SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Whistler musí prerobiť tobogan, Soči projekt

Sánkárska federácia žiada zmeny na dráhe vo Whistleri aj v projekte Soči 2014. Na správu o príčinách Kumaritašviliho tragédie však zatiaľ uvalila embargo.

BRATISLAVA. Oficiálna správa o príčinách smrteľnej havárie gruzínskeho sánkára Nodara Kumaritišviliho je už na svete, ale na verejnosť sa dostane až v pondelok.

„Má 68 strán, ale dohodli sme sa, že do 19. apríla sa k nej nikto nebude vyjadrovať," povedala nám po zasadaní exekutívy Medzinárodnej sánkárskej federácie (FIL) v St. Leonharde pri Salzburgu jej členka, päťnásobná slovenská olympionička Mária Jasenčáková.

Šéfovia federácie správu presne dva mesiace po tragédii v úvodný deň vancouverskej zimnej olympiády odovzdali v Lausanne predstaviteľom Medzinárodného olympijského výboru, ktorí majú týždeň na jej preštudovanie. Potom ju FIL zverejní na svojej webovej stránke www.fil-luge.org.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyriešil by to karusel

Nad ľadovým korytom v olympijskom Whistleri visí otáznik. Kanaďanov stála dráha už 105 miliónov ich dolárov (68 miliónov eur). Ak na nej majú prebiehať sánkárske súťaže aj v budúcnosti, musia do nej znova investovať.

„Exekutíva žiada prebudovať zákruty č. 11 - 16 tak, aby bolo možné dodržať projektom určenú maximálnu rýchlosť 135 km/h. Napríklad dostavať karusel, čiže 360-stupňovú zákrutu," informuje Jasenčáková.

Deň pred otvorením olympiády namerali Rakúšanovi Manuelovi Pfisterovi v tréningovej jazde rýchlosť 154 kilometrov za hodinu, absolútne najvyššiu, akou kedy kdekoľvek na svete leteli sánky dolu toboganom.

Gruzínec Kumaritašvili sa na druhý deň v záverečnej tréningovej jazde vyrútil z poslednej zákruty rýchlosťou 144,3 km/h. Vyletel z dráhy a hlavou trafil jeden z nechránených oceľových nosníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Whistler má nôž pod krkom

Ak whistlerské koryto neprebudujú, sánkári sa už nikdy nespustia z pôvodného pánskeho a sánkárky z dámskeho štartu. Súťažiť budú - podobne ako na ZOH - len na skrátenej trati: muži na ženskej (1198 m) a ženy i dvojice na juniorskej (953 m). „Aj to len za podmienky, že provizórne štartové rampy prestavajú do predpisovej podoby - inak stratí platnosť homologizácia dráhy," pripomína Jasenčáková.

Ženy si v úvode olympijských jázd s plochým štartom do zákruty pripadali ako začiatočníčky, ostrieľané Nemky ju ironicky nazývali detskou.

Whistleru federácia na lanskom kongrese pririekla majstrovstvá sveta 2013. „Ak nesplní minimálnu podmienku prebudovania štartov, odníme mu ich," tvrdí člen technickej komisie FIL Walter Marx st., šéf slovenského zväzu.

Skryť Vypnúť reklamu

Soči: hrozivá rýchlosť v závere

Ďalším problémom je tobogan zimnej olympiády 2014 v ruskom Soči. Zatiaľ, našťastie, existuje len v podobe projektu.

„Komisia výstavby dráh a technická komisia ho žiada prerobiť," vraví slovenská členka exekutívy FIL. „Je zvláštny: ráta s tromi stúpaniami, záverečné prevyšuje dokonca 16 stupňov. V stúpaniach sa dôsledky prípadnej jazdcovej chyby ešte násobia. Výhrady k projektu vyslovil aj môj kolega z exekutívy, šéf ruského zväzu Valerij Silakov."

Hlavný architekt sočskej dráhy je ten istý, ako v prípade Vancouvru - Nemec Udo Gurgel. Podľa jeho prepočtov by sane nemali prekročiť rýchlosť 135,8 km/h (skeleton 127,4, boby 138,5). Ale čo ak sa pomýlil o 20 kilometrov, ako v Kanade?

Podľa denníka Sovetskij sport, projekt podrobili expertíze v inštitúte mechaniky Moskovskej štátnej univerzity. Tamojší odborníci si netrúfli odhadnúť rýchlosť, no tvrdia, že najmenej v troch bodoch nezodpovedá predpisom sánkárskej alebo bobovej federácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem spomínaného stúpania ide o dĺžku trate: mužská má merať až 1475 m, hoci pravidlá stanovujú horný limit 1300 m, ženská 1384 m (1050). Sánkárska federácia však svoje regule porušila už v prípade Vancouvru (1374, resp. 1198). Podľa Marxa šlo o kompromis medzi odlišnosťami predpisov v sánkovaní a v boboch.

Najvážnejšia výhrada však smeruje k charakteru sočskej dráhy. Najvyššiu rýchlosť by sane mali dosiahnuť v samom závere, v predposlednej zákrute s rádiusom 33 m: mužské až 135,76 km/h.

„Ku koncu jazdcova koncentrácia pozornosti klesá a pravdepodobnosť chyby naopak stúpa," upozorňuje Silakov. Gruzíncova smrť za poslednou whistlerskou zákrutou je mementom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  5. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  6. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 922
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 587
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 998
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 022
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 814
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 533
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 480
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 439
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 365
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 244
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu