Šibe ti? pýtal sa Francúz šéfa. Potom vyhral legendárne preteky

Francúz Bernard Hinault vyhral v roku 1980 klasiku Liége-Bastogne-Liége.
Francúz Bernard Hinault vyhral v roku 1980 klasiku Liége-Bastogne-Liége. (Autor: PROFIMEDIA)
Miloslav Šebela|20. apr 2018 o 17:45

Sezóna jarných klasík sa končí na najstaršom z cyklistických monumentov. Najpamätnejší ročník vyhral Bernard Hinault v snehovej metelici.

BRATISLAVA. Klasiky sú esenciou cyklistiky. Preteky plné nerovných súbojov, pádov, neraz v divokom počasí a na cestách, po ktorých sa odvážia jazdiť len farmári na traktoroch.

Sú oveľa napínavejšie aj preto, že šanca na reparát nie je v ďalšej etape. Cyklisti na nich trpia, no vracajú sa každý rok, pretože triumf na nich sa nevyrovná ani víťazstvu na Tour de France. Pre klasikárov má oveľa väčšiu cenu.

V nedeľu sa na klasike Liége - Bastogne - Liége končí sezóna jarných klasík.

Sú ako historické pamiatky

Viaceré klasiky majú výnimočné postavenie práve tým, že ostali takmer nezmenené od svojho založenia a siahajú do čias, keď sa súťažná cyklistika ešte len formovala.

V 19. storočí neexistovali etapové preteky. Nikomu nenapadlo, že by vzdialenosť medzi štartom a cieľom mali rozdeliť na úseky. Najsilnejší je predsa ten, kto zvládne ísť za každých podmienok vo dne v noci a bez cudzej pomoci.

Liége - Bastogne - Liége sú jediné preteky, pri ktorých viete, že tí na pódiu sú skutočne najsilnejší. Na iných súťažiach sa stane, že nedostatok síl nahradíte svojou šikovnosťou. Lenže Liége na samom konci skutočne len o hrubej fyzickej sile.


Michele Bartoli, bývalý taliansky cyklista

Všetky súťaže boli v podstate jednorazovky a jazdilo sa na obrovské vzdialenosti. Najpopulárnejšie preteky koncom 19. storočia boli Paríž - Bordeaux s dĺžkou okolo 560 kilometrov. A to zďaleka neboli najdlhšie.

Napríklad Paríž - Brest - Paríž mali dvojnásobnú vzdialenosť. Dnes je to niečo nepredstaviteľné a na profesionálnej úrovni by z nich boli týždeň dlhé etapové preteky.

Z tejto éry prežilo dodnes len málo súťaží a ešte menej sa ich udržalo v kalendári World Tour. Je ich iba päť: Miláno - San Remo, Okolo Flámska, Paríž - Roubaix, Liége - Bastogne - Liége a Okolo Lombardie.

Istým spôsobom sú niečo ako historické pamiatky. Pozostatky pôvodnej cyklistiky, ktorá je moderným súťažiam vzdialená. Preto im prischlo označenie - monumenty. Kto ich však ako prvý takto označil, sa nedá vypátrať.

Najstarším z tejto skupiny je práve nedeľňajšia klasika Liége – Bastogne – Liége. Jazdí sa od roku 1892.

Keď nevládali, sadli na vlak

Cyklista bola v dávnych dobách priestorom, ako spropagovať médiá, mestá či dokonca niektoré podniky a továrne. Za myšlienkou usporiadať nové preteky boli noviny L’Expresse, ktoré vychádzali vo francúzsky hovoriacej časti Belgicka.

Lenže pôvodným nápadom nebolo poslať cyklistov len do mestečka Bastogne, ale rovno do Paríža. Liége – Paríž – Liége a porcia 854 kilometrov mali prilákať najslávnejších cyklistov. Preteky mali byť konkurenciou pre najprestížnejšie súťaže tých časov.

Isté je, že ak by v takej podobe odštartovali, dodnes by neprežili.

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Cyklistika»Šibe ti? pýtal sa Francúz šéfa. Potom vyhral legendárne preteky