Svitko: Na Dakare sa nejazdí podľa GPS

Strach vás sprevádza na každom kroku. Bál som sa už tri dni pred štartom, hovorí Svitko.

Štefan Svitko(Zdroj: SITA/AP)

Dakar je hlavné mesto Senegalu, a hoci sa rovnomenná rely jazdí už niekoľko rokov v Južnej Amerike, stal sa synonymom najnáročnejšej rely sveta. Fenomén, ktorý presahuje motoristický šport, sa odohráva vždy na začiatku roka. ŠTEFAN SVITKO dokázal na slávnej rely vybojovať piate miesto.

Ako vyzeral záverečný slávnostný ceremoniál?

„Každý, kto príde do cieľa Dakaru, sa dostane na pódium. Vyhlasujú pretekárov v poradí od posledného. My sme vyšli všetci traja - aj s mechanikom Františkom Hostinským a masérom Ivanom Malárikom. Predstavili nás, odovzdali nám cenu a to bola celá naša sláva.“

Posledné štyri etapy ste absolvovali so zraneným ramenom. Ako sa vám darilo jazdiť stále s najlepšími?

„Pôvodne som ani nerátal, že nastúpim. Rameno veľmi bolelo. Ani spať som nemohol. Bolesť bola veľká, no veľmi som túžil pokračovať a postupne tá túžba prevážila. Som na seba hrdý, že som to dokázal. Musím poďakovať aj masérovi, ktorý mi vtedy najviac pomohol.“

Ako vyzeral váš deň na pretekoch?

„Ráno som vstával približne hodinu pred štartom. To bolo okolo pol piatej. Naraňajkoval som sa, obliekol a išiel na štart. Nasledovala prejazdová časť etapy, ktorá mohla mať aj okolo 150 kilometrov. Tie väčšinou vedú po asfaltových cestách. Vtedy niekedy vychádzalo slnko, to mohlo byť osem až deväť hodín. Až potom prišla na rad samotná meraná etapa, ktorá trvá aj päť, šesť hodín v závislosti od toho, aká je dlhá a naročná. Do bivaku, teda do depa, kde všetci nocujú, som prišiel okolo štvrtej popoludní. Dal som si sprchu, najedol som sa, vyzdvihol som si plán etapy na ďalší deň a išiel som spať.“

Asi ste toho veľa nenaspali.

„Je to tak. Najskôr to bolo spôsobené veľkou horúčavou a neuveriteľným ruchom všade naokolo. V bivaku to aj v noci vyzerá ako vo výrobnej hale niekde vo Volkswagene. Všade je hluk, každý brúsi, búcha, vŕta. A v závere pretekov som veľa nespal pre bolesti v ramene.“

Nocovali ste v stane?

„V stane spali mechanik s masérom. Ja som mal drevenú posteľ v našom sprievodnom aute. Ale veľa pretekárov už dnes spí v karavanoch. Určite je to pohodlnejšie, pretekár tam má všetko k dispozícii, nepráši sa tam. My sme mali na aute stále dvere otvorené a všade bol prach.“

Ako vyzerá navigácia a orientácia v neznámej krajine?

„Jazdíme podľa roadbooku. Je to rozpis s rôznymi značkami. Každá znázorňuje situáciu na trati. Kde mám zabočiť, alebo na koľko stupňov. A nemusí to byť len na križovatke ciest, ale aj pri strome alebo pri veľkej piesočnej dune. Aj tak si však ľudia väčšinou myslia, že jazdíme podľa navigácie GPS. No nie je to tak. Ideme podľa roadbooku, ktorý dostaneme večer pred nasledujúcou etapou.“

Mali ste niekedy počas pretekov strach?

„Strach som mal už tri dni pred začiatkom a opadlo to, až keď som prešiel cieľom v Lime. Dakar je veľmi nebezpečný a strach vás sprevádza na každom kroku. Bál som sa, že sa mi niečo stane alebo sa vážne zraním. Keby sa na Dakare pretekári nebáli, nebola by to najťažsia rely na svete.“

Keby ste mali vystríhať neskúseného jazdca. Čo by ste mu poradili?

„Hlavne by mal byť v dobrej fyzickej kondícii. Keď je pretekár pripravený fyzicky, tak aj psychicky si viac verí a lepšie všetko zvláda. Ale stať sa skutočne môže hocičo. Za ktoroukoľvek zákrutou môžete zapadnúť alebo vám do cesty vbehne zviera. Je mnoho faktorov, ktoré sa môžu stať.“

Čo bolo v teréne najzradnejšie?

„Ťažko spomenúť konkrétnu vec. Naozaj si treba dávať pozor neustále, či sú to kamene, duny, vyschnuté riečiská. Mne sa ťažko jazdilo po menších dunách, ľahko sa vám pri nich stane, že zapadnete.“

Koľko ste mali pádov?

„Približne sedem až deväť. Väčšina z nich nebola vážna. Tie boli takmer v nulovej rýchlosti. Asi dva boli vážnejšie a jedenkrát som spadol vo veľkej rýchlosti. Vtedy som preletel cez riadidlá a hlavou rovno na zem. Aj som poškodil motorku. Našťastie, ju mechanik stihol dať do poriadku.“

Na Eurosporte o vás hovorili, že máte agresívny štýl jazdy. Je to tak?

„Nemyslím. Ale neviem to zhodnotiť, pretože nevidím, ako jazdia iní. Neviem to porovnať.“

Vy jazdíte hlavne enduro a crosscountry. Aký je medzi týmito discplínami rozdiel v porovnaní s rely?
„To je iná liga. Niečo neporovnateľné. V rely je úplne iný štýl jazdy, motorka je oveľa ťažšia, jazdí sa po inom teréne a v inej rýchlosti.“

Čo vám v Južnej Amerike chýbalo?

„Najviac priateľka. Už sa veľmi teším, keď budem doma.“

Ked ste sa prvý raz chystali na Dakar, neodhovárali vás blízki?

„Iste mali o mňa obavy, najväčšie mama a priateľka, ale neodhovárali ma. A otec, ten bol rád. Dakar bol vždy jeho veľký sen.“

Dá sa s týmto športom uživiť?

„Problém je vôbec zohnať peniaze, a nie sa uživiť. Na Dakar sme zháňali s otcom peniaze po rôznych známych. Doslova sme to zbierali po pár eurách. Ak by sa to malo opakovať, asi by som budúci ročník skôr vynechal.“

Boli ste majstrom Európy v crosscountry, dokázali ste sa presadiť na Dakare. Čo by ste ešte cheli dosiahnuť?
„Niekedy v budúcnosti Dakar vyhrať. No bude to ťažké, lebo na takú súťaž sa treba pripravovať celý rok, a nie mesiac pred štartom ako my. Skôr si myslím, že Despres a Coma budú ešte dlho kraľovať. Jazdia úžasne rýchlo a skvele sa orientujú v teréne.“

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 745
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 775
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 054
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 436
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 421
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 384
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 446
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 717
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 342
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Handzuš o Budajovi: NHL je tvrdý biznis. Niekedy rozhodujú maličkosti

Zákonitosti NHL pozná dokonalo. Keď som prišiel do zámoria, prikazovali mi rozprávať po anglicky, tvrdí Handzuš.

TV

Sagan pôjde ďalšiu klasiku už v sobotu

Peter Sagan má za sebou veľmi úspešný štart do sezóny jarných klasík.

To, čo Budaj zvládol, by iného zlomilo. Tampa ho nerozhádže, tvrdí Filc

V minulosti stratil vieru, že môže vyhrávať zápasy. Teraz patrí k najlepším brankárom v NHL.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop