Na klasikách treba zaťať zuby

V sobotu štartujú dvaja Slováci na prvej slávnej klasike sezóny Miláno – San Remo. Petra Sagana desí celková dĺžka pretekov. Nikdy takú porciu kilometrov na pretekoch neabsolvoval.

(Zdroj: ap)

BRATISLAVA. Cyklistika to nie je len Tour de France, Giro, či majstrovstvá sveta. "Ako pre Belgičana je pre mňa víťazstvo na Ronde van Vlaanderen oveľa dôležitejšie ako mať žltý dres lídra na Tour," hovoril Johan Muuseuw. Pretekár, ktorý sa preslávil práve víťazstvami na klasikách.

Klasiky sú v cyklistike jednodňové preteky dlhou históriou. Jazdia sa dlhé roky na takmer identických tratiach. Pätica z nich má zvláštne postavenie. Sú ako himalájske osemtisícovky a volajú ich monumenty. Prvý z nich sa ide v sobotu v Taliansku.

Cyklistické monumenty
  • 19. 3. Miláno - San Remo (298 km)

Najdlhšia z klasík. La Primavera je parketou pre šprintérov. Na cieľovej rovinke býva tlačenica, finiš je ruleta.

Vlani tu zvíťazil Španiel Oscar Freire.

  • 3. 4. Ronde van Vlaanderen (258 km)

Zima, dážď, staré úzke cesty a jeden kopec za druhým. Sú extrémne strmé. Pretekári neraz zosadnú a tlačia bicykle. A to všetko na starých kamenných dlažbách. Vlani tu suverénne zvíťazil Švajčiar Fabian Cancellara.

  • 10. 4. Paríž - Roubaix (259 km)

Kráľovná klasík. Preslávila sa kamennými cestami starými vyše dvesto rokov. Keď prší sú to galeje. Prezývajú ju Peklo severu. Do cieľa zvykne prísť menej ako polovica štartujúcich.

Cancellara

24. 4. Liege - Bastogne - Liege (261 km)

Najstaršia a jedna z najťažších klasík. Je plná krátkych, no prudkých stúpaní. Celkové prevýšenie je 3600 m.

Vlani tu vyhral Alexander Vinokurov

  • 15. 10. Giro di Lombardia (260 km)

Kopcovitá a daždivá. Dve dlhšie stúpania v závere favorizujú vrchárov. Sú to posledné preteky sezóny.

Vlani tu vyhral Belgičan Philipe Gilbert.

Všetkých päť monumentov dokázali vyhrať iba traja Belgičania – Eddy Merckx, Roger De Vlaermick a Rik Van Looy

Nemáte všetko pod kontrolou

Klasiky sú esenciou cyklistiky. Patria k nim - blato, chlad, dážď, sneh, stúpania, ktoré sklonom pripomínajú schody, staré hrboľaté cesty, ktoré lámu kolesá. Cesty sú úzke. Poväčšine vidiecke chodníky.

"Na takých pretekoch nemáte všetko pod kontrolou. Niekedy to ani nepripomína cyklistiku," hovorí Lance Armstrong.

Jedným z kráľov súcasnosti na klasikách je Belgičan Tom Boonen. "Premáhate sa a idete na doraz. Hrozne to bolí. Neraz musím zaťať zuby."

Klasiky sú obrazom cyklistických pretekov spred 100 rokov. V mnohom si zachovali svoju pôvodnú podobu.

"Za tými pretekmi je neuveriteľná história. Keď som bol malý Paríž - Roubaix boli jediné preteky, o ktoré som sa zaujímal," hovorí Geoge Hincapie.

Za vyše sto rokov ponúkli klasiky mnoho výnimočných príbehov.

V roku 1980 išli Liege - Bastogne - Liege pretekári v snehovej metelici. Po hodine väčšina pretekárov radšej vzdala. Ostalo len 60. Francúz Bernard Hinault zaútočil 80 kilometrov pred cieľom.

"Zohriať som sa mohol jedine tak, že som išiel nadoraz," hovoril. Zvíťazil s obrovským desaťminútovým náskokom. Po pretekoch bol úplne premrznutý, rukami nemohol poriadne hýbať. Na dvoch prstov pravej ruky už nikdy potom nezískal úplný cit.

Ronde van Vlaanderen je zase pre Belgicko nesmierne prestížnymi pretekmi. Žije nimi celá krajina. Na trase je vyše 100-tisíc fanúšikov. Jeden farmár závidel susedovi, že na jeho pozemku je Koppenberg (slávny kopec) a tak v novinách oznámil, že si vytvorí vlastný.

O osemnásť mesiacov neskôr je na trase Ronde Paterberg. Má výšku 48 metrov, dĺžku stúpania 400 metrov. Od roku 1986 je pravidelne súčasťou pretekov.

