Všetko, čo potrebujete vedieť pri sledovaní Tour de France

Detaily, zaujímavosti, finančné odmeny pre cyklistov i program Tour. Všetko nájdete v tomto článku.

Časť tohtoročnej Tour. Po príchode do Bagneres-de-Bigorre v rámci 9. etapy nastáva letecký presun cyklistov do Saint-Nazaire.(Zdroj: provencedreamhouse.com)

Prečo je dres lídra žltý?

V roku 1919 sa organizátori rozhodli odlíšiť vedúceho pretekára od ostatných udelením špeciálneho dresu. Vybrali žltú farbu, pretože papier, na ktorom vychádzal sponzor Tour, denník L'Auto, bol rovnakej farby.

Komu patrí zelený dres?

Nosí ho líder bodovacej súťaže. Súperia tu šprintéri, ktorí zbierajú body na šprintérskych prémiách a na cieľovej páske. Víťazom je pretekár s najvyšším počtom bodov. Najviackrát vyhral túto súťaž Erik Zabel - šesťkrát. Dres s červenými bodkami patrí najlepšiemu jazdcovi v kopcoch, biely dres nosí najlepší pretekár do 25 rokov.

Prečo nie je Sagan favoritom na celkové víťazstvo?

Sagan je rýchlostný typ, nedokáže sa udržať medzi najlepšími v dlhých a náročných kopcoch. Tam vznikajú najväčšie časové rozdiely. Stráca aj v časovke, je šprintér, v časovke víťazia tempári.

Prečo majú cyklisti v cieli často rovnaký čas?

Celkový čas sa v etapách meria na celé sekundy a platí pravidlo, že jazdci, ktorí prídu do cieľa ako súčasť jednej skupiny, dostanú čas pretekára, ktorý ako prvý prešiel cieľom.

Cyklistika je individuálna, prečo jazdia pretekári v tímoch?

NaTour štartuje 22 tímov po deväť pretekárov. Každý tím má svojho lídra, jazdca snajväčšou šancou na úspech v celkovom hodnotení alebo v čiastkových súťažiach.Tímoví kolegovia majú za úlohu pomáhať lídrovi, nosiť mu vodu, dať mu koleso v prípade defektu či pomôcť mu zmazať stratu na súperov, keď zaostane.

Prečo nie je víťazom Tour pretekár s najviac víťazstvami?

Najviac víťazstiev majú šprintéri. Dominujú v rovinatých etapách. V nich však prídu všetci v jednej veľkej skupine. Najväčšie časové rozdiely medzi cyklistami sú v horských etapách a časovkách. Tu však šprintéri výrazne zaostávajú a celkové hodnotenie je súčtom časov zo všetkých etáp.

Prečo malú skupinu takmer vždy dostihnú pred cieľom?

Jazda vo veľkej skupine je ľahšia. Pretekári v zákryte šetria energiu. Takto sa môžu vpredu pri udávaní tempa postupne striedať viacerí a udržiavať priemernú rýchlosť oveľa vyššiu ako malá skupina, kde sa strieda iba obmedzený počet jazdcov. Sila pelotónu sa stráca v kopcoch, kde klesá rýchlosť aj odpor vzduchu.

Prečo v časovkách používajú iné bicykle?

Časovka je etapa, kde musí jazdec sám bez inej pomoci zvládnuť trasu v čo najkratšom čase. Špeciálne stroje majú znížiť čelnú plochu a tak aj celkový odpor vzduchu. Na udržanie štyridsaťkilometrovej rýchlosti vynaloží cyklista okolo dvadsaťpäť percent energie, zvyšok minie na prekonanie odporu vzduchu. Tieto bicykle sa však horšie ovládajú, a preto je časovkárska hrazda zakázaná pri bežných etapách. Inak by to mohlo spôsobiť viac pádov.

Čo je najvyšší bod Tour?

Tento rok je ním priesmyk Col de Paihares v Pyrenejach vo výške 2001 metrov. Ale ďalšie priesmyky majú 2000 metrov napríklad Col de la Madeleine. Historicky najvyšším je Col de la Bonette s 2802 m.

Koľko zarobia?

Za prvé miesto je prémia 450-tisíc eur. Pre druhého muža pripravili organizátori 200-tisíc, pre tretieho 100-tisíc. Štvrtý si polepší o 70, piaty o 50-tisíc eur, postupne suma klesá. Každý, kto dokončí celú Tour, dostane minimálne 400 eur.

Víťazi jednotlivých súťaží (bodovacej, vrchárskej) získajú po 25-tisíc. Najlepší mladík do 25 rokov dostane 20-tisíc.

Za víťazstvo v etape je prémia osemtisíc. Najaktívnejší jazdec v etape dostane dve tisícky. V tímovej časovke berie víťazné zoskupenie 10-tisíc eur. Cyklisti budú celkovo bojovať o vyše dva milióny eur.

Program Tour de France 2013:

29. júna - 1. etapa: Porto-Vecchio - Bastia, rovinatá, 213 km

30. júna - 2. etapa: Bastia - Ajaccio, kopcovitá, 156 km

1. júla - 3. etapa: Ajaccio - Calvi, kopcovitá, 145,5 km

2. júla - 4. etapa: tímová časovka, Nice, 25 km

3. júla - 5. etapa: Cagnes-sur-Mer - Marseille, kopcovitá, 228,5 km

4. júla - 6. etapa: Aix-en-Provence - Montpellier, rovinatá, 176,5 km,

5. júla - 7. etapa: Montpellier - Albi, kopcovitá, 205,5 km

6. júla - 8. etapa: Castres - Ax 3 Domaines, horská, 195 km

7. júla - 9. etapa: Saint-Girons - Bagneres-de-Bigorre, horská, 168,5

8. júla - voľný deň: presun na sever do Saint-Nazaire/Loire-Atlantique

9. júla - 10. etapa: Saint-Gildas-des-Bois - Saint-Malo, rovinatá, 197 km

10. júla - 11. etapa: individuálna časovka, Avranches - Mont-Saint-Michel, 33 km

11. júla - 12. etapa: Fougeres - Tours, rovinatá, 218 km

12. júla - 13. etapa: Tours - Saint-Amand-Montrond, rovinatá, 173 km,

13. júla - 14. etapa: Saint-Pourcain-sur-Sioule - Lyon, kopcovitá, 191 km

14. júla - 15. etapa: Givors - Mont Ventoux, horská, 242,5

15. júla - voľný deň: Vaucluse

16. júla - 16. etapa: Vaison-la-Romaine - Gap, kopcovitá, 168 km

17. júla - 17. etapa: individuálna časovka, Embrun - Chorges, 32 km

18. júla - 18. etapa: Gap - Alpe-Huez, horská, 172,5 km

19. júla - 19. etapa: Bourg-d'Oisans - Le Grand-Bornand, horská, 204,5 km

20. júla - 20. etapa: Annecy - Annecy-Semnoz, horská, 125 km

21. júla - 21. etapa: Versailles - Paríž Champs-Elysees, rovinatá, 133,5 km

Celkovo: 3403,5 km

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 6 739
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 111
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 672
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 988
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 702
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 292
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 998
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 980
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 998
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 854

Téma: Cyklistika


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan vysvetľoval eurofondy, z tlačovky utiekol

Minister školstva zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel vysvetliť pochybné dotácie. Dovolil dve otázky pre televíziu a ušiel.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.

DOMOV

Šípoš: Rezerva premiéra by mala slúžiť len na krízové stavy

Pri rozdeľovaní dotácií chýba priehľadná súťaž, hovorí Gabriel Šípoš.

Neprehliadnite tiež

Stačilo 27 gólov a tínedžer má byť najdrahší hráč v dejinách

Rebríček najdrahších hráčov v dejinách futbalu by mal mať už čoskoro nového šéfa: Kylian Sanmi Mbappé Lottin.

Jakubech definitívne prestúpil do Francúzska: Nedalo sa povedať nie

Slovenský mladík bude pôsobiť v prestížnej Ligue 1.

Novak Djokovič pre zranenie vynechá zvyšok sezóny 2017

Srbský tenista má problémy s lakťom.

Podľa šéfa hráčskej asociácie KHL vedenie NHL vydieralo NHLPA

Vedenie kanadsko-americkej profiligy malo údajne také požiadavky, ktoré NHLPA nemohla prijať.