Katriňák zarába menej ako priemerný Slovák

(Autor: SME - PAVOL FUNTÁL)
Sportnet|7. júl 2008 o 00:00

Slovenský motocyklový pretekár Jaroslav Katriňák dosiahol na premiérovom ročníku Rely Transorientale Petrohrad - Peking historický úspech.

BRATISLAVA. Absolvoval viac ako 10 000 km na stúpačkách či v sedačke motocykla KTM. Napokon človek a stroj zo Slovnaft Environ Servis Moto Teamu triumfovali pod čínskym múrom na Rely Transorientale. Bol najrýchlejší spomedzi všetkých motocyklistov, automobilistov a kamionistov. Jaroslav Katriňák.

Nedá sa porovnávať

Keď v apríli na prvom dieli náhradného podujatia Dakar Series v Maďarsku a Rumunsku Katriňák po kontroverznej penalizácii skončil na 10. mieste, o dva mesiace už vyhral náročnejšiu súťaž, nultý ročník Rely Transorientale z Petrohradu do Pekingu. S populárnou Rely Dakar sa dá porovnať iba 16 etáp a dĺžka viac ako 10 000 kilometrov na území Ruska, Kazachstanu a Číny, z toho 3688 km rýchlostných skúšok.

„Každá z týchto rely má svoje špecifiká. Rely Transorientale je podstatne rôznorodejšia. Trať vedie popri ľade, okolo soľných jazier, je to hlina, piesok, blato, kamene, voda, piesočné duny. Ťažšiu rely na svete som ešte nezažil,“ tvrdí manažér vranovského Environ Servis Moto Teamu Andrej Žipaj.

Katriňák dodáva: „Zažili sme aj 45-stupňové horúčavy. Počas šesťhodinovej jazdy som mal iba 1,5–litrovú nádržku vody. Ešte dnes som dehydrovaný, idem na dôkladnú lekársku prehliadku. Po dvoch tretinách rely som mal menšiu krízu, začal som uvažovať, či som schopný dokončiť. Bolo tam aj hrozne veľa komárov, na dovolenku sa tam určite nechystám. Ideálne by však bolo, keby sa obe rely jazdili ako rovnocenný seriál.“

Kde boli Peterhansel, Como a ďalší?

Na ceste do Pekingu chýbali hviezdy z Rely Dakar Peterhansel, Como a ďalší. „Jaro zdolal Nóra Ullevalsettera, ktorý bol na Dakare štvrtý. Bolo tam veľa dobrých Rusov a ďalších serióznych súperov. Peterhansel a niektorí ďalší špičkoví jazdci sú konzervatívni a úmyselne neštartovali. Rely Transorientale organizuje Francúz, bývalý člen vedenia A.S.O. a pre Rely Dakar sa stala vážnym konkurentom. O rok tu budú štartovať oveľa zvučnejšie mená,“ mieni Žipaj.

Na adresu Ullevalsettera Katriňák dodáva: „V niektorých etapách sme dobre spolupracovali. Ja som ťažil zo svojich väčších jazdeckých skúseností, on z toho, že ovláda lepšie navigáciu. Zablúdiť nebol problém, ťažšie bolo nájsť správnu trať, zosumarizovať kilometre a vydať sa správnym smerom. Boli aj iné kritické momenty v spojovacích etapách, ktoré viedli po značne rozbitých cestách, najmä v Kazachstane. Autá sa nečakane vyhýbali dieram, nestačili ani signalizovať zmenu smeru.“

Dva smrteľné úrazy

Pretekári tentoraz nemuseli pre prípad smrti zaplatiť do depozitu 450-tisíc korún na cínovú truhlu. „Tohto predštartového šoku sme boli ušetrení,“ hovorí Katriňák, ale správa o úmrtí dvoch spolujazdcov, Francúza Philippe Tonina a Číňana Su Langa ním otriasla: „Je to najhoršie, čo sa môže na rely stať. Zažil som to už na Dakare, keď som sám našiel mŕtveho kolegu a zostal som pri ňom až do príletu záchrannej helikoptéry. Čagin zrazil na svojom kamióne pred ním jazdiaceho Francúza, ale ďalej pokračoval v etape. Nerozumel som tomu, veď kontrolka mu mala blikať, že má pred sebou jazdca.“

Čagin napokon rely nedokončil, ľudia začali na jeho kamión písať svoje kritické názory za smrť motocyklistu, a z pretekov odstúpil. Číňan zomrel nešťastnou náhodou, keď ho zabilo roztrhnuté vyprosťovacie lano.

