Všetko, čo potrebujete vedieť pri sledovaní Tour de France

Detaily, zaujímavosti, finančné odmeny pre cyklistov i program Tour. Všetko nájdete v tomto článku.

Časť tohtoročnej Tour. Po príchode do Bagneres-de-Bigorre v rámci 9. etapy nastáva letecký presun cyklistov do Saint-Nazaire.(Zdroj: provencedreamhouse.com)
Zájazd na zápas Stana Lobotku proti Realu Madrid >>

Prečo je dres lídra žltý?

V roku 1919 sa organizátori rozhodli odlíšiť vedúceho pretekára od ostatných udelením špeciálneho dresu. Vybrali žltú farbu, pretože papier, na ktorom vychádzal sponzor Tour, denník L'Auto, bol rovnakej farby.

Komu patrí zelený dres?

Nosí ho líder bodovacej súťaže. Súperia tu šprintéri, ktorí zbierajú body na šprintérskych prémiách a na cieľovej páske. Víťazom je pretekár s najvyšším počtom bodov. Najviackrát vyhral túto súťaž Erik Zabel - šesťkrát. Dres s červenými bodkami patrí najlepšiemu jazdcovi v kopcoch, biely dres nosí najlepší pretekár do 25 rokov.

Prečo nie je Sagan favoritom na celkové víťazstvo?

Sagan je rýchlostný typ, nedokáže sa udržať medzi najlepšími v dlhých a náročných kopcoch. Tam vznikajú najväčšie časové rozdiely. Stráca aj v časovke, je šprintér, v časovke víťazia tempári.

Prečo majú cyklisti v cieli často rovnaký čas?

Celkový čas sa v etapách meria na celé sekundy a platí pravidlo, že jazdci, ktorí prídu do cieľa ako súčasť jednej skupiny, dostanú čas pretekára, ktorý ako prvý prešiel cieľom.

Cyklistika je individuálna, prečo jazdia pretekári v tímoch?

NaTour štartuje 22 tímov po deväť pretekárov. Každý tím má svojho lídra, jazdca snajväčšou šancou na úspech v celkovom hodnotení alebo v čiastkových súťažiach.Tímoví kolegovia majú za úlohu pomáhať lídrovi, nosiť mu vodu, dať mu koleso v prípade defektu či pomôcť mu zmazať stratu na súperov, keď zaostane.

Prečo nie je víťazom Tour pretekár s najviac víťazstvami?

Najviac víťazstiev majú šprintéri. Dominujú v rovinatých etapách. V nich však prídu všetci v jednej veľkej skupine. Najväčšie časové rozdiely medzi cyklistami sú v horských etapách a časovkách. Tu však šprintéri výrazne zaostávajú a celkové hodnotenie je súčtom časov zo všetkých etáp.

Prečo malú skupinu takmer vždy dostihnú pred cieľom?

Jazda vo veľkej skupine je ľahšia. Pretekári v zákryte šetria energiu. Takto sa môžu vpredu pri udávaní tempa postupne striedať viacerí a udržiavať priemernú rýchlosť oveľa vyššiu ako malá skupina, kde sa strieda iba obmedzený počet jazdcov. Sila pelotónu sa stráca v kopcoch, kde klesá rýchlosť aj odpor vzduchu.

Prečo v časovkách používajú iné bicykle?

Časovka je etapa, kde musí jazdec sám bez inej pomoci zvládnuť trasu v čo najkratšom čase. Špeciálne stroje majú znížiť čelnú plochu a tak aj celkový odpor vzduchu. Na udržanie štyridsaťkilometrovej rýchlosti vynaloží cyklista okolo dvadsaťpäť percent energie, zvyšok minie na prekonanie odporu vzduchu. Tieto bicykle sa však horšie ovládajú, a preto je časovkárska hrazda zakázaná pri bežných etapách. Inak by to mohlo spôsobiť viac pádov.

Čo je najvyšší bod Tour?

