Červená, ružová a žltá. Fixky navigujú Svitka do cieľa

Každý jazdec na Rely Dakar má so sebou GPS, ale použiť ho môže len vtedy, keď odstúpi zo súťaže.

Jazdenie na slávnych pretekoch Rely Dakar nie je žiadna prechádzka ružovým sadom. Stratiť sa môžete kedykoľvek.(Zdroj: TASR/AP)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Základom je nestratiť sa. To bolo kedysi prvé pravidlo jazdcov na Rely Dakar. Pred štartom dostal každý mapu, k nej mal vlastný kompas. Údaje o etapách boli strohé.

Prečítajte si tiež: Bolo to veľké víťazstvo, spomína legendárny Loprais na prvý triumf

„Dostali sme roadbook. Ale inštrukcie boli písané štýlom: Choďte po hlavnej ceste, pozor, bude na nej diera, pozor skok. Alebo prídete do dediny a v nej odbočíte do inej dediny. Lenže v Afrike nemali žiadne značenie. Nevedeli sme, kam ísť,“ smial sa pri spomienkach v dokumente BBC Šialenstvo v púšti Michel Delannoy, ktorý štartoval v roku 1979 na prvom ročníku Dakaru.

V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch bola púštna rely dobrodružstvom. Noc na Sahare neplánovane strávili aj jazdci, ktorí Dakar vyhrali a stali sa legendami. Blúdil každý. Prejsť navyše aj sto kilometrov nebolo nič výnimočné.

„V roku 1988 sme sa v jednej etape stratili tak, že som mal obavy, že sa už odtiaľ nedostaneme,“ spomínal šesťnásobný víťaz Dakaru Karel Loprais.

Jazdí sa podľa notesa

Už vtedy existovali rôzne druhy navigačných zariadení. Organizátori ich však zakázali, pretože boli extrémne drahé a nie všetci účastníci si ich mohli dovoliť. Nechceli, aby pretekári mali rozdielne podmienky.

Kto to nepozná, ťažko pochopí, aké je to náročné. Dávať v teréne pozor na cestu, vyhýbať sa kameňom a zároveň sledovať roadbook. A pritom rozmýšľať, predvídať a byť stopercentne koncentrovaný.

Štefan Svitko, slovenský pretekár

Preto vznikol roadbook, teda itinerár trasy. Zo začiatku nebol vôbec detailný. A skôr to bolo niečo v štýle, že z Bratislavy do Košíc cestujte cez Žilinu a Poprad. S tým rozdielom, že v púšti išli pretekári podľa azimutu. Teda uhla, ktorý bol daný na kompase.

Stačila malá odchýlka a ľahko sa v púšti stratili.

V 21. storočí je navigácia dostupná už prakticky každému. Lenže na Dakare je používanie GPS zakázané, hoci ho každý súťažiaci dostane. Stále sa jazdí podľa poznámkového bloku. Po štyridsiatich rokoch je však opis trasy oveľa detailnejší.

V poznámkach sú pomocou piktogramov opísané prekážky, diery a miesta, kde má jazdec zmeniť smer. Okrem toho je tam aj vzdialenosť od štartu a od predchádzajúceho záznamu.

Etapu si vymaľujú fixkami

Roadbook na etapu dostanú pretekári len večer pred štartom. Nik teda vopred nevie, kadiaľ trasa povedie.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C573U na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C573U na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  6. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  8. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  10. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  3. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  6. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  7. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  8. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  10. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 18 604
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 14 779
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 885
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 120
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 7 985
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 597
  7. Jedli ste už ružovú čokoládu? 5 407
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 5 371
  9. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 3 542
  10. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 2 380

Téma: Štefan Svitko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rely Dakar 2018, Motorizmus

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Glváč sa zamotal do vlastných klamstiev

Ako sa podpredseda parlamentu nachytal.

Stĺpček Tomáša Prokopčáka

Výpalníci, ktorí berú slovenskej vede

Ako môže vyzerať schéma na ministerstve.

Neprehliadnite tiež

Pánik asistoval, Marinčin dostal šancu. Hráč Washingtonu si dal vlastný gól rukou

Produktívne zažiaril aj Patrick Kane, ktorý strelil dva góly na ďalšiey tri prihral.