Tour de France čaká víťaza zo Slovenska

Peter Sagan
Peter Sagan (Autor: SITA/AP)
Miloslav Šebela|29. jún 2012 o 00:41

Prvýkrát v histórii Tour de France odštartujú až traja Slováci. Dvaja patria medzi lídrov svojich tímov.

Prvýkrát v histórii Tour de France odštartujú až traja Slováci. Dvaja patria medzi lídrov svojich tímov a budú bojovať o dresy, ktoré patria v cyklistike medzi najslávnejšie.

Najbližšie tri týždne budú najlepší svetoví cyklisti bojovať o najstarší etapový titul. V sobotu sa v belgickom Liege začína 99. ročník Tour de France.

Žltý dres

V kolónke víťazstiev má Slovensko stále zapísanú nulu. Hoci slovenský rodák Ján Svorada vyhral tri etapy, pripísané ich má Česko, ktoré Svorada reprezentuje od roku 1996.

Na zmazanie nuly mal vlani našliapnuté Peter Velits v prestížnej etape na Alpe d’Huez. Z jeho ataku bolo štvrté miesto. V etape Tour ešte nik zo Slovákov nebol lepší.

info
Tour de France 2012
fakty:

Celková dĺžka 3479 km.

Z 20 etáp je 9 rovinatých, 4 sú kopcovité, 5 horských, 2 sú časovky a prológ.

Najdlhšia je 12. etapa (13.júla) – 220 km.

Najlepší Slovák celkovo:Peter Velits (2011) – 19. miesto.

Najlepší výsledok etape: Peter Velits (2011) – 4. miesto, 19. etapa.

Takmer naisto ho tento rok prepíše Peter Sagan. Skvelého šprintéra tipuje za favorita na víťazstvo hneď v prvej etape v nedeľu 1. júla aj britský odborník Chris Boardman. Hneď v sobotu v prológu by si mohol po prvýkrát v histórii Slovák obliecť najslávnejší cyklistický dres – žltý.

„Prológ je krátky a urobím všetko pre to, aby som dosiahol čo najlepší výsledok. Trať je vraj technická, čo by mi malo vyhovovať,“ vravel Sagan. Pred dvomi týždňami senzačne vyhral podobný prológ vo Švajčiarsku.

Rozhodnú časovky

Prvýkrát od roku 2007 bude na trase až sto kilometrov časoviek. V tom roku skončil Austrálčan Cadel Evans druhý. Trasa by mu preto pri obhajobe mala sedieť. Veľkým prekvapením však bol vtedy triumf málo známeho Alberta Contadora. Bez veľkého jasného favorita by sa tento scenár mohol znova zopakovať.

Tento rok nečakajte žiadne výnimočne slávne priesmyky. Celkovo je na trase menej dlhých stúpaní a prevahu majú menšie kopce. Organizátori akoby ustúpili od náročnejšej trasy, horské etapy by nemali robiť výrazné časové odstupy. Aj preto je pole favoritov širšie ako v minulosti.

"Dojazdy nie sú tie najťažšie, ktoré sa dajú vo Francúzsku vybrať. Tour nebude taká ťažká ako po ostatné roky,“ vraví Peter Velits. Isté je, že víťaz bude dobrým časovkárom.

Tými najlepšími sú obhajca prvenstva Cadel Evans a Brit Bradely Wiggins. Prekvapiť by mohol napríklad víťaz Giro d’Italia Kanaďan Ryder Hesjedal. Giro a Tour v jednom roku však vyhrali len siedmi pretekári.

Bratia

„Favoritom číslo jeden je Wiggins. Je mimoriadne silný v kopcoch a časovku má možno najlepšiu zo všetkých,“ hovorí Peter Velits, ktorý tiež vie výborne zajazdiť časovku. Pred dvomi rokmi to dokázal na Vuelte.

„Celý rok sa mi ich darí jazdiť štandardne veľmi dobre. Na Tour budú určite veľmi dôležité. Celkom sa na ne teším,“ vraví Peter Velits. Vlani skončil celkovo na 19. mieste. „Aj teraz by som chcel ľudí potešiť dobrým výsledkom. Mojím cieľom je zlepšovať sa rok od roku.“

Velits je jedným z dvoch lídrov tímu Omega Pharma Quick-Step. Len druhýkrát v kariére mu bude na takýchto veľkých pretekoch pomáhať aj brat Martin. Naposledy, keď štartovali spolu na Vuelte, bolo z toho druhé miesto (po diskvalifikácii Španiela Mosqueru). Tento rok by sa reálne mohol skončiť okolo 10. miesta. Víťaza spoznáme 22. júla v Paríži.