Tento rok je ním priesmyk Col de Paihares v Pyrenejach vo výške 2001 metrov. Ale ďalšie priesmyky majú 2000 metrov napríklad Col de la Madeleine. Historicky najvyšším je Col de la Bonette s 2802 m.

Koľko zarobia?

Za prvé miesto je prémia 450-tisíc eur. Pre druhého muža pripravili organizátori 200-tisíc, pre tretieho 100-tisíc. Štvrtý si polepší o 70, piaty o 50-tisíc eur, postupne suma klesá. Každý, kto dokončí celú Tour, dostane minimálne 400 eur.

Víťazi jednotlivých súťaží (bodovacej, vrchárskej) získajú po 25-tisíc. Najlepší mladík do 25 rokov dostane 20-tisíc.

Za víťazstvo v etape je prémia osemtisíc. Najaktívnejší jazdec v etape dostane dve tisícky. V tímovej časovke berie víťazné zoskupenie 10-tisíc eur. Cyklisti budú celkovo bojovať o vyše dva milióny eur.

Program Tour de France 2013:

29. júna - 1. etapa: Porto-Vecchio - Bastia, rovinatá, 213 km

30. júna - 2. etapa: Bastia - Ajaccio, kopcovitá, 156 km

1. júla - 3. etapa: Ajaccio - Calvi, kopcovitá, 145,5 km

2. júla - 4. etapa: tímová časovka, Nice, 25 km

3. júla - 5. etapa: Cagnes-sur-Mer - Marseille, kopcovitá, 228,5 km

4. júla - 6. etapa: Aix-en-Provence - Montpellier, rovinatá, 176,5 km,

5. júla - 7. etapa: Montpellier - Albi, kopcovitá, 205,5 km

6. júla - 8. etapa: Castres - Ax 3 Domaines, horská, 195 km

7. júla - 9. etapa: Saint-Girons - Bagneres-de-Bigorre, horská, 168,5

8. júla - voľný deň: presun na sever do Saint-Nazaire/Loire-Atlantique

9. júla - 10. etapa: Saint-Gildas-des-Bois - Saint-Malo, rovinatá, 197 km

10. júla - 11. etapa: individuálna časovka, Avranches - Mont-Saint-Michel, 33 km

11. júla - 12. etapa: Fougeres - Tours, rovinatá, 218 km

12. júla - 13. etapa: Tours - Saint-Amand-Montrond, rovinatá, 173 km,

13. júla - 14. etapa: Saint-Pourcain-sur-Sioule - Lyon, kopcovitá, 191 km

14. júla - 15. etapa: Givors - Mont Ventoux, horská, 242,5

15. júla - voľný deň: Vaucluse

16. júla - 16. etapa: Vaison-la-Romaine - Gap, kopcovitá, 168 km

17. júla - 17. etapa: individuálna časovka, Embrun - Chorges, 32 km

18. júla - 18. etapa: Gap - Alpe-Huez, horská, 172,5 km

19. júla - 19. etapa: Bourg-d'Oisans - Le Grand-Bornand, horská, 204,5 km

20. júla - 20. etapa: Annecy - Annecy-Semnoz, horská, 125 km

21. júla - 21. etapa: Versailles - Paríž Champs-Elysees, rovinatá, 133,5 km

Celkovo: 3403,5 km

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 645
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 541
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 637
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 457
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 437
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 974
  7. Kam do tepla v januári? 2 121
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 904
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 734
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 043

Téma: Cyklistika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tour Down Under 2018, Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Logopedička: Nikdy nie je neskoro odnaučiť sa ráčkovať

Detí s problémami je čoraz viac.

SVET

Soros je všade. Orbánov verejný nepriateľ číslo jeden

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

Neprehliadnite tiež

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

Legendárny zjazd v Kitzbüheli vyhral prekvapujúco Dressen

Nemecký lyžiar dosiahol svoje prvé víťazstvo vo Svetovom pohári.