Tristo km ešte nešiel

„Paríž - Roubaix sú spolu s Flámskom asi najťažšie klasiky. Je to veľmi náročné, lebo sú tam kocky či dlaždice, po ktorých vedie veľká časť trasy. Sú to doslova veľké kamene, pomedzi ktoré sú veľké diery, a preto je náročné po nich ísť na cestnom bicykli,“ opisoval preteky Peter Sagan pred rokom.

Spolu s Petrom Velitsom sa predstaví dnes na Miláno - San Remo.

Tieto preteky sa vymykajú extrémnou dĺžkou. Inak sa jazdia na kvalitných cestách a pasujú šprintérom. Rozhodujúce sú dve krátke stúpania na posledných 20 kilometroch (Cipressa a Poggio), tu sa favoriti pokúšajú o únik.

Martin Velits si myslí, že obaja Slováci na štarte môžu prekvapiť, pretože v prípade hromadného dojazdu dokážu byť rýchli. Jeho brat Peter tu v roku 2009 obsadil výborné 10. miesto.

„V našom tíme je jednotkou na šprint Mark Cavendish, ktorý tu už raz vyhral a taktika bude postavená opäť na ňom,“ hovorí Velits.

Peter Sagan bude naisto patriť medzi lídrov Liquigasu.

„Ešte som sa nezotavil celkom po páde vo Francúzku, ale tieto preteky nechcem vynechať. Čo ma najviac desí, je celková dĺžka. Doteraz som išiel maximálne 260 km. Neviem, ako sa mi to podarí zvládnuť. Budem však bojovať o čo najlepší výsledok,“ povedal 21­-ročný Žilinčan pre oficiálnu stránku tímu.

Jeho favoritom na víťazstvo je Fabian Cancellara. "A potom sú tu Gilbert, Boonen, Hushovd, Haussler, Pozzato… je ich tu mnoho. Budem musieť „mať oči všade“, aby som ich ustrážil.“

foto1.jpg

Martin Velits zažil aj krúpy

Čím sú klasiky charakteristické? Ako by ste ich opísali?

"Sú to spolu s majstrovstvami sveta najťažšie a najdlhšie jednorázové preteky sezóny. Každá z týchto klasík má dlhú tradíciu a sú to jedny z najdôležitejších pretekov pre každý jeden z tímov ProTeam. V porovnaní s inými pretekmi, sú klasiky o šesťdesiat kilometrov dlhšie."

Hovorí sa, že napríklad Alberto Contador klasiku nikdy nevyhrá. Súhlasíte s tým?

"Záleží na tom, či sa na ne bude chcieť niekedy zamerať. Ale pravdu povediac nemyslím si, že niekedy vyhrá alebo či sa vôbec bude chcieť zúčastniť flámskych klasík ako sú Flandry a Roubaix. Skôr by mohol uspieť v niektorej z ardenských klasík alebo Lombardii."

Kto je podla vás v súčasnoti najlepším pretekárom na takýto typ pretekov?

"Pri flámskych klasikách je to jednoznačne dvojica Fabian Cancellara a Tom Boonen. Napriek tomu však môže prekvapiť desiatka ďalších, ktorí majú s tymto typom pretekov skúsenosti a dobré výsledky z minulosti."

Štartovali ste sám na viacerých, ktorý usek bol pre vás extrémne náročný?

"Najťažšie úseky vždy prichádzajú po dvestom kilometri. Nechcel by som bližšie špecifikovať nejaký konkrétny úsek alebo kopec, pretože tie najdôležitejšie pasáže sú vždy v závere, keď má pretekár za sebou dvestovky kilometrov a do cieľa ešte stále ďaleko."

Prekvapilo vás niekde nepriaznivé počasie?

"Klasiky sú tým typické. Konajú sa v priebehu apríla alebo na jeseň, kedy to s počasím nieje najjednoduchšie. Zažil som dážď, vietor a dokonca krúpy ale aj veľmi nezvyčajne teplé počasie na Roubaix."

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 949
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 079
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 032
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 535
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 634
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 302
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 271
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 054
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 025
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 939

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: Kraj by mal strážiť, či nemocnica nevyberá poplatky

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý v SME Naživo.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by nemali byť prekvapení. Experti už viackrát sterilizácie odmietli.

Neprehliadnite tiež

Weiss v klube nehráva. Ubližuje mu Katar?

Vybrali sme šesť otázok, ktoré zaujímajú verejnosť pred záverom kvalifikácie.

Riaditeľka nórskej školy, ktorá povzbudzovala Sagana: Získali sme zlato aj striebro

Peter Sagan je tu slávny a populárny. Podobne ako naše hviezdy, priznáva Linda Blomvågne.

Merckx: Súperi Saganovi len nahrávajú

Saganovi stačí na to, aby vyhral, získať desať metrov pred súpermi. Pri menej selektívnych pretekoch, je to pre ostatných až ponižujúce, vraví legenda.

Premier League stále vládnu mužstvá z Manchestru, City deklasovalo Crystal Palace

Pozrite si súhrn všetkých stretnutí šiesteho kola Premier League 2017/2018 a ich zostrihy.