Jazdci v úniku vedia, že nemajú šancu. Aj tak to skúšajú

V každej etape na Tour de France sa snažia dostať cyklisti do úniku, hoci je to neraz misia odsúdená na neúspech. Prečo to robia?

Cyklistický pelotón má silu a úniku nedáva veľkú šancu na víťazstvo.(Zdroj: TASR/AP)
Navštívte slávny autosalón v Ženeve >>

BRATISLAVA. Neúnavne to skúšajú každý deň na Tour de France. Malá skupina odvážlivcov sa na začiatku každej etapy odtrhne z pelotónu a vypracuje si náskok. Každý deň riskuje, že ich námaha vyjde nazmar.

Ako podľa šablóny pri rovinatých etapách potom veľký pelotón jazdcov dobehne a o víťazovi takmer vždy rozhoduje šprint. Rovnako sa skončila aj šiesta etapa na Tour. Únik dostihol pelotón dva kilometre pred cieľom.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Kittel vyhral šiestu etapu na Tour de France 2017, uspel v záverečnom šprinte

Hra na mačku a myš

Tento rytmus sa pravidelne opakuje. Prečo však pelotón tak neomylne vždy dobehne únik až úplne na konci etapy?

„Je to dané profilom etapy, ale aj tým, že sila pelotónu proti úniku je enormná,“ hovorí bývalý profesionálny cyklista Peter Velits, ktorý štartoval na šiestich Tour de France.

Úspora energie v pelotóne je obrovská. Človek nie je čerstvý, ale má oveľa viac síl ako ten jazdec, ktorý je vpredu celý deň a čelí vetru. Preto šanca, že pelotón únik nedostihne, je maličká.

Peter Velits, bývalý cyklista

Pre veľkú skupinu je to dopredu vyhratá bitka. V pelotóne sa viacerí pretekári môžu striedať na čele, kým jazdcom v malej skupine sily dochádzajú rýchlejšie.

„Pre pelotón je to dosť jasná vec. Všetky tímy vedia, kto je v úniku, či sú to dobrí časovkári, alebo nie, koľko ich je. Teda poznajú okolnosti a podľa toho vedia, aký veľký náskok môžu skupine vpredu dať. Či je to päť, alebo aj desať minút,“ vraví Velits. Jazdci v pelotóne teda od začiatku kalkulujú. Vedia, že sú vo výhode.

Väčšinou zrýchli pelotón až v posledných päťdesiatich kilometroch. „No vtedy ide už veľmi rýchlo a ten rozdiel v rýchlosti v porovnaní s únikom je obrovský,“ vraví Velits.

Prestíž, reklama aj taktika

Hlavná príčina je spôsobená tým, že po 3 – 4 hodinách jazdy dokáže veľká skupina ešte výrazne zvýšiť svoju rýchlosť a dlhšie ju udržať. Kým jazdci v úniku už neraz melú z posledného.

„Úspora energie v pelotóne je obrovská. Človek nie je čerstvý, ale má oveľa viac síl ako ten jazdec, ktorý je vpredu celý deň a čelí vetru. Preto šanca, že pelotón únik nedostihne, je maličká.“

Napriek tomu, že od začiatku je to do istej miery samovražedná misia, pokúšajú sa cyklisti dostať do úniku každý deň.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4YTW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4YTW na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 827
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 130
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 863
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 708
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 448
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 120
  7. Kam do tepla v januári? 2 210
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 991
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 823
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 111

Téma: Cyklistika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tour Down Under 2018, Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

DOMOV

Zamestnanci podliehajú niekde kontrole aj na facebooku

Profily zamestnancov väčšina verejných inštitúcií nesleduje.

TECH

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.

Neprehliadnite tiež

Príprava na olympiádu? Biatlonisti vyzvú Björndalena

Biatlonové ME nemajú takú prestíž, ako je to v iných športoch. Slovákov však v Ridnaun môže popreháňať Ole Einar Björndalen.

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

Ak by bol Hamšík mladší, mohol by stáť aj sto miliónov

Redakcia SME zostavila rebríček najdrahších slovenských futbalistov. Na čele je Milan Škriniar.

Nechcel som, aby Nasťa odišla z Ruska. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ruský biatlon je v útlme. Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.