AKTUALIZOVANÉ V NEDEĽU 16:23

Vettel získal titul, za oslavu dostal jeho tím pokutu 25-tisíc eur

Michael Schumacher získal štvrtý titul majstra sveta ako tridsaťdvaročný, jeho nasledovník oslávil v tejto sezóne len 26 rokov.

Sebastian Vettel - najmladší rekordér F1(Zdroj: sita/ap)

Nemec Sebastian Vettel získal v nedeľu štvrtý titul majstra sveta v F1. Jazdec stajne Red Bull triumfoval na VC Indie a posilnil si tak vedúcu pozíciu na čele celkového poradia.

Jeho najväčší konkurent v boji o titul Fernando Alonso výrazne zaostal a stratil už akúkoľvek šancu na zisk titulu.

Vettel sa tešil z titulu svetového šampióna štyri sezóny po sebe - 2010, 2011, 2012 a 2013. Red Bull získal prvenstvo aj v Pohári konštruktérov.

Rodák z Heppenheimu po finiši robil na trati hodiny, potom vystúpil z monopostu a poklonil sa divákom na tribúnach.

"Bolo to inštinktívne, spontánne. Nemáme to síce povolené, ale cítil som, že je to správne," povedal v cieli Vettel.

Najbližšia VC sa pôjde o týždeň na okruhu Yas Marina v Abú Zabí v Spojených arabských emirátoch.

Vettelove oslavy sa skončili pokutou

Za oslavu titulu dostal Vettel napomenutie a jeho tím Red Bull pokutu 25 000 eur.

"Trest je za zdržovanie. Vettel mal okamžite odísť do garáže a tam odstaviť monopost," tvrdí Medzinárodná automobilová federácia (FIA).

Nemec počas oslavného kola roztočil monopost, "driftoval" až horeli gumy, vystúpil z monopostu s rukami na hlavou a pokľakol na asfalt a klaňal sa pred divákmi.

Veľká cena Indie - nedeľa - výsledky:

1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 1:31:12,187 h, 2. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes +29,823 s, 3. Romain Grosjean (Fr.) Lotus +39,892, 4. Felipe Massa (Braz.) Ferrari +41,692, 5. Sergio Pérez (Mex.) McLaren +43,829, 6. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes +52,400.

Celkové poradie:

1. Vettel 322, 2. Alonso 207, 3. Räikkönen 183, 4. Hamilton 169, 5. Webber 148, 6. Rosberg 144, 7. Grosjean 102, 8. Massa 102, 9. Button 60, 10. Di Resta 40

Pohár konštruktérov:

1. RedBull-Renault 470, 2. Mercedes 313, 3. Ferrari 309, 4. Lotus - Renault 285, 5. McLaren 93, 6. Force India - Mercedes 68, 7. Sauber-Ferrari 45


Vettel ohrozuje Schumachera

Zázračný jazdec formuly 1 Michael Schumacher z tímu Ferrari vybojoval v sezóne 2004 svoj siedmy titul majstra sveta a zdalo sa, že vytvoril rekord, čo vydrží desiatky rokov. Teraz je však ohrozený. Kráľovskú motoristickú triedu ovládol Schumacherov nemecký krajan Sebastian Vettel z rakúskej stajne Red Bull Racing.

V tejto sezóne si vo svetovom šampionáte pripísal už štvrté prvenstvo za sebou. Hoci do konca 19-dielneho seriálu MS zostávajú ešte štyri veľké ceny, Baby Schumi, ako na začiatku kariéry zvykli prezývať talentovaného pilota, si vypracoval taký náskok, že on i konkurencia sa už musia koncentrovať na budúci rok.

Vettel má pred svojím vzorom zo žiackych rokov veľké plus. Kým Schumacher získal štvrtý titul v roku 2001 ako tridsaťdvaročný, jeho nasledovník oslávil v tejto sezóne len 26 rokov. Za optimálnych podmienok by sa Schumacherovi mohol vyrovnať ešte do tridsiatky.

Sebastian Vettel (26)

19 rokov a 349 dní mal, keď pri svojej premiére vo formule 1 v tíme BMW Sauber skončil na Veľkej cene USA 2007 ôsmy a vybojoval svoj prvý bod.

21 rokov a 74 dní mal, keď v Monze 2008 vyhral v stajni Toro Rosso svoje prvé preteky v efjednotke.

