Jazdci v úniku vedia, že nemajú šancu. Aj tak to skúšajú

V každej etape na Tour de France sa snažia dostať cyklisti do úniku, hoci je to neraz misia odsúdená na neúspech. Prečo to robia?

Cyklistický pelotón má silu a úniku nedáva veľkú šancu na víťazstvo.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Neúnavne to skúšajú každý deň na Tour de France. Malá skupina odvážlivcov sa na začiatku každej etapy odtrhne z pelotónu a vypracuje si náskok. Každý deň riskuje, že ich námaha vyjde nazmar.

Ako podľa šablóny pri rovinatých etapách potom veľký pelotón jazdcov dobehne a o víťazovi takmer vždy rozhoduje šprint. Rovnako sa skončila aj šiesta etapa na Tour. Únik dostihol pelotón dva kilometre pred cieľom.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Kittel vyhral šiestu etapu na Tour de France 2017, uspel v záverečnom šprinte

Hra na mačku a myš

Tento rytmus sa pravidelne opakuje. Prečo však pelotón tak neomylne vždy dobehne únik až úplne na konci etapy?

„Je to dané profilom etapy, ale aj tým, že sila pelotónu proti úniku je enormná,“ hovorí bývalý profesionálny cyklista Peter Velits, ktorý štartoval na šiestich Tour de France.

Úspora energie v pelotóne je obrovská. Človek nie je čerstvý, ale má oveľa viac síl ako ten jazdec, ktorý je vpredu celý deň a čelí vetru. Preto šanca, že pelotón únik nedostihne, je maličká.

Peter Velits, bývalý cyklista

Pre veľkú skupinu je to dopredu vyhratá bitka. V pelotóne sa viacerí pretekári môžu striedať na čele, kým jazdcom v malej skupine sily dochádzajú rýchlejšie.

„Pre pelotón je to dosť jasná vec. Všetky tímy vedia, kto je v úniku, či sú to dobrí časovkári, alebo nie, koľko ich je. Teda poznajú okolnosti a podľa toho vedia, aký veľký náskok môžu skupine vpredu dať. Či je to päť, alebo aj desať minút,“ vraví Velits. Jazdci v pelotóne teda od začiatku kalkulujú. Vedia, že sú vo výhode.

Väčšinou zrýchli pelotón až v posledných päťdesiatich kilometroch. „No vtedy ide už veľmi rýchlo a ten rozdiel v rýchlosti v porovnaní s únikom je obrovský,“ vraví Velits.

Prestíž, reklama aj taktika

Hlavná príčina je spôsobená tým, že po 3 – 4 hodinách jazdy dokáže veľká skupina ešte výrazne zvýšiť svoju rýchlosť a dlhšie ju udržať. Kým jazdci v úniku už neraz melú z posledného.

„Úspora energie v pelotóne je obrovská. Človek nie je čerstvý, ale má oveľa viac síl ako ten jazdec, ktorý je vpredu celý deň a čelí vetru. Preto šanca, že pelotón únik nedostihne, je maličká.“

Napriek tomu, že od začiatku je to do istej miery samovražedná misia, pokúšajú sa cyklisti dostať do úniku každý deň.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 638
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 620
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 530
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 496
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 092
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 995
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 872
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Téma: Cyklistika


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Neapol zdolal Nice, súper dostal dve červené karty

Slovenský reprezentant Marek Hamšík nastúpil v základnej zostave s kapitánskou páskou.

Tlaku sa nebojím, chcem byť so Slovákmi úspešný, hovorí Ramsay

Nový tréner hokejovej reprezentácie v rozhovore pre SME: Nedokážem veci zmeniť za jednu noc.