SME
Utorok, 23. júl, 2019 | Meniny má Oľga

Svitko: Na Dakare sa nejazdí podľa GPS

Strach vás sprevádza na každom kroku. Bál som sa už tri dni pred štartom, hovorí Svitko.

Štefan SvitkoŠtefan Svitko(Zdroj: SITA/AP)

Dakar je hlavné mesto Senegalu, a hoci sa rovnomenná rely jazdí už niekoľko rokov v Južnej Amerike, stal sa synonymom najnáročnejšej rely sveta. Fenomén, ktorý presahuje motoristický šport, sa odohráva vždy na začiatku roka. ŠTEFAN SVITKO dokázal na slávnej rely vybojovať piate miesto.

Ako vyzeral záverečný slávnostný ceremoniál?

„Každý, kto príde do cieľa Dakaru, sa dostane na pódium. Vyhlasujú pretekárov v poradí od posledného. My sme vyšli všetci traja - aj s mechanikom Františkom Hostinským a masérom Ivanom Malárikom. Predstavili nás, odovzdali nám cenu a to bola celá naša sláva.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Posledné štyri etapy ste absolvovali so zraneným ramenom. Ako sa vám darilo jazdiť stále s najlepšími?

„Pôvodne som ani nerátal, že nastúpim. Rameno veľmi bolelo. Ani spať som nemohol. Bolesť bola veľká, no veľmi som túžil pokračovať a postupne tá túžba prevážila. Som na seba hrdý, že som to dokázal. Musím poďakovať aj masérovi, ktorý mi vtedy najviac pomohol.“

Ako vyzeral váš deň na pretekoch?

„Ráno som vstával približne hodinu pred štartom. To bolo okolo pol piatej. Naraňajkoval som sa, obliekol a išiel na štart. Nasledovala prejazdová časť etapy, ktorá mohla mať aj okolo 150 kilometrov. Tie väčšinou vedú po asfaltových cestách. Vtedy niekedy vychádzalo slnko, to mohlo byť osem až deväť hodín. Až potom prišla na rad samotná meraná etapa, ktorá trvá aj päť, šesť hodín v závislosti od toho, aká je dlhá a naročná. Do bivaku, teda do depa, kde všetci nocujú, som prišiel okolo štvrtej popoludní. Dal som si sprchu, najedol som sa, vyzdvihol som si plán etapy na ďalší deň a išiel som spať.“

Asi ste toho veľa nenaspali.

„Je to tak. Najskôr to bolo spôsobené veľkou horúčavou a neuveriteľným ruchom všade naokolo. V bivaku to aj v noci vyzerá ako vo výrobnej hale niekde vo Volkswagene. Všade je hluk, každý brúsi, búcha, vŕta. A v závere pretekov som veľa nespal pre bolesti v ramene.“

Nocovali ste v stane?

„V stane spali mechanik s masérom. Ja som mal drevenú posteľ v našom sprievodnom aute. Ale veľa pretekárov už dnes spí v karavanoch. Určite je to pohodlnejšie, pretekár tam má všetko k dispozícii, nepráši sa tam. My sme mali na aute stále dvere otvorené a všade bol prach.“

Ako vyzerá navigácia a orientácia v neznámej krajine?

„Jazdíme podľa roadbooku. Je to rozpis s rôznymi značkami. Každá znázorňuje situáciu na trati. Kde mám zabočiť, alebo na koľko stupňov. A nemusí to byť len na križovatke ciest, ale aj pri strome alebo pri veľkej piesočnej dune. Aj tak si však ľudia väčšinou myslia, že jazdíme podľa navigácie GPS. No nie je to tak. Ideme podľa roadbooku, ktorý dostaneme večer pred nasledujúcou etapou.“

Mali ste niekedy počas pretekov strach?

„Strach som mal už tri dni pred začiatkom a opadlo to, až keď som prešiel cieľom v Lime. Dakar je veľmi nebezpečný a strach vás sprevádza na každom kroku. Bál som sa, že sa mi niečo stane alebo sa vážne zraním. Keby sa na Dakare pretekári nebáli, nebola by to najťažsia rely na svete.“

Keby ste mali vystríhať neskúseného jazdca. Čo by ste mu poradili?

„Hlavne by mal byť v dobrej fyzickej kondícii. Keď je pretekár pripravený fyzicky, tak aj psychicky si viac verí a lepšie všetko zvláda. Ale stať sa skutočne môže hocičo. Za ktoroukoľvek zákrutou môžete zapadnúť alebo vám do cesty vbehne zviera. Je mnoho faktorov, ktoré sa môžu stať.“

Čo bolo v teréne najzradnejšie?

„Ťažko spomenúť konkrétnu vec. Naozaj si treba dávať pozor neustále, či sú to kamene, duny, vyschnuté riečiská. Mne sa ťažko jazdilo po menších dunách, ľahko sa vám pri nich stane, že zapadnete.“

Koľko ste mali pádov?

