Tohtoročná Tour je zostrojená pre majstra časoviek

Pred dvadsiatimi rokmi mala Tour nezvykle málo kopcov a veľa časoviek.

(Zdroj: Ilustračné - SITA/AP)

Svoj druhý titul vtedy získal Španiel Miguel Indurain.

BRATISLAVA. Rok pred oslavou storočnice najstarších etapových pretekov sveta je na trase menej kopcov, ktoré Tour de France v minulosti zdobili. Akoby si ich organizátori šetrili na jubilejnú edíciu. Chýba legendárny Col du Galibier, Alpe d’Huez, Mont Ventoux, či Col du Izoard.

Najvyšším bodom pretekov bude Col du Tourmalet 2115 m v 16. etape. „Určite sa dala pripraviť aj náročnejšia trasa z hľadiska stúpaní,“ vraví Slovák Peter Velits, ktorý štartuje na Tour štvrtý raz.

Keď organizátori trať predstavili spokojný bol najmä vlaňajší víťaz Cadel Evans. „Bude viac časoviek, čo mi vyhovuje. Kopce nebudú rozhodujúce,“ vravel Austrálčan.

Len päť z dvadsiatich etáp je horských, aj z nich len dve majú cieľ v horskom sedle. Práve cieľ v stúpaní prináša najväčšie časové rozdiely a oddelí favoritov od zvyšku pelotónu.

"Aj tak si myslím, že vrchári budú mať dosť priestoru. Bude tu pár etáp, kde nie je dojazd priamo na kopci, ale cieľ bude hneď po zjazde. Preto sa pôjde posledné stúpanie rýchlejšie a tvrdé to bude aj v následnom zjazde. Pre divákov to môže byť zaujímavé,“ myslí si Velits.

Z hľadiska celkového poradia môžu byť podľa neho nebezpečné aj ďalšie etapy. „Najmä tie blízko pobrežia. Býva v nich veterno a to bývajú najnebezpečnejšie etapy. Minulý rok v nich bolo veľa pádov. Ťažko však niečo teraz predpovedať."

Kruh smrti

Dve najnáročnejšie horské etapy v tomto roku budú – 11. (12. júla) a 16. (18. júla). V oboch nastúpajú cyklisti viac ako 4500 výškových metrov.

V jedenástej etape nemá rovina ani len dvadsať kilometrov. Krátko po štarte vedie cesta hore. Zo štyroch priesmykov nie je žiaden zvlášť strmý. Všetky sú však veľmi dlhé. V tejto etape je najviac kilometrov stúpaní - až 73.

„S finišom v kopci bude toto jedna z mála príležitostí pre vrchárov získať nejaký čas,“ vravel Alan Peiper, športový riaditeľ tímu Garmin, pre cyclingnews.

Séria štyroch pyrenejských priesmykov v 16. etape – Aubisque, Tourmalet, Aspin, Peyresourde je na Tour už etapovou klasikou. Prezývajú ju aj Kruh smrti. Jazdila sa takmer v identickom zložení už pred prvou svetovou vojnou.

V roku 1969 tu pri premiérovej Tour de France Belgičan Eddy Merckx sám v odvážnom úniku šliapal 130 kilometrov (priesmyky sa išli v opačnom poradí ako tento rok) a vyhral s neuveriteľným osemminútovým náskokom.

„Tu som zažil v roku 2010 najťažší deň v živote. Aj teraz to bude veľmi ťažké a pár ľudí môže prísť o šancu na víťazstvo,“ predpovedá Janez Brajkovič z tímu Astana.

Časovky

O víťazovi však budú rozhodovať časovky. Prvá (41 km, 9. júla) z nich nie je natoľko dlhá, aby úplne pochovala šance vrchárov. Rozdiel medzi prvým a dvadsiatym miestom sa môže na nej pohybovať okolo dvoch minút.

Kým druhá časovka (53 km, 21. júla) – v predposledný deň pretekov bude výrazne selektívnejšia a rozhodne o celkovom víťazovi. Ak na jej štart príde Bradley Wiggins v celkovom hodnotení prvý alebo so stratou menšou ako minúta, vyhrá celé preteky.

Päťdesiattri kilometrov v tejto sezóne absolvovali na pretekoch World Tour cyklisti len raz – na Critérium du Dauphiné. Suverénne ju vyhral Wiggins. Cadel Evans na neho stratil takmer dve minúty.

Tour s podobnou náročnosťou sa išla presne pred dvadsiatimi rokmi, hoci vtedy bola dvojnásobná porcia časoviek (200 km). Ovládol ju Španiel Miguel Indurain. Typovo sa k nemu zo súčasných pretekárov najviac blíži práve Wiggins, bývalý svetový dráhar.

Velits

Peter Velits sa rok od roka na Tour stále zlepšuje. Vlani skončil na 19. mieste. Teraz by sa vďaka menším nárokom v kopcoch mohol posunúť do prvej desiatky. Kam ho tipuje aj magazín Cycle Sport.

"Časovky mi v tomto roku celkom idú. Snažím sa na nich pracovať neustále a tento rok som možno s jednou výnimkou skončil vždy v najlepšej desiatke," vraví Velits.

Kliknite TU pre zväčšenie infografu.

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 572
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 107
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 376
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 448
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 389
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 586
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 442
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 852

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Manchester City v osemgólovom zápase porazil Monako

V druhom zápase Leverkusen doma podľahol Atléticu Madrid.

Z nuly až do výberu na Tour de France. Čech je prekvapením

Pred rokom jazdil na horskom bicykli a pripravoval sa na olympiádu. Teraz však Ondřej Cink súperí s najlepšími cestnými cyklistami. Šéfov svojho tímu tak prekvapil, že ho zaradili do nominácie na Tour de France.

Mourinho o Rooneyho zotrvaní: Nemôžem to zaručiť

Kapitán a držiteľ klubového streleckého rekordu Rooney v uplynulom období prišiel o stabilnú pozíciu v základnej zostave.

Tréner Juventusu sa pohádal s Bonuccim a vyradil ho z kádra

Obranca tak bude stredajší duel Ligy majstrov na pôde FC Porto sledovať iba z tribúny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop