SME
Pondelok, 19. august, 2019 | Meniny má Lýdia

História Tour de France

Najslávnejšie cyklistické preteky sveta sa jazdia už viac ako storočie. Ako sa vyvíjala Tour de France od vzniku až po súčasnosť?

Cyklisti jazdia po francúzskych cestách a vo francúzskych horách už vyše sto rokov.Cyklisti jazdia po francúzskych cestách a vo francúzskych horách už vyše sto rokov.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Patria k najočakávanejším a najsledovanejším športovým podujatiam roka.

Cyklistické preteky Tour de France pritom vznikli pomerne kuriózne – v roku 1903 boli pôvodne iba propagačnými pretekmi novín L’Auto, ktoré vďaka nim chceli zvýšiť svoj predaj.

Najväčším vtedajším konkurentom denníka L’Auto boli noviny Le Vélo, ktoré organizovali preteky Paríž - Brest - Paríž. Úspech Tour však bol omnoho väčší.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ čo L’Auto sa v 50. rokoch 20. storočia premenovalo na L’Équipe, ktoré v súčasnosti patrí k najprestížnejším športovým novinám sveta, Le Vélo stratilo na úkor svojho konkurenta čitateľov a už v roku 1904 zaniklo.

Aj farba dresu, ktorý si od roku 1919 oblieka vedúci pretekár a ktorý je symbolom Tour de France a jednou z najvýznamnejších športových trofejí, bola odvodená od periodika L'Auto. Jeho titulná strana totiž vychádzala v žltej farbe.

Prečítajte si tiež: Tour de France 2017: Pravidlá (dresy) Čítajte 

Tma pomáhala podvodníkom

Tour de France sa od roku 1903 jazdí každoročne, výnimkou boli iba roky počas trvania prvej a druhej svetovej vojny.

A hoci v súčasnosti sa môžu cyklisti vďaka špičkovým podmienkam či veľkému počtu servismenov sústrediť iba na svoj výkon, v počiatkoch museli byť aj zdatnými technikmi.

Pravidlá prvého ročníka boli prísne a prísť do cieľa sa rovnalo hrdinstvu. Najdlhšia etapa merala až 471 kilometrov, pretekári počas nej strávili na bicykli zhruba osemnásť hodín.

Veľká časť etáp sa uskutočňovala v nočných hodinách. Jazdci vyrazili na trať popoludní, najrýchlejší z nich sa v cieli objavovali až ráno.

Po čase im však zakázali súťažiť v noci. Dôvod bol prostý – mnohí z nich podvádzali a rozhodcovia ich pre tmu nemohli odhaliť.

Načítavám video...

Pretekári museli mať znalosti, ako si opraviť bicykel. Organizátori totiž stanovili, že každý z nich musel absolvovať Tour de France iba na jednom bicykli, pričom nemohol prijať žiadnu cudziu pomoc. Každé poškodenie si tak bol nútený opraviť sám.

Historicky prvým víťazom Tour de France sa stal domáci Maurice Garin. Celkovo 2428 kilometrov rozdelených do šiestich etáp absolvoval priemernou rýchlosťou 25,68 km/h a dodnes drží rekord, ktorý už zrejme nikto neprekoná – pred druhým Lucienom Pothierom mal v celkovej klasifikácii takmer trojhodinový náskok (2:59:21 h).

Pre doplnenie, do cieľa prišlo zo šesťdesiatich cyklistov iba dvadsaťjeden. Posledný z nich, Arséne Millocheau, stratil na víťaza takmer 65 hodín.

Sťažnosti riešili na Tour de France svojsky

Tour de France mala byť odjakživa previerkou ľudských síl a vôle.

„Ideálna Tour by mala byť taká, počas ktorej by prišiel do cieľa iba jeden pretekár,“ vyhlásil Henri Desgrange, editor L’Auto a prvý organizátor slávnych pretekov.

Ideálna Tour by mala byť taká, počas ktorej by prišiel do cieľa iba jeden pretekár.

Henri Desgrange, editor L'Auto a prvý organizátor Tour de France

Od roku 1910 sa preto začalo pretekať v extrémnych nadmorských výškach. Na sťažnosti pretekárov, ktorí označovali etapy za neúnosne náročné, reagovali organizátori svojsky – profil etáp nespravili jednoduchším, ale na trať vyslali vozidlo, ktoré malo voziť cyklistov, ktorí sa vzdali.

Neraz sa stávalo, že pretekári pri náročných stúpaniach zosadli z bicykla a tlačili ho až na vrchol.

V súčasnosti sú kopcovité etapy neodmysliteľnou súčasťou Tour. Spolu s individuálnymi časovkami zvyknú rozhodovať o celkovom víťazovi.

Dôležitú úlohu zvyknú pri cyklistických pretekoch zohrávať aj fanúšikovia. V mnohých prípadoch ale negatívnu. Počas prvých ročníkov pomáhali svojim favoritom tým, že škodili súperom – sypali im na cestu ostré predmety, schválne sa im postavili do cesty, niektorých dokonca fyzicky napadli.

Nátlak na cyklistov však vedeli vyvinúť aj politici. Celosvetový význam Tour potvrdzuje príbeh z roku 1948. Taliansky cyklista Gino Bartali, víťaz Tour de France 1938, po dvanástej etape strácal na lídra viac ako 21 minút a uvažoval nad odstúpením.

Bartalimu mal ale zavolať taliansky premiér Alcide De Gasperi a požiadať ho, aby naďalej bojoval. V Taliansku totiž v tom čase zastrelili vodcu komunistickej strany Palmira Togliattiho a krajine hrozila občianska vojna.

De Gasperi sa domnieval, že úspech Bartaliho by mohol ľud upokojiť.

Prečítajte si tiež: Kanibal či Bugatti Veyron cyklistiky. Toto sú najväčšie legendy Tour de France Čítajte 

Bartali ho počúvol, rozhodol sa pokračovať a napokon Tour vyhral. Nadšenie Talianov bolo také veľké, že sa politické spory zmiernili.

„Povedať, že občiansku vojnu vyvrátilo víťazstvo na Tour de France, je neprimerané. Je však nepopierateľné, Bartali zmiernil napätie,“ priznal bývalý premiér krajiny Giulio Andreotti.

Velits na Tour 2008 zdolal nadopovaného súpera

S Tour de France sú tiež odjakživa späté dopingové prípady. Tie sú súčasťou Tour prakticky už od prvého ročníka v roku 1903. Dôvodom však nebolo zlepšenie výkonu.

Jazdci užívali alkohol a éter, aby utlmili veľkú bolesť.

Suverénne najznámejším dopingovým hriešnikom je Američan Lance Armstrong. Jeho príbeh bol pritom spočiatku fascinujúci.

V roku 1996 mu diagnostikovali rakovinu semenníkov posledného stupňa, ktorá sa rozširovala do brucha, pľúc a mozgu. Lekári mu dávali iba 40-percentnú šancu na prežitie.

Načítavám video...

Armstrong sa však vyliečil a v rokoch 1999 až 2005 sa stal sedemkrát za sebou víťazom celkovej klasifikácie Tour. Bol hrdinom, vzorom, inšpiráciou. Založil aj vlastnú nadáciu na výskum proti rakovine. Jeho víťazstvá však boli dlhé roky spochybňované.

V roku 2012 mu UCI pre porušenie antidopingových pravidiel odňala všetky tituly z Tour a o pár mesiacov neskôr sa v televíznej šou Oprah Winfreyovej priznal k užívaniu dopingu. „Nikdy som sa necítil byť vinný – strašidelné. Nikdy som sa kvôli tomu necítil zle – strašidelnejšie. Nemal som pocit, že som podvádzal – najstrašidelnejšie,“ priznal.

Medzi najznámejších dopingových hriešnikov patria aj Alberto Contador či Floyd Landis.

Slovenskí fanúšikovia si však zrejme spomínajú aj na meno Stefana Schumachera. Počas kráľovskej sedemnástej etapy v roku 2008 bol spoločne v úniku s Petrom Velitsom.

Slovák sa ho pri stúpaní na Col de la Croix de Fer dokázal zbaviť napriek tomu, že nemecký cyklista počas Tour dopoval.

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  2. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  3. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  4. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  5. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  7. V bankovom svete prežijú len tí, ktorí inovujú
  8. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  9. Kaufland potvrdil pozíciu lídra v ponuke slovenských výrobkov
  10. Parkovací asistent VW vám pomôže, keď už stratíte nervy
  1. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  2. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  3. The High Tatras – a destination of unforgettable moments
  4. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. FOKUS očnú optiku a FOKUS optik kúpil MiddleCap Group S.A.
  8. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu
  9. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  10. Pracovisko treba vymyslieť nanovo
  1. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 14 245
  2. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 10 145
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 9 514
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 7 183
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 6 186
  6. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 5 490
  7. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 735
  8. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 631
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 376
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 779

Téma: Cyklistika


Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Fico si s Kočnerom tyká a nepoprel, že sa stretávali (video)

Vládol nám tu organizovaný zločin, tvrdí Daniel Lipšic.

Autorská strana Samuela Marca

Kto naozaj riadi Slovensko (píše Samo Marec)

Poslanec Fico má strach, lebo jednou z možností je pruhovaný dres v Ilave.

Pred kamery sa postavil poslanec Robert Fico v nervóznej poobednej nálade a všetkým vysvetlil, ako to je.
Komentár Zuzany Kepplovej

Ako sa chrániť pred Kočnerovou republikou

Kočner politikom sľuboval, že ich poistí pred nevyspytateľnosťou demokracie.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Tlačová konferencia Úradu špeciálnej prokuratúry v Pezinku k vyšetrovaniu vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej na Špecializovanom trestnom súde.

Neprehliadnite tiež

Marek Viedenský by mal po zdravotných ťažkostiach podpísať zmluvu so Slovanom.

Prvá liga na Slovensku? V zime hokej, v lete úrad práce a brigády

Rastislav Konečný hovorí o situácii hokejistov v slovenskej lige.

Rastislav Konečný.

Ku Škriniarovi mieri ďalšia hviezda, Solskjaer sa jej vzdať nechce

Sánchez by mal v utorok podstúpiť lekársku prehliadku.

Alexis Sánchez.

Polášek po životnom triumfe: Dokázali sme veľké veci

Pre slovenského tenistu je to najcennejší titul.

Slovensko-chorvátsky pár Filip Polášek (vpravo) a Ivan Dodig vo finále štvorhry proti kolumbijskej dvojici Juan-Sebastian Cabal, Robert Farah na turnaji ATP v Cincinnati 18. augusta 2019.