Niki Lauda: Formula 1 dnes nie je o nič ľahšia

Bez červenej šiltovky ho len ťažko stretnete. Cítim sa bez nej nahý, vraví NIKI LAUDA.

Niki Lauda (63 r.) sa stal trikrát majstrom sveta formuly 1. Pri havárii na Veľkej cene Nemecka 1976 takmer prišiel o život. Nehoda mu poznačila tvár. Do športu sa však dokázal úspešne vrátiť. Po skončení kariéry sa venoval podnikaniu. Založil aerolíni(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Úspešný pretekár i biznismen prednášal v Bratislave na Orange Biznis fóre.

Nie je vám v šiltovke niekedy teplo?

„Vôbec. Je celkom vzdušná.“

Nosíte ju pre sponzorské logo. Ako sa zrodil ten nápad, že budete propagovať firmy na svojej hlave?

„Po nehode na Nürburgringu v 1976 mi lekári povedali, že ju musím nosiť, aby držala bandáž. Keď som sa vrátil, ešte som nemal rany na hlave zacelené. Potom ma oslovil Parmalat, ktorý patril do spoločnej vlastníckej skupiny s Ferrari, a ponúkli mi doživotnú sponzorskú zmluvu.“

Prečo to nevyužilo Ferrari?

„V tých časoch to nebolo možné. Navyše propagovať svoj tím by nemalo žiadny význam. Bol som ich pretekárom.“

Ak by ste boli sponzorom vy a mali by ste si vybrať jedného zo súčasných pretekárov. Kto by to bol?

„Ten najlepší. Musel by mať charizmu i výsledky. Chcete predsa, aby sa vám investované peniaze vrátili. Musí to byť silná osobnosť, ktorá osloví ľudí.“

Vraveli ste, že z pretekárov sa vám najviac pozdáva Fernando Alonso. Bol by to teda on?

„To určite nie. Nie je dobrý typ pre sponzorov. Nie je veľmi sympatický, nezvykne vystupovať v televízii a ani nie je vtipný. Je výnimočný v tom, že s podpriemerným autom dosahuje výsledky. Ako pretekár má môj rešpekt.“

Na začiatku kariéry ste si vzali úver v banke, aby ste sa vôbec dostali do formuly. Nebol to risk?

„Bol a ešte aký. Našťastie sa mi podarilo. Skúšal som najskôr získať sponzora. Išlo o veľkú rakúsku banku. Všetko vyzeralo dobre, lebo súhlasili. Dohodol som sa s tímom March a keď som išiel do banky zmluvu podpísať, povedal mi manažér, že to padlo. Musela to totiž odsúhlasiť dozorná rada, v nej bol môj starý otec a presadil zamietnutie. Čiže, mal som kontrakt s tímom formuly 1, bol som nikto a nemal som peniaze. Nakoniec som si vzal úver, ktorý som splácal tri roky. V prepočte by to bolo okolo 150­-tisíc eur. Dnes by som potreboval na miesto pilota formuly 1 dvadsať miliónov.“

Urobili by ste to znova?

„Určite.“

Vašu kariéru poznačila nehoda na Nürburgringu, kde ste takmer prišli o život. Váš návrat však bol nečakane rýchly.

„Musel som si vybrať. Buď sa vrátim čo najrýchlejšie, alebo skončím. Načo to odďaľovať. Ak by som bol polovičný, nemalo zmysel jazdiť.“

Aké to bolo, keď ste sa prvý raz na pretekoch posadili do auta?

„Bol to najťažší moment kariéry. Pri prvom tréningu pred Veľkou cenou Talianska som ostal ako paralyzovaný. Akoby som narazil na stenu, ovládol ma strach. Nedokázal som sa pohnúť. Slimačím tempom som odjazdil jeden okruh. Viac som nezvládol. Musel som hľadať cestu, ako sa ho zbaviť. Snažil som sa na nič nemyslieť. Len na to, ako sám riadim. Nič iné som si nepripúšťal. Súperov, rýchlosť, nič. Izoloval som svoju pozornosť len na jednu vec. Postupne som tieto bariéry prekonal a v pretekoch som skončil štvrtý.“

Už nikde ste sa potom nebáli?

