Červená, ružová a žltá. Fixky navigujú Svitka do cieľa

Každý jazdec na Rely Dakar má so sebou GPS, ale použiť ho môže len vtedy, keď odstúpi zo súťaže.

Jazdenie na slávnych pretekoch Rely Dakar nie je žiadna prechádzka ružovým sadom. Stratiť sa môžete kedykoľvek.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Základom je nestratiť sa. To bolo kedysi prvé pravidlo jazdcov na Rely Dakar. Pred štartom dostal každý mapu, k nej mal vlastný kompas. Údaje o etapách boli strohé.

Prečítajte si tiež: Bolo to veľké víťazstvo, spomína legendárny Loprais na prvý triumf

„Dostali sme roadbook. Ale inštrukcie boli písané štýlom: Choďte po hlavnej ceste, pozor, bude na nej diera, pozor skok.

Alebo prídete do dediny a v nej odbočíte do inej dediny. Lenže v Afrike nemali žiadne značenie. Nevedeli sme, kam ísť,“ smial sa pri spomienkach v dokumente BBC Šialenstvo v púšti Michel Delannoy, ktorý štartoval v roku 1979 na prvom ročníku Dakaru.

Článok pokračuje pod video reklamou

V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch bola púštna rely dobrodružstvom. Noc na Sahare neplánovane strávili aj jazdci, ktorí Dakar vyhrali a stali sa legendami. Blúdil každý. Prejsť navyše aj sto kilometrov nebolo nič výnimočné.

„V roku 1988 sme sa v jednej etape stratili tak, že som mal obavy, že sa už odtiaľ nedostaneme,“ spomínal šesťnásobný víťaz Dakaru Karel Loprais.

Jazdí sa podľa notesa

Už vtedy existovali rôzne druhy navigačných zariadení. Organizátori ich však zakázali, pretože boli extrémne drahé a nie všetci účastníci si ich mohli dovoliť. Nechceli, aby pretekári mali rozdielne podmienky.

Kto to nepozná, ťažko pochopí, aké je to náročné. Dávať v teréne pozor na cestu, vyhýbať sa kameňom a zároveň sledovať roadbook. A pritom rozmýšľať, predvídať a byť stopercentne koncentrovaný.

Štefan Svitko

Preto vznikol roadbook, teda itinerár trasy. Zo začiatku nebol vôbec detailný. A skôr to bolo niečo v štýle, že z Bratislavy do Košíc cestujte cez Žilinu a Poprad. S tým rozdielom, že v púšti išli pretekári podľa azimutu. Teda uhla, ktorý bol daný na kompase.

Stačila malá odchýlka a ľahko sa v púšti stratili.

V 21. storočí je navigácia dostupná už prakticky každému. Lenže na Dakare je používanie GPS zakázané, hoci ho každý súťažiaci dostane. Stále sa jazdí podľa poznámkového bloku. Po štyridsiatich rokoch je však opis trasy oveľa detailnejší.

V poznámkach sú pomocou piktogramov opísané prekážky, diery a miesta, kde má jazdec zmeniť smer. Okrem toho je tam aj vzdialenosť od štartu a od predchádzajúceho záznamu.

Etapu si vymaľujú fixkami

Roadbook na etapu dostanú pretekári len večer pred štartom. Nik teda vopred nevie, kadiaľ trasa povedie.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C573U na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C573U na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  3. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  4. Najužitočnejšia appka
  5. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  7. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  8. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  9. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  10. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 27 439
  2. Najužitočnejšia appka 15 040
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 12 915
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 9 117
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 7 844
  6. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 597
  7. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 6 236
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 141
  9. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 3 179
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 642

Téma: Rely Dakar 2018


Článok je zaradený aj do ďalších tém Motorizmus

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Smer bude hľadať nového ministra, Imrecze má konkurenta

Súčasného guvernéra NBS má vystriedať Peter Kažimír.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kažimír uteká z politiky, Smeru chýba ďalší minister

Špekuluje sa nad budúcnosťou ministra.

KOMENTÁRE

Trápenie Roberta Fica, alebo ako získať čo najviac

Na kandidáta Smeru netrpezlivo čaká aj Andrej Danko.

Neprehliadnite tiež

Je prvý na tréningu a posledný v kabíne. Ronaldo sa vracia domov

Cristiano Ronaldo zabojuje o šieste víťazstvo v Lige majstrov.

Trenčín nie je pripravený hrať skupinu Európskej ligy, tvrdí Rybníček

Vypadnutie z Európskej ligy vníma ako dobrý koniec.