Na klasikách treba zaťať zuby

V sobotu štartujú dvaja Slováci na prvej slávnej klasike sezóny Miláno – San Remo. Petra Sagana desí celková dĺžka pretekov. Nikdy takú porciu kilometrov na pretekoch neabsolvoval.

(Zdroj: ap)

BRATISLAVA. Cyklistika to nie je len Tour de France, Giro, či majstrovstvá sveta. "Ako pre Belgičana je pre mňa víťazstvo na Ronde van Vlaanderen oveľa dôležitejšie ako mať žltý dres lídra na Tour," hovoril Johan Muuseuw. Pretekár, ktorý sa preslávil práve víťazstvami na klasikách.

Klasiky sú v cyklistike jednodňové preteky dlhou históriou. Jazdia sa dlhé roky na takmer identických tratiach. Pätica z nich má zvláštne postavenie. Sú ako himalájske osemtisícovky a volajú ich monumenty. Prvý z nich sa ide v sobotu v Taliansku.

Cyklistické monumenty
  • 19. 3. Miláno - San Remo (298 km)

Najdlhšia z klasík. La Primavera je parketou pre šprintérov. Na cieľovej rovinke býva tlačenica, finiš je ruleta.

Vlani tu zvíťazil Španiel Oscar Freire.

  • 3. 4. Ronde van Vlaanderen (258 km)

Zima, dážď, staré úzke cesty a jeden kopec za druhým. Sú extrémne strmé. Pretekári neraz zosadnú a tlačia bicykle. A to všetko na starých kamenných dlažbách. Vlani tu suverénne zvíťazil Švajčiar Fabian Cancellara.

  • 10. 4. Paríž - Roubaix (259 km)

Kráľovná klasík. Preslávila sa kamennými cestami starými vyše dvesto rokov. Keď prší sú to galeje. Prezývajú ju Peklo severu. Do cieľa zvykne prísť menej ako polovica štartujúcich.

Cancellara

24. 4. Liege - Bastogne - Liege (261 km)

Najstaršia a jedna z najťažších klasík. Je plná krátkych, no prudkých stúpaní. Celkové prevýšenie je 3600 m.

Vlani tu vyhral Alexander Vinokurov

  • 15. 10. Giro di Lombardia (260 km)

Kopcovitá a daždivá. Dve dlhšie stúpania v závere favorizujú vrchárov. Sú to posledné preteky sezóny.

Vlani tu vyhral Belgičan Philipe Gilbert.

Všetkých päť monumentov dokázali vyhrať iba traja Belgičania – Eddy Merckx, Roger De Vlaermick a Rik Van Looy

Nemáte všetko pod kontrolou

Klasiky sú esenciou cyklistiky. Patria k nim - blato, chlad, dážď, sneh, stúpania, ktoré sklonom pripomínajú schody, staré hrboľaté cesty, ktoré lámu kolesá. Cesty sú úzke. Poväčšine vidiecke chodníky.

"Na takých pretekoch nemáte všetko pod kontrolou. Niekedy to ani nepripomína cyklistiku," hovorí Lance Armstrong.

Jedným z kráľov súcasnosti na klasikách je Belgičan Tom Boonen. "Premáhate sa a idete na doraz. Hrozne to bolí. Neraz musím zaťať zuby."

Klasiky sú obrazom cyklistických pretekov spred 100 rokov. V mnohom si zachovali svoju pôvodnú podobu.

"Za tými pretekmi je neuveriteľná história. Keď som bol malý Paríž - Roubaix boli jediné preteky, o ktoré som sa zaujímal," hovorí Geoge Hincapie.

Za vyše sto rokov ponúkli klasiky mnoho výnimočných príbehov.

V roku 1980 išli Liege - Bastogne - Liege pretekári v snehovej metelici. Po hodine väčšina pretekárov radšej vzdala. Ostalo len 60. Francúz Bernard Hinault zaútočil 80 kilometrov pred cieľom.

"Zohriať som sa mohol jedine tak, že som išiel nadoraz," hovoril. Zvíťazil s obrovským desaťminútovým náskokom. Po pretekoch bol úplne premrznutý, rukami nemohol poriadne hýbať. Na dvoch prstov pravej ruky už nikdy potom nezískal úplný cit.

Ronde van Vlaanderen je zase pre Belgicko nesmierne prestížnymi pretekmi. Žije nimi celá krajina. Na trase je vyše 100-tisíc fanúšikov. Jeden farmár závidel susedovi, že na jeho pozemku je Koppenberg (slávny kopec) a tak v novinách oznámil, že si vytvorí vlastný.

O osemnásť mesiacov neskôr je na trase Ronde Paterberg. Má výšku 48 metrov, dĺžku stúpania 400 metrov. Od roku 1986 je pravidelne súčasťou pretekov.