Priame prenosy z Tour de France budú každý deň vysielať Eurosport a Slovenská televízia.

ico

Peter Sagan: Chcem vyhrať dve etapy

Na najslávnejšie preteky ide slovenský cyklista vo svetovej forme.

Je majstrom v zvládaní ťažkých situácií. Tento rok sa prekľučkoval k víťazstvu už trinásťkrát. Z prvého štartu na Tour de France si ťažkú hlavu nerobí. V Paríži by však chcel mať PETER SAGAN na sebe prestížny dres pre najlepšieho šprintéra.

Na Tour štartujete prvýkrát. Čím to bude pre vás špecifické?

„Tour de France je úplne iná liga. Sú to najväčšie a najsledovanejšie preteky sveta. Každý sa tu chce ukázať. Tu je problém už len dostať sa do úniku, pretože každý chce byť vpredu. Z toho plynú aj zbytočné pády, keď sa všetci tlačia dopredu. Minulý rok bolo na štarte pätnásť lídrov na celkové poradie, po prvom týždni siedmi skončili práve pre pády. Je to náročné fyzicky aj psychicky.“

Kto je najväčším favoritom na víťazstvo?

„Trasa nie je taká náročná ako po minulé roky, je menej kopcov, ale čaká nás sto kilometrov časoviek. Víťaz ich musí preto vedieť dobre zajazdiť. Mnohí tipujú za víťaza Brita Bradleyho Wigginsa. Z nášho tímu by mohol byť medzi najlepšími Vincenzo Nibali.“

sagankam.jpg

zľava Peter Sagan, Ivan Basso a Vicenzo Nibali. Foto - SITA/AP

A vaši najväčší súperi v šprinte?

„To sa ukáže po prvých etapách, kto prišiel v akej forme.“

Až deväť etáp má rovinatý profil a mali by v nich zvíťaziť šprintéri. Ktoré by vám mohli najlepšie vyhovovať?

„Záleží, ako sa budem cítiť. Beriem to tak, že idem deň po dni. Ďaleko dopredu sa nikdy nepozerám.“

Tento rok ste vyhrali bodovaciu súťaž na troch etapových pretekoch. Máte na to špeciálnu taktiku?

„Ani nie. Pretekám zo dňa na deň. Vždy mi to vychádza,neviem povedať, čím to je. Na Tour by som však tiež chcel uspieť. Cieľom je víťazstvo v dvoch etapách a získať zelený dres.“

V hlavnom balíku sa viete vpredu dobre pohybovať. Čo je dôležité pre víťazstvo? Kde napríklad treba byť kilometer pred cieľom?

„Neexistuje na to univerzálny kľúč. Aj vo Švajčiarsku sa mi stalo, že som nemal ideálnu pozíciu. Bol som asi v strede balíka aj trénermi kričal do vysielačky: ‘Čo tam robíš? Okamžite musíš ísť dopredu.‘ No bol tam lievik a nemohol som sa cez súperov prebiť. Prišiel však kruhový objazd a všetci sa zoradili do línie a chceli ho obísť oblúkom, kým ja som to zobral doslova krížom cez obrubník a polovicu balíka som predbehol úplne zadarmo. Takmer bez námahy som sa dostal na tretie miesto. Asi ma sprevádza veľa šťastia. Dúfam, že ma neopustí.“

Súperi o vás vravia, že pri šprintoch dosť riskujete. Súhlasíte s tým?

„Ako kedy. Vo Švajčiarsku, keď som dostal šmyk v plnej rýchlosti, som si vravel – stojí mi to za to, aby som tu spadol? Je to však spontánne, do šprintu idem v zápale boja. Risk vtedy nevnímam. Teší ma aj, keď tímoví kolegovia vidia, že i ja pre nich niečo riskujem.“

Aká dôležitá je podpora tímových kolegov? Vyhrávali by ste aj bez nich?

„Určite by som vyhrával aj bez ich pomoci, ale úspechov by nebolo toľko. Bez nich by bolo z balíka viac únikov a nemuselo by sa podariť všetky pred cieľom dostihnúť. Veľmi mi pomáha aj Daniel Oss pri rozbiehaní šprintov,taktiež ma kryje od vetra, aby som ušetril čo najviac energie a využil juv správnom čase.“

Ste známy, že bavíte fanúšikov. Máte niečo špeciálne pripravené aj na Tour?

