Najslávnejší kopec na Tour

Reportér SME bol jedným z tisícok amatérskych cyklistov, ktorí sa rozhodli vyšliapať Alpe d’Huez krátko potom, čo po ňom prešli pretekári Tour de France.

Alpe d´Huez(Zdroj: AP)

Do konca slávnej Tour de France ostávajú tri dni a táto etapa patrí medzi rozhodujúce. Vopred je jasné, že nebudem sám, kto to bude chcieť vidieť na vlastné oči. Organizátori čakajú pol milióna fanúšikov. Prvá polovica z nich kempuje na mieste už niekoľko dní, druhá sa tam chystá na bicykloch.

Ciki-caki-ciki-cak

Práve deň, keď jedným z najťažších kopcov celej Tour prejde pelotón pretekárov, láka amatérov najviac. Na bicykel treba vysadnúť podľa možnosti hneď ráno, pretože už okolo obeda polícia dav ľudí usmerňuje a neskôr cestu úplne uzavrie. A okolo piatej popoludní už bude patriť iba profesionálom.

Stúpanie na Alpe d’Huez sa začína na kruhovom objazde za dedinkou Bourg d'Oisans 40 kilometrov juhovýchodne od Grenoblu. Už tu mám problém zaradiť sa do húfu cykloturistov. Sú ich tisíce. Paradoxne, francúzštinu takmer nepočuť. Francúzi sem chodia na bicykli kedykoľvek vo všedný deň. Dnes tu narazíte na Belgičanov, Holanďanov, Američanov, Nemcov, ba aj Austrálčanov.

Stopy Slovákov sa vytratili, hoci na predchádzajúcich etapách boli hádam najhlučnejší. Ciki-caki-ciki-cak bolo počuť deň predtým pod Galibierom. Boli tu fanúšikovia z Púchova, Prievidze, Dolného Kubína, Košíc i Bratislavy.

bp26_res.jpg

Víťaz Tour de France Cadel Evans (v popredí) na Alpe d´Huez.

Dvadsaťjeden zákrut

Od začiatku idem v tom najväčšom pelotóne na svete. Je tu rušno a tesno.

Stačí nepozornosť, a na zemi je desať ľudí naraz. Pri krajnici smerujú hore ďalšie stovky ľudí pešo. Chcú si nájsť dobré miesto, aby mali čo najlepší výhľad na napínavú etapu.

Prvú facku dostane telo hneď za kruhovým objazdom. Cesta sa zahryzne do skaly, prvý kilometer má sklon jedenásť percent. Mám pocit, že idem skôr po schodoch a nie po ceste.

Alpe d’Huez je cyklistická Maracana. Nie je najstaršia ani historicky najdôležitejšia. No medzi ľuďmi závislými od bicyklovania je to mýtické miesto.

Dvadsaťjeden zákrut k vrcholu vás posunie o tisícsto výškových metrov. To je takmer ako zo Štrbského Plesa na Kriváň. Cesta je dostatočne široká aj strmá. Priemerný sklon je 7,9 percenta.

Najťažší je úvod, hore sa cesta viac otvára a nie je taká strmá. Nikde na takmer štrnástich kilometroch nie je miesto, kde si vydýchnete. Zvoľniť a nabrať dych sa dá iba na zákrutách. Tie sú zároveň exkurziou do histórie. Každá má svojho patróna - bývalého víťaza etapy na tomto kopci.

Za tie roky Tour de France sa ich nazbieralo viac ako dvadsaťjeden, preto prvých šesť patrí dvom legendám. Cestou do cieľa vás sprevádzajú Coppi, Hinault, Zoetelmek, Pantani či Armstrong.

Všade dym a smrad

Cyklisti sa tisnú k sebe celú cestu. Popritom sa pomedzi pelotón snažia pretlačiť sprievodné vozidlá a tímové autobusy. Zelený Liquigas neúnavne trúbi. Na tretej zákrute odspodu stojí červený renault. Zahaľuje ho štipľavý čierny dym, snažia sa ho roztlačiť dvaja policajti. Všetko márne. Motor nevládze.

