Revolúcia v cyklistike: Vueltu navrhol jej riaditeľ skrátiť

Cyklistické preteky v Španielsku chcú prilákať najlepších jazdcov sveta nočnou časovkou aj skrátením dĺžky trvania. Namiesto troch týždňov riaditeľ premýšľa len o dvoch.

Záver Vuelty sa zrejme z Madridu presunie inam. Obyvatelia mesta sa sťažovali na blokované cesty.(Zdroj: TASR / AP)
Súboj Hamšík vs. Škriniar len za 155€ >>

Bol by to revolučný zásah do cyklistických pretekov Grand Tour, trojtýždňových top podujatí profesionálneho pelotónu. Javier Guillén, riaditeľ španielskej Vuelty v rozhovore pre športový denník AS povedal , že zvažuje skrátenie tohto španielskeho závodu zo súčasných 23 dní na dva týždne. Píše o tom český server idnes.cz.

Guillén vyhlásil, že spoločnosť Unipublic, usporiadateľskej Vuelty, je pripravená to spraviť, ak by takýto krok priniesol zásadnú protihodnotu . "To znamená , že by sme potom mohli počítať s tým , že na našom závode budú vždy štartovať aj Chris Froome, Alberto Contador alebo Joaquim Rodriguez," vymenoval niektorých z najväčších osobností súčasného profipelotónu.

Akokoľvek sa táto Guillenová idea o štartovom poli zdá nesplniteľnou, riaditeľ Vuelty verí, že zmena formátu by jej priniesla väčšiu popularitu medzi jazdcami, fanúšikmi i televíznymi divákmi.

Navrhol skrátiť aj Giro

"Debata na túto tému sa určite uskutoční," sľúbil. Dokonca navrhol, aby sa na dva týždne skrátilo aj talianske Giro, čo je krok, o ktorom spoločnosť RCS ( organizátor Gira ) nikdy verejne nehovorila.

Talianske trojtýždňové preteky naopak v budúcom ročníku pridávajú do programu tretí voľný deň - kvôli dlhému transferu z Írska, kde sa pôjdu úvodné etapy. Tým sa celkový čas trvania Gira natiahne až na 24 dní.

S ideou skrátiť všetky tri preteky Grand Tour však prišiel pred dvoma rokmi pri návšteve Prahy aj Patrick Lefeve, manažér stajne Omega Pharma Quick Step. "Prečo máme každoročne stráviť pri Grand Tours 23 dní v Španielsku, 23 dní vo Francúzsku, 23 dní v Taliansku?" lamentoval vtedy. "Nech uberú! Nech vyškrtajú päť nudných etáp, ktoré každý z týchto pretekov má. Stačí, ak budú trvať 14 alebo 15 dní."

Podobné návrhy obsahoval aj projekt na reorganizáciu systému profesionálnej cyklistiky, ktorého spoluautorom bol aj Zdeněk Bakala, majiteľ Leféverovho tímu.

Vuelta dlho hľadala tvár

Z troch trojtýždňových Grand Tour je tá španielska jasne najmladšia , začala sa až v roku 1935. Po vzore Tour a Gira stáli na začiatku noviny, ktoré tak chceli zvýšiť svoj náklad: denník Diario Informaciones.

Každoročne sa začala organizovať od roku 1955 a aj potom dlho hľadala svoju tvár, rovnako ako ideálnu farbu dresu pre lídra celkovej klasifikácie. Ten bol postupne oranžový, čisto biely, biely s červeným pruhom, žltý, zlatý a od roku 2010 je červený.

Skorší aprílový termín závodu nenahrