Formula bude tento rok divoká

Michael Schumacher.
Michael Schumacher. (Autor: TASR)
Miloslav Šebela|23. mar 2011 o 23:20

Pilotom formuly 1 v tomto roku pribudnú na volante dva ovládače. Obomi môžu pridať rýchlosť a ujsť súperom.

BRATISLAVA. Každý rok štartuje formula 1 s rôznymi zmenami s cieľom zatraktívniť preteky, priniesť viac predbiehacích manévrov. Podľa analytikov BBC sa treba pripraviť v prvej polovici sezóny na senzácie.

"Budú to šialené veľké ceny. Dá sa očakávať veľa zastávok v boxoch a zmeny v celkovom poradí aj krátko pred koncom pretekov. Vedúci pretekár môže na konci klesnúť aj o päť miest," hovorí Martin Brundle, bývalý jazdec F1.

Novinky v F1

Pneumatiky Pirelli. Talianska firma vystriedala značku Bridgestone. Tímy nemajú s nimi skúsenosti.

Systém KERS - do batérií ukladá nevyužitú energiu. Napríklad pri brzdení. Keď sú batérie nabité, pilot môže stlačením ovládača na 7 sekúnd zvýšiť výkon motora o 80 koní.

Pohyblivé prítlačné krídlo. v presne vymedzenej predbiehacej zóne môže pilot zmenou polohy spojlera získať až o 15 km/h väčšiu rýchlosť a využiť to na predbehnutie súpera. V kvalifikácii môže využívať výhodnejšiu polohu spojlera kedykoľvek.

Veľký podiel na tom budú mať nové pneumatiky, ktoré od tejto sezóny dodáva firma Pirelli. Tímy totiž nestihli vyskúšať nové obutie na rôznych povrchoch a tratiach.

Za preteky zničia aj 16 pneumatík

Jazdci sa sťažovali, že sa pneumatiky veľmi rýchlo ničia. Majster sveta Sebastian Vettel hovorí, že v tomto roku budú musieť všetci prepracovať stratégiu zastávok v boxoch, pretože na výmenu pneumatík budú chodiť každých 10 až 20 kôl. V porovnaní s predchádzajúcou sezónou vydržia pneumatiky menej ako polovičnú záťaž. Na väčšine veľkých cien pôjdu pretekári do boxov tri až štyri razy.

"So situáciou kvôli pneumatikám môžete čakať veľmi divoké veci. Jazdci ako napríklad Kobayashi, ktorý bol vždy veľmi súťaživý, budú bojovať ako o život a tlačiť sa dopredu," hovorí Eddie Jordan, bývalý šéf tímu F1. V úvode sezóny podľa Jordana môžu prekvapiť tímy Sauber, či Torro Rosso.

Novinkou je v tejto sezóne aj znovuzavedenie systému kinetickej energie KERS a pohyblivého zadného prítlačného krídla. Pretekári majú z toho obavy.

Krídla sú bezpečné

Pohyblivý spojler, ktorý ma pomôcť predbiehaniu, môže byť podľa jazdcov nebezpečný. Počas pretekov by mal byť určený na okruhu jeden úsek v dĺžke približne 600 metrov, kde môžu jazdci ovládačom na volante zmeniť sklon zadného spojlera a zrýchliť. Menší odpor vzduchu im môže pridať až 15 km/h.

Vtedy čaká monopost nižší prítlak. Na rovine to nie je problém, ale v zákrute sa nemusí monopost udržať na ceste.

"Nechápem, prečo to je pri pretekoch obmedzené a v kvalifikácii to môžeme používať na celom okruhu. Sú miesta, kde to môže byť veľmi nebezpečné. Niektoré tímy jazdia na hrane. Táto vec bola prijatá na zatraktívnenie formuly a nie na to, aby ste preleteli cez Eau Rouge (slávna zákruta v Spa-Crancorchamps)," povedal Webber novinárom v Melbourne na marketingovej akcii tímu Red Bull.

Sezóna F1 odštartuje v nedeľu 27. marca Veľkou cenou Austrálie. Na štarte bude až päť majstrov sveta (M. Schumacher, F. Alonso, J. Button, L. Hamilton a S. Vettel).

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Ďalšie športy»Motorizmus»Formula bude tento rok divoká