaz: Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 1:21,046 (2004)
Najviac víťazstiev - jazdec: 5 - Michael Schumacher (1996, 1998, 2000, 2003, 2006)
Najviac víťazstiev - tím: 18 - Ferrari
História: Prvá Veľká cena Talianska sa jazdila v Brescii už v roku 1921. O rok neskôr sa však presunula, keď vybudovali pretekársku trať v parku Villa Reale na sever od Monzy.
Išl o dva okruhy so spoločnou cieľovou rovinkou a boxami - klasický okruh v tvare bumerangu, ktorý hostí VC Talianska len s malými zmenami dodnes, a ovál podobný tratiam v USA s dĺžkou 4,25 km.
V súčasnosti dopĺňa areál v Monze ešte aj tretia pretekárska trať - tzv. juniorský okruh v dĺžke 2,405 km.
Klasická trať prešla po roku 1971 niekoľkými zmenami. Všetky mali za cieľ zvýšiť bezpečnosť jazdcov a divákov. Na trať postupne pribudli spomaľujúce šikany - boli niekoľkokrát odstraňované a prerábané.
Dnes sú na trati tri - Ascari, Della Roggia a Del Rettifilo. Zmluvu na organizovanie VC Talianska majú organizátori podpísanú s Berniem Ecclestonom do roku 2016.