Firma Vajdovcov servisuje celú flotilu v Londýne

Vojtech Jurkovič|18. júl 2012 o 17:42

Okrem dvojičiek bude mať Peter Hochschorner na olympiáde ďalších bývalých zverencov.

Okrem vlastných dvojičiek bude mať Peter Hochschorner na olympiáde v Londýne ďalších bývalých zverencov. Bratská firma Vajda Group vyšle svoj štvorčlenný tím s honorom oficiálneho servismena kanoistiky.

BRATISLAVA. Pôvabná karloveská zátoka Dunaja rozvetvila vodácku dynastiu o ďalší unikát. Bývalí slalomári Marcel a René Vajdovci onedlho oslávia dvadsiate výročie vzniku svojej firmy, ktorá sa stala výrobcom diktujúcim svetové trendy.

Oboch bratov Vajdovcov trénoval Peter Hochschorner. Kanál v Čunove ešte nebol dobudovaný, bránky si vešali na šlepe slávistickej lodenice či okolo pilierov starého mosta.

Vajda Group bude v Londýne rovnako ako v Pekingu 2008 oficiálnym servisným tímom pre kanoistiku. Podobne ako funguje Shimano v cyklistike.

„Podľa zmluvy s organizačným výborom olympiády budeme poskytovať servis každému, kto to potrebuje či o to požiada. Nielen pre pretekárov z medzinárodného tímu jazdiaceho na lodiach našej firmy, ale pre všetkých. Teda aj pre konkurenciu slovenských vodákov, ktorými sú napríklad pre bratov Hochschornerovcov v deblovke Česi Jaroslav Volf a Andrejom Štěpánkom,“ hovorí 51­ročný René Vajda.

Teoreticky aj pre Martikánovho najväčšieho rivala Tonyho Estangueta, ktorý však bude ako obvykle využívať servis z firmy Galasport cez kvóty francúzskej reprezentácie. Ale v limitovanom priestore.

Kto nemá loď, požičajú mu

Vajdovci sú strešným garantom. „Do Londýna už vyrazilo naše auto s vlekom 24 lodí, ako to určuje zmluva. Väčšina z nich sú kajaky. Vlaňajšie predolympijské preteky v Londýne boli generálkou aj pre náš servisný tím. Z týchto tzv. zálohových lodí si požičali kajaky tuším jedna­dve dievčiny. V Pekingu to bolo oveľa viac. Dodávkou lodí bez mena plníme vlastne rozvojový program pre krajiny, v ktorých silách nie je zabezpečiť pretekárom kvalitný materiál,“ povedal Marcel, ktorý za servismenmi priletí pred olympiádou.

Vo firme zamestnávajúcej približne 60 ľudí vypukol pred olympiádou výrobný pokoj, dovolenka.

„Aj tak sa tam ešte motáme. Na poslednú chvíľu sme dolaďovali káštvorku, čo záviselo od konečnej nominácie. Loď bola hotová, len na sedenie v nej má každý špeciálnu požiadavku. Jeden je zvyknutý na mierne otočnú sedačku, druhý chce nižšiu či vyššiu opierku vzadu. Už je všetko doladené, chalani novú káštvorku testujú v Štúrove,“ vraví René, ktorému je už pomaly smutno za najvytrvalejším zákazníkom – Petrom Hochschornerom starším.

„To je nezmar. Dlhé roky mu nevyschýna prameň nových nápadov. Pádla si robí vlastnoručne. Teda návrhy, potom už by sa nezaobišiel bez technológií vo firme.“

Hochšík starší sa nevie nudiť. V horlivosti zvykne loď prebrúsiť podľa momentálneho nápadu. Niekedy pracuje systémom pokus – omyl.

„Vytrvalo sa drží motta, že treba byť vždy krok pred konkurenciou. Inak by vás mohla zaskočiť,“ zhoduje sa s ním si René, bývalý majster Československa.

Lode z ich dielne (doslova, až neskôr z výrobných hál) si vyplávali sedemnásť olympijských medailí, z toho deväť zlatých. Všetkých sedem slovenských na vajdovkách.

Pollert bol prvý zlatý

Prvé zlato im vypádloval po necelom roku zrodu firmy Čech Lukáš Pollert v Barcelone 1992. „Milý chlapík, dnes sa seriózne venuje lekárskemu povolaniu. Počas športovej kariéry to nebol dravec do tréningu ako jeho opak Mišo Martikán. Lukáš bol svojský filozof. Pred finále v Barcelone si dal večer štyri pivá, aby vraj nevybočil zo svojho rituálu. Vtedy sa to ešte dalo.“

Pollerta neskôr v médiách prepierali, že ako dôkaz svojej ľahkovážnosti predal svoje olympijské medaily (okrem zlata z Barcelony aj striebro z Atlanty). Bola to pravda, lenže získaných 150­tisíc českých korún venoval nadácii pomáhajúcej narkomanom.

Výroba lodí je podľa Vajdovcov najprv poslaním, až potom zdrojom živobytia. Dôkazom správnosti ich cesty sú medaily, spokojní klienti a neustále sa rozširujúca výroba.

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Ďalšie športy»Olympijské»Firma Vajdovcov servisuje celú flotilu v Londýne