Je to sprostosť, vravel bývalý víťaz. Sagana čaká cesta, ktorá láme kosti

Cyklistická klasika je preslávená náročnosťou. Pred rokmi to neplatilo a potrebovala reštart. Zachránila ju cesta, ktorú dal postaviť Napoleon.

Arenberský les je najslávnejším miestom klasiky Paríž - Roubaix. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Pokrok a modernizácia k životu i športu patria. Lenže v cyklistike sú preteky, ktoré sú ako z praveku a pokrok ich takmer zabil.

Paríž – Roubaix je klasika, ktorú cyklisti pre jej náročnosť volajú Peklom i Kráľovnou všetkých klasík. Jazdí sa po cestách, aké už nenájdete - starých vidieckych pavé. Niektoré z nich nechal z dlažbových kociek ešte koncom 18. storočia postaviť Napoleon Bonaparte.

Moderná doba však priniesla betón a asfalt. A cesty, ktoré sú podstatou tejto klasiky, pomaly zmizli pod novým povrchom.

V roku 1965 ostalo na trase klasiky len 22 kilometrov pavé. Preteky preslávené svojou náročnosťou zrazu už neboli drsné. Vyhrať na nich už nebol taký kumšt. O dva roky nato riaditeľ pretekov Jacques Goddet zúril.

„Nevedel prehrýzť, že sa preteky skončili šprintom 15-člennej skupiny a požiadal jedného zo spolupracovníkov Alberta Bouveta, aby našiel nové sektory s kamennými cestami. Aj keby to znamenalo, že tým kompletne zmenia trasu,“ spomína historik Paríž – Roubaix Pascal Sergent pre Eurosport.

Pomohol cyklista, ktorý fáral

Bouvert chodil po dedinách a hovoril s ľuďmi aj s cyklistami. Zachránil ho jeden z bývalých profesionálov Jean Stablinski.

Pochádzal z vidieckej severnej časti Francúzska a predtým, ako sa začal cyklistikou živiť, bol baníkom. Kúsok od štôlne, do ktorej v minulosti fáral, bola v lese zabudnutá stará cesta. Taká zabudnutá, že o nej pomaly nevedeli ani ľudia z okolia.

Bolo to opustené miesto. Stablinski však tade zvykol jazdiť na bicykli. Dnes je Prechod Arenbergom (Trouée d'Arenberg) najväčšou katedrálou klasiky Paríž - Roubaix.

„Keď Goddet videl to miesto prvý raz, mal pochybnosti, či je vôbec možné po týchto kameňoch jazdiť na bicykli. Mal vážne obavy,“ vraví historik Sergent. Riaditeľa však presvedčil aj samotný Stablinski.

„Bol veľkým fanúšikom Paríž – Roubaix a vedel, že podujatie potrebuje drsné cesty. Bez extrémnej náročnosti si preteky nevedel predstaviť,“ spomína pre Eurosport bývalý víťaz Gilbert Duclos-Lassalle.

Päťhviezdičkové pavé

Moderné Paríž – Roubaix sa znovuzrodilo v roku 1968 práve vďaka 2,4 kilometra dlhému úseku v Arenberskom lese.

Predstavte si kamennú cestu, kde sú jednotlivé kamene od seba uložené aj päť centimetrov. Cesta sa miestami vlní, vytvára veľké jamy. Kamene nie sú opracované, majú hrubý povrch a ani nie sú uložené v rovnakej výške. Niektoré vytŕčajú, iné sú hlboko v zemi.

Toto je jeden z najťažších úsekov celých pretekov. Ak idete na bicykli, kamene do vás tvrdo búšia.

„Nič sa tomuto miestu nevyrovná,“ hovorí Thierry Gouvenou, športový šéf spoločnosti ASO. Má na starosti plánovanie trás pretekov. „Je to tá najvyššia kategória medzi pavé.“

Do Arenberského lesa vchádzajú pretekári približne 90 kilometrov pred cieľom. Už nájazd do tohto miesta je kritický.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 750
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 083
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 068
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 178
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 632
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 627
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 433
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 050

Téma: Cyklistika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Peter Sagan

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Časy, keď Sagan mohol jazdiť sám, sú preč. Súperi si dajú pozor, tvrdia experti

Slovák patrí k favoritom, ale v Nórsku musí ujsť, predpovedajú odborníci.

Diváci na Slovane odvolávali trénera. Na niekoho sa to musí hodiť, reagoval Říha

Hokejisti Slovana prehrali na domácom ľade s favorizovanou Kazaňou 3:6.

Nič nové, Neymar mal problémy aj predtým. Takmer sa pobil s posilou Barcelony

Neymar v PSG zaujíma skvelými výkonmi aj výstrelkami.

Real Madrid doma senzačne prehral s Betisom, gól inkasoval v 94. minúte

Súhrn stredajších zápasov španielskej La Ligy.