Na klasikách treba zaťať zuby

V sobotu štartujú dvaja Slováci na prvej slávnej klasike sezóny Miláno – San Remo. Petra Sagana desí celková dĺžka pretekov. Nikdy takú porciu kilometrov na pretekoch neabsolvoval.

(Zdroj: ap)

BRATISLAVA. Cyklistika to nie je len Tour de France, Giro, či majstrovstvá sveta. "Ako pre Belgičana je pre mňa víťazstvo na Ronde van Vlaanderen oveľa dôležitejšie ako mať žltý dres lídra na Tour," hovoril Johan Muuseuw. Pretekár, ktorý sa preslávil práve víťazstvami na klasikách.

Klasiky sú v cyklistike jednodňové preteky dlhou históriou. Jazdia sa dlhé roky na takmer identických tratiach. Pätica z nich má zvláštne postavenie. Sú ako himalájske osemtisícovky a volajú ich monumenty. Prvý z nich sa ide v sobotu v Taliansku.

Cyklistické monumenty
  • 19. 3. Miláno - San Remo (298 km)

Najdlhšia z klasík. La Primavera je parketou pre šprintérov. Na cieľovej rovinke býva tlačenica, finiš je ruleta.

Vlani tu zvíťazil Španiel Oscar Freire.

  • 3. 4. Ronde van Vlaanderen (258 km)

Zima, dážď, staré úzke cesty a jeden kopec za druhým. Sú extrémne strmé. Pretekári neraz zosadnú a tlačia bicykle. A to všetko na starých kamenných dlažbách. Vlani tu suverénne zvíťazil Švajčiar Fabian Cancellara.

  • 10. 4. Paríž - Roubaix (259 km)

Kráľovná klasík. Preslávila sa kamennými cestami starými vyše dvesto rokov. Keď prší sú to galeje. Prezývajú ju Peklo severu. Do cieľa zvykne prísť menej ako polovica štartujúcich.

Cancellara

24. 4. Liege - Bastogne - Liege (261 km)

Najstaršia a jedna z najťažších klasík. Je plná krátkych, no prudkých stúpaní. Celkové prevýšenie je 3600 m.

Vlani tu vyhral Alexander Vinokurov

  • 15. 10. Giro di Lombardia (260 km)

Kopcovitá a daždivá. Dve dlhšie stúpania v závere favorizujú vrchárov. Sú to posledné preteky sezóny.

Vlani tu vyhral Belgičan Philipe Gilbert.

Všetkých päť monumentov dokázali vyhrať iba traja Belgičania – Eddy Merckx, Roger De Vlaermick a Rik Van Looy

Nemáte všetko pod kontrolou

Klasiky sú esenciou cyklistiky. Patria k nim - blato, chlad, dážď, sneh, stúpania, ktoré sklonom pripomínajú schody, staré hrboľaté cesty, ktoré lámu kolesá. Cesty sú úzke. Poväčšine vidiecke chodníky.

"Na takých pretekoch nemáte všetko pod kontrolou. Niekedy to ani nepripomína cyklistiku," hovorí Lance Armstrong.

Jedným z kráľov súcasnosti na klasikách je Belgičan Tom Boonen. "Premáhate sa a idete na doraz. Hrozne to bolí. Neraz musím zaťať zuby."

Klasiky sú obrazom cyklistických pretekov spred 100 rokov. V mnohom si zachovali svoju pôvodnú podobu.

"Za tými pretekmi je neuveriteľná história. Keď som bol malý Paríž - Roubaix boli jediné preteky, o ktoré som sa zaujímal," hovorí Geoge Hincapie.

Za vyše sto rokov ponúkli klasiky mnoho výnimočných príbehov.

V roku 1980 išli Liege - Bastogne - Liege pretekári v snehovej metelici. Po hodine väčšina pretekárov radšej vzdala. Ostalo len 60. Francúz Bernard Hinault zaútočil 80 kilometrov pred cieľom.

"Zohriať som sa mohol jedine tak, že som išiel nadoraz," hovoril. Zvíťazil s obrovským desaťminútovým náskokom. Po pretekoch bol úplne premrznutý, rukami nemohol poriadne hýbať. Na dvoch prstov pravej ruky už nikdy potom nezískal úplný cit.

Ronde van Vlaanderen je zase pre Belgicko nesmierne prestížnymi pretekmi. Žije nimi celá krajina. Na trase je vyše 100-tisíc fanúšikov. Jeden farmár závidel susedovi, že na jeho pozemku je Koppenberg (slávny kopec) a tak v novinách oznámil, že si vytvorí vlastný.

O osemnásť mesiacov neskôr je na trase Ronde Paterberg. Má výšku 48 metrov, dĺžku stúpania 400 metrov. Od roku 1986 je pravidelne súčasťou pretekov.