Tristo km ešte nešiel

„Paríž - Roubaix sú spolu s Flámskom asi najťažšie klasiky. Je to veľmi náročné, lebo sú tam kocky či dlaždice, po ktorých vedie veľká časť trasy. Sú to doslova veľké kamene, pomedzi ktoré sú veľké diery, a preto je náročné po nich ísť na cestnom bicykli,“ opisoval preteky Peter Sagan pred rokom.

Spolu s Petrom Velitsom sa predstaví dnes na Miláno - San Remo.

Tieto preteky sa vymykajú extrémnou dĺžkou. Inak sa jazdia na kvalitných cestách a pasujú šprintérom. Rozhodujúce sú dve krátke stúpania na posledných 20 kilometroch (Cipressa a Poggio), tu sa favoriti pokúšajú o únik.

Martin Velits si myslí, že obaja Slováci na štarte môžu prekvapiť, pretože v prípade hromadného dojazdu dokážu byť rýchli. Jeho brat Peter tu v roku 2009 obsadil výborné 10. miesto.

„V našom tíme je jednotkou na šprint Mark Cavendish, ktorý tu už raz vyhral a taktika bude postavená opäť na ňom,“ hovorí Velits.

Peter Sagan bude naisto patriť medzi lídrov Liquigasu.

„Ešte som sa nezotavil celkom po páde vo Francúzku, ale tieto preteky nechcem vynechať. Čo ma najviac desí, je celková dĺžka. Doteraz som išiel maximálne 260 km. Neviem, ako sa mi to podarí zvládnuť. Budem však bojovať o čo najlepší výsledok,“ povedal 21­-ročný Žilinčan pre oficiálnu stránku tímu.

Jeho favoritom na víťazstvo je Fabian Cancellara. "A potom sú tu Gilbert, Boonen, Hushovd, Haussler, Pozzato… je ich tu mnoho. Budem musieť „mať oči všade“, aby som ich ustrážil.“

foto1.jpg

Martin Velits zažil aj krúpy

Čím sú klasiky charakteristické? Ako by ste ich opísali?

"Sú to spolu s majstrovstvami sveta najťažšie a najdlhšie jednorázové preteky sezóny. Každá z týchto klasík má dlhú tradíciu a sú to jedny z najdôležitejších pretekov pre každý jeden z tímov ProTeam. V porovnaní s inými pretekmi, sú klasiky o šesťdesiat kilometrov dlhšie."

Hovorí sa, že napríklad Alberto Contador klasiku nikdy nevyhrá. Súhlasíte s tým?

"Záleží na tom, či sa na ne bude chcieť niekedy zamerať. Ale pravdu povediac nemyslím si, že niekedy vyhrá alebo či sa vôbec bude chcieť zúčastniť flámskych klasík ako sú Flandry a Roubaix. Skôr by mohol uspieť v niektorej z ardenských klasík alebo Lombardii."

Kto je podla vás v súčasnoti najlepším pretekárom na takýto typ pretekov?

"Pri flámskych klasikách je to jednoznačne dvojica Fabian Cancellara a Tom Boonen. Napriek tomu však môže prekvapiť desiatka ďalších, ktorí majú s tymto typom pretekov skúsenosti a dobré výsledky z minulosti."

Štartovali ste sám na viacerých, ktorý usek bol pre vás extrémne náročný?

"Najťažšie úseky vždy prichádzajú po dvestom kilometri. Nechcel by som bližšie špecifikovať nejaký konkrétny úsek alebo kopec, pretože tie najdôležitejšie pasáže sú vždy v závere, keď má pretekár za sebou dvestovky kilometrov a do cieľa ešte stále ďaleko."

Prekvapilo vás niekde nepriaznivé počasie?

"Klasiky sú tým typické. Konajú sa v priebehu apríla alebo na jeseň, kedy to s počasím nieje najjednoduchšie. Zažil som dážď, vietor a dokonca krúpy ale aj veľmi nezvyčajne teplé počasie na Roubaix."

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 912
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 236
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 139
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 162
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 992
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 096
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 860
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 823
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 740
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 519

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Je to najdôležitejšia trofej v mojej kariére, šokoval Mourinho

Futbalisti Manchestru United prvýkrát v histórii vyhrali Európsku ligu.

Ohlasy médií: Autority na čele s Pogbom ukázali pragmatický prístup a znechutili futbal holandským mládežníkom

Ohlasy médií na finálový duel Európskej ligy 2016/2017, v ktorom v Štokholme Manchester United zdolal Ajax Amsterdam 2:0.

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

Trénera mladíkov neovplyvní ani väčšina národa. Koho vyberie na ME?

Na ME nepôjdu hráči za odmenu, tvrdí tréner reprezentácie do 21 rokov PAVEL HAPAL.