SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Svitko: Na Dakare sa nejazdí podľa GPS

Strach vás sprevádza na každom kroku. Bál som sa už tri dni pred štartom, hovorí Svitko.

Štefan SvitkoŠtefan Svitko (Zdroj: SITA/AP)

Dakar je hlavné mesto Senegalu, a hoci sa rovnomenná rely jazdí už niekoľko rokov v Južnej Amerike, stal sa synonymom najnáročnejšej rely sveta. Fenomén, ktorý presahuje motoristický šport, sa odohráva vždy na začiatku roka. ŠTEFAN SVITKO dokázal na slávnej rely vybojovať piate miesto.

Ako vyzeral záverečný slávnostný ceremoniál?

„Každý, kto príde do cieľa Dakaru, sa dostane na pódium. Vyhlasujú pretekárov v poradí od posledného. My sme vyšli všetci traja - aj s mechanikom Františkom Hostinským a masérom Ivanom Malárikom. Predstavili nás, odovzdali nám cenu a to bola celá naša sláva.“

Skryť Vypnúť reklamu

Posledné štyri etapy ste absolvovali so zraneným ramenom. Ako sa vám darilo jazdiť stále s najlepšími?

„Pôvodne som ani nerátal, že nastúpim. Rameno veľmi bolelo. Ani spať som nemohol. Bolesť bola veľká, no veľmi som túžil pokračovať a postupne tá túžba prevážila. Som na seba hrdý, že som to dokázal. Musím poďakovať aj masérovi, ktorý mi vtedy najviac pomohol.“

Ako vyzeral váš deň na pretekoch?

„Ráno som vstával približne hodinu pred štartom. To bolo okolo pol piatej. Naraňajkoval som sa, obliekol a išiel na štart. Nasledovala prejazdová časť etapy, ktorá mohla mať aj okolo 150 kilometrov. Tie väčšinou vedú po asfaltových cestách. Vtedy niekedy vychádzalo slnko, to mohlo byť osem až deväť hodín. Až potom prišla na rad samotná meraná etapa, ktorá trvá aj päť, šesť hodín v závislosti od toho, aká je dlhá a naročná. Do bivaku, teda do depa, kde všetci nocujú, som prišiel okolo štvrtej popoludní. Dal som si sprchu, najedol som sa, vyzdvihol som si plán etapy na ďalší deň a išiel som spať.“

Skryť Vypnúť reklamu

Asi ste toho veľa nenaspali.

„Je to tak. Najskôr to bolo spôsobené veľkou horúčavou a neuveriteľným ruchom všade naokolo. V bivaku to aj v noci vyzerá ako vo výrobnej hale niekde vo Volkswagene. Všade je hluk, každý brúsi, búcha, vŕta. A v závere pretekov som veľa nespal pre bolesti v ramene.“

Nocovali ste v stane?

„V stane spali mechanik s masérom. Ja som mal drevenú posteľ v našom sprievodnom aute. Ale veľa pretekárov už dnes spí v karavanoch. Určite je to pohodlnejšie, pretekár tam má všetko k dispozícii, nepráši sa tam. My sme mali na aute stále dvere otvorené a všade bol prach.“

Ako vyzerá navigácia a orientácia v neznámej krajine?

„Jazdíme podľa roadbooku. Je to rozpis s rôznymi značkami. Každá znázorňuje situáciu na trati. Kde mám zabočiť, alebo na koľko stupňov. A nemusí to byť len na križovatke ciest, ale aj pri strome alebo pri veľkej piesočnej dune. Aj tak si však ľudia väčšinou myslia, že jazdíme podľa navigácie GPS. No nie je to tak. Ideme podľa roadbooku, ktorý dostaneme večer pred nasledujúcou etapou.“

Skryť Vypnúť reklamu

Mali ste niekedy počas pretekov strach?

„Strach som mal už tri dni pred začiatkom a opadlo to, až keď som prešiel cieľom v Lime. Dakar je veľmi nebezpečný a strach vás sprevádza na každom kroku. Bál som sa, že sa mi niečo stane alebo sa vážne zraním. Keby sa na Dakare pretekári nebáli, nebola by to najťažsia rely na svete.“

Keby ste mali vystríhať neskúseného jazdca. Čo by ste mu poradili?

„Hlavne by mal byť v dobrej fyzickej kondícii. Keď je pretekár pripravený fyzicky, tak aj psychicky si viac verí a lepšie všetko zvláda. Ale stať sa skutočne môže hocičo. Za ktoroukoľvek zákrutou môžete zapadnúť alebo vám do cesty vbehne zviera. Je mnoho faktorov, ktoré sa môžu stať.“

Čo bolo v teréne najzradnejšie?

„Ťažko spomenúť konkrétnu vec. Naozaj si treba dávať pozor neustále, či sú to kamene, duny, vyschnuté riečiská. Mne sa ťažko jazdilo po menších dunách, ľahko sa vám pri nich stane, že zapadnete.“

Skryť Vypnúť reklamu

Koľko ste mali pádov?

„Približne sedem až deväť. Väčšina z nich nebola vážna. Tie boli takmer v nulovej rýchlosti. Asi dva boli vážnejšie a jedenkrát som spadol vo veľkej rýchlosti. Vtedy som preletel cez riadidlá a hlavou rovno na zem. Aj som poškodil motorku. Našťastie, ju mechanik stihol dať do poriadku.“

Na Eurosporte o vás hovorili, že máte agresívny štýl jazdy. Je to tak?

„Nemyslím. Ale neviem to zhodnotiť, pretože nevidím, ako jazdia iní. Neviem to porovnať.“

Vy jazdíte hlavne enduro a crosscountry. Aký je medzi týmito discplínami rozdiel v porovnaní s rely?
„To je iná liga. Niečo neporovnateľné. V rely je úplne iný štýl jazdy, motorka je oveľa ťažšia, jazdí sa po inom teréne a v inej rýchlosti.“

Čo vám v Južnej Amerike chýbalo?

Skryť Vypnúť reklamu

„Najviac priateľka. Už sa veľmi teším, keď budem doma.“

Ked ste sa prvý raz chystali na Dakar, neodhovárali vás blízki?

„Iste mali o mňa obavy, najväčšie mama a priateľka, ale neodhovárali ma. A otec, ten bol rád. Dakar bol vždy jeho veľký sen.“

Dá sa s týmto športom uživiť?

„Problém je vôbec zohnať peniaze, a nie sa uživiť. Na Dakar sme zháňali s otcom peniaze po rôznych známych. Doslova sme to zbierali po pár eurách. Ak by sa to malo opakovať, asi by som budúci ročník skôr vynechal.“

Boli ste majstrom Európy v crosscountry, dokázali ste sa presadiť na Dakare. Čo by ste ešte cheli dosiahnuť?
„Niekedy v budúcnosti Dakar vyhrať. No bude to ťažké, lebo na takú súťaž sa treba pripravovať celý rok, a nie mesiac pred štartom ako my. Skôr si myslím, že Despres a Coma budú ešte dlho kraľovať. Jazdia úžasne rýchlo a skvele sa orientujú v teréne.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  9. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Budúcnosť M&A v Európe
  2. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  3. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  4. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  5. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  9. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  10. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 097
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 940
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 593
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 137
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 069
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 055
  7. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 694
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 681
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 591
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 299
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.