Na najslávnejšej regate môže štartovať každý, kto má loď a osemnásť

Štart jachtárskych pretekov Sydney – Hobart je na Štefana a tí, čo majú rýchle lode, stihnú cieľ ešte do Silvestra.

(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Lukemu trvala plavba jedenásť dní a šesť hodín. To bolo v roku 1945. Odvtedy sa trasa medzi Sydney a Hobartom stala najsledovanejšou regatou na svete. Vždy presne na Nový rok sa kráľovský jachtársky klub v prístave Sandy Bay odeje do gala.

Aj ostrieľaní morskí vlci a drsní námorníci si navliekajú slávnostné obleky, aby z rúk jeho excelencie tasmánskeho guvernéra Williama Johna Ellisa Coxa a v spoločnosti iných osobností prevzali ceny za ďalší ročník jachtárskych pretekov zo Sydney do Hobartu.

Pravdaže, len ak to stihnú. Mnohí prežívajú ešte aj Silvestra na mori. Jachtárske divadlo je v Austrálii rovnako populárne ako dostihový Melbourne cup, tenisový Davisov pohár či kriketová bitka Austrálie s Anglickom. Vo veľkom anglosaskom svete ide o top podujatie.

Majiteľov lodí a sponzorov stoja výdavky na lode a posádku milióny dolárov. Televízie celý čas prenášajú preteky do vyše sto krajín. Majú miliardovú sledovanosť. Štart v sydneyskom prístave, ktorý je zakaždým 26. decembra, zvykne prilákať až pol milióna priaznivcov.

A zároveň je to i najťažšia regata. Mnohým pretekárom navždy zmení život. Iných oň pripraví. Napríklad v roku 1998, keď zo sydneyského prístavu do cieľa v Hobarte zo 115 plavidiel dorazilo len 44. Päť sa potopilo a hoci záchranári za pomoci vrtuľníkov z rozbúreného mora ťahali námorníka za námorníkom, v šiestich prípadoch už bolo neskoro.

Krížnik bez výzbroje a motora

Posledný ročník bol šťastný. Zo 77 posádok úspešne dorazilo do cieľa 71. Víťazná jachta Wild Oats XI. prišla za jeden deň, 18 hodín, 23 minút a 12 sekúnd. Vyhrala šiestykrát, prekonala svoj traťový rekord z roku 2005 takmer o 17 minút.

Wild Oats XI. je krížnik bez výzbroje a motora s dvadsaťčlennou posádkou. Miliardár Bob Oatley, dnes 85-ročný, dal loď postaviť v roku 2005. Hneď v prvých pretekoch si v Stredozemnom mori zlomila sťažeň. Postaviť nový za štyri mesiace sa zdalo nemožné.

Inžinieri zamietavo krútili hlavou, no Oatley siahol hlboko do vrecka a silou peňazí robotníkov presvedčil. Zvládli to o štyri týždne skôr, než trvá bežná výroba nového sťažňa.

Oatley, podnikateľ s vínom a koňmi. „Divý ovos“ mohol späť na more.

Bassov prieliv

Miliardár sledoval preteky nerušene z dovtedy neobývaného ostrova Hamilton Island. Boháč s majetkom 1,3 miliardy dolárov si ho kúpil, aby mal prehľad, čo sa na mori deje. Odtiaľ si užíva triumfy.

Pretekári o nejakom komforte či spanilej plavbe ani nesnívajú. Najťažším úsekom je predovšetkým 350 km dlhý Bassov prieliv, ktorý oddeľuje kontinentálnu Austráliu od Tasmánie.

Keď zo sydneyského severu začnú fúkať teplé vetry a od tasmánskeho juhu studené, strhne sa „prílivové peklo“. Tak vysokánskym vlnám a rozbúrenému moru v tejto úžine zvyknú hovoriť miestni rybári.

Päťmetrové vlny sú bežným javom. Pamätníci spomínajú, že raz mali až šestnásť metrov. V takých chvíľach ide jachtárom o život, no každý, kto okúsil atmosféru pretekov, sa väčšinou vráti.

Hoci na palube zvykne byť i viac než dvadsať členov posádky, niet času na spánok. „Za necelé dva dni som si dovolil zdriemnuť len na pár minút. Tesne pred cieľom, keď už bolo jasné, že nám víťazstvo neunikne. Musel som sledovať nielen more, ale aj konkurentov,“ priznal Mark Richards, kapitán víťaznej lode.

Stačí mať loď

Na Sydney - Hobart môže štartovať každý, kto má viac ako 18 rokov, je členom hociktorého jachtárskeho klubu a splní kvalifikačné kritérium: zvládne preteky dlhé minimálne 150 námorných míľ pol roka pred štartom austrálskeho dobrodružstva.

Kvalifikujú sa lode, nie jachtári. Majiteľ lode si sám vyberá, o koho má záujem. Teoreticky si tak štart na pretekoch môže zaplatiť aj fanúšik, ktorý je jachtársky amatér. Musí však presvedčiť majiteľa, aby ho vzal na palubu.

Lode nesmú byť dlhšie než 30 metrov a kratšie než 9 metrov, pričom musia dosahovať dĺžku na vodoryske aspoň 7,3 metra. Ceny lodí sa dokážu vyšplhať aj na 50 miliónov dolárov. Jachty majú aj motor (pre bezpečnostnú istotu), no používať ho nesmú. Znamenalo by to diskvalifikáciu.

Paralympionička i deduško

Už dvakrát (2009 a 2012) absolvovala preteky v malej dvojčlennej jachte so svojím životným druhom jachtárska paralympijská víťazka z Londýna Liesl Teschová. Do cieľa prišla za tri a pol dňa doudieraná do krvi od sťažňa.

Pritom nespomínala žiadnu únavu. „Bolo to čarovné, ako sa mesačný svit v momente zmenil na dúhu vychádzajúceho slnka,“ nadchýnala sa, hoci prvý deň bojovala s morskou chorobou.

Liečila sa vývarom, navigoval len partner. Potom sa ujala kormidla ona. Teschová patrila medzi najväčšie austrálske basketbalové nádeje. V devätnástich si na horskom bicykli poranila chrbticu tak, že je pripútaná na vozík, hoci nohami mierne hýbať dokáže. Dlhé roky patrila medzi najväčšie esá v basketbale na vozíčku.

Dokonca robila tento šport profesionálne. Neopustila ho, zriaďuje školy basketbalu pre hendikepovaných športovcov v Afrike. Chvíľu hrala basketbal i jazdila na jachte. Chystá sa na paralympiádu 2016 do Ria.

V roku 2008 dokončil svoje 44. preteky Sydney - Hobart 80-ročný Lou Abrahams, víťaz z rokov 1983 a 1989. Naposledy. „Už som sa neplavil ako súťažiaci. Skôr som bol cestujúci a posádke som viac zavadzal, než pomáhal,“ priznal.

Regata fascinuje jachtárov po celom svete. Britskej profesionálnej jachtárke Emme Pontinovej diagnostikovali rakovinu prsníkov. Musela podstúpiť amputáciu a na jar 2007 nasledujúcu intenzívnu rádioterapiu i chemoterapiu, no preteky Sydney - Hobart spolu s manželom, úspešným jachtárom Richardom Falkom, stihla.

„Povedal mi, že ak vyzdraviem, prenechá mi miesto kapitána. To ma držalo pri živote. Bol to môj svätý grál,“ prezradila Emma.

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 506
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 014
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 882
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 880
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 870
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 222
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 089
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 721
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 587
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 464

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KULTÚRA

Skúsili sme prejsť ilegálne z Mexika do USA. Vypustia psy a mieria na vás samopalom

Oscarový režisér nakrútil unikátnu virtuálnu realitu.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

Trénera mladíkov neovplyvní ani väčšina národa. Koho vyberie na ME?

Na ME nepôjdu hráči za odmenu, tvrdí tréner reprezentácie do 21 rokov PAVEL HAPAL.

Velez-Zuzulová mení lyže i ľudí. Chce ísť ešte vyššie

Ešte pred troma mesiacmi váhala, či bude pokračovať v kariére. Teraz hovorí lyžiarka Veronika Velez-Zuzulová o prívale novej energie.