Tristo km ešte nešiel

„Paríž - Roubaix sú spolu s Flámskom asi najťažšie klasiky. Je to veľmi náročné, lebo sú tam kocky či dlaždice, po ktorých vedie veľká časť trasy. Sú to doslova veľké kamene, pomedzi ktoré sú veľké diery, a preto je náročné po nich ísť na cestnom bicykli,“ opisoval preteky Peter Sagan pred rokom.

Spolu s Petrom Velitsom sa predstaví dnes na Miláno - San Remo.

Tieto preteky sa vymykajú extrémnou dĺžkou. Inak sa jazdia na kvalitných cestách a pasujú šprintérom. Rozhodujúce sú dve krátke stúpania na posledných 20 kilometroch (Cipressa a Poggio), tu sa favoriti pokúšajú o únik.

Martin Velits si myslí, že obaja Slováci na štarte môžu prekvapiť, pretože v prípade hromadného dojazdu dokážu byť rýchli. Jeho brat Peter tu v roku 2009 obsadil výborné 10. miesto.

„V našom tíme je jednotkou na šprint Mark Cavendish, ktorý tu už raz vyhral a taktika bude postavená opäť na ňom,“ hovorí Velits.

Peter Sagan bude naisto patriť medzi lídrov Liquigasu.

„Ešte som sa nezotavil celkom po páde vo Francúzku, ale tieto preteky nechcem vynechať. Čo ma najviac desí, je celková dĺžka. Doteraz som išiel maximálne 260 km. Neviem, ako sa mi to podarí zvládnuť. Budem však bojovať o čo najlepší výsledok,“ povedal 21­-ročný Žilinčan pre oficiálnu stránku tímu.

Jeho favoritom na víťazstvo je Fabian Cancellara. "A potom sú tu Gilbert, Boonen, Hushovd, Haussler, Pozzato… je ich tu mnoho. Budem musieť „mať oči všade“, aby som ich ustrážil.“

foto1.jpg

Martin Velits zažil aj krúpy

Čím sú klasiky charakteristické? Ako by ste ich opísali?

"Sú to spolu s majstrovstvami sveta najťažšie a najdlhšie jednorázové preteky sezóny. Každá z týchto klasík má dlhú tradíciu a sú to jedny z najdôležitejších pretekov pre každý jeden z tímov ProTeam. V porovnaní s inými pretekmi, sú klasiky o šesťdesiat kilometrov dlhšie."

Hovorí sa, že napríklad Alberto Contador klasiku nikdy nevyhrá. Súhlasíte s tým?

"Záleží na tom, či sa na ne bude chcieť niekedy zamerať. Ale pravdu povediac nemyslím si, že niekedy vyhrá alebo či sa vôbec bude chcieť zúčastniť flámskych klasík ako sú Flandry a Roubaix. Skôr by mohol uspieť v niektorej z ardenských klasík alebo Lombardii."

Kto je podla vás v súčasnoti najlepším pretekárom na takýto typ pretekov?

"Pri flámskych klasikách je to jednoznačne dvojica Fabian Cancellara a Tom Boonen. Napriek tomu však môže prekvapiť desiatka ďalších, ktorí majú s tymto typom pretekov skúsenosti a dobré výsledky z minulosti."

Štartovali ste sám na viacerých, ktorý usek bol pre vás extrémne náročný?

"Najťažšie úseky vždy prichádzajú po dvestom kilometri. Nechcel by som bližšie špecifikovať nejaký konkrétny úsek alebo kopec, pretože tie najdôležitejšie pasáže sú vždy v závere, keď má pretekár za sebou dvestovky kilometrov a do cieľa ešte stále ďaleko."

Prekvapilo vás niekde nepriaznivé počasie?

"Klasiky sú tým typické. Konajú sa v priebehu apríla alebo na jeseň, kedy to s počasím nieje najjednoduchšie. Zažil som dážď, vietor a dokonca krúpy ale aj veľmi nezvyčajne teplé počasie na Roubaix."

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 718
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 567
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 734
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 558
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 340
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 867
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 616
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Monacký futbal platí ruský boháč, ktorý si kúpil vilu od Trumpa

Za vzostupom AS Monako je ruský lekár a oligarcha Dmitrij Rybolovlev. Klub z kniežatstva čelí v Lige majstrov Manchestru City.

Môže sa revanšovať za prehru na Australian Open. Cibulkovú čaká Makarovová

Zápas druhého kola na turnaji v Dubaji je na programe v utorok.

Na druhú ligu v Topoľčanoch chodí raz toľko ľudí ako na futbalový Slovan

V Topoľčanoch je eufória, na posledný zápas prišlo 2 100 ľudí.

Malý štadión, dva góly či naháč na ihrisku. Takto hral Arsenal u piatoligistu

Slávny londýnsky Arsenal zavítal na ihrisko Suttonu United.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop