Jazdci v úniku vedia, že nemajú šancu. Aj tak to skúšajú

V každej etape na Tour de France sa snažia dostať cyklisti do úniku, hoci je to neraz misia odsúdená na neúspech. Prečo to robia?

Cyklistický pelotón má silu a úniku nedáva veľkú šancu na víťazstvo.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Neúnavne to skúšajú každý deň na Tour de France. Malá skupina odvážlivcov sa na začiatku každej etapy odtrhne z pelotónu a vypracuje si náskok. Každý deň riskuje, že ich námaha vyjde nazmar.

Ako podľa šablóny pri rovinatých etapách potom veľký pelotón jazdcov dobehne a o víťazovi takmer vždy rozhoduje šprint. Rovnako sa skončila aj šiesta etapa na Tour. Únik dostihol pelotón dva kilometre pred cieľom.

Prečítajte si tiež: Kittel vyhral šiestu etapu na Tour de France 2017, uspel v záverečnom šprinte
Článok pokračuje pod video reklamou

Hra na mačku a myš

Tento rytmus sa pravidelne opakuje. Prečo však pelotón tak neomylne vždy dobehne únik až úplne na konci etapy?

„Je to dané profilom etapy, ale aj tým, že sila pelotónu proti úniku je enormná,“ hovorí bývalý profesionálny cyklista Peter Velits, ktorý štartoval na šiestich Tour de France.

Úspora energie v pelotóne je obrovská. Človek nie je čerstvý, ale má oveľa viac síl ako ten jazdec, ktorý je vpredu celý deň a čelí vetru. Preto šanca, že pelotón únik nedostihne, je maličká.

Peter Velits, bývalý cyklista

Pre veľkú skupinu je to dopredu vyhratá bitka. V pelotóne sa viacerí pretekári môžu striedať na čele, kým jazdcom v malej skupine sily dochádzajú rýchlejšie.

„Pre pelotón je to dosť jasná vec. Všetky tímy vedia, kto je v úniku, či sú to dobrí časovkári, alebo nie, koľko ich je. Teda poznajú okolnosti a podľa toho vedia, aký veľký náskok môžu skupine vpredu dať. Či je to päť, alebo aj desať minút,“ vraví Velits. Jazdci v pelotóne teda od začiatku kalkulujú. Vedia, že sú vo výhode.

Väčšinou zrýchli pelotón až v posledných päťdesiatich kilometroch. „No vtedy ide už veľmi rýchlo a ten rozdiel v rýchlosti v porovnaní s únikom je obrovský,“ vraví Velits.

Prestíž, reklama aj taktika

Hlavná príčina je spôsobená tým, že po 3 – 4 hodinách jazdy dokáže veľká skupina ešte výrazne zvýšiť svoju rýchlosť a dlhšie ju udržať. Kým jazdci v úniku už neraz melú z posledného.

„Úspora energie v pelotóne je obrovská. Človek nie je čerstvý, ale má oveľa viac síl ako ten jazdec, ktorý je vpredu celý deň a čelí vetru. Preto šanca, že pelotón únik nedostihne, je maličká.“

Napriek tomu, že od začiatku je to do istej miery samovražedná misia, pokúšajú sa cyklisti dostať do úniku každý deň.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4YTW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4YTW na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 802
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 308
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 137
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 456
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 027
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 984
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 560
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 219
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 802
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 034

Téma: Cyklistika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Merckx či Induraín. Takých ako Sagan je v histórii málo

Martin Belás tvrdí, že Peter Sagan je anomáliou.