„Trvalo mi to možno štyri – päť pretekov, kým som získal rovnaké nasadenie ako pred nehodou, ale strach som už nemal.“

Ako by teda mali ľudia bojovať so svojím strachom?

„Musíte zistiť, z čoho plynie. Čo je jeho zdrojom a vyrovnať sa s tým. Vytesniť to.“

Technika urobila v motoristickom športe veľký posun. Nie je dnes podiel jazdcov na výsledkoch menší?

„Stále platí, že musíte mať aj pretekára, aj auto. Jedno bez druhého nefunguje. Moderná technika vám pomáha presnejšie nastaviť a poznať správanie auta. Za našich čias sa mechanici museli spoľahnúť len nato, čo im povedal pretekár. Dnes je diagnostika presnejšia. Ľudia v tíme dostávajú údaje do počítača priamo z trate. Toto je najväčší pokrok.“

Je dnes teda ľahšie jazdiť vo formule?

„Je ľahšie ju viesť, šoférovať. Napríklad je oveľa jednoduchšie radenie rýchlostí. Ale ísť s autom na hranici možností je rovnako náročné, ako to bolo kedysi. Na tom sa nič nezmenilo.“

Takže by som mohol byť pilotom formuly aj ja?

„Šoférovať ju áno, ale majstrom sveta sa nestanete.“

Čo hovoríte na návrat Michaela Schumachera?

„Nie je veľmi úspešný. S rovnakým autom je dnes Nico Rosberg od neho rýchlejší. Michael sa trápi.“

Nie je pristarý?

„Nie. Fyzicky je pripravený výborne. Pokojne môže jazdiť ešte pár rokov. Nie je rýchly, pretože potrebuje auto, ktoré je bližšie jeho jazdeckému štýlu. Bez neho neukáže svoj celý potenciál. Má na viac.“

Máte tip na majstra sveta?

„Táto sezóna je mimoriadne vyrovnaná. Všetky doterajšie predpoklady sa nevyplnili. Pred sezónou bol favoritom McLaren a pozrite, kde je dnes. Je priskoro na odhady.“

Boli ste úspešný aj v podnikaní. V čom spočíva tajomstvo úspechu?

„Musíte nájsť spôsob, ako sa odlíšiť. Ak idú všetci jedným smerom, nie je rozumné ich nasledovať. Buďte iný. Druhým dôležitým aspektom je rozhodovanie. Musíte ich prijímať čo najskôr. Toto som sa naučil v športe. Najhoršie je čakať alebo prijímať rozhodnutia pomaly.“

Vlani ste predali podiel vo svojich druhých aerolíniách. Prečo?

„AirBerlin potreboval znížiť vlastné straty a mali záujem začleniť FlyNiki do svojho portfólia. Ale ostal som v predstavenstve a stále robím pilota na niektorých linkách.“

Vraj sa o vás teraz točia film?

„Je to snímka o sezóne 1976. Má pripomenúť môj súboj s Jamesom Huntom i nehodu. Bude to taký súboj pána Rozvážneho proti playboyovi. Čítal som predlohu a je tam trochu hollywoodskej pozlátky, ale veľmi sa na to teším. Najzaujímavejšie pre mňa bolo ako ma po nehode vnímali ľudia.“

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 145
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 588
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 330
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 111
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 093
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 225
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 078
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 875
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 071
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 977

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Taký senzačný box už dávno nebol. Joshua poslal Klička trikrát k zemi

Joshua potvrdil predzápasové prognózy i pozíciu favorita, do ktorej ho stavali odborníci i stávkové kancelárie.

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Šupler: Keď sme boli v céčku, každý chcel ísť na MS. Dnes je situácia iná

Je to ešte skoro, vraví o nominácii hráčov do 18 rokov skúsený tréner.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop