SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Zhasnutá pochodeň ukázala na hrdinu, ktorý spod vody vytiahol polovicu trolejbusu

Olympijskú pochodeň niesol muž, ktorý kedysi vytiahol z potápajúceho sa trolejbusu 40 ľudí.

Do Soči napokon dorazí oheň z Olympie, nie zo zapaľovača.Do Soči napokon dorazí oheň z Olympie, nie zo zapaľovača. (Zdroj: SITA/AP)

Scéna, na ktorej si postarší športovec nechá pripáliť zhasnutú olympijskú pochodeň zapaľovačom, zabávala celý svet. No pre muža v bielej čiapke s červeným brmbolcom to zďaleka nebolo prvých pätnásť minút slávy v živote.

Šavarš Vladimirovič Karapeťan je už dlho hrdinom. V Arménsku i v Rusku. A vôbec nie len pre svoje športové úspechy. Je to skutočný geroj.

Načítavam video...

Superman! Herakles!

Vo vode sa neutopí, v ohni nezhorí. Kto? Šavarš Karapeťan. Taký vtip si rozprávali v Jerevane pred tridsiatimi rokmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Armén by sa podľa neho pokojne mohol stať hrdinom kresleného seriálu, v ktorom pri rôznych katastrofách zachraňuje ľudí. Horí niekde budova a sú v nej ľudia? Treba niekde zastaviť rútiaci sa autobus na kraji priepasti?

No príbeh Šavarša Karapeťana nepotrebuje zveličovanie ani aureolu ruského hrdinu, hoci domáci novinári ho majú za Herakla či Supermana.

Jeho športová kariéra bola krátka ako obdobie medzi dvomi olympiádami. Šport, v ktorom sa preslávil, dokonca v programe olympiády nie je – plutvové plávanie.

Pôvodne trénoval s bežnými plavcami, pre spor trénerov ho však neskôr vyradili. Preto sa dal na plávanie s plutvami.

Sedemnásť titulov majstra sveta, trinásť európskych a desať svetových rekordov zaplával za štyri roky. Dva roky mu dokonca patrili rekordy vo všetkých štyroch disciplínach, v ktorých súťažil.

Skryť Vypnúť reklamu

shavarsh-karapetyan-real-life-hero-fin-s_r579.jpg

Rekordér s plutvami. FOTO - PROFIMEDIA

Zlatá rybka

Ak by existoval svetový rebríček, ako napríklad v tenise, bol by s veľkým náskokom jednotkou. Volali ho Zlatá rybka. Z pretekov nosil iba najcennejšie medaily.

Až do 16. septembra 1976. Na ten tragický deň si sám Šavarš spomína v dokumentárnom filme Plavec takto: „So závažiami sme behali s bratom a trénerom okolo jerevanského jazera. Priamo pred očami nám zišiel z cesty trolejbus rovno do vody a nebolo ho. Skočil som do vody za ním.“ Vodič sa pohádal s jedným z cestujúcich, nezvládol šoférovanie a trolejbus s 92 ľuďmi bol odrazu osem metrov pod vodou.

Karapeťan zakázal bratovi, aby sa potápal k vraku. „Bol mladý a bolo to veľmi nebezpečné. Nechcel som, aby sa mu niečo stalo. Na dne bola veľmi slabá viditeľnosť. Dvere na trolejbuse ostali zatvorené. Vnútri sa ľudia tlačili pri vzduchovej bubline.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nohami rozbil sklo a začal topiacich sa ľudí vyťahovať na hladinu. Podľa viacerých ruskojazyčných zdrojov vytiahol za dvadsať minút štyridsať ľudí. Prežila len polovica.

