SME
Štvrtok, 28. máj, 2020 | Meniny má ViliamKrížovkyKrížovky

Z cyklistiky sa stala matematika, technológie zabíjajú romantiku

Kedysi víťazili aj jazdci v dlhých únikoch.

Giulio Ciccone po príchode do cieľa 6. etapy Tour de France 2019.Giulio Ciccone po príchode do cieľa 6. etapy Tour de France 2019. (Zdroj: Thibault Camus - TASR/AP)

ALBI. Obrázok typický pre rovinaté etapy Tour de France. Ihneď po štarte sa sformuje únik, ktorý spravidla vydrží aj vyše 150 km. Jazdci, ktorí zbierajú body na prémiách, nikoho nezaujímajú až dovtedy, kým sa nepriblíži cieľ.

Vtedy šprintérske tímy zvýšia tempo a poľahky zničia sen odvážnych cyklistov s nižším renomé o etapovom triumfe. V závere má spravidla nárok na víťazstvo len jeden z piatich či šiestich silných šprintérov podľa toho, akú pozíciu mu pripravia jeho tímoví kolegovia.

Prečo je to tak?

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ineos je majstrom monitoringu výkonnosti

"Zažili sme aj časy etapových triumfov z dlhých únikov. Víťazstvo v štýle Jackyho Duranda či Thierryho Marieho je však na dnešnej Tour de France už takmer nemožné. Náš šport sa nástupom technológií v posledných 20 rokoch veľmi zmenil," tvrdí manažér tímu Arkéa-Samsic Emmanuel Hubert.

Práve Francúzi Durand a Marie boli v 80. a 90. rokoch minulého storočia stelesnením dlhočizných únikov, ktoré vedeli aj úspešne doviesť do konca. V očiach fanúšikov sa stali nesmrteľnými hrdinami, hoci na druhý deň spravidla výrazne klesli v celkovom poradí.

Ak by sme moderné technológie zakázali a jazdci by nemali prístup k svojím dátam, boli by preteky vzrušujúcejšie. V súťažení by bolo viac emócií, ale to najlepšie tímy nechcú.

Christian Prudhomme, riaditeľ Tour de France

Tie časy sú však dávno preč. V dnešnom pelotóne sú cyklisti vybavení wattmetrami na meranie vlastného výkonu a na diaľku sú spojení so športovými riaditeľmi v sprievodných vozoch. A v dôležitých okamihoch etapy zaberú naplno tak, aby únik zlikvidovali a pripravili pozíciu pre svojho lídra.

Skryť Vypnúť reklamu

"V etapách, kde sa očakáva hromadný finiš, je príliš veľa v stávke. Tímy s kvalitnými šprintérmi to nemôžu nechať len tak. Oni to berú takmer ako profesionálnu chybu, keď v rovinatej etape nezlikvidujú únik," pripomína manažér Cofidisu Alain Deloeil.

Aj riaditeľ Tour de France Christian Prudhomme si uvedomuje naliehavosť toho, že pretekom chýba viac vzruchu a zaujímavých situácií v plochých a mierne zvlnených etapách.

"Ak by sme moderné technológie zakázali a jazdci by nemali prístup k svojím dátam, boli by preteky vzrušujúcejšie. V súťažení by bolo viac emócií, ale to najlepšie tímy nechcú," myslí si Prudhomme.

Tím Ineos (predtým Sky) je majstrom vo využívaní technologických noviniek a totálnom zmapovaní výkonnosti vlastných pretekárov. Touto cestou sa začali uberať od roku 2012 a odvtedy vybojovali šesť celkových triumfov na Tour s tromi cyklistami - štyrikrát sa obliekol v Paríži do žltého dresu Brit Christopher Froome a po jednom raze jeho krajania Bradley Wiggins a Geraint Thomas.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Prudhomma zákaz využívania wattmetrov by znamenal závan niekdajšej romantiky do športu ponoreného do presných výpočtov a vyhodnocovania dát. "Preteky by nabrali niekdajší menej predvídateľný rozmer," dodal Prudhomme.

Thomas: Pokojne zakážte wattmetre

Jeden z nováčikov na tohtoročnej Tour, 32-ročný Stéphane Rossetto, sa dvakrát dostal do úniku, ale dvakrát v konečnom dôsledku neuspel.