23 rokov a 98 dní mal, keď sa na konci sezóny 2010 v Abú Zabí stal najmladším majstrom sveta. Odvtedy kraľuje vo formule 1.

Má v sebe zabijacký inštinkt

Keď sa fanúšikovia aj odborníci vracajú k ročníku 2013, často sa zastavia pri marcovej Veľkej cene Malajzie. V druhých pretekoch seriálu vybojoval Vettel svoje premiérové víťazstvo v sezóne spôsobom, ktorý charakterizuje jeho jazdecký štýl, jeho povahu. Za volantom je ako dravec, čo ide tvrdo za svojou korisťou.

Čo sa tam stalo?

Preteky ovládli piloti Red Bullu, po poslednej výmene pneumatík viedol Mark Webber pred Vettelom. „Multi 21“, znel do vysielačky pokyn šéfa tímu Christiana Hornera pre Vettela.

Tajomný signál znamenal, že vozidlo s číslom 2 – Webberovo – jazdí pred jednotkou, Vettelom. Multi 12 by určovalo, že číslo 1 ide pred dvojkou. Horner myslel na úspech tímu. Aby jazdci už neriskovali a aby v takomto poradí – Webber pred Vettelom – došli do cieľa.

Vettel však trinásť kôl pred koncom zaútočil na svojho tímového kolegu. Predstihol ho.

Red Bull získal v Malajzii dvojité víťazstvo, ale v cieli bolo vidieť len kyslé tváre a aj na stupni víťazov sa oslavovalo iba z povinnosti. Vettel porušil tímové pravidlá, no zdalo sa, že je mu to jedno.

Ospravedlnil sa Webberovi aj tímu, ale dosiahol to, po čom túžil. Dvadsaťpäť bodov za víťazstvo ho vynieslo na čelo poradia v majstrovstvách sveta. Pozíciu lídra šampionátu už nepustil z rúk. Agresívnym štýlom jazdenia dokonale napodobnil Michaela Schumachera.

Hrmenie v tíme červených býkov trvalo len krátko. Hoci na papieri majú mať obaja jazdci rovnakú podporu, v skutočnosti je Vettel jednotkou.

Podržal ho aj šéf Horner: „Sebastian je skutočný pretekár. Jazdec nevyhrá dvadsaťsedem veľkých cien, tri tituly majstra sveta a množstvo pole position len tak.“ Pridal sa aj poradca Red Bullu Helmut Marko: „Sebastiana ovládla duša pretekára, zabijacký inštinkt.“

Po troch týždňoch pred Veľkou cenou Číny už horúce hlavy vychladli a Vettel v Šanghaji vyhlásil: „Nechcem sa opäť ospravedlňovať za to, že som vyhral. Veď ma predsa platia za víťazstvá. A keby znova nastala taká istá situácia? Asi by som to urobil znova.“

sebas_r4413_res.jpeg

Pri rekordoch je najmladší

Vettel má troch súrodencov, mladšieho brata Fabiana a staršie sestry Melanie a Stefanie. Priznáva, že v škole nepatril medzi najlepších študentov. V mladosti obdivoval troch Michaelov – Schumachera, Jordana a Jacksona.

Chcel byť spevákom ako Michael Jackson, no rýchlo zistil, že na to nemá hlas. Ako veľký fanúšik Beatles zbieral platne skupiny z Liverpoolu, obľúbil si ich pesničku Drive My Car.

Odmalička sa mu najviac darilo za volantom pretekárskeho vozidla. Keď už prišli vážne súťaže, všade ako najmladší lámal rekordy.

V roku 2007 ho tím formuly 1 BMW angažoval ako testovacieho jazdca a po ťažkej havárii Poliaka Roberta Kubicu v Kanade sa Vettelovi v ďalších pretekoch otvorila brána do vysnívanej efjednotky.

Šancu využil, ako najlepšie vedel. V premiére na Veľkej cene USA senzačne skončil ôsmy, odmenou mu bol jeden bod. Bodoval ako najmladší pretekár F1. Mal 19 rokov a 349 dní.

V júli ho stiahol do svojich služieb taliansky tím Toro Rosso, aby nahradil Američana Scotta Speeda, ktorý po slabých výsledkoch dostal padáka.

Toro Rosso je sesterský tím Red Bullu, patrí do impéria miliardára Dietricha Mateschitza. Vettel si výkonmi poistil miesto v stajni aj na ďalšiu sezónu.

Mateschitz mu už vtedy predpovedal veľkú budúcnosť. „Sebastian má výnimočný potenciál. Je rýchly, inteligentný a zaujíma sa o technické záležitosti.“

V sezóne 2008 triumfoval Vettel v Monze. Mal 21 rokov, 74 dní a prelomil Alonsov rekord – stal sa najmladším pretekárom s víťazstvom na veľkej cene F1.

Gerhard Berger, šéf tímu Toro Rosso, bývalý vynikajúci pilot F1, predniesol vtedy prorocké slová: „Sebastian dnes ukázal, že vie vyhrať preteky. Raz sa stane majstrom sveta.“

V ďalšom roku už Vettel nahradil v Red Bulle Brita Davida Coultharda, ktorý sa pobral do motoristickej penzie. Vytvoril tímovú dvojicu s Markom Webberom. Rešpektovali sa, ale nikdy si neboli blízki.

Geniálny konštruktér Adrian Newey, ktorý pripravoval monoposty pre majstrov sveta Nigela Mansella, Alaina Prosta aj Damona Hilla vo Williamse, potom pre Miku Häkkinena v McLarene, prichystal rýchle a spoľahlivé auto aj pre jazdcov Red Bullu.

Vettel sa v sezóne 2010 stal vo veku 23 rokov a 98 dní najmladším majstrom sveta. O rok si vyslúžil titul najmladší obhajca prvenstva vo formule 1 a vlani bol najmladším pretekárom s tromi titulmi za sebou. Teraz už so štyrmi.

Svojim autám v efjednotke vždy dával ženské mená. Najprv mal Julie (2008), potom Kate a jej špinavú sestru (2009), Luscious Liz, Randy Mandy (2010), Kinky Kylie (2011), Abbey (2012) a tohto roku Hungry Heidi – Hladnú Heidi.

Ako štvornásobný šampión sa vyrovnal Francúzovi Prostovi. Viac titulov má už len päťnásobný majster sveta Juan Manuel Fangio z Argentíny a rekordér Michael Schumacher.

„Sebastian má na to, aby raz prekonal aj Michaelov zápis,“ vyhlásil Newey. „Je na správnej ceste. Zaradí sa medzi najväčšie postavy formuly 1.“

auto_r4421_res.jpeg

Autor článku

Oddýchne si doma na farme

Na budúci rok čakajú formulu 1 veľké zmeny pravidiel. Terajšie 2,4-litrové osemvalce nahradia ekologickejšie šesťvalcové turbomotory s objemom 1,6 litra. Iná bude prevodovka, výfuk i ďalšie prvky.

Palivo obmedzia na sto kilogramov na jedny preteky – čo je asi o tretinu menej než dosiaľ.

Vettel nepochybuje, že Newey opäť pripraví najlepší monopost. Jazdec už v júni 2013 predĺžil zmluvu s Red Bullom do konca sezóny 2015. Ročne zarobí vyše 50 miliónov eur.

Webber po tejto sezóne skončí v rakúskom tíme, nahradí ho ďalší Austrálčan Daniel Ricciardo z Tora Rosso.

„O našom vzťahu s Markom môžete povedať, čo len chcete, no obaja sme bojovali s tým druhým veľmi tvrdo. Bude mi to chýbať,“ vyslovil sa majster sveta v rozhovore pre magazín Sportwoche.

O jedenásť rokov starší Webber sa tváril, že za tímovým kolegom nebude žialiť. „V prostredí pretekov je to vždy tak trocha na nože a my máme bohatú spoločnú históriu,“ precedil.

Po sezóne si Vettel oddýchne na svojej farme vo Švajčiarsku neďaleko Zürichu. Na rozdiel od niektorých motoristických kolegov dal prírode prednosť pred nablýskaným Monte Carlom.

Žije tam aj s priateľkou Hannou. Lásku zo školských rokov chráni pred médiami. Utiahne sa pred svetom, nie je na Facebooku ani na Twitteri.

