Slovák, ktorý dal víťazom Tour český krištáľ namiesto plyšových medvedíkov

Slovenský dizajnér zo žartu hovorieva, že vyrába tri trofeje pre lídrov Tour de France a jednu pre Petra Sagana.

Peter Olah. Slovák, ktorý stojí za trofejami Tour de France. (Zdroj: SME - Zoran Boškovič)
Zájazd na zápas Stana Lobotku v Barcelone od 260€ >>

Slovenský dizajnér PETER OLAH pôsobí v spoločnosti Škoda Auto ako vedúci interiérovej architektúry. V roku 2011 prvýkrát dostal ponuku vyrobiť trofeje pre víťazov slávnych cyklistických pretekov Tour de France. Organizátori boli natoľko spokojní, že tento rok vyrábal trofej už siedmy raz.

Ako ste sa dostali k práci na trofejach Tour de France?

„Po príchode do Česka pred desiatimi rokmi som sa začal pohybovať okolo skla. Hľadal som spôsoby, ako by som sa ako umelec dizajnér mohol realizovať. Český krištáľ vtedy prirodzene prišiel ako jedna z možností. Prvýkrát som sa dostal do sklární, mohol som vidieť, ako tie veci vznikajú. Zaujalo ma to, začal som sa

Robím si z toho žarty, že vyrábame tri trofeje a potom jednu pre Sagana.

Peter Olah

venovať krištáľu a v roku 2011 prišla požiadavka vytvoriť trofej Tour de France.“

Ako dovtedy na Tour oceňovali víťazov?

„Jednotliví partneri odovzdávali iba všelijaké darčeky – plyšového medvedíka či iný predmet. Oceňovanie nemalo patričnú váhu. Oslovili ma, aby som vytvoril trofej. Najprv sme premýšľali, čo by ňou mohlo byť. Prišiel nápad vytvoriť niečo z českého krištáľu. V roku 2011 sme prvýkrát vytvorili trofej pre Tour de France, tento rok ide tak už o siedmu.“

Čím ste sa inšpirovali pri tvorbe trofeje?

„Samotnými pretekmi. Trofej je na spodku najširšia, podobne ako cyklistické pole na začiatku pretekov. V polovici sa trofej zužuje, čo predstavuje časť pretekov, keď sa už črtajú favoriti na triumf. Na konci je však len jeden víťaz, čo predstavuje najvyššia časť trofeje.

Koľko ľudí sa podieľa na výrobe trofeje?

„Už počas navrhovania dizajnu sa rozprávam s ľuďmi o tom, čo by mala trofej vyjadrovať. Následne začneme vzorovať, na čom sa zúčastňujú celé sklárske dielne. V jednej sklárskej dielni sú štyria ľudia, ktorí sa podieľajú na výrobe.

Neskôr sa na rad dostane aj brusič a iný personál, ktorý sa stará o správne chladnutie. Ďalší ľudia sa starajú o organizáciu, aj keď tých nie je vidieť. Jedným z nich je napríklad aj hlavný sklársky technológ, s ktorým konzultujeme celú výrobu ešte predtým, než k nej vôbec dôjde. Množstvo ľudí, ktorí sa na výrobe trofeje podieľajú, je teda skutočne veľké, je to tímová práca.“

Víťazi cenných dresov na Tour sú štyria. Vyrobíte teda štyri trofeje?

„Vyrábame viac trofejí, približne pätnásť až dvadsať kusov, z ktorých sa po každej výrobnej fáze vyberajú tie najlepšie. Výsledkom je šesť trofejí. Z nich sa štyri odovzdajú víťazom a dve odnášame do Francúzska ako záložné. Už sa nám totiž stalo, že sa jedna trofej rozbila, takže potrebujeme zálohu. V prípade, že sa nevyužijú, putujú do múzea alebo na iné miesto, kde sú vystavené.“

Pre celkového víťaza, víťaza bodkovaného i bieleho dresu vyrábate bezfarebnú trofej. Víťaz bodovacej súťaže a aj zeleného dresu získa zelenú trofej. Prečo?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4YWN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4YWN na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Cyklistika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

SVET

Pomáha aj NASA. Nájdu stratenú ponorku v rozbúrenom mori?

Ak sa ponorka potopila, námorníkom zostal vzduch len na pár dní.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Pozrite sa, ako budú vyzerať Slováci na olympiáde

Predstavili oficiálne oblečenie pre slovenských športovcov na hry v Pjongčangu, SOV s ním nie je spokojný.

Marianna Ďurianová bude moderovať šport na RTVS

Rezník má zámer vybudovať tretí televízny okruh zameraný predovšetkým na šport.

V Trenčíne nepotrebujú cudzincov. Aj preto na Slovensku dominujú

Z baráže až na vrchol. Štyri dôvody, prečo je Trenčín úspešný.

Prečo Neapol vládne Taliansku, ale zaostáva za Ukrajincami?

Neapol musí vyhrať oba posledné zápasy Ligy majstrov, aby si uchoval šancu na postup.