SME
Piatok, 3. júl, 2020 | Meniny má MiloslavKrížovkyKrížovky

Skryté motorčeky na Strade Bianche, tvrdia reportéri

Svetová cyklistika čelí problému s názvom mechanický doping.

Je dnešná profi cyklistika zahalená dopingovým oparom?Je dnešná profi cyklistika zahalená dopingovým oparom? (Zdroj: facebook, Strava Cycling)

MILÁNO. Skrytý motorček v ráme bicykla, zdá sa, môže byť oveľa vážnejší fenomén, ako len previnenie tohto druhu, ktoré zistili u mladej Belgičanky Femke van Driesscheovej na februárových majstrovstvách sveta v cyklokrose.

Prečítajte si tiež: Nie je to sci-fi. Na majstrovstvách sveta našli v bicykli ukrytý motor Čítajte 

Existuje dôvodné podozrenie, že rovnaké vylepšenie svojich bicyklov malo až sedem pretekárov na dvoch tohtoročných klasikách v Taliansku Strade Bianche a Coppi e Bartali. Ich mená zatiaľ zostávajú v utajení.

Na pretekoch Strade Bianche, ktoré vyhral Švajčiar Fabian Cancellara, obsadil Peter Sagan 4. miesto.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Strade Bianche vyhral Cancellara, Sagan v závere nestačil a skončil štvrtý Čítajte 

So šokujúcimi informáciami prišli Francúz Thierry Vildary z televíznej stanice Stade 2 a Talian Marco Bonarrigo z denníka Corriere della Sera.

Tí sledovali preteky zo sprievodných motoriek a k dispozícii mali špeciálne termovízie, vďaka ktorým odhalili čosi, čo malo zostať utajené.

Zistili, že bicykle siedmich pretekárov majú rozdielne zahrievania na podozrivých miestach a experti údajne potvrdili, že to nemohlo vzniknúť inak ako motorom ukrytým vo vnútri bicykla.

Prečítajte si tiež: Bicykel s motorom pretekárke nepatrí, vlastní ho jej priateľ Čítajte 

Ak sa tieto obvinenia ukážu ako pravdivé, pred svetovou cestnou cyklistikou stojí škandál obrovských rozmerov.

Spomenutí reportéri kontaktovali maďarského odborníka Istvána Varjasa, aby im vysvetlil fungovanie takýchto motorčekov.

Podľa portálu Cyclingnews im povedal, že najnovšia verzia tohto mechanického dopingu má dĺžku iba 5 cm a hmotnosť niekoľko gramov, ale motorčeky sú schopné vyprodukovať energiu až 250 wattov.

Skryť Vypnúť reklamu

Údajne sú ideálne pre cyklistov s vysokou kadenciou pedálovania. Varjas tiež potvrdil, že najviac pokročilá forma tejto nedovolenej pomoci je teraz skrytá v ráfikoch z uhlíkových vlákien s neodymovými magnetmi schopná vyrobiť 60 wattov.

Kolesá môžu byť aktivované a modulované pomocou bluetooth zariadenia. Takéto kolesá údajne stoja 50 000 eur a na trhu ich nie je veľa.

Medzinárodná cyklistická únia (UCI) mala už túto zimu prijať prísne pravidlá proti technologickému či mechanickému dopingu.

Ich súčasťou mali byť pravidelné predštartové kontroly s využitím modrého tabletu s teslametrom na detekovanie magnetického poľa.

UCI doteraz nikdy nezverejnila úspešnosť svojich meraní, a to najmä v prípadoch, keď sa kolesá nepohybovali, čiže neboli aktivované. Denník Correire della Sera tvrdí, že tieto merania UCI nie sú príliš spoľahlivé.

Skryť Vypnúť reklamu

Cyclingnews zaznamenal testovanie bicyklov, resp. kolies pred nedávnymi pretekmi Paríž-Roubaix.

Podľa dostupných informácii bolo skontrolovaných iba 196 kolies u desiatich tímov. Pritom v pelotóne figurovali jazdci z 25 družstiev.

Ďalšie kontroly vykonali po pretekov aj u kolies cyklistov z najlepšej trojky celkového poradia. Faktom však, zostáva, že zďaleka nie všetky prešli kontrolou.

Predstavitelia UCI podľa Cyclingnews priznali, že vedia o vyšetrovaní tejto kauzy. Ďalší z bývalých šampiónov Tour de France,

Brit Bradley Wiggins, k téme mechanického dopingu ešte vo februári povedal: "Som si istý, že sa už v minulosti používal, ale nikdy sa nič nenašlo."

"Jazdci, ktorí sa uchýlia k tejto forme pomoci, by mali dostať doživotný zákaz štartu na pretekoch UCI,“ cituje Velonews belgického velikána minulého storočia Eddyho Merckxa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tesco pomôže ľuďom v núdzi ešte viac
  2. Štart sezóny F1 je za dverami
  3. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  5. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  6. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  7. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  8. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  9. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  10. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  1. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  2. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  3. Štart sezóny F1 je za dverami
  4. Predajne Terno a KRAJ znižujú ceny desiatok produktov
  5. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie
  6. Tesco pomôže ľuďom v núdzi ešte viac
  7. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  8. Hrdinovia bez potlesku
  9. Odvezte sa Ľadovým expresom spoznávať juh Slovenského raja
  10. Herec a dabér Pavel Soukup: můj test autokamery Mio MiVue 798
  1. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 18 964
  2. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 18 407
  3. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 378
  4. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 11 904
  5. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 837
  6. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 555
  7. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 406
  8. Južný Cyprus: skvelá dovolenka až do skorej jesene 10 144
  9. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 9 049
  10. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 8 965
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Cyklistika
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prípad Traubner. Obťažovanie od vyšetrenia môže deliť tenká hranica

Denník SME hovoril so štyrmi Traubnerovými pacientkami.

Ilustračné foto
Pavel Traubner
Norbert Bödör.
Rozprávky SME

O zakliatej sestre (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast