Bolo to veľké víťazstvo, spomína legendárny Loprais na prvý triumf

Pre úspechy si získal prezývku Monsieur Dakar. Pred tridsiatimi rokmi vyhral Karel Loprais prvý raz Rely Dakar.

Tatra Karla Lopraisa na trati štvrtej etapy rely Paříž - Dakar - Káhira, ktorá sa šla v roku 2000 z Bamaky (Mali) do Bobo Dioulasso (Burkina Faso). (Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. Keď prvý raz odchádzal na rely Paríž - Dakar, netušil, čo má čakať. Nepoznal súperov, nevedel, čo môže od Afriky očakávať. Do cieľa v hlavnom meste Senegalu došiel bez ujmy, no už mimo súťaže.

Najnáročnejšia diaľková rely mu však učarovala. Karel Loprais sa do saharskej púšte s Tatrou vracal každý rok a stal sa jednou z najvýraznejších osobností v histórii Dakaru.

Spolu vybojoval šesť prvenstiev. Prvé z nich dosiahol pred tridsiatimi rokmi.

Prečítajte si tiež: Češka chcela ísť na Dakar, tak si vzala hypotéku. Splácať ju bude desať rokov
Článok pokračuje pod video reklamou

Nedokončil, pomáhal súperom

„Keď sme išli na Dakar prvý raz v roku 1986, vôbec sme nemali predstavu, čo nás tam môže čakať. O súťaži sme toho veľa nevedeli,“ spomína Loprais pre SME.

„V Paríži na štarte boli desiatky tisíc ľudí. Bola tam fantastická atmosféra. Bolo to pre nás niečo úplne nové. Potom sme však dorazili do dún v Afrike,“ hovorí.

Kopřivnická Tatra poslala na štart vtedy dva kamióny s pohonom 6x6. Tie išli predovšetkým zbierať skúsenosti.

„Najskôr na nás ostatní pozerali trochu ako na exotov, keďže sme boli z východnej Európy. Neverili, že by sme mohli byť pre nich rovnocennými súpermi,“ opisoval konštruktér Tatry Jaroslav Krpec pre Českú televíziu.

Lenže hneď pri premiére Tatry prekvapili. Loprais jazdil ako nováčik na druhom mieste v druhej polovici súťaže. Pódium si mohol udržať.

Keď však do cieľa ostávali tri etapy, na hraniciach Mauritánie a Senegalu v močaristom úseku zapadlo veľa áut a kamiónov. Loprais nelenil, pomáhal vyťahovať súperov z bahna. A to zabralo príliš veľa času.

Etapu nestihol dokončiť v časovom limite. Z výsledkov ho preto museli vylúčiť. Do Dakaru pokračoval mimo súťaže.

„Boli situácie, keď účastníci boli závislí od pomoci druhých, pretože sa tam nik iný okrem pretekárov nedostal. V tomto bola atmosféra na súťaži vždy priateľská. Pomáhali sme si navzájom,“ hovorí Loprais.

Rely však v tom roku postihla jedna z najväčších tragédií. Pri páde vrtuľníka v piesočnej búrke zahynulo päť ľudí, medzi nimi aj šéf a zakladateľ Dakaru Thierry Sabine. Pretekári boli v šoku. Sabine bol sympatický a prežíval s pretekármi všetky útrapy. Sám v minulosti súťažil.

„Poznali sme ho iba krátko počas brífingov, ale bol to vynikajúci človek. V podstate sám organizoval celé preteky,“ spomína 68-ročný Loprais.

Holanďania prišli s monštrom

Tatrovky sa však osvedčili, boli spoľahlivé. Hneď prvý štart zvládli výborne. Zistili však, že ak chcú zabojovať o víťazstvo, musia štartovať s kamiónom s dvoma nápravami, a nie s troma. Ten síce je v ťažkom teréne vo výhode, ale ťažšie sa s ním manévrovalo.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C56ZJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C56ZJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Rely Dakar 2018


Článok je zaradený aj do ďalších tém Motorizmus

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

EKONOMIKA

Mala Slávika aj Miss, teraz Forza končí. Aký bol jej príbeh?

Produkčný dom má finančné problémy.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Tajní mali o únose informovať, prezident o ničom nevie

Tajní si údajne splnili povinnosť. Akú?

Neprehliadnite tiež

Trnava šla na hranici možností, ale spravila hlúpu chybu

Futbalisti Spartaka Trnava z Ligy majstrov vypadli do Európskej ligy.

Trnava v Lige majstrov skončila, rozhodol o tom gól v predĺžení

Futbalisti Trnavy prehrali s Crvenou zvezdou 1:2.

Slovenské kluby žiaria v Európe. Lepší koeficient má len jedna krajina

Do európskych pohárových súťaží sa tímy nasadzujú podľa koeficientu.