"Víťazí moderný prístup. Pretekári sa pozerajú do wattmetrov a tie im presne ukážu, ako na tom sú. A so slúchadlami v ušiach presne vedia, kedy majú zaútočiť, aby zalepili medzeru, ktorá vznikla medzi pelotónom a jazdcami v úniku. Prekvapenia prakticky neexistujú," povedal francúzsky pretekár v službách Cofidisu.

S názorom Prudhomma či Rossetta ostro nesúhlasí Luke Rowe. Jeden zo stálych členov silnej ekipy Ineosu je po piaty raz na Tour de France a má veľa skúseností s prácou pre lídrov svojho tímu Chrisa Frooma či Gerainta Thomasa.

Skryť Vypnúť reklamu

"Prudhomme žije v dobe kamennej, keď rozširuje komentáre tohto typu. Ja osobne veľa času trávim na čele pelotónu a môžem potvrdiť, že sa nespolieham na silové faktory, ale na vlastné pocity.

Súvisiaci článok Aj ľad sa na cyklistoch roztopí. Potom je to zachráň sa, kto môžeš Čítajte 

Zariadim sa podľa toho, akí silní jazdci sú v úniku, aký majú náskok, ako veľmi fúka a v akom teréne sa jazdí. Nie je to o neustálej kontrole wattmetrov, ale komplexnom posúdení všetkých spomenutých faktorov," vyhlásil Rowe.

Za zákaz meračov výkonnosti cyklistov sa už niekoľko rokov prihovárajú najmä francúzske tímy a médiá v tejto krajine. "Z cyklistiky sa stala matematika. S presnosťou takmer na sto percent sa dá všetko vyrátať a potom to aj tak dopadne," napísal denník Le Mond.

Mieria na suverenitu tímu Ineos v uplynulých rokov. Thomas však po svojom vlaňajšom triumfe na TdF okrem iného povedal. "Pokojne zakážte wattmetre, na celkovom výsledku to nič nezmení."

Skryť Vypnúť reklamu

Briti tvrdia, že za nespokojnosťou Francúzov sú najmä ich vlastné slabé výsledky. Všetci účastníci Tour de France predsa vedia, že usporiadateľská krajina čaká na svojho šampióna už 34 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyberte si tú správnu dezinfekciu šetrnú k pokožke
  2. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  3. Benzín alebo akumulátor? Mýty a fakty
  4. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  5. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  6. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
  7. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  8. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  9. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  10. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
  1. Ako vyberať AKU techniku?
  2. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  3. Night Vision: Jak dobre vidí vaša autokamera v noci?
  4. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  5. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  6. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  7. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  8. Minerálna vlna má vysokú pevnosť aj vo väčších hrúbkach
  9. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  10. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  1. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 18 256
  2. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 13 775
  3. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 13 556
  4. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 11 251
  5. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 10 409
  6. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 10 316
  7. Ako vytriediť Mekáč doma? 9 778
  8. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 9 698
  9. 3 pravidlá pre ochranu trávnika v čase letných horúčav 9 639
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 9 631
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Technológie, Cyklistika
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Šabatu

Chvála Igora Matoviča - podmienená, ale chvála

Ako zvládol prvé týždne vo funkcii premiér a jeho koaličný tím, je vlastne zázrak.

Prezidentka Zuzana Čaputová poverila zostavením vlády Igora Matoviča začiatkom marca 2020.
Cynická obluda

Kaliňákovitejší, než Kaliňák

Podľa ministra vnútra môže štát urobiť repatriantom v štátnej karanténe čo len chce, lebo si neupratali plechovku od piva.

Richard Müller po rokoch pracuje na novom albume, ktorý by mal vyjsť na jeseň.
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Neprehliadnite tiež

Brankár Rune Jarstein.

Na Slovensku behal po dedinách, teraz strieľa góly v Premier League

Srbský futbalista najradšej spomína na Komárno.

Samir Nurkovič v drese Dunajskej Stredy v ligovom zápase proti Slovanu Bratislava v roku 2014.
Dávid Holman z ŠK Slovan Bratislava.
Adrián Guľa.