Slovák Gonda ide na titul vo formule 3

Slovenský jazdec má pred dvoma záverečnými pretekmi náskok 13 bodov, stačí mu druhé miesto.

(Zdroj: FOTOSPEEDY)

BRATISLAVA. Richard Gonda či Cameron Twynham? To je otázka pred motoristickým víkendom na známom okruhu Catalunya pri Barcelone. V European Formula 3 Open ide o titul. Bližšie k nemu má slovenský mladík.

Pred záverečnou dvojicou pretekov má 84 bodov, kým jeho anglický rival nazbieral pri doterajších štrnástich štartoch 71 bodov.

Víťaz obidvoch pretekov na monopostoch Dallara F308 si môže pripísať 20 bodov, najúspešnejšiemu slovenskému formulovému jazdcovi stačí na titul aj jedno druhé miesto za osem bodov.

Tretia liga

V hierarchii formulových pretekov predstavuje európska otvorená F3 akúsi „tretiu ligu“ za kráľovskou F1 a nižšími súťažami GP2, formula Renault 3.5 alebo Auto GP.

Šampionát F2 sa tohto roku nejazdil. Formula 3 je porovnateľná aj s kategóriou GP3 a formulou Renault 2.0 či formulou Nissan.

European Formula 3 Open
Kategória F308
  • Poradie po štrnástich pretekoch: 1. Gonda (SR, Drivex) 84 b., 2. Twynham (V. Brit., West-Tec F3) 71, 3. Menchini (Tal., Corbetta Competizioni) 60.
  • V klasifikácii je štrnásť jazdcov.
  • Bodovanie v pretekoch (prvý päť miest): 10 - 8 - 6 - 4 - 2.
  • Kategória F308 jazdí spolu s rýchlejšou F312, ktorá je novou generáciou tejto formuly.
  • Rozpočet tímu na sezónu je niekoľko stotisíc eur.

Väčšina dnešných pretekárov formuly 1 prešla cez F3, jazdili tu napríklad Sebastian Vettel i Kimi Räikkönen. Gonda jazdil pred dvoma rokmi vo formule Renault 2.0 s Fínom Valtterim Bottasom, ktorý je teraz vo Williamse, a tiež s Rusom Daniilom Kviatom, čo podpísal zmluvu s Toro Rosso.

Monoposty v kategórii F308 od výrobcu Dallara a s dvojlitrovým motorom Toyota sú rovnaké. Tímy si prispôsobujú podvozok, geometrium, aerodynamiku, prevodovku.

Pneumatiky používajú všetci rovnaké. Vozidlá majú asi 250 koní, vážia 500 kíl, dosahujú maximálnu rýchlosť okolo 250 km/h. V porovnaní s formulou 1 sú na päťkilometrovom okruhu pomalšie asi o 10 sekúnd.

Preteky F3 sa väčšinou idú na rovnakých okruhoch ako veľké ceny formuly 1.

Pochvala od šéfa tímu

Gonda jazdí prvý rok v stajni Drivex. Najprv sa hovorilo, že prišiel získavať skúsenosti, zvykať si na okruhy, ktoré doteraz nepoznal. Sezóna ho stojí vyše stotisíc eur.

V španielskom tíme sa však rýchlo udomácnil, bodoval v každom z doterajších siedmich víkendov.

V portugalskom Algavre dokonca vyhral oba preteky. Titul mohol mať už vo vrecku, ale v septembri musel v belgickom Spa-Francorchamps odstúpiť z prvého miesta v poslednom kole pre poruchu batérie.

V posledných pretekoch v Monze triumfoval pred mesiacom pred domácim Menchinim o priepastných 19 sekúnd.

„Bola to Gondova absolútna dominancia,“ povedal vtedy šéf tímu Drivex Miguel Angel de Castro. „K titulu sme teraz veľmi blízko. Verím, že v Barcelone budeme oslavovať.“

Okruh Catalunya už pozná

Gonda pozná okruh Catalunya (4,7 km). Patrí medzi jeho najobľúbenejšie. Verí si. Za ideálne považuje vybojovať osem bodov už v sobotňajších pretekoch, aby na druhý deň krúžil po trati už ako držiteľ titulu.

S prvenstvom v kategórii F308 si bude ľahšie hľadať angažmán na rok 2014. Gonda sníva v budúcnosti o formule 1, kde jazdci potrebujú nielen talent, ale aj bohatých sponzorov. Bývalý šampión Niki Lauda vyhlásil, že na miesto pilota F1 treba mať 20 miliónov eur.

Víkendové preteky European F3 vysielajú naživo Digi Sport i Slovak Sport.TV (sobota od 14.40 h, nedeľa od 13.00 h).

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 805
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 712
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 398
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 024
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 961
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 933
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 723
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 333
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 290
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 868