Extrémny okruh zničí gumy aj jazdcov. Aj tak ho milujú

V Kuala Lumpur čakajú na pilotov F1 horúčavy, vlhkosť aj tropické búrky. To všetko na okruhu s rýchlymi zákrutami a dvomi z najdlhších roviniek zo všetkých okruhov. Vyhrať v Sepangu je pre jazdca veľkou prestížou, hovorí Sebastian Vettel.

Sebastian Vettel v boxoch na Veľkej cene Austrálie.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Seriál veľkých cien F1 pokračuje po týždni druhým dielom – vzrušujúcou a tradične nepredvídateľnou Veľkou cenou Malajzie. Kvality jazdcov aj monopostov poriadne preverí raketovo rýchly okruh známy bláznivým počasím.

Drsný, ale obľúbený

Tropické slnko môže v priebehu niekoľkých minút vystriedať prudký lejak. Safety car je tu skôr pravidlom ako výnimkou. Za posledných šesť rokov tu videli diváci jediné víťazstvo systémom štart-cieľ (Vettel v roku 2011).

Pre vysoké teploty sú preteky pre organizmus nesmiernou záťažou.

„Veľká cena v Malajzii skutočne otestuje vaše schopnosti a koncentráciu. Najmä v závere, keď si extrémna horúčava už vyberá daň na vašej fyzickej stránke,“ hovorí Pastor Maldonado z Williamsu.

Rovnaký názor má aj šéf McLarenu Martin Whitmarsh: „Pre pilotov aj autá to budú jedny z najnáročnejších pretekov sezóny.“

Veľkou výzvou bude okruh v Sepangu aj pre výrobcov pneumatík, obzvlášť po zavedení povinného použitia tvrdej aj mäkkej zmesi. Teplota vozovky sa tu bežne pohybuje medzi 40 a 50 stupňami Celzia. K tomu prirátajte vlhkosť neklesajúcu pod 80 percent.

„Sepang je skutočne extrémny okruh, v zmysle počasia aj povrchu vozovky. V kombinácii s rýchlymi zákrutami je pre gumy hotovým peklom,“ hovorí výrobca pneumatík Pirelli.

Jazdci naň napriek tomu nedajú dopustiť: „Je to fantastický okruh, skutočne rýchly a náročný,“ hovorí Sergio Perez z McLarenu. „Zo všetkých okruhov mám najradšej práve ten v Malajzii,“ pridáva sa Nico Rosberg.

Možné je čokoľvek

Vlani boli preteky v znamení heroického víťazstva Alonsa, štartujúceho až z deviateho miesta. Naopak, veľké mená ako Button, Massa či Vettel sa nevošli ani do prvej desiatky. Posledný menovaný doplatil na kolíziu s Karthikeyanom a po pretekoch označil indického jazdca za idiota.

O nevyspytateľnosti pretekov v Kuala Lumpur svedčí aj strhujúca Veľká cena z roku 2001. Uprostred pretekov sa pod vplyvom intenzívneho lejaku podmienky zhoršili natoľko, že Michael Schumacher a Rubens Barrichello takmer naraz vyleteli s monopostami v tej istej zákrute – aby napokon slávne prišli do cieľa na prvých dvoch pozíciách.

V roku 2009 museli Veľkú cenu kvôli hustému dažďu ukončiť už v 33.kole – jediný krát za posledných 20 rokov boli preteky formuly 1 ukončené po menej než 75% odjazdenej dĺžky. „Viditeľnosť bola nulová, hrozili vážne nehody,“ povedal vtedy po pretekoch Alonso. Súhlasil aj Hamilton: „ Boli to najnebezpečnejšie podmienky, v akých som kedy pretekal.“

Aj Jenson Button vie, že Malajzii je možné všetko: „Nepredvídateľné počasie robí z tejto Veľkej ceny lotériu. Mohlo by nám to zahrať do karát, keďže momentálne nemáme konkurencieschopné auto.“

Výborne naladený môže ísť na trať Kimi Räikkonen. Nielenže pred týždňom triumfoval v úvodných pretekoch sezóny, práve na okruhu v Sepangu vyhral v roku 2003 svoju prvú Veľkú cenu. Napriek tomu nepodlieha predčasnej eufórii: „Prvé preteky sa nám vydarili, ale zatiaľ to nič neznamená. Až po prvých dvoch-troch Veľkých cenách bude jasné, kto na tom ako je. Navyše, preteky v Malajzii sú kvôli špecifickým podmienkam vždy nevyspytateľné.“

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 695
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 810
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 652
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 566
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 297
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 122
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 987
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 900
  9. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 850

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Politológ Kusý: Danko je veľmi labilný človek

Politológ hodnotí Dankovo vystupovanie na verejnosti.

Neprehliadnite tiež

Tlaku sa nebojím, chcem byť so Slovákmi úspešný, hovorí Ramsay

Nový tréner hokejovej reprezentácie v rozhovore pre SME: Nedokážem veci zmeniť za jednu noc.

Výsmech futbalu a prenasledovanie, odkázal potrestaný Ronaldo

Útočník Realu Madrid poďakoval fanúšikom a spoluhráčom za podporu.

Neapol dominoval nad Nice, Hamšíkovi chýbal tretí gól

Taliansky klub sa výrazne priblížil k skupinovej fáze Ligy majstrov.