Na dovolenku nie

Ako charakterizuje Katriňák krajiny, ktorými rely prechádzala?

Rusko: „Je to obrovská krajina. Dediny sú od seba niekoľko desiatok kilometrov. Niektoré vyzerali ako z rozprávky o Mrázikovi. Ľudia tam žili akoby o sto rokov dozadu. Neviem si tam predstaviť denno-denne žiť.“

Kazachstan: „Hneď mi napadne hlavné mesto Astana. Také nové, moderné a krásne mesto som hádam vo svete ešte nevidel. Nedokážem pochopiť, ako ho tak postavili. Ale 50 km pred Astanou ľudia bývajú a spia v chatrčiach s kozami.“

Čína: „Mal som predstavu o preľudnenej krajine. Po väčšine prvých etáp na jej území bol problém nájsť človiečika. Ale čím viac sme sa blížili k Pekingu, tým viac pribúdalo veľkých miest.“

Púšť Gobi: „Vedel som, že je jedna z najväčších na svete, ale netušil som, že je až tak obrovská a má také krásne duny. Po­dľa papierov, ktoré sme dostali, to vyzeralo ako Vysoké Tatry v piesku. A nečakal som, že sa medzi tými dunami nájdu aj také jazerá, ako sú tatranské plesá. Ešte nikdy som nejazdil takmer 150 km rýchlostnej skúšky v dunách. Boli sme poslední, ktorí mohli prejsť trasy na motorovej technike. Od januára budúceho roku budú národnou prírodnou rezerváciou.“

Celkové zhrnutie: „Oproti africkým etapám na Rely Dakar ľudia tu boli všade oveľa milší, pomáhali nám, vítali nás akoby na májových sprievodoch, v cieli nám vždy pripravili zábavný program. V Afrike to bývalo podstatne horšie a nebezpečnejšie.“

Usáma bin Ládin by nemal šancu

Bezpečnosť pretekárov a konvoja boli na vysokej úrovni, vojaci a policajti boli takmer na každom kroku. „Usáma bin Ládin by tu nemal šancu,“ zavtipkoval si Žipaj.

Rely Transorientale sa jazdila v čase, keď Čínu postihli ničivé zemetrasenia: „Registrovali sme, že sa niečo deje, lebo na čerpacích staniciach bol nedostatok nafty a benzínu, ktorý operatívne presúvali do postih­nutých oblastí. Ale na motocykli nebolo zo zemetrasenia nič cítiť, mal som asi dobré perovanie,“ dodal Katriňák.

Po každej etape sa menili predná i zadná pneumatika, gumovo-perové výstuže kolies, viackrát sa museli vymeniť aj spojkové a brzdové lanká. V deň voľna vymenili kompletný agregát.

Terén dovolil Katriňákovi na motocykli KTM 690 Rely dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 184 km/h. V súčasnosti je ešte v kontajneri na ceste na Slovensko, ale je vo veľmi dobrom stave a použiteľný ěšte aspoň na dvoje pretekov. „Možno bude stačiť iba menšie prelakovanie, prekontrolovať motor, vymeniť olej. Spadol som s ním iba raz,“ pochválil sa víťaz Rely Transorientale.

Nejasná budúcnosť

Isté je, že Katriňák bude v septembri štartovať na druhej časti Dakar Series v Portugalsku a v Španielsku v septembri. Žipaj: „Náklady odhadujeme na 2 milióny korún. Aj keď teraz takmer nevládzeme, aj keď sme finančne vyšťavení, chceme aj tam súperom dokázať svoje kvality.“

Isté je tiež, že Environ Moto Team neobsadí Rely Južnej Ameriky v Argentíne a Čile (3. a 18. januára so štartom a cieľom v Buenos Aires). „Je to finančne mimoriadne náročné a nemáme na to ani tím. Veď už od novembra sa začína preberanie motocyklov a kontajnerov v Lisabone a do Argentíny by musel ísť viac ako mesiac vopred menší tím. My sme teraz pred dilemou, ako pokračovať. Začínali sme ako amatérsky 5-členný tím a teraz sme sa dostali do profesionálneho prostredia, kde už nestačí iba nadšenie, ale podstatne väčší balík peňazí ako sa nám podarilo zohnať. Jedno však viem. Pokiaľ sa neobnoví klasická Rely Dakar, nebudeme na inej náhradnej štartovať. Budeme sa orientovať na Rely Transorientale,“ hovorí Žipaj.

Koľko dva tohtoročné štarty stáli? Najčerstvejšie číslo od vranovského manažéra: Rely Transorientale 8,5 milióna, Dakar Series v Maďarsku 1,2 milióna korún. Navyše motocykel KTM 690 Rely má miliónovú hodnotu, pneumatiky a náhradné diely stály 800–tisíc korún.

Menej ako celoslovenský priemer

A koľko na tomto špáse zarobí Katriňák: „Nie dobre sa mi to hovorí, v našom tíme má oveľa menší plat, ako je celoslovenský priemer. Nemusí mať obavy z daňového priznania. Pokúsim sa vybaviť mu nejakú prémiu od generálneho sponzora Slovnaftu,“ informoval Žipaj.

Podľa našich informácií ide o sumu 200–tisíc korún. Čo na to Jaro? „Motocyklový šport milujem. Žijem so svojou rodinou aj z toho, že podnikám, mám vlastnú opravovňu a predajňu motocyklov. Najviac sa však o túto živnosť stará môj brat a osobný mechanik Rasťo.“

Rodák z Martina má 41 rokov. Na odchod z pretekárskej scény ešte nepomýšľa: „Chcel by som zostať taký, aký som. Chcem zvládnuť aj ďalšie životné prekážky, ktoré ma čakajú, ale nebudem sa preceňovať, akoby som bol o desať rokov mladší. Životné situácie sa snažím brať s nadhľadom. Keď príde moment, že by som mal s pretekaním skončiť, chcem odísť so cťou.“

V zákulisí sa hovorí, že obnovená Rely Dakar 2010 by mohla mať štart v Budapešti. Orientačné náklady na zorganizovanie etapy sú 2,2 milióny eur. Pre porovnanie: v Poprade uvažujú o dvoch etapách cyklistických pretekov Giro d'Italia. Len uchádzanie sa o túto možnosť stojí takmer 3 milióny eur.

Jaroslav Katriňák

Narodil sa 25. apríla 1966 v Martine. V minulosti jazdil za Duklu Praha.

Majster sveta v endure (1991) a majster Európy v endure (2002).

Na motocyklovej Šesťdňovej súťaži obsadil 1. miesto v jednotlivcoch (1991).

Dvojnásobný majster Československa v endure, deväťnásobný majster Slovenska v endure a cross country, šesťnásobný majster SR v motokrose.

Na Rely Dakar vyhral etapu (1999), celkove obsadil 9. miesto (2007).

Víťaz Rely Transorientale 2008.

RT Environ Servis Moto

Manažéri: Andrej Žipaj, Marián Novikmec.

Vedúci výpravy: František Mičko.

Mechanici: Rastislav Katriňák, Vladimír Tabaka.

Zažili sme aj 45-stupňové horúčavy. Počas šesťhodinovej jazdy som mal iba 1,5– litrovú nádržku s vodou. Ešte dnes som dehydrovaný.

Jaroslav Katriňák víťaz Rely Transorientale

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Ďalšie športy»Motorizmus»Katriňák zarába menej ako priemerný Slovák