SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Tragédiu lietadla v Jaroslavli spôsobilo brzdenie pri vzlete

Testy lietadla Jak-42, ktorý sa na začiatku septembra zrútil pri Jaroslavli s hokejovým tímom Lokomotiv vrátane Pavla Demitru, majú prvé výsledky. Podľa ruských médií pád lietadla zavinilo pribrzďovanie stroja pri vzlete.

(Zdroj: TASR/AP)

Podľa doterajších výsledkov vyšetrovania mohla haváriu spôsobiť zatiaľ neznáma dodatočná brzdiaca sila, ktorá znemožnila lietadlu riadny štart.

Skúšobní piloti preto na testovacom letisku raz normálne vzlietli a šesťkrát podnikli prerušený vzlet, kedy sa snažili na stroj pôsobiť rovnakou brzdnou silou, aká podľa výpočtov pôsobila aj na lietadlo v Jaroslavli.

"Výsledky testov v tejto chvíli potvrdzujú, že na lietadlo pôsobila nejaká brzdiace sila, ktorá mu nedovolila dostať sa do vzletovej polohy," povedal televízii Prvý kanál Vasilij Sevasťjanov, ktorý sa zúčastnil riskantných experimentov ako skúšobný pilot Jakovlevovej konštrukčnej kancelárie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako píše portál iDnes.cz, testy preukázali, že nič, okrem brzdenia, nemalo normálnemu vzletu zabrániť. Pri štarte bez použitia bŕzd lietadlo odštartovalo normálne, bez akýchkoľvek problémov.

Čierne skrinky brzdenie nespoznajú

Na základe získaných údajov experti dospeli k záveru, že na štartujúci Jak-42 v Jaroslavli začala po dosiahnutí rýchlosti 165 kilometrov za hodinu pôsobiť dodatočná brzdiaci sila. Pilot sa potom zjavne snažil pridať, ale lietadlo pokračovalo v jazde po dráhe. Nepomohlo ani letcovo priťahovanie kniplu k sebe.

Pri rýchlosti 220 kilometrov za hodinu prešiel Jak-42 na koniec dráhy, pri rýchlosti 230 vzlietol, ale takmer vzápätí sa zrútil.

"Problém spočíval v tom, že nejaká brzdiaca sila nedovoľovala zvýšiť uhol nábehu, ktorý má byť pri normálnom vzlete 10-12 stupňov. Akonáhle táto brzdná sila zmizla, nič už nebránilo zvýšiť náklon," tvrdí skúšobný pilot.

Skryť Vypnúť reklamu

Brzdenie síce čierne skrinky vraj nezaznamenávajú, ale na dráhe sa našli stopy, podľa ktorých stroj prestal brzdiť až v poslednej chvíli. Ešte skôr pilot, zjavne nič netušiaci o dôvodoch podivného správania sa lietadla, silno pritiahol knipel. Tým však celú situáciu ešte zhoršil.

"Kritický, maximálne prípustný uhol nábehu, je v tejto konfigurácii 19 stupňov. Tento uhol bol prekročený, ale dynamické charakteristiky v danej chvíli už neumožňovali uhol nábehu zmenšiť, a to viedlo k zrúteniu lietadla," objasnil Sevasťjanov.

Zvláštnosť brzdového pedálu

Prečo vlastne pilot v Jaroslavli brzdil, vysvetľuje iný expert - tiež skúšobný pilot Alexander Akimenkov: Príčinou majú byť "primitívne zvláštnosti" brzdového pedálu lietadla Jak-42.

Skryť Vypnúť reklamu

"Na pedáli je železná hrana. Pri vzlete sa nohy majú zložiť z pedálu tak, aby bol podpätok na podlahe. Ak ale zostane na pedáli, potom pilot môže nevdojak aj brzdiť," uviedol v denníku Moskovskij komsomolec.

"Je absolútne jasné, že sa piloti o konaní v kabíne nerozprávali - druhý pilot napravo chce prerušiť vzlet, kapitán naľavo ide na štart. Tak to byť nemalo," dodal Akimenkov.

Špecializované laboratórium teraz podľa denníka Rossijskaja gazeta skúma súčiastky bŕzd zo zrúteného lietadla. Ak sa preukáže, že technika naozaj bola v poriadku, vina za haváriu bude pripísaná chybám pilotov, ktorí pri katastrofe zahynuli.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  8. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 413
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 595
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 804
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 090
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 750
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 181
  7. Aká je chémia vôní 8 931
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 533
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 372
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 022
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Pavol Demitra

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.