Niki Lauda sa nikdy nevzdáva

Niki Lauda patrí medzi najvýraznejšie osobnosti motoristického športu. V pondelok bol šampión formuly 1 hlavným hosťom na Orange Biznis fóre v Bratislave.

Niki Lauda.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Preslávil sa troma titulmi majstra sveta, leteckým biznisom, úspešnými návratmi i hroznou haváriou, ktorú prežil.

„Oveľa cennejšie ako svetové tituly je zostať nažive,“ vraví dnes 63-ročný Niki Lauda.

Lauda pochádza z rodiny továrnika a bankára. Rodinné zázemie mu cestu do športu neuľahčilo a na začiatku kariéry sa zadlžil, aby si zaistil miesto vo formule.

Dlhy splatil, až keď si ho všimol Enzo Ferrari a získal ho do svojho tímu.

Život mu zachránili súperi

Pre Ferrari mohol získať za štyri roky tri tituly. Má dva. V roku 1976 prehral šampionát o jeden bod s Jamesom Huntom. Na Nürburgringu však takmer prišiel o život.

Havária vyzerala hrozivo, pretože do trosiek narazili súperi. Pri výbuchu palivovej nádrže mu odletela prilba.

Z horiaceho monopostu Laudu vytiahli súperi, ktorí nedbali na plamene.

Obhorená tvár, viaceré zlomeniny, spálené pľúca. Upadol do kómy.

Kým ho previezli na kliniku v Mannheime, farár mu dal posledné pomazanie. Zázrakom by bolo, ak by vôbec prežil. Nieto ešte dokončil sezónu. Lekárom sa však podarilo jeho stav stabilizovať.

Najstatočnejší návrat

„Keď som precitol, priniesli mi lekári zrkadlo. Viečka som si musel otvoriť rukami, hlava bola spálená, krk a nos na nepoznanie,“ opisoval pocity v nemocnici.

Plastiku odmietol, nechal si urobiť len operácie na očiach a ušiach. „So svojím výzorom po havárii som nikdy nemal problémy.“

Šesť týždňov od havárie jazdil na Veľkej cene Talianska, hoci rany nemal celkom zahojené a hlavu mal stále obviazanú. Skončil štvrtý. V hodnotení šampionátu bol stále prvý, hoci vynechal dvoje pretekov.

„Nič statočnejšie som v športe nevidel,“ opisoval jeho návrat Jackie Stewart, dvojnásobný majster sveta.

Havária ho poznačila. Odmietol riskovať. O titul prišiel až v posledných pretekoch sezóny. Hoci na štarte mal trojbodový náskok.

V silnom lejaku nechcel riskovať. Radšej odstúpil. Majstrom sveta sa stal Hunt.

Biznismen

Jazvy na hlave neskôr zakrýval šiltovkou. Už tu ukázal cit a zmysel pre biznis. Stal sa bilbordom pre Parmalat. Dĺžka zmluvy? Doživotná.

Firma neskôr skrachovala. Dnes Lauda propaguje investičnú spoločnosť arabských šejkov – Aabar.

Ako dobrý vyjednávač sa ukázal aj pri návrate do športu po ročnej prestávke. V roku 1979 podpísal s McLarenom najlukratívnejší kontrakt v tom čase – 5 miliónov dolárov. Sám však tvrdil, že ako pretekár berie jeden dolár. Zvyšok je sila osobnosti.

ico

Niki Lauda

  • Narodil sa 22. februára 1949 vo Viedni do rodiny továrnika a bankára.
  • Získal tri tituly majstra sveta vo formule 1 – 1975, 1977, 1984.
  • Počas 13 sezón jazdil v tímoch March, BRM, Ferrari, Brabham a McLaren. A vyhral 25 veľkých cien.
  • Počas športovej kariéry založil aerolínie Lauda Air. Niektoré lety sám pilotoval. Nalietal vyše 13­tisíc hodín. Podiel v Lauda Air musel v roku 2000 predať . Po čase rozbehol nízkonákladové aerolínie FlyNiki. Vlani predal akcie aj v nich.
  • Mal problémy s obličkami. Najskôr mu život zachránil darovaním obličky brat Florian. Neskôr životná partnerka Birgit.
ico

Predal svoje meno

Zakladal Lauda Air i FlyNiki. Dnes v nich nevlastní nič. Bol som idiot, že som predal svoje meno, vraví.

BRATISLAVA. Na palube vás víta kapitán Niki Lauda. Prajem vám príjemný let, hlásil pravidelne pasažierom svojich letov.

Šampión formuly 1 si veľké meno spravil v aerolinkách. Pasažierov najskôr presviedčal kvalitou služieb, pri druhom pokuse stavil na nízku cenu.

Lauda Air založil už v roku 1979. Cez chartre a letecké taxíky postupne vybudoval medzinárodné aerolinky.

Prvý úder dostala firma, keď sa v roku 1991 zrútil jeden z jeho Boeingov 767 v džungli blízko Bangkoku. Nik z 223 ľudí na palube neprežil. Po ročnom vyšetrovaní sa ukázalo, že išlo o konštrukčnú chybu.

Firma sa dostala do straty a postupne prevzalo jej riadenie Austrian Airlines.

„Privalili sa ako lavína. Mali sme rozdielne názory a nevedel som ich vystáť.“

Najviac ho však mrzí, že súhlasil s používaním svojho mena naďalej. „Bol som idiot, že som predal svoje meno,“ hovoril pre britský Guardian.

Lauda Air dnes stále lieta. Rovnako aj nízkonákladová spoločnosť FlyNiki, ktorú spustil o pár rokov neskôr. Vlani v novembri predal svoj podiel aj v nej.

„Letecký biznis mám rád. Má však veľa nástrah a rizík. Ťažkosti musíte prekonať inováciami a novým prístupom. Inak zákazníkov nezískate.“ Lietať sa však už nechystá.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  3. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  5. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  1. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  2. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  3. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  6. Slovensko spieva koledy
  7. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  8. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  9. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 56 288
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 925
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 806
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 960
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 643
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 774
  7. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 5 074
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 033
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 4 270
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 009