Extrémny okruh zničí gumy aj jazdcov. Aj tak ho milujú

Sebastian Vettel v boxoch na Veľkej cene Austrálie.
Sebastian Vettel v boxoch na Veľkej cene Austrálie. (Autor: SITA/AP)
Sportnet|20. mar 2013 o 21:51

V Kuala Lumpur čakajú na pilotov F1 horúčavy, vlhkosť aj tropické búrky. To všetko na okruhu s rýchlymi zákrutami a dvomi z najdlhších roviniek zo všetkých okruhov. Vyhrať v Sepangu je pre jazdca veľkou prestížou, hovorí Sebastian Vettel.

BRATISLAVA. Seriál veľkých cien F1 pokračuje po týždni druhým dielom – vzrušujúcou a tradične nepredvídateľnou Veľkou cenou Malajzie. Kvality jazdcov aj monopostov poriadne preverí raketovo rýchly okruh známy bláznivým počasím.

Drsný, ale obľúbený

Tropické slnko môže v priebehu niekoľkých minút vystriedať prudký lejak. Safety car je tu skôr pravidlom ako výnimkou. Za posledných šesť rokov tu videli diváci jediné víťazstvo systémom štart-cieľ (Vettel v roku 2011).

Pre vysoké teploty sú preteky pre organizmus nesmiernou záťažou.

„Veľká cena v Malajzii skutočne otestuje vaše schopnosti a koncentráciu. Najmä v závere, keď si extrémna horúčava už vyberá daň na vašej fyzickej stránke,“ hovorí Pastor Maldonado z Williamsu.

Rovnaký názor má aj šéf McLarenu Martin Whitmarsh: „Pre pilotov aj autá to budú jedny z najnáročnejších pretekov sezóny.“

Veľkou výzvou bude okruh v Sepangu aj pre výrobcov pneumatík, obzvlášť po zavedení povinného použitia tvrdej aj mäkkej zmesi. Teplota vozovky sa tu bežne pohybuje medzi 40 a 50 stupňami Celzia. K tomu prirátajte vlhkosť neklesajúcu pod 80 percent.

„Sepang je skutočne extrémny okruh, v zmysle počasia aj povrchu vozovky. V kombinácii s rýchlymi zákrutami je pre gumy hotovým peklom,“ hovorí výrobca pneumatík Pirelli.

Jazdci naň napriek tomu nedajú dopustiť: „Je to fantastický okruh, skutočne rýchly a náročný,“ hovorí Sergio Perez z McLarenu. „Zo všetkých okruhov mám najradšej práve ten v Malajzii,“ pridáva sa Nico Rosberg.

Možné je čokoľvek

Vlani boli preteky v znamení heroického víťazstva Alonsa, štartujúceho až z deviateho miesta. Naopak, veľké mená ako Button, Massa či Vettel sa nevošli ani do prvej desiatky. Posledný menovaný doplatil na kolíziu s Karthikeyanom a po pretekoch označil indického jazdca za idiota.

O nevyspytateľnosti pretekov v Kuala Lumpur svedčí aj strhujúca Veľká cena z roku 2001. Uprostred pretekov sa pod vplyvom intenzívneho lejaku podmienky zhoršili natoľko, že Michael Schumacher a Rubens Barrichello takmer naraz vyleteli s monopostami v tej istej zákrute – aby napokon slávne prišli do cieľa na prvých dvoch pozíciách.

V roku 2009 museli Veľkú cenu kvôli hustému dažďu ukončiť už v 33.kole – jediný krát za posledných 20 rokov boli preteky formuly 1 ukončené po menej než 75% odjazdenej dĺžky. „Viditeľnosť bola nulová, hrozili vážne nehody,“ povedal vtedy po pretekoch Alonso. Súhlasil aj Hamilton: „ Boli to najnebezpečnejšie podmienky, v akých som kedy pretekal.“

Aj Jenson Button vie, že Malajzii je možné všetko: „Nepredvídateľné počasie robí z tejto Veľkej ceny lotériu. Mohlo by nám to zahrať do karát, keďže momentálne nemáme konkurencieschopné auto.“

Výborne naladený môže ísť na trať Kimi Räikkonen. Nielenže pred týždňom triumfoval v úvodných pretekoch sezóny, práve na okruhu v Sepangu vyhral v roku 2003 svoju prvú Veľkú cenu. Napriek tomu nepodlieha predčasnej eufórii: „Prvé preteky sa nám vydarili, ale zatiaľ to nič neznamená. Až po prvých dvoch-troch Veľkých cenách bude jasné, kto na tom ako je. Navyše, preteky v Malajzii sú kvôli špecifickým podmienkam vždy nevyspytateľné.“

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Ďalšie športy»Motorizmus»Extrémny okruh zničí gumy aj jazdcov. Aj tak ho milujú