„Vedel som, že môžem zachrániť iba určitý počet ľudí. Snažil som sa postupovať rýchlo a nerobiť chyby. Každá by stála niekoho život. Sám som ku koncu už nevnímal, čo robím a raz som vytiahol hore miesto človeka sedadlo. Mohol som niekomu zachrániť život. Dodnes ma to trápi.“

profimedia-0173854273_res.jpg

Šavarš je na záujem davov zvyknutý. FOTO - PROFIMEDIA

Posledný rekord

Za záchranu cudzích životov takmer zaplatil svojím. Skončil v nemocnici rovnako ako tí, ktorých vyťahoval z vody. Jeho samého musel už v bezvedomí ťahať na breh brat.

Opakované potápanie do hĺbky mu spôsobilo krvné zrazeniny, silný zápal pľúc. Do rán od rozbitého skla chytil infekciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Štyridsať dní ležal v kóme. Väčšinu času v silných horúčkach. „Keď som sa zotavil, povedali mi, aby som zabudol na šport.“

Mal iba 23 rokov. No aký by to bol ruský hrdina, keby sa aj z toho nedostal.

„Bola to drina. Na tréningoch som išiel po malých krokoch. Meter po metri. Aj po pol roku tréningu som cítil, že to stále nie je ten Šavarš ako predtým. Pľúca akoby neboli moje. Nemohol som sa poriadne nadýchnuť. Stále som dychčal. Chýbala mi sila. Po každej dĺžke v bazéne som dlho oddychoval.“

Podarilo sa mu však dosiahnuť ešte jeden svetový rekord na štyristo metrov – 3:00:6,2 minúty. Potom s plávaním nadobro skončil.

Obuvník

Príbeh o záchrancovi, ktorý sám vytiahol na breh polovicu trolejbusu, sa v Jerevane stal legendou. Meno záchrancu však bolo dlho neznáme. Až šesť rokov po udalosti napísali príbeh v Komsomoľskej pravde. Poštárka mu pár dní nosila domov vrecia plné listov. Bolo ich vyše 60-tisíc.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nikdy som to nevnímal, že ja by som bol jediným záchrancom a že som urobil nejaký hrdinský čin. Bolo tam veľa ľudí, ktorí pomáhali. Záchranári, lekári. Veď štyridsaťpäť minút po tragédii už nebolo čo robiť,“ spomínal pre Gazetu.ru.

A prečo sa vo vtipe hovorí, že Šavarš nezhorí? O niekoľko rokov neskôr bol prvý pri veľkom požiari športovej haly a pomáhal ho hasiť. Aj vtedy sa prebral až v nemocnici s popáleninami po tele.

Olympijský plameň pri svojej slávnostnej ceste z Červeného námestia do Kremľa za prezidentom Vladimirom Putinom však neochránil. Veľa nechýbalo a prezident by v Soči dvíhal veľký plameň od zapaľovača.

A čo na to Šavarš? „Ale veď tradíciu sme nijako neporušili. Všetko sme včas napravili a fakľu sme pripálili olympijským ohňom. V tom, že vietor sfúkol plameň, netreba hľadať žiadnu mystiku. Nikdy som nebol poverčivý, je to údel ľudí, ktorí si neveria,“ dodáva Karapeťan.

Skryť Vypnúť reklamu

Dva dni po tom, čo mu fakľa zhasla, bežal v olympijskej štafete opäť. Potom sa zrejme opäť vrátil k svojmu bežnému životu v Moskve, kde vlastní malé obuvníctvo a predajňu s ortopedickými pomôckami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Šport

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 223
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 443
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 749
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 547
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 464
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 233
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 325
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 267
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 189
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 117
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranárka: Keby bola jediná voľná sanitka, išla by skôr k infarktu, ako ku covidu

V službe sa nenajeme aj dvanásť hodín, na toaletu sa dostaneme po piatich hodinách.

Koronavírus na Slovensku: Vláda stále rokuje o testovaní (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Ilustračná fotografia.
Tréner Livio Magoni a Petra Vlhová.
Výroba televízorov vo fabrike UMC v Novom Meste nad Váhom.