Niki Lauda: Formula 1 dnes nie je o nič ľahšia

Bez červenej šiltovky ho len ťažko stretnete. Cítim sa bez nej nahý, vraví NIKI LAUDA.

Niki Lauda.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Úspešný pretekár i biznismen prednášal v Bratislave na Orange Biznis fóre.

Nie je vám v šiltovke niekedy teplo?

„Vôbec. Je celkom vzdušná.“

Nosíte ju pre sponzorské logo. Ako sa zrodil ten nápad, že budete propagovať firmy na svojej hlave?

„Po nehode na Nürburgringu v 1976 mi lekári povedali, že ju musím nosiť, aby držala bandáž. Keď som sa vrátil, ešte som nemal rany na hlave zacelené. Potom ma oslovil Parmalat, ktorý patril do spoločnej vlastníckej skupiny s Ferrari, a ponúkli mi doživotnú sponzorskú zmluvu.“

Prečo to nevyužilo Ferrari?

„V tých časoch to nebolo možné. Navyše propagovať svoj tím by nemalo žiadny význam. Bol som ich pretekárom.“

Ak by ste boli sponzorom vy a mali by ste si vybrať jedného zo súčasných pretekárov. Kto by to bol?

„Ten najlepší. Musel by mať charizmu i výsledky. Chcete predsa, aby sa vám investované peniaze vrátili. Musí to byť silná osobnosť, ktorá osloví ľudí.“

Vraveli ste, že z pretekárov sa vám najviac pozdáva Fernando Alonso. Bol by to teda on?

„To určite nie. Nie je dobrý typ pre sponzorov. Nie je veľmi sympatický, nezvykne vystupovať v televízii a ani nie je vtipný. Je výnimočný v tom, že s podpriemerným autom dosahuje výsledky. Ako pretekár má môj rešpekt.“

Na začiatku kariéry ste si vzali úver v banke, aby ste sa vôbec dostali do formuly. Nebol to risk?

„Bol a ešte aký. Našťastie sa mi podarilo. Skúšal som najskôr získať sponzora. Išlo o veľkú rakúsku banku. Všetko vyzeralo dobre, lebo súhlasili. Dohodol som sa s tímom March a keď som išiel do banky zmluvu podpísať, povedal mi manažér, že to padlo. Musela to totiž odsúhlasiť dozorná rada, v nej bol môj starý otec a presadil zamietnutie. Čiže, mal som kontrakt s tímom formuly 1, bol som nikto a nemal som peniaze. Nakoniec som si vzal úver, ktorý som splácal tri roky. V prepočte by to bolo okolo 150­-tisíc eur. Dnes by som potreboval na miesto pilota formuly 1 dvadsať miliónov.“

Urobili by ste to znova?

„Určite.“

Vašu kariéru poznačila nehoda na Nürburgringu, kde ste takmer prišli o život. Váš návrat však bol nečakane rýchly.

„Musel som si vybrať. Buď sa vrátim čo najrýchlejšie, alebo skončím. Načo to odďaľovať. Ak by som bol polovičný, nemalo zmysel jazdiť.“

Aké to bolo, keď ste sa prvý raz na pretekoch posadili do auta?

„Bol to najťažší moment kariéry. Pri prvom tréningu pred Veľkou cenou Talianska som ostal ako paralyzovaný. Akoby som narazil na stenu, ovládol ma strach. Nedokázal som sa pohnúť. Slimačím tempom som odjazdil jeden okruh. Viac som nezvládol. Musel som hľadať cestu, ako sa ho zbaviť. Snažil som sa na nič nemyslieť. Len na to, ako sám riadim. Nič iné som si nepripúšťal. Súperov, rýchlosť, nič. Izoloval som svoju pozornosť len na jednu vec. Postupne som tieto bariéry prekonal a v pretekoch som skončil štvrtý.“

Už nikde ste sa potom nebáli?

„Trvalo mi to možno štyri – päť pretekov, kým som získal rovnaké nasadenie ako pred nehodou, ale strach som už nemal.“

Ako by teda mali ľudia bojovať so svojím strachom?

„Musíte zistiť, z čoho plynie. Čo je jeho zdrojom a vyrovnať sa s tým. Vytesniť to.“

Technika urobila v motoristickom športe veľký posun. Nie je dnes podiel jazdcov na výsledkoch menší?

„Stále platí, že musíte mať aj pretekára, aj auto. Jedno bez druhého nefunguje. Moderná technika vám pomáha presnejšie nastaviť a poznať správanie auta. Za našich čias sa mechanici museli spoľahnúť len nato, čo im povedal pretekár. Dnes je diagnostika presnejšia. Ľudia v tíme dostávajú údaje do počítača priamo z trate. Toto je najväčší pokrok.“

Je dnes teda ľahšie jazdiť vo formule?

„Je ľahšie ju viesť, šoférovať. Napríklad je oveľa jednoduchšie radenie rýchlostí. Ale ísť s autom na hranici možností je rovnako náročné, ako to bolo kedysi. Na tom sa nič nezmenilo.“

Takže by som mohol byť pilotom formuly aj ja?

„Šoférovať ju áno, ale majstrom sveta sa nestanete.“

Čo hovoríte na návrat Michaela Schumachera?

„Nie je veľmi úspešný. S rovnakým autom je dnes Nico Rosberg od neho rýchlejší. Michael sa trápi.“

Nie je pristarý?

„Nie. Fyzicky je pripravený výborne. Pokojne môže jazdiť ešte pár rokov. Nie je rýchly, pretože potrebuje auto, ktoré je bližšie jeho jazdeckému štýlu. Bez neho neukáže svoj celý potenciál. Má na viac.“

Máte tip na majstra sveta?

„Táto sezóna je mimoriadne vyrovnaná. Všetky doterajšie predpoklady sa nevyplnili. Pred sezónou bol favoritom McLaren a pozrite, kde je dnes. Je priskoro na odhady.“

Boli ste úspešný aj v podnikaní. V čom spočíva tajomstvo úspechu?

„Musíte nájsť spôsob, ako sa odlíšiť. Ak idú všetci jedným smerom, nie je rozumné ich nasledovať. Buďte iný. Druhým dôležitým aspektom je rozhodovanie. Musíte ich prijímať čo najskôr. Toto som sa naučil v športe. Najhoršie je čakať alebo prijímať rozhodnutia pomaly.“

Vlani ste predali podiel vo svojich druhých aerolíniách. Prečo?

„AirBerlin potreboval znížiť vlastné straty a mali záujem začleniť FlyNiki do svojho portfólia. Ale ostal som v predstavenstve a stále robím pilota na niektorých linkách.“

Vraj sa o vás teraz točia film?

„Je to snímka o sezóne 1976. Má pripomenúť môj súboj s Jamesom Huntom i nehodu. Bude to taký súboj pána Rozvážneho proti playboyovi. Čítal som predlohu a je tam trochu hollywoodskej pozlátky, ale veľmi sa na to teším. Najzaujímavejšie pre mňa bolo ako ma po nehode vnímali ľudia.“

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 713
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 425
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 356
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 303
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 882
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 831
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 834
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 695
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 852
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 331

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

Betliar je miesto, kde ožívajú časy Andrássyovcov, hovorí Július Barczi. Vládne tu zmes nostalgie a sentimentu

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

Neprehliadnite tiež

Marek Hamšík oslavuje 30. narodeniny: Cítim sa na dvadsať

Človek si musí plniť sny a ja by som si ešte nejaké tie futbalové splniť chcel, doplnil Marek Hamšík.

Program Okolo Poľska 2017: Etapy, profily

Preteky Okolo Poľska 2017 štartujú v sobotu 29. júla v Krakove. Víťaz bude definitívne známy v piatok 4. augusta.

Najväčšia hviezda NHL: Mali by sme mať možnosť reprezentovať

Kapitán hokejového tímu Edmonton Oilers Connor McDavid netají sklamanie.

Rooney by z platu mohol prevádzkovať tri kluby ako Ružomberok

Štyridsaťtisícový štadión je vypredaný.