Červená, ružová a žltá. Fixky navigujú Svitka do cieľa

Každý jazdec na Rely Dakar má so sebou GPS, ale použiť ho môže len vtedy, keď odstúpi zo súťaže.

Jazdenie na slávnych pretekoch Rely Dakar nie je žiadna prechádzka ružovým sadom. Stratiť sa môžete kedykoľvek.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Základom je nestratiť sa. To bolo kedysi prvé pravidlo jazdcov na Rely Dakar. Pred štartom dostal každý mapu, k nej mal vlastný kompas. Údaje o etapách boli strohé.

Prečítajte si tiež: Bolo to veľké víťazstvo, spomína legendárny Loprais na prvý triumf

„Dostali sme roadbook. Ale inštrukcie boli písané štýlom: Choďte po hlavnej ceste, pozor, bude na nej diera, pozor skok.

Alebo prídete do dediny a v nej odbočíte do inej dediny. Lenže v Afrike nemali žiadne značenie. Nevedeli sme, kam ísť,“ smial sa pri spomienkach v dokumente BBC Šialenstvo v púšti Michel Delannoy, ktorý štartoval v roku 1979 na prvom ročníku Dakaru.

Článok pokračuje pod video reklamou

V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch bola púštna rely dobrodružstvom. Noc na Sahare neplánovane strávili aj jazdci, ktorí Dakar vyhrali a stali sa legendami. Blúdil každý. Prejsť navyše aj sto kilometrov nebolo nič výnimočné.

„V roku 1988 sme sa v jednej etape stratili tak, že som mal obavy, že sa už odtiaľ nedostaneme,“ spomínal šesťnásobný víťaz Dakaru Karel Loprais.

Jazdí sa podľa notesa

Už vtedy existovali rôzne druhy navigačných zariadení. Organizátori ich však zakázali, pretože boli extrémne drahé a nie všetci účastníci si ich mohli dovoliť. Nechceli, aby pretekári mali rozdielne podmienky.

Kto to nepozná, ťažko pochopí, aké je to náročné. Dávať v teréne pozor na cestu, vyhýbať sa kameňom a zároveň sledovať roadbook. A pritom rozmýšľať, predvídať a byť stopercentne koncentrovaný.

Štefan Svitko

Preto vznikol roadbook, teda itinerár trasy. Zo začiatku nebol vôbec detailný. A skôr to bolo niečo v štýle, že z Bratislavy do Košíc cestujte cez Žilinu a Poprad. S tým rozdielom, že v púšti išli pretekári podľa azimutu. Teda uhla, ktorý bol daný na kompase.

Stačila malá odchýlka a ľahko sa v púšti stratili.

V 21. storočí je navigácia dostupná už prakticky každému. Lenže na Dakare je používanie GPS zakázané, hoci ho každý súťažiaci dostane. Stále sa jazdí podľa poznámkového bloku. Po štyridsiatich rokoch je však opis trasy oveľa detailnejší.

V poznámkach sú pomocou piktogramov opísané prekážky, diery a miesta, kde má jazdec zmeniť smer. Okrem toho je tam aj vzdialenosť od štartu a od predchádzajúceho záznamu.

Etapu si vymaľujú fixkami

Roadbook na etapu dostanú pretekári len večer pred štartom. Nik teda vopred nevie, kadiaľ trasa povedie.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C573U na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C573U na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  3. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  4. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  7. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  1. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  2. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  3. Slovensko spieva koledy
  4. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  5. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  6. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  7. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  8. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  9. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  10. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 50 309
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 549
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 077
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 8 528
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 983
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 785
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 843
  8. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 747
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 5 636
  10. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 5 568

Téma: Štefan Svitko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rely Dakar 2018, Motorizmus

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vlani hrozil pádom vlády, teraz Ficovi rozmrazenie platov neprekáža

Bugár kritizoval Smer a SNS, že neprišli s vlastnými riešením.

Dobré ráno

Dobré ráno: Falošný hlas podobný Ficovi by znalci odhalili

Je Robert Fico naozaj na nahrávke?

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Hurá – politikom rastú platy

Nekonečné zmrazovanie je neúnosné.

Neprehliadnite tiež

Graňák: Životný štýl hokejistu ma baví, hoci je to drina

Graňák štatistiky nepovažuje za dôležité.

Sagana čaká nová skúsenosť, skúsi nemožné

Bývalého majstra sveta čaká prvý raz klasika Liége - Bastogne - Liége.