BRATISLAVA. V posledných dňoch sa o tom špekulovalo, teraz je to hotová vec. Slovenskí hokejisti budú hrať zápasy v základnej skupine na budúcoročných majstrovstvách sveta v Košiciach. Tie dostali prednosť pred Bratislavou.
V základnej skupine si Slováci zahrajú s Kanadou, USA, Fínskom, Nemeckom, Dánskom, Francúzskom a Veľkou Britániou.
V bratislavskej skupine budú finalisti tohtoročných majstrovstiev sveta Švédsko a Švajčiarsko, ktorých doplnia tímy Ruska, Česka, Nórska, Lotyšska, Rakúska a Talianska.
Organizátori využili možnosť presunúť tímy v rámci jednotlivých skupín, keď Slovensko vymenili s Nórskom. Majstrovstvá sveta sa budú konať od 10. do 26. mája 2019.
Rozhodli sa na základe hodnôt
Slovensko hostilo v ére samostatnosti šampionát len v roku 2011. Vtedy hral domáci tím v Bratislave. V hlavnom meste hrali aj reprezentácie so silnou fanúšikovskou základňou ako Česko a Rusko. Štadión bol zaplnený.

V Košiciach však zápasy divákov natoľko nelákali. "Obsadenosť haly v 2011 bola 30 percent. Teraz nám to vychádza na 60 až 70 percent," hovorí Aneta Büdi, šéfka organizačného výboru MS 2019 pre Košice.
To bol hlavný argument pri rozhodovaní o tom, či poslať Slovákov do kapacitne menšieho štadióna.
V Bratislave sa majú o vysokú návštevnosť postarať fanúšikovia zo susedných krajín Česka a Rakúska. Okrem toho sa očakáva príchod väčšieho počtu priaznivcov aj z Ruska, zo Švajčiarska, z Lotyšska či zo Švédska.
„Niekoľko mesiacov sme pripravovali analýzy, ale až majstrovstvá sveta v Dánsku nám v praxi ukázali, že to bude takto správne. Toto rozhodnutie sme urobili na základe hodnôt,“ reagoval šéf Slovenského zväzu ľadového hokeja Martin Kohút.
Aké hodnoty mal prvý muž slovenského hokeja na mysli?
„Hlavným dôvodom bolo, že sme chceli vyjsť v ústrety fanúšikom z východu republiky, ktorí museli počas prvého šampionátu cestovať do Bratislavy. Teraz, ak Slováci postúpia zo základnej skupiny, štvrťfinále budú hrať v Bratislave,“ vraví Kohút.
Kľúčoví hráči reprezentácie sú z Košíc
Slovenskí hokejisti však už šesť rokov nepostúpili do štvrťfinále. Keď sa im to nepodarí ani o rok, diváci v Bratislave ich neuvidia. Keď, naopak, postúpia z akéhokoľvek miesta v základnej skupine, štvrťfinále určite odohrajú v Bratislave.
“Nie je to krok proti slovenským fanúšikom. Je to krok k tomu, aby ľudia na celom Slovensku videli slovenskú reprezentáciu.
„
„Hráči budú na to pripravení. Nebude to pre nich nič nové, na každom šampionáte sa dva tímy musia povinne sťahovať,“ hovorí Kohút.
Ďalším argumentom je ekonomické hľadisko. Vstupenky zo zápasov sú pre organizátorov hlavným zdrojom príjmov.
„Bratislava sa stane domácim mestom pre český tím. Navyše, pre zahraničných turistov má mimoriadne dobrú polohu z hľadiska logistiky,“ dodal.
Infraštruktúru v Košiciach si pozreli aj generálny manažér reprezentácie Miroslav Šatan a tréner Craig Ramsay, ktorí podľa prvého muža slovenského hokeja so všetkým súhlasili.
„Navyše si pozrite aj skladbu reprezentácie. Keď si pozriete kľúčových hráčov ako Ladislav Nagy, Tomáš Jurčo či Christián Jaroš - narodili sa v Košiciach,“ skonštatoval Kohút.

Na slovenské zápasy príde menej fanúšikov
Problém môže nastať pri slovenských zápasoch, ktoré boli pred siedmimi rokmi vždy vypredané. Štadión v Bratislave má kapacitu 10 055 divákov, pričom košická aréna len 8347 divákov, čo je rozdiel 1708 miest.
K tomu treba pripočítať, že približne 20 až 30 percent lístkov pôjde pre reklamných partnerov, rodiny hráčov či novinárov. Reálne sa do predaja dostane niečo cez 5000 lístkov.

„Nie je to krok proti slovenským fanúšikom. Je to krok k tomu, aby ľudia na celom Slovensku videli slovenskú reprezentáciu,“ hovorí Kohút.
Je rodákom z Michaloviec. Akékoľvek špekulácie, že ovplyvnil výber na základe svojho pôvodu, rázne odmieta.
„Od 29 rokov žijem v Bratislave a mám tu aj trvalý pobyt. Áno, srdcom som stále východniar, ale je to o hodnotách. Argumenty, ktoré by boli postavené na tom, že Martin Kohút je z Michaloviec, by určite neprešli,“ tvrdí šéf zväzu.
Vstupenky sa začnú predávať v septembri. Kategórie lístkov a ich ceny predstavia organizátori v auguste.
Na domácom šampionáte bude s veľkou pravdepodobnosťou aj nový maskot. „Vĺčika Goolyho zrejme vymeníme za medveďa. Ešte to však nie je definitívne, stále o tom diskutujeme,“ prezradil riaditeľ marketingu Vladimír Janček.