„Vo voľných dňoch si rád pospím a sám si spravím raňajky,“ povedal o živote v sedliackom dome. „Švajčiari sú konzervatívni ľudia. Aj keď v susedstve vedia, kto som, udržiavame si odstup. Keď idem na prechádzku, nikdy s tým nemám problém.“


Prehľad majstrov sveta v rokoch 1950 až 2013:

1950 Giuseppe Farina (Tal.) Alfa Romeo

1951 Juan Manuel Fangio (Arg.) Alfa Romeo

1952 Alberto Ascari (Tal.) Ferrari

1953 Alberto Ascari (Tal.) Ferrari

1954 Juan Manuel Fangio (Arg.) Maserati/Mercedes

1955 Juan Manuel Fangio (Arg.) Mercedes

1956 Juan Manuel Fangio (Arg.) Lancia-Ferrari

1957 Juan Manuel Fangio (Arg.) Maserati

1958 Mike Hawthorn (V. Brit.) Ferrari

1959 Jack Brabham (Aust.) Cooper-Climax

1960 Jack Brabham (Aust.) Cooper-Climax

1961 Phil Hill (USA) Ferrari

1962 Graham Hill (V. Brit.) BRM

1963 Jim Clark (V. Brit.) Lotus-Climax

1964 John Surtees (V. Brit.) Ferrari

1965 Jim Clark (V. Brit.) Lotus-Climax

1966 Jack Brabham (Aust.) Brabham-Repco

1967 Denis Hulme (N. Zel.) Brabham-Repco

1968 Graham Hill (V. Brit.) Lotus-Ford

1969 Jackie Stewart (V. Brit.) Matra-Ford

1970 Jochen Rindt (Aust.) Lotus-Ford

1971 Jackie Stewart (V. Brit.) Tyrell-Ford

1972 Emerson Fittipaldi (Braz.) Lotus-Ford

1973 Jackie Stewart (V. Brit.) Tyrell-Ford

1974 Emerson Fittipaldi (Braz.) McLaren-Ford

1975 Niki Lauda (Rak.) Ferrari

1976 James Hunt (V. Brit.) McLaren-Ford

1977 Niki Lauda (Rak.) Ferrari

1978 Mario Andretti (USA) Lotus-Ford

1979 Jody Scheckter (JAR) Ferrari

1980 Alan Jones (Aust.) Williams-Ford

1981 Nelson Piquet (Braz.) Brabham-Ford

1982 Keke Rosberg (Fín.) Williams-Ford

1983 Nelson Piquet (Braz.) Brabham-BMW

1984 Niki Lauda (Rak.) McLaren-TAG

1985 Alain Prost (Fr.) McLaren-TAG

1986 Alain Prost (Fr.) McLaren-TAG

1987 Nelson Piquet (Braz.) Williams-Honda

1988 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda

1989 Alain Prost (Fr.) McLaren-Honda

1990 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda

1991 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda

1992 Nigel Mansell (V. Brit.) Williams-Renault

1993 Alain Prost (Fr.) Williams-Renault

1994 Michael Schumacher (Nem.) Benetton-Ford

1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton-Renault

1996 Damon Hill (V. Brit.) Williams-Renault

1997 Jacques Villeneuve (Kan.) Williams-Renault

1998 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes

1999 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes

2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2003 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2005 Fernando Alonso (Šp.) Renault

2006 Fernando Alonso (Šp.) Renault

2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari

2008 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren

2009 Jenson Button (V. Brit.) Brawn

2010 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2012 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2013 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 842
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 666
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 908
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 636
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 322
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 266
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 362
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 815
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 209
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 191

Téma: TV Oko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

EKONOMIKA

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby uprostred viazanosti.

Neprehliadnite tiež

Podpora prišla na pohrebnom aute, majster po vyhodení kouča zabral

Ak to videl Claudio Ranieri, musí si hovoriť, kde toto nadšenie bolo pred týždňom, rýpol si Gary Neville.

Budaj bol pri debute iba na striedačke, Gáborík strelil gól a asistoval

Peter Budaj a Marián Gáborík boli donedávna spoluhráčmi v Los Angeles Kings.

TV

Sagan pôjde ďalšiu klasiku už v sobotu

Peter Sagan má za sebou veľmi úspešný štart do sezóny jarných klasík.

Stalo sa mu to prvý raz. Curry nepremenil ani jeden z jedenástich trojkových pokusov

Napriek trápeniu svojho lídra basketbalisti Golden State uspeli.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop