Sagan: Tri týždne žijeme ako mnísi

Počas veľkých pretekov PETER SAGAN šetrí energiou, veľa si odrieka, vypína telefón a chodí skoro spať.

Počas veľkých pretekov Sagan šetrí energiou, veľa si odrieka, vypína telefón a chodí skoro spať. Momentálne najúspešnejší slovenský športovec, cestný cyklista PETER SAGAN prišiel po Tour a OH v Londýne na niekoľko dní na Slovensko.

Aké poučenia si beriete zo svojho účinkovania na Tour de France, kde ste okrem troch etapových víťazstiev dosiahli aj ďalšie štyri pódiové umiestnenia a zvíťazili v súťaži aktivity?

„Po španielskej Vuelte to boli len moje druhé 21-dňové preteky. Preto som rád, že som sa dokázal na Tour dokonale pripraviť. Aj keď som si dal pomerne vysoké ciele, podarilo sa mi ich splniť. Tour de France sú výnimočné preteky, nedajú sa porovnať so žiadnymi inými na svete. V etapách je dosť veľa stresu, tlačenice, pádov, všetci chcú byť vpredu a vyhrávať. Je tam veľká rivalita, ale tá sa po prejazde cieľom končí a zostávame všetci v pohode. Po niektorých nevydarených etapách prichádza kríza, ktorej som sa nevyhol ani ja. V jednej kopcovitej etape som precenil svoje sily a na druhý deň som za to platil daň. Dvadsaťjeden dní treba rozmýšľať o tom, aby som urobil každý deň správny krok. Pre niektorých pretekárov je potom možno aj šťastím, že Tour vôbec dokončia.“

Ako vás vnímali diváci na kritériách v Belgicku a Holandsku, kde ste raz zvíťazili a raz boli druhý?

„Presvedčil som sa, že Belgičania sa čoraz viac stávajú aj mojimi fanúšikmi a pomaly ma ospevujú viac ako svojho miláčika Boonena. Účasť na týchto kritériách som si vybral ja sám, urobil som dobre, mám na to pozitívne ohlasy.“

A aké poučenie ste si zobrali z nevydarených olympijských pretekov jednotlivcov s hromadným štartom?

„Boli to zvláštne preteky, iné ako jazdíme v seriáli Pro Tour. Niektoré krajiny mali na štarte po päť pretekárov, ďalšie, vrátane Slovenska, iba jedného. Ale aj tých päť pretekárov je málo. Celkovo bolo na štarte asi o päťdesiat pretekárov menej ako v Pro Tour. Zvolil som si taktiku držať sa Britov a Nemcov, nevyšla mi, preto som bol sklamaný. Bol som však sám, nemohol som sa bezhlavo zapájať do únikov. So sklamaním som sa už vyrovnal, pozerám sa dopredu.“

Našli ste si medzi slovenskými športovcami v olympijskej dedine nových priateľov?

„V olympijskej dedine som bol iba niekoľko dní a pritom každý športovec mal iný program, bolo málo času na dlhšie debaty. Stretol som sa však s našimi strelcami, s gymnastom Piaseckým a niektorými ďalšími. Cestou do jedálne ma zastavili aj niektorí zahraniční športovci, chceli sa so mnou najmä fotografovať. Naživo som nevidel ani jedny preteky. Ak by však bol čas, mal som chuť ísť sa pozrieť na súťaže BMX a box.“

Po víťazstve v etapách na Tour nasledovalo v cieli objímanie s kolegami. Aké máte pri tom pocity?

„Cyklistika je tímový šport. V našej partii sme mali dvoch kapitánov. Talian Nibali so zameraním na celkové výsledky a ja na čiastkové úspechy. Keď sme si na taktickej porade povedali, že ideme vyhrať etapu, tak v samotnej etape celý tím pracoval pre tento úspech. Hneď pri mojej prvej víťaznej etape sa všetci pričinili o to, že zlikvidovali náskok utečencov a ja som sa mohol zamerať na záverečný špurt. Tam som sa už potom, s výnimkou veľmi dobrého pomocníka a kamaráta Taliana Daniela Ossa, aj zaobišiel bez tímovej pomoci. Objímanie za cieľom je aspoň prvým prejavom vďaky za to, že sa chlapci dokázali obetovať pre jedného človeka. Tam veľa slov netreba, objatie povie všetko.“

Čo sa stalo so získanými zelenými dresmi najaktívnejšieho pretekára?

„Väčšinou som ich porozdával, najmä chalanom z tímu. To, že sa mi darilo, bola aj ich zásluha. Mám ešte tri tieto dresy, v ktorých budem štartovať na niektorých exhibičných pretekoch v zahraničí. Môj tím Liquigas-Cannondale dal vyrobiť ďalšiu sériu zelených dresov, ktoré dostanú naši sponzori.“

V cieli víťazných etáp na Tour ste sa tešili a predvádzali tanečné kreácie. Objavili sa aj také názory, že tým znevažujete svojich súperov.

