Svitko: Na Dakare sa nejazdí podľa GPS

Strach vás sprevádza na každom kroku. Bál som sa už tri dni pred štartom, hovorí Svitko.

Štefan Svitko(Zdroj: SITA/AP)

Dakar je hlavné mesto Senegalu, a hoci sa rovnomenná rely jazdí už niekoľko rokov v Južnej Amerike, stal sa synonymom najnáročnejšej rely sveta. Fenomén, ktorý presahuje motoristický šport, sa odohráva vždy na začiatku roka. ŠTEFAN SVITKO dokázal na slávnej rely vybojovať piate miesto.

Ako vyzeral záverečný slávnostný ceremoniál?

„Každý, kto príde do cieľa Dakaru, sa dostane na pódium. Vyhlasujú pretekárov v poradí od posledného. My sme vyšli všetci traja - aj s mechanikom Františkom Hostinským a masérom Ivanom Malárikom. Predstavili nás, odovzdali nám cenu a to bola celá naša sláva.“

Posledné štyri etapy ste absolvovali so zraneným ramenom. Ako sa vám darilo jazdiť stále s najlepšími?

„Pôvodne som ani nerátal, že nastúpim. Rameno veľmi bolelo. Ani spať som nemohol. Bolesť bola veľká, no veľmi som túžil pokračovať a postupne tá túžba prevážila. Som na seba hrdý, že som to dokázal. Musím poďakovať aj masérovi, ktorý mi vtedy najviac pomohol.“

Ako vyzeral váš deň na pretekoch?

„Ráno som vstával približne hodinu pred štartom. To bolo okolo pol piatej. Naraňajkoval som sa, obliekol a išiel na štart. Nasledovala prejazdová časť etapy, ktorá mohla mať aj okolo 150 kilometrov. Tie väčšinou vedú po asfaltových cestách. Vtedy niekedy vychádzalo slnko, to mohlo byť osem až deväť hodín. Až potom prišla na rad samotná meraná etapa, ktorá trvá aj päť, šesť hodín v závislosti od toho, aká je dlhá a naročná. Do bivaku, teda do depa, kde všetci nocujú, som prišiel okolo štvrtej popoludní. Dal som si sprchu, najedol som sa, vyzdvihol som si plán etapy na ďalší deň a išiel som spať.“

Asi ste toho veľa nenaspali.

„Je to tak. Najskôr to bolo spôsobené veľkou horúčavou a neuveriteľným ruchom všade naokolo. V bivaku to aj v noci vyzerá ako vo výrobnej hale niekde vo Volkswagene. Všade je hluk, každý brúsi, búcha, vŕta. A v závere pretekov som veľa nespal pre bolesti v ramene.“

Nocovali ste v stane?

„V stane spali mechanik s masérom. Ja som mal drevenú posteľ v našom sprievodnom aute. Ale veľa pretekárov už dnes spí v karavanoch. Určite je to pohodlnejšie, pretekár tam má všetko k dispozícii, nepráši sa tam. My sme mali na aute stále dvere otvorené a všade bol prach.“

Ako vyzerá navigácia a orientácia v neznámej krajine?

„Jazdíme podľa roadbooku. Je to rozpis s rôznymi značkami. Každá znázorňuje situáciu na trati. Kde mám zabočiť, alebo na koľko stupňov. A nemusí to byť len na križovatke ciest, ale aj pri strome alebo pri veľkej piesočnej dune. Aj tak si však ľudia väčšinou myslia, že jazdíme podľa navigácie GPS. No nie je to tak. Ideme podľa roadbooku, ktorý dostaneme večer pred nasledujúcou etapou.“

Mali ste niekedy počas pretekov strach?

„Strach som mal už tri dni pred začiatkom a opadlo to, až keď som prešiel cieľom v Lime. Dakar je veľmi nebezpečný a strach vás sprevádza na každom kroku. Bál som sa, že sa mi niečo stane alebo sa vážne zraním. Keby sa na Dakare pretekári nebáli, nebola by to najťažsia rely na svete.“

Keby ste mali vystríhať neskúseného jazdca. Čo by ste mu poradili?

„Hlavne by mal byť v dobrej fyzickej kondícii. Keď je pretekár pripravený fyzicky, tak aj psychicky si viac verí a lepšie všetko zvláda. Ale stať sa skutočne môže hocičo. Za ktoroukoľvek zákrutou môžete zapadnúť alebo vám do cesty vbehne zviera. Je mnoho faktorov, ktoré sa môžu stať.“

Čo bolo v teréne najzradnejšie?

„Ťažko spomenúť konkrétnu vec. Naozaj si treba dávať pozor neustále, či sú to kamene, duny, vyschnuté riečiská. Mne sa ťažko jazdilo po menších dunách, ľahko sa vám pri nich stane, že zapadnete.“

Koľko ste mali pádov?

„Približne sedem až deväť. Väčšina z nich nebola vážna. Tie boli takmer v nulovej rýchlosti. Asi dva boli vážnejšie a jedenkrát som spadol vo veľkej rýchlosti. Vtedy som preletel cez riadidlá a hlavou rovno na zem. Aj som poškodil motorku. Našťastie, ju mechanik stihol dať do poriadku.“

Na Eurosporte o vás hovorili, že máte agresívny štýl jazdy. Je to tak?

„Nemyslím. Ale neviem to zhodnotiť, pretože nevidím, ako jazdia iní. Neviem to porovnať.“

Vy jazdíte hlavne enduro a crosscountry. Aký je medzi týmito discplínami rozdiel v porovnaní s rely?
„To je iná liga. Niečo neporovnateľné. V rely je úplne iný štýl jazdy, motorka je oveľa ťažšia, jazdí sa po inom teréne a v inej rýchlosti.“

Čo vám v Južnej Amerike chýbalo?

„Najviac priateľka. Už sa veľmi teším, keď budem doma.“

Ked ste sa prvý raz chystali na Dakar, neodhovárali vás blízki?

„Iste mali o mňa obavy, najväčšie mama a priateľka, ale neodhovárali ma. A otec, ten bol rád. Dakar bol vždy jeho veľký sen.“

Dá sa s týmto športom uživiť?

„Problém je vôbec zohnať peniaze, a nie sa uživiť. Na Dakar sme zháňali s otcom peniaze po rôznych známych. Doslova sme to zbierali po pár eurách. Ak by sa to malo opakovať, asi by som budúci ročník skôr vynechal.“

Boli ste majstrom Európy v crosscountry, dokázali ste sa presadiť na Dakare. Čo by ste ešte cheli dosiahnuť?
„Niekedy v budúcnosti Dakar vyhrať. No bude to ťažké, lebo na takú súťaž sa treba pripravovať celý rok, a nie mesiac pred štartom ako my. Skôr si myslím, že Despres a Coma budú ešte dlho kraľovať. Jazdia úžasne rýchlo a skvele sa orientujú v teréne.“

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 047
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 186
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 367
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 293
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 245
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 931
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 556
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 682
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 152
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 055

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

DOMOV

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov.

KOMENTÁRE

Dni Islamského štátu sú takmer spočítané, ale teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci sa vracajú do Európy.

Neprehliadnite tiež

Rančík: Ľudia nadávajú pred vlastnými deťmi. Vyrastú z nich rovnakí primitívi

Basketbalista hovorí o titule s Interom, o úrovni slovenskej ligy aj o sebavedomí, ktorému sa naučil v USA.

Kohút chcel Cígerovi po diskusii podať ruku, ten odmietol

Reprezentačný tréner najprv neprijal slovné ospravedlnenie šéfa SZĽH, potom mu odmietol podať ruku.

Mal som extrémistické názory, ale otvorili sa mi oči, tvrdí Tóth

Olympijský víťaz v chôdzi hovorí aj o manželke, ktorá pochádza z maďarského pohraničia a učí rómske deti.

Ak Šatan bude súhlasiť s pozíciou generálneho manažéra, na zväze zaňho zahlasujú

Na zväze sa budú zaoberať aj účasťou dvadsiatky v Tipsport Lige.