„Približne sedem až deväť. Väčšina z nich nebola vážna. Tie boli takmer v nulovej rýchlosti. Asi dva boli vážnejšie a jedenkrát som spadol vo veľkej rýchlosti. Vtedy som preletel cez riadidlá a hlavou rovno na zem. Aj som poškodil motorku. Našťastie, ju mechanik stihol dať do poriadku.“

Na Eurosporte o vás hovorili, že máte agresívny štýl jazdy. Je to tak?

„Nemyslím. Ale neviem to zhodnotiť, pretože nevidím, ako jazdia iní. Neviem to porovnať.“

Vy jazdíte hlavne enduro a crosscountry. Aký je medzi týmito discplínami rozdiel v porovnaní s rely?
„To je iná liga. Niečo neporovnateľné. V rely je úplne iný štýl jazdy, motorka je oveľa ťažšia, jazdí sa po inom teréne a v inej rýchlosti.“

Čo vám v Južnej Amerike chýbalo?

„Najviac priateľka. Už sa veľmi teším, keď budem doma.“

Ked ste sa prvý raz chystali na Dakar, neodhovárali vás blízki?

„Iste mali o mňa obavy, najväčšie mama a priateľka, ale neodhovárali ma. A otec, ten bol rád. Dakar bol vždy jeho veľký sen.“

Dá sa s týmto športom uživiť?

„Problém je vôbec zohnať peniaze, a nie sa uživiť. Na Dakar sme zháňali s otcom peniaze po rôznych známych. Doslova sme to zbierali po pár eurách. Ak by sa to malo opakovať, asi by som budúci ročník skôr vynechal.“

Boli ste majstrom Európy v crosscountry, dokázali ste sa presadiť na Dakare. Čo by ste ešte cheli dosiahnuť?
„Niekedy v budúcnosti Dakar vyhrať. No bude to ťažké, lebo na takú súťaž sa treba pripravovať celý rok, a nie mesiac pred štartom ako my. Skôr si myslím, že Despres a Coma budú ešte dlho kraľovať. Jazdia úžasne rýchlo a skvele sa orientujú v teréne.“

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci pri novom aute chcú technológie, bonusy a služby navyše!
  2. Tip pre tých, čo chcú bývať v novom už tento rok
  3. Pranie v potoku je vraj trendy, ale...
  4. Hyundai Kona Chilli je štýlová mestská provokatérka
  5. Oslava 50. výročia pristátia na Mesiaci aj v Kine Lumiére
  6. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi
  7. Už to na vás niekedy padalo?
  8. Príbeh Maťa Homolu: Od malička srdcom pretekár
  9. Najefektívnejšie vám hladinu železa v tele doplní hémové železo
  10. Dvanásť zaujímavých výletov na spestrenie dovolenky v Turecku
  1. Pekná a upravená záhrada bez námahy nemusí byť iba snom
  2. Lenor – aby bielizeň voňala ako čerstvo vypratá
  3. Pranie v potoku je vraj trendy, ale...
  4. Hyundai Kona Chilli je štýlová mestská provokatérka
  5. Z ukradnutého loga sa môže stať tichý zabijak
  6. Slováci pri novom aute chcú technológie, bonusy a služby navyše!
  7. COOP Jednota má unikátne prepracovaný inšpekčný systém
  8. Nechajte si citlivé informácie pre seba
  9. Sencor klimatizácie – urgentne kontaktujte servis
  10. Tip pre tých, čo chcú bývať v novom už tento rok
  1. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 9 917
  2. Najefektívnejšie vám hladinu železa v tele doplní hémové železo 6 338
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Bulharsku 6 182
  4. Dvanásť zaujímavých výletov na spestrenie dovolenky v Turecku 6 058
  5. Výnimočná učiteľka z Ružomberka 5 801
  6. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch 5 663
  7. Elektromobily kúpime lacnejšie. Na cestách bude viac ekovozidiel 4 591
  8. Rezervujte si last minute dovolenku so zľavou až do 70% 4 190
  9. Koľko stojí najlacnejší elektromobil? Cena vás poteší 4 008
  10. Tipy, ako si vybrať najlepší televízor a ušetriť až 1960 € 3 489

Hlavné správy zo Sme.sk

Václav Mika.
Novým britským premiérom bude Boris Johnson.

Finančný expert z východu rozbehol pyramídovú hru

Generálneho riaditeľa bardejovského futbalu obvinili zo zločinu a prečinu.

Dávid sa rád prezentoval takýmito fotkami.

Neprehliadnite tiež

ONLINE: Sagan získal body v rýchlostnej prémii, cyklistov trápia horúčavy

Sledujte 16. etapu online. Peter Sagan dnes opäť bojuje o zelený dres.

Na snímke slovenský cyklista Peter Sagan (Bora - Hansgrohe) v zelenom drese vedúceho pretekára bodovacej súťaže pred štartom 15. etapy preteku Tour de France z Limoux do Prat d'Albis (185 km) 21. júla 2019.

Ak Alaphilippe vyhrá Tour, bude jedným z najväčších v histórii

Francúz je v žltom už 11 dní. Môže vyhrať celú Tour de France?

Julian Alaphilippe.
Hokejisti Slovana na úvodnom tréningu novej sezóny.
Aleksandar Čavrič (v modrom drese) možno nenastúpi v stredajšom zápase.