F1 spomaľuje. Piloti sú ako šoféri slečny Daisy

Väčšina traťových rekordov vo Formule 1 má už takmer desať rokov. Jazdci sa sťažujú, že to nemôžu rozbaliť naplno. Fanúšikovia cítia, že súperenie o najrýchlejšieho jazdca sa pomaly vytráca.

Jenson Button po kvalifikácii na Veľkú cenu Malajzie povedal, že sa cítil „skôr ako šofér slečny Daisy než pilot Formuly 1“.(Zdroj: SITA/AP)

Seriál F1 kedysi začal ako súboj jazdeckých schopností, neskôr začali mať na výsledky čoraz väčší vplyv samotné monoposty. Dnes o poradí v cieli rozhoduje najmä narábanie s pneumatikami.

„Vyhrali sme hlavne vďaka správne zvolenej taktike výmeny pneumatík,“ povedal po víťazstve na prvých tohtoročných pretekoch Fín Kimi Räikkönen.

Táto sezóna je v znamení revolučných zmien v zložení gúm. Vydržia kratšie, zastávok v boxoch je viac. Cieľom bolo zatraktívniť preteky, vniesť do nich nový náboj i väčšie strategické možnosti.

Po štyroch veľkých cenách je jasné, že tento experiment dopadol rozpačito.

Hlavným vinníkom sú pneumatiky

Priniesol najmä zneprehľadnenie priebehu pretekov a obmedzovanie jazdeckého potenciálu. Na najvyšších priečkach priebežného poradia sa často vyskytujú kuriózne mená.

„Situácia ohľadom pneumatík je absolútne hlúpa. Deväťdesiat percent času nikto presne nevie, aké je poradie,“ povedala pre RTL legenda F1 Niki Lauda.

Najlepší piloti pre nutnosť šetrenia gúm nemôžu vždy ukázať, čo v nich je.

Zástupcovia tímov už oslovili výrobcu pneumatík, aby ich zloženie čím skôr prehodnotil.

„Nemyslím si, že je pre jazdcov dobré, ak veľkú časť pretekov krúžia po okruhu so 70-percentným výkonom,“ cituje agentúra Reuters Christiana Hornera, riaditeľa stajne Red Bull.

Pridáva sa aj šéf McLarenu Martin Whitmarsh: „Bol by som radšej, keby bola Formula 1 šprintom od prvého do posledného kola.“

Pirelli za to nemôže, tvrdí Panis

Pirelli už prisľúbilo, že pred najbližšou veľkou cenou v Španielsku môže prísť k určitým úpravám v zložení pneumatík.

„Tímy by však nemali očakávať žiadne prevratné zmeny,“ varoval športový riaditeľ Pirelli Paul Hembery.

Bývalý jazdec F1 Olivier Panis sa talianskeho výrobcu zastáva.

„Pirelli iba nasledovalo inštrukcie od Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). Bol to ich nápad, chceli z formuly spraviť väčšiu šou. Zašlo to však príliš ďaleko,“ povedal Panis pre RMC Sport.

Chýba im noha na podlahe

Súčasná situácia nevyvoláva nadšenie ani u samotných jazdcov. Honbu za najrýchlejšími kolami vystriedalo šetrenie gúm, benzínu aj motora.

Jenson Button po kvalifikácii na Veľkú cenu Malajzie povedal, že sa cítil „skôr ako šofér slečny Daisy než pilot Formuly 1“. Vzrušenie z plynového pedálu na podlahe sa pre jazdcov stáva zriedkavým luxusom.

Lewis Hamilton priznal, že piloti musia veľmi dobre zvážiť, ktoré kolá pôjdu naplno.

„Je to ako mať v peňaženke sto dolárov a musieť s nimi vystačiť na dlhšie obdobie,“ povedal majster sveta z roku 2008 o obmedzujúcich okolnostiach v súvislosti s opotrebovávaním pneumatík.

Za všetko hovorí porovnanie najrýchlejšieho kola na víkendovej Veľkej cene Bahrajnu s traťovým rekordom z roku 2004. Sebastian Vettel s časom 1:36,961 zaostal za rekordným kolom Michaela Schumachera o takmer 7 sekúnd!

Jazdcov brzdia aj technické pravidlá

Hoci technológie vo všeobecnosti napredujú, autá v najrýchlejšom motoristickom seriáli sú paradoxne pomalšie než kedysi.

FIA od roku 2009 limituje výkon motora hranicou 18-tisíc otáčok za minútu. Najmä kvôli bezpečnosti. Pre ilustráciu, platné rekordy na väčšine okruhov dosiahli monoposty s výkonom okolo 20-tisíc otáčok.

Nielen šetrenie gúm, ale aj motora, stálo za tímovou réžiou Red Bullu v Malajzii. Pokyn Markovi Webberovi do záveru pretekov o prepnutí motora na úsporný mód súvisel s ďalším technickým pravidlom. Každý jazdec môže počas sezóny použiť len osem motorov.

V prípade, že si s nimi nevystačí, bude počas prvej veľkej ceny s novým motorom potrestaný – na štarte sa posunie o desať miest dozadu. Príležitosť prepnúť motor na šetriaci režim sa preto tímy vždy snažia využiť.

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  3. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  4. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  7. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  8. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  9. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  10. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 9 782
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 532
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 765
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 403
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 980
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 647
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 674
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 099
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 411
  10. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 326

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Na prvého mája hádzal po súdruhoch vajcia. Trafil a šiel sedieť do Ilavy

Vladimír Červeň sa už odmalička do sveta budovateľských hesiel a komunistického blahobytu obohnaného ostnatým drôtom nehodil.

KOMENTÁRE

Z celého sveta: Ako sa karikaturisti smiali z Donalda Trumpa

Karikatúry Trumpa z celého sveta.

KULTÚRA

Slovenskí džezmeni sú skvelí. Chýba im však originalita

Kritika zaznela na odovzdávaní Cien Esprit za najlepší slovenský džezový album.

Neprehliadnite tiež

O titul v Anglicku bojujú už iba dva tímy. Kto ich ešte v lige čaká?

Víťazom Premier League sa s istotou stane londýnsky klub.

AKTUALIZOVANÉ O 00:00

Nitra zdolala Prievidzu a je prvým klubom, ktorý od roku 2003 obhájil titul

Prievidza v šiestom finálovom stretnutí nevyužila domáce prostredie.

Súťaž zručností vyhral Podio, Paur dokázal to, čo nikto iný

Pablo Podio triumfoval pred Jakubom Paurom a Milošom Lačným.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop