Na MS najviac získame, ak budú Česi vo finále

Zahraniční fanúšikovia by mali počas hokejových majstrovstiev u nás minúť vyše 25 miliónov eur.
Zahraniční fanúšikovia by mali počas hokejových majstrovstiev u nás minúť vyše 25 miliónov eur. (Autor: TASR)
Miloslav Šebela|21. mar 2011 o 00:00

Hokejový fanúšik rád utráca. K tomu však potrebuje, aby jeho tím bojoval o medailu. Pre obchodníkov by bolo najlepšie finále blížiacich sa MS Slovensko – Česko.

BRATISLAVA. Dvadsaťpäť až tridsať miliónov eur by mohli priniesť zahraniční fanúšikovia, ktorí pricestujú na Slovensko na hokejové majstrovstvá sveta.

Vláda ani ministerstvo financií analýzu o prínose šampionátu zatiaľ nemá. Fanúšikovia z okolitých krajín by však na daniach mali priniesť minimálne päť miliónov eur, s ktorými v rozpočte ministerstvo nerátalo.

Na posledných dvoch šampionátoch sa podľa údajov Svetovej hokejovej federácie (IIHF) zúčastnilo 300-tisíc fanúšikov. Delenie na domácich a zahraničných IIHF nemá.

Presnú predstavu, koľko by mohlo prísť ľudí na majstrovstvá tento rok, nemá organizačný výbor ani organizátorské mestá, ani Slovenská agentúra pre cestový ruch (SACR). Podľa odhadov SME by to malo byť vyše 40-tisíc ľudí.

Plné hotely

Hotely v Bratislave sú už takmer obsadené. Niektoré dokonca priznali, že prijali viac rezervácií, ako mohli. Ceny pritom zdvihli niekoľkonásobne. „Ceny išli hore, ale vyplynulo to z vývoja na trhu. Je vyšší dopyt. Sú hotely, ktoré to s cenami naozaj prehnali, ale v zásade nebolo zdraženie neadekvátne," hovorí Peter Jakušík z Bratislavskej hotelovej asociácie.

Vyššie ceny fanúšikov neodradili natoľko, že by si hľadali ubytovanie v iných mestách. „Určite sa nejakí našli, ale skôr ich budú desiatky, nie viac. Fanúšik chce zažiť atmosféru, a preto bude bývať v blízkosti diania."
Po olympiáde a futbalových šampionátoch sú práve majstrovstvá sveta v hokeji tretím najsledovanejším podujatím v našom regióne, hovorí český analytik na cestovný ruch Jaromír Beránek.

Kľúčový pri komerčnom úspechu MS je priebeh turnaja. „Dá sa očakávať, že ak bude postupovať domáci tím, spotreba bude vysoká. Budú prevládať nadšenie a eufória."

Veľké tržby prinesie aj úspech susedných krajín a najmä Česka. „Ak Česi postúpia do finále, tak sa určite na Slovensko vyberú tisíce ľudí. Sadnú do auta a rýchlo prídu. Budú chcieť byť pri tom."

Beránek odhaduje, že z celkového počtu fanúšikov by až polovica mohla prísť zo zahraničia.

Fanúšikovia nemusia prísť na začiatok turnaja. Väčšie skupiny skôr prídu, keď bude ich tím bojovať o medailu. To však môže prísť zo dňa na deň.

Hokejový fanúšik podľa Beránka nie je bežný turista. „Jeho mentalita je nastavená skôr v štýle – krčma a až potom zápas. Občas je to však aj naopak."

Športoví fanúšikovia sú často atraktívnejší návštevníci ako bežní turisti. Míňajú veľa, pretože sa chcú baviť. „Skôr sú to muži a zvyčajne cestujú v skupinkách. Do krajiny sa podľa našich prieskumov vráti maximálne tretina, skôr sú zameraní na svoj tím a na šport. Nebudú chodiť po pamiatkach." Často sa riadia podľa odporúčaní svojich známych. Ak majú pozitívnu skúsenosť – odovzdajú ju ďalej.

Krádež – zlá reklama

Veľké podujatia však prinášajú riziká. Podľa prieskumu SACR zahraniční turisti u nás nie sú spokojní s úrovňou služieb a s málo prívetivým prístupom.

„Určite by sa vám nemalo stať to, čo nám pri nedávnom zápase v Davis Cupe, keď šatňu kazašských tenistov vykradli zlodeji. Na tému krádeže sú ľudia citliví. Takéto informácie sa rýchlo dostanú do sveta a médiá ich vedia podať v nepríjemnom svetle."

Ak by šlo o športovú záležitosť ako napríklad neuznaný gól, bude to témou iba niekoľko dní. Nezanechá taký silný ohlas ako krádež.

„Dôležité sú bezpečnosť, presnosť a rýchlosť. Svet si o vás urobí obraz."

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Hokej»Reprezentácie»Na MS najviac získame, ak budú Česi vo finále