SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Zomrela legenda, ktorá vedela skrotiť aj najväčší strach

Zomrel slávny pilot F1 Niki Lauda.

Niki Lauda počas tréningu v Sao Paule 7. novembra 2017.Niki Lauda počas tréningu v Sao Paule 7. novembra 2017.(Zdroj: Nelson Antoine TASR/AP)

BRATISLAVA. Päťdesiatpäť sekúnd je takmer nič. Krátky okamih v živote. Rakúšan Niki Lauda sa v prvý augustový deň v roku 1976 na necelú minútu ocitol priamo v pekle.

Sedel v plameňoch po havárii svojho vozidla na Veľkej cene Nemecka.

Hororová nehoda, pri ktorej takmer prišiel o život, ho preslávila viac ako všetky víťazstvá, ktoré dosiahol.

"Toto ma dostalo do povedomia ľudí, ktorí formulu 1 nesledovali. Aj babky na mňa ukazovali: To je ten popálený chudák. Ale nebolo to niečo, čo by som budoval," hovoril pre Süddeutsche Zeitung.

Trojnásobný majster sveta zomrel v pondelok vo veku 70 rokov. V posledných mesiacoch mal zdravotné problémy. Vlani podstúpil úspešnú transplantáciu pľúc.

Lenže v januári prekonal zápal pľúc a jeho stav sa postupne zhoršoval.

Článok pokračuje pod video reklamou

Smrť bola súčasťou hry

Smrteľné nehody neboli vo formule 1 v sedemdesiatych rokoch ničím výnimočným.

Takmer každý rok niekto zahynul.

„Smrť bola vtedy súčasťou hry. Vedeli sme o tom riziku a podstupovali sme ho. Lenže ani jeden z nás nepripúšťal, že môže na trati umrieť práve on,“ spomínal Lauda v rozhovore pre Frankfurter.

Risk to bol obrovský. Nielen preto, že vtedajšie monoposty formuly 1 nedokázali vodiča v prípade nehody ochrániť, ale na pretekárskych okruhoch chýbali vedľa cesty bezpečné zóny, kde by v prípade potreby vozidlo bezpečne spomalilo, a problém bol aj s rýchlym zásahom zdravotníkov.

Pretekári mali práve zo súťaže v roku 1976 na Nürburgringu obavy. Lauda bol za to, aby sa súťaž neuskutočnila. Súperi ho však prehlasovali.

„Pamätám si, že ma ráno pred štartom zastavil fanúšik a žiadal o autogram. Ešte mi vravel, že by mohol byť môj posledný. Hovorím si, nie si trochu drzý? Ale vravel to slušným spôsobom,“ opisoval Lauda pre Frankfurter.

Z plameňov ho vytiahli kolegovia

Preteky poznačil dážď, ktorý však ustal. Pretekári preto jazdili do boxov, aby si vymenili pneumatiky na suchú vozovku.

Lauda hneď v nasledujúcom kole vo vysokej rýchlosti stratil kontrolu nad svojím ferrari. V plnej rýchlosti narazil do betónovej steny pri ceste. Vozidlo sa odrazilo späť na trať a vzbĺklo.

Po náraze z hlavy bezmocného pilota odletela prilba. Vrak sa ešte hýbal po ceste, keď doň vrazilo zozadu ďalšie vozidlo.

Jazdecká chyba? Lauda v knihe Môj príbeh naznačil, že nehodu mohlo spôsobiť zlomené zavesenie ľavého zadného kolesa. Dodnes nie je jasné, čo zapríčinilo náraz, pretože oficiálna správa o nehode neexistuje.

Lauda bol majstrom, ale v danom momente mohol riziko podceniť a dostať šmyk.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5XMS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5XMS na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  6. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  2. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  3. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  6. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  7. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  8. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  9. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  10. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 18 123
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 619
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 739
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 009
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 970
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 254
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 013
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 433
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 357
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 268

Téma: Formula 1


Článok je zaradený aj do ďalších tém Motorizmus

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Záhadný vírus je nebezpečnejší, ako sme si mysleli

Nákaza sa posúva do ďalších krajín.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer sa oblúkom vracia k holým zadkom

Také politické prázdno naposledy ukázal v roku 2002.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.