SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Čo spôsobilo pád lietadla s futbalistami? Médiá špekulujú o nedostatku paliva

Lietadlo malo dolet 2965 kilometrov, čo je presne vzdialenosť miest, medzi ktorými letelo.

Brazília je po tragédii v smútku.Brazília je po tragédii v smútku. (Zdroj: TASR/AP)

BOGOTA. Vyšetrovatelia zatiaľ neponúkli žiadne oficiálne prehlásenie v súvislosti s príčinou leteckej havárie v Kolumbii, pri ktorej zahynulo sedemdesiatjeden ľudí.

Médiá s odvolaním sa na svoje zdroje a leteckých expertov však stále častejšie špekulujú o možnom nedostatku paliva. K tejto teórii prispieva aj fakt, že lietadlo Avro RJ85 malo dolet 2965 kilometrov - to je presne vzdialenosť naplánovaného tragického letu medzi bolivijským Santa Cruzom a kolumbijským Medellínom.

Stroj sa zrútil južne od Medellínu. Nehodu prežilo šesť ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: V Kolumbii sa zrútilo lietadlo, na palube boli aj brazílski futbalisti Čítajte 

"Nemôžeme nič vylúčiť. Vyšetrovanie pokračuje a my čakáme na výsledky," citovala agentúra AP Gustava Vargasa, generála bolívijského letectva vo výslužbe, ktorý stojí na čele aerolínií LaMia. Práve tejto spoločnosti patrilo lietadlo, ktoré v noci na utorok spadlo v hornatej oblasti strednej Kolumbie.

Brazílsky denník Globo s odvolaním sa na Vargasa napísal, že pilot mal v letovom pláne tankovanie v bolívijskom meste Cobija, prípadne v kolumbijskej metropole Bogota.

Vargas sa domnieva, že pilot počas letu do Medellínu netankoval, pretože to zrejme nepotreboval. Dodal, že aerolínie rovnakú cestu podnikli už dvakrát. Neprezradil však, či lietadlo malo medzipristátie z dôvodu tankovania.

Išli vo výpočtoch na hranu možností?

Doletové možnosti stroja si podľa dlhoročného poradcu amerických leteckých úradov Hansa Webera zasluhujú dôkladné preverenie. Tvrdí, že letová vzdialenosť medzi miestom štartu a pristátím sa obvykle stanovuje podľa najkratšej trasy, ale piloti málokedy kvôli turbulenciám a rôznym zmenám kurzu letia priamo.

Skryť Vypnúť reklamu

Weber dodal, že vzhľadom k doletu lietadla sa obáva toho, či piloti nešli vo výpočtoch príliš na hranu možností.

Načítavam video...

Mnohí leteckí odborníci tvrdia, že nehody spôsobené nedostatkom paliva sú zriedkavé. Globo však napísal, že v čase príletu tragického letu sa k letisku v Medellíne približovali dokopy štyri lietadlá.

Prvé z nich podľa nemenovaného predstaviteľa kolumbijského úradu pre civilné letectvo dostalo prednosť, pretože hlásilo nedostatok paliva.

Potom let LaMia oznámil riadiacej veži, že má rovnaký problém, píše Globo.

Pred štartom prešiel kontrolou

O nedostatku paliva hovoril podľa médií tiež jeden z dvoch preživších členov posádky. Médiá zmieňujú aj výpoveď záchranárov, ktorí na možný nedostatok paliva tiež poukázali s ohľadom na to, že sa trosky stroja nevznietili.

Skryť Vypnúť reklamu

Denník Daily Mirror pritom v utorok uviedol, že pilot palivo pred nehodou vypúšťal, aby sa vyhol explózii a vznieteniu bezprostredne po náraze.

Niektorí obyvatelia podľa Reuters v mieste havárie vypovedali, že nepočuli motory. "Lietadlo preletelo nad mojím domom, ale nepočul som žiadny zvuk. Motor určite nefungoval," citovala Reuters jedného z miestnych občanov.

Vyšetrovatelia špekulácie o nedostatku paliva nekomentujú. Potvrdili však, že aj touto hypotézou sa budú pri objasňovaní príčin zaoberať. Úrady aj vyšetrovatelia tiež zmieňujú, že pilot pred haváriou hlásil problémy s elektrinou.

Sedemnásť rokov starý stroj podľa bolívijského úradu pre civilné letectvo prešiel pred štartom technickou kontrolou, ktorá žiadne problémy neodhalila.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 204
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 420
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 776
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 536
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 412
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 234
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 307
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 266
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 178
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 117
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Lietadlá

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranárka: Keby bola jediná voľná sanitka, išla by skôr k infarktu, ako ku covidu

V službe sa nenajeme aj dvanásť hodín, na toaletu sa dostaneme po piatich hodinách.

Koronavírus na Slovensku: Vláda stále rokuje o testovaní (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Ilustračná fotografia.
Tréner Livio Magoni a Petra Vlhová.
Výroba televízorov vo fabrike UMC v Novom Meste nad Váhom.