„Zaregistroval som to. Nie je to tak. Robím to pre ľudí, aby sa zabávali. Myslím si, že cyklistike takéto niečo chýba. Pre mňa je pozeranie sa na cyklistiku v televízii nudné, až záverečné kilometre sú zaujímavejšie. Ja to beriem tak, že ľudia prídu do cieľa aj s tým, že očakávajú, či vyhrá Sagan a ak vyhrá, chcú vidieť, čo spraví. Vôbec sa neusilujem o zosmiešnenie súperov, ktorí prídu do cieľa za mnou, ale o pobavenie divákov, ktorí sa na nás chodia pozerať. Nájdu sa aj kritici, ktorí to berú negatívne, ale hlavné je to, ako to beriem ja. Pri prvom víťazstve na Tour som sa najskôr prežehnal, lebo som veriaci. Až potom som urobil rukami krídla a široké ramená. Ďalšie dni som sa chcel trochu stiahnuť, nechcel som riskovať. A začal som chodiť so zvončekom na bicykli na štart. Všetci sa smiali, uvoľnil som atmosféru. Teší ma, keď sa ľudia tešia.“

Štatistici po Tour vypočítali, že ste v sezóne mali 99 pretekárskych dní a na bicykli odjazdili vyše 16-tisíc kilometrov. Nasledovali ešte dve kritériá v Belgicku a Holandsku a olympijské preteky. Nebola to priveľká porcia?

„Mal som nabitý program. Preto bolo dôležité, aby som v každej etape rozmýšľal, nemrhal zbytočne energiou. Veľký dôraz kladiem na čo najlepšiu regeneráciu po etapách. Môj masér Maroš Hlad so mnou denne pracuje na masáži aj tri hodiny. Vypínam si telefón, nepozerám v televízii filmy, snažím sa ísť čo najskôr spať. Na veľké preteky nestačí byť dobre pripravený iba fyzicky, ale aj psychicky. Tri týždne žijeme ako mnísi, stojí nás to veľa odriekania.“

Spomínaný Talian Nibali bude v ďalšej sezóne jazdiť za kazašský tím Astana. Odchádzajú aj niektorí ďalší Taliani. Ako to v budúcom roku ovplyvní taktiku a zámery vášho tímu?

„Všetko nasvedčuje tomu, že šéfovia chcú mať také zloženie tímu, ktorý by pracoval ešte viac na mňa, bude sa meniť pozícia lídra. V tíme sa už nebudú až tak vážne pozerať na celkové umiestenia vo veľkých pretekoch, ale na víťazstvá v klasických pretekoch.“

Niektorí vaši priaznivci volajú po tom, aby ste sa zamerali na celkové víťazstvo na ťažkých pretekoch, vrátane Tour. Aký máte na to názor?

„Už sa ma na to pýtali aj zahraničné médiá. Som ešte mladý, nechcem riskovať zásadné zmeny v doterajšom osvedčenom modeli prípravy. Ak by som sa mal zamerať na taký veľký výsledok, musel by som v živote zmeniť veľa vecí. Na budúci rok sa preto chcem na jar zamerať na klasické preteky, túžim po víťazstve na Miláno – San Remo a Okolo Flámska.

Momentálne ste najúspešnejším slovenským športovcom. Ako Tour zmenila váš život, ako sa vyrovnávate so vzrastajúcou popularitou?

„V sobotu som bol doma prvý deň. To som ešte nevedel, čo ma všetko čaká. Už dnes je toho veľa. Dostávam veľa žiadostí o individuálne rozhovory, nielen zo Slovenska, ale aj zo zahraničia vrátane spomínaného Belgicka. Zažil som už aj dosť stresových situácií, pomaly som niekedy nemal čas odskočiť si na záchod. Poznám sa však, verím, že všetko zvládnem.

Zrejme to bude pokračovať aj po vašom návrate do rodnej Žiliny. Vyjdete z domu na ulicu a už vás budú ľudia pristavovať.

„Všetky plusy majú aj svoje mínusy, súčasný stav beriem veľmi pozitívne. Ak by som nemal výsledky, nebola by ani popularita, zákonite jedno prichádza s druhým. Opakujem, zrejme to zvládnem, musím sa s popularitou naučiť žiť. Ale ak by to tak nebolo, možno sa odsťahujem. (Smiech) Nerád by som sa však dostal do situácie, keď som po celom dni unavený, otrávený a už sa nebudem niekomu venovať a potom ja budem ten zlý. Nemôžem sa rozdeliť na tisíc kusov. Dúfam, že to ľudia pochopia a budem mať normálnejší život.“

Aký bude váš najbližší program?

„Len čo si doma vybalím kufre a špinavú bielizeň, letím na exhibičné preteky do Nemecka. Potom nasleduje niekoľko jednorazových podujatí v Holandsku a Kanade, v medzinárodnom kalendári sú aj preteky v Číne a Japonsku, na ktoré ešte nepoznám nomináciu. Sezóna sa mi zrejme dobre natiahne. Počítam aj so štartom v tímovej časovke na majstrovstvách sveta.

Vlani ste si na MS v Kodani v pretekoch jednotlivcov s hromadným štartom pochvaľovali spoluprácu s bratmi Martinom a Petrom Velitsovcami. Predpokladáte, že sa opäť dohodnete na podobnej spolupráci aj na septembrových MS v holandskom Limburgu?

„Naše vzťahy zostali naďalej korektné. Majstrovský okruh bude zaujímavý, niektoré pasáže poznám z predchádzajúcich pretekov, vyhovujú mi posledné kilometre do cieľovej rovinky. Budeme sa ešte na túto tému rozprávať.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  6. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  8. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  10. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  3. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  6. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  7. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  8. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  10. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 18 661
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 14 825
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 897
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 047
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 025
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 610
  7. Jedli ste už ružovú čokoládu? 5 431
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 5 340
  9. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 3 501
  10. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 2 366

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Glváč sa zamotal do vlastných klamstiev

Ako sa podpredseda parlamentu nachytal.

Stĺpček Tomáša Prokopčáka

Výpalníci, ktorí berú slovenskej vede

Ako môže vyzerať schéma na ministerstve.

Neprehliadnite tiež