F1 spomaľuje. Piloti sú ako šoféri slečny Daisy

Väčšina traťových rekordov vo Formule 1 má už takmer desať rokov. Jazdci sa sťažujú, že to nemôžu rozbaliť naplno. Fanúšikovia cítia, že súperenie o najrýchlejšieho jazdca sa pomaly vytráca.

Jenson Button po kvalifikácii na Veľkú cenu Malajzie povedal, že sa cítil „skôr ako šofér slečny Daisy než pilot Formuly 1“.(Zdroj: SITA/AP)

Seriál F1 kedysi začal ako súboj jazdeckých schopností, neskôr začali mať na výsledky čoraz väčší vplyv samotné monoposty. Dnes o poradí v cieli rozhoduje najmä narábanie s pneumatikami.

„Vyhrali sme hlavne vďaka správne zvolenej taktike výmeny pneumatík,“ povedal po víťazstve na prvých tohtoročných pretekoch Fín Kimi Räikkönen.

Táto sezóna je v znamení revolučných zmien v zložení gúm. Vydržia kratšie, zastávok v boxoch je viac. Cieľom bolo zatraktívniť preteky, vniesť do nich nový náboj i väčšie strategické možnosti.

Po štyroch veľkých cenách je jasné, že tento experiment dopadol rozpačito.

Hlavným vinníkom sú pneumatiky

Priniesol najmä zneprehľadnenie priebehu pretekov a obmedzovanie jazdeckého potenciálu. Na najvyšších priečkach priebežného poradia sa často vyskytujú kuriózne mená.

„Situácia ohľadom pneumatík je absolútne hlúpa. Deväťdesiat percent času nikto presne nevie, aké je poradie,“ povedala pre RTL legenda F1 Niki Lauda.

Najlepší piloti pre nutnosť šetrenia gúm nemôžu vždy ukázať, čo v nich je.

Zástupcovia tímov už oslovili výrobcu pneumatík, aby ich zloženie čím skôr prehodnotil.

„Nemyslím si, že je pre jazdcov dobré, ak veľkú časť pretekov krúžia po okruhu so 70-percentným výkonom,“ cituje agentúra Reuters Christiana Hornera, riaditeľa stajne Red Bull.

Pridáva sa aj šéf McLarenu Martin Whitmarsh: „Bol by som radšej, keby bola Formula 1 šprintom od prvého do posledného kola.“

Pirelli za to nemôže, tvrdí Panis

Pirelli už prisľúbilo, že pred najbližšou veľkou cenou v Španielsku môže prísť k určitým úpravám v zložení pneumatík.

„Tímy by však nemali očakávať žiadne prevratné zmeny,“ varoval športový riaditeľ Pirelli Paul Hembery.

Bývalý jazdec F1 Olivier Panis sa talianskeho výrobcu zastáva.

„Pirelli iba nasledovalo inštrukcie od Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). Bol to ich nápad, chceli z formuly spraviť väčšiu šou. Zašlo to však príliš ďaleko,“ povedal Panis pre RMC Sport.

Chýba im noha na podlahe

Súčasná situácia nevyvoláva nadšenie ani u samotných jazdcov. Honbu za najrýchlejšími kolami vystriedalo šetrenie gúm, benzínu aj motora.

Jenson Button po kvalifikácii na Veľkú cenu Malajzie povedal, že sa cítil „skôr ako šofér slečny Daisy než pilot Formuly 1“. Vzrušenie z plynového pedálu na podlahe sa pre jazdcov stáva zriedkavým luxusom.

Lewis Hamilton priznal, že piloti musia veľmi dobre zvážiť, ktoré kolá pôjdu naplno.

„Je to ako mať v peňaženke sto dolárov a musieť s nimi vystačiť na dlhšie obdobie,“ povedal majster sveta z roku 2008 o obmedzujúcich okolnostiach v súvislosti s opotrebovávaním pneumatík.

Za všetko hovorí porovnanie najrýchlejšieho kola na víkendovej Veľkej cene Bahrajnu s traťovým rekordom z roku 2004. Sebastian Vettel s časom 1:36,961 zaostal za rekordným kolom Michaela Schumachera o takmer 7 sekúnd!

Jazdcov brzdia aj technické pravidlá

Hoci technológie vo všeobecnosti napredujú, autá v najrýchlejšom motoristickom seriáli sú paradoxne pomalšie než kedysi.

FIA od roku 2009 limituje výkon motora hranicou 18-tisíc otáčok za minútu. Najmä kvôli bezpečnosti. Pre ilustráciu, platné rekordy na väčšine okruhov dosiahli monoposty s výkonom okolo 20-tisíc otáčok.

Nielen šetrenie gúm, ale aj motora, stálo za tímovou réžiou Red Bullu v Malajzii. Pokyn Markovi Webberovi do záveru pretekov o prepnutí motora na úsporný mód súvisel s ďalším technickým pravidlom. Každý jazdec môže počas sezóny použiť len osem motorov.

V prípade, že si s nimi nevystačí, bude počas prvej veľkej ceny s novým motorom potrestaný – na štarte sa posunie o desať miest dozadu. Príležitosť prepnúť motor na šetriaci režim sa preto tímy vždy snažia využiť.

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 397
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 024
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 085
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 486
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 723
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 601
  7. Kam do tepla v januári? 1 972
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 792
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 614
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 974

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Rybáriková na Australian Open skončila, v osemfinále získala iba tri gemy

Slovenka nestačila na svetovú dvojku Caroline Wozniacku.

Lobotku sledoval športový šéf FC Barcelona. Je to pravda, priznal pre SME hráčov agent

Od sledovania hráča po konkrétnu ponuku je veľmi dlhá cesta, tvrdí Branislav Jašurek.

Ak by bol Hamšík mladší, mohol by stáť aj sto miliónov

Redakcia SME zostavila rebríček najdrahších slovenských futbalistov. Na čele je Milan Škriniar.

Šatan chce zvolať mimoriadny výbor, Kohút by pre Országha prerušil ligu

Pôjde asistent reprezentačného trénera Vladimír Országh na olympiádu?