„Je to vždy spontánne, prichádza to v danej chvíli. Musí však byť dobré publikum, ktoré ma vyhecuje. Najčastejšie jazdím na zadnom kolese. Naopak, nemám rád publikum, ktoré sa iba díva a neprejavuje emócie.“

Čo by ste teda odkázali slovenským fanúšikom, ktorí prídu do Francúzska?

„Aby riadne kričali a povzbudzovali. Chcem vidieť čonajviac slovenských vlajok.“

ico

Saganovi súperi

Mark Cavendish (tím Sky) – svetové eso a najúspešnejší šprintér posledných rokov na Tour (20 etapových víťazstiev). Silný je v čisto rovinatých dojazdoch. Bodovaciu súťaž vyhral vlani. Tento rok však nebude mať takú výraznú podporu tímu. V sezóne má sedem víťazstiev.

Matthew Harley Goss (Orica Green Edge) – nemá najlepšiu sezónu. Je však jediným lídrom tímu,preto sa môže spoľahnúť na maximálnu podporu. Lepšie zvláda stúpania a dokáže šprintovať aj v miernom kopci. Tento rok má len jedno individuálne víťazstvo.

Andre Greipel (Lotto-Belisol) – jediný má rovnaký počet víťazstiev v tejto sezóne ako Peter Sagan – trinásť. Pre mohutnú postavu sa presadzuje na rovinách. Keď nieje v dobrej pozícii, šprint zvykne vypustiť. Tiež sa môže spoľahnúť na silnú tímovú podporu.

Ďalší silní šprintéri sú Marcel Kittel (Argos-Shimano, päť víťazstiev v sezóne), Jose Joaqium Rojas (Movistar, jedna výhra) a Tyler Farrar (Garmin-Sharp, nula výhier).

Zelený dres

V každej etape sa udeľujú body v cieli a na jednej šprintérskej prémii. Vždy sa udeľujú body pätnástim najlepším pretekárom. Počet bodov v cieli sa mení podľa typu etapy – v rovinatej získa víťaz 45 bodov, vo zvlnenej 30, v horskej 25 a za víťazstvo v časovke je 20 bodov.

Etapy pre Sagana

Súbojmi šprintérov by sa mali skončiť etapy – 2., 3., 4.,5., 6., 13., 15., 18. a 20. Saganovi by mohol zvlášť vyhovovať záver prvej etapy v nedeľu 1. júla a finiš tretej etapy 3. júla.

Hlavní favoriti

Cadel Evans (BMC), 35 rokov

Má silnú časovku a solídne zvláda kopce. Jeho najväčšou devízou je výborný prehľad v pelotóne a správne taktické rozhodnutia. Vie správne zvoliť moment na útok i to,kedy si nesmie nechať ujsť súpera. V pretekoch sa pohybuje s veľkým citom. V tíme má pomocníkov, ktorí presne vedia, čo treba na víťazstvo v Tour. George Hincapie bol deväťkrát v tíme víťaza.

Tour 2011: 1. miesto

Bradley Wiggins (Sky), 32 rokov

Má výbornú časovku. Rýchlosť a silu získal vďaka dráhovej cyklistike. Podporuje ho silný tím a Wiggins tento rok vyhral všetky etapové preteky, do ktorých vstúpil. Veľmi vytrvalo trénuje v kopcoch. Má však menej skúseností, ako napríklad Evans. Cestné preteky jazdí naplno od roku2009. Vlani si na Tour pri páde zlomil kľúčnu kosť.

Tour 2011: nedokončil

Ryder Hesjedal (Garmin-Sharp), 31 rokov

Výborne takticky zvládol Giro, kde dokázal získať na favoritov čas aj v kopcoch. Nebál sa útočiť, keď iní vyčkávali.V časovke patrí medzi najlepších.

Tour 2011: 17. miesto

Robert Gesink (Rabobank), 26 rokov

Môže byť jedným z veľkých prekvapení. Tento rok sa úžasne zlepšil v časovkách (v Kalifornii – 4. miesto, vo Švajčiarsku 5.miesto), čo bola jeho veľká slabina. Pred dvomi rokmi bol na Tour piaty.

Tour 2011: 33. miesto

Ďalší favoriti:

Vincenzo Nibali (Liquigas), Denis Meňšov (Kaťuša), Fränk Schleck (RadioShack), Levi Leipheimer (Omega PharmaQuick-Step), Alejandro Valverde (Movistar), Samuel Sanchez (Euskaltel).

Čo potrebujete vedieť pri sledovaní Tour de France

Prečo je dres lídra žltý?

V roku 1919 sa organizátori rozhodli odlíšiť vedúceho pretekára od ostatných udelením špeciálneho dresu. Vybrali žltú farbu, pretože papier, na ktorom vychádzal sponzor Tour, denník L'Auto, bol rovnakej farby.

Komu patrí zelený dres?

Nosí ho líder bodovacej súťaže. Súperia tu šprintéri, ktorí zbierajú body na šprintérskych prémiách a na cieľovej páske. Víťazom je pretekár s najvyšším počtom bodov. Najviackrát vyhral túto súťaž Erik Zabel - šesťkrát. Dres s červenými bodkami patrí najlepšiemu jazdcovi v kopcoch, biely dres nosí najlepší pretekár do 25 rokov.

Prečo majú cyklisti v cieli často rovnaký čas?

Celkový čas sa v etapách meria na celé sekundy a platí pravidlo, že jazdci, ktorí prídu do cieľa ako súčasť jednej skupiny, dostanú čas pretekára, ktorý ako prvý prešiel cieľom.

Cyklistikaje individuálny šport, prečo potom jazdia pretekári v tímoch?

NaTour štartuje 22 tímov po deväť pretekárov. Každý tím má svojho lídra, jazdca snajväčšou šancou na úspech v celkovom hodnotení alebo v čiastkových súťažiach.Tímoví kolegovia majú za úlohu pomáhať lídrovi, nosiť mu vodu, dať mu svojekoleso v prípade defektu či pomôcť mu zmazať stratu na súperov, keď zaostane.

Prečo nie je víťazom Tour pretekár s najväčším počtom víťazstiev?

Najviac víťazstiev majú šprintéri. Dominujú v rovinatých etapách. V nich však prídu všetci v jednej veľkej skupine. Najväčšie časové rozdiely medzi cyklistami sú v horských etapách a časovkách. Tu však šprintéri výrazne zaostávajú a celkové hodnotenie je súčtom časov zo všetkých etáp.

Čoje to autobus?

Poslednej skupine, ktorá sa vytvorí hlavne v horských etapách, sa hovorí autobus alebo grupetto. Cyklisti, ktorí v kopcoch nestačia najlepším, tu vzájomne spolupracujú, aby prišli do cieľa včas. Každá z etáp má určený percentuálny limit, ktorý sa počíta z času víťaza. Ak ho cyklisti prekročia, z pretekov ich vylúčia. Platí však, že ak limit nestihne veľká skupina, udelia jej výnimku.

Prečo malú skupinu v úniku takmer vždy dostihnú tesne pred cieľom?

Jazda vo veľkej skupine je ľahšia. Pretekári v zákryte šetria energiu. Takto sa môžu vpredu pri udávaní tempa postupne striedať viacerí a udržiavať priemernú rýchlosť oveľa vyššiu ako malá skupina, kde sa strieda iba obmedzený počet jazdcov. Sila pelotónu sa stráca v kopcoch, kde klesá rýchlosť aj odpor vzduchu.

Prečo v časovkách používajú iné bicykle?

Časovka je etapa, kde musí jazdec sám bez inej pomoci zvládnuť trasu v čo najkratšom čase.

Špeciálne stroje majú znížiť čelnú plochu a tak aj celkový odpor vzduchu. Na udržanie štyridsaťkilometrovej rýchlosti vynaloží cyklista okolo dvadsaťpäť percent energie, zvyšok minie na prekonanie odporu vzduchu. Tieto bicykle sa však horšie ovládajú, a preto je časovkárska hrazda zakázaná pri bežných etapách.Inak by to mohlo spôsobiť viac pádov.

Čo je najvyšší bod Tour?

Tento rok je ním priesmyk Col du Tourmalet v Pyrenejach vo výške 2115 metrov. Historicky najvyšším je Col de la Bonette s 2715 m. Súčasťou Tour bol už štyri razy.

Koľko zarobí víťaz?

Za prvé miesto je prémia 450-tisíc eur. Každý, kto dokončí celú Tour, dostane minimálne 400 eur. Víťazi jednotlivých súťaží (bodovacej,vrchárskej, do 25 rokov) získajú po 25-tisíc. Za víťazstvo v etape je prémia osemtisíc.

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Cyklistika»Tour de France čaká víťaza zo Slovenska