S dymom a smradom v srdci Álp treba rátať. Miestami je ho viac ako v mestskej zápche. Každé auto, ktoré nás míňa, vypúšťa dávku splodín priamo do tváre. Cestu lemujú stovky karavanov. Väčšina z nich má pustený dieselový agregát, aby mali dostatok elektrickej energie. Dýchateľný je vzduch až v hornej polovici kopca.

Za osadou La Garde sa otvára scenéria, ktorá pripomína veľký štadión. Strmý svah vytvára lievikovitú tribúnu. Už pred dvanástou je plná ľudí. Sedia všade, pri ceste, na svahoch. Robia atmosféru potiacim sa cyklistom. Povzbudzujúce allez, allez, tu zmedzinárodnelo, že ho kričí rovnako Čech aj Američan.

Holandský festival

Neprehliadnuteľná je zákruta číslo sedem. Asfalt je natretý na oranžovo. Malý kúsok Holandska. Asi 500 fanúšikov si tu urobilo festival. Spievajú, tancujú, je veselo. Na pódiu hrajú dvaja dídžeji evergríny. Holanďania roztláčajú cyklistov, ponúkajú ich pivom, povzbudzujú. V presile uvoľnenej atmosféry tu svoju moc strácajú aj policajti. O plynulej doprave tu nemôže byť reč.

V prvých rokoch na Alpe d’Huez dominovali holandskí cyklisti. Z prvých štrnástich víťazov ich bolo osem. Kostol Notre Dame des Neiges, okolo ktorého sa zákruta vinie, je tiež v oranžovom. Nechal ho postaviť páter Reuten, veľký cyklistický nadšenec a Holanďan. Vždy po víťazstve svojho krajana na tomto kopci nechal rozozvučať zvony. Naposledy zvonili v roku 1989.

Cieľové pole

So stúpajúcou nadmorskou výškou pribúda umelcov. S maliarskym valčekom a kýblikom farby menia asfalt na farebné pole. Nikde inde z celej Tour nie je na zemi toľko odkazov pre pretekárov. Medzi všetkými nápismi vyniká farebný erb rodu Luxemburgovcov. Rovnaké vlajky s červeným levom na bielo-modrom pozadí patria priaznivcom bratov Andyho a Franka Schleckovcov.

Farba je miestami čerstvá a na kolesách bicyklov zanecháva stopy.

S blížiacim sa cieľom častejšie vznikajú nepreniknuteľné zápchy.

Kilometer pred cieľom je cesta už takmer úplne nepriechodná, no napokon predsa len prichádzam do cieľa. Síce som zvládol najťažší kopec bez zosadnutia z bicykla, trvalo mi to hodinu a pol. Na rekord Marca Pantaniho 37:35 musím pridať v tréningu.

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 785
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 607
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 326
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 128
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 579
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 596
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 244
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 006
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 797
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 721

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Ranieri je klamár a egoista, ktorý ničí kariéru hráča, tvrdí agent

Anglický majster z Leicestru prežíva katastrofálnu sezónu. Poslednú šancu má v Lige majstrov, kde hrá v stredu prvé osemfinále na pôde FC Sevilla.

Z odpisovaného hráča je líder. Pánik má skvelú sezónu

Slovenský hokejista má v tomto ročníku NHL na konte toľko bodov ako nikdy predtým.

Štartoval i Björndalenov synovec. Vo vytrvalostných pretekoch skončil Lepeň sedemnásty

Zo štyroch Slovákov sa do najlepšej dvadsiatky prebojoval iba Matej Lepeň.

Žampovci: Mali sme šťastie na rodičov. Milujú lyžovanie, a nie peniaze

Adam a Andreas Žampovci sú momentálne vo Svetovom pohári jedinou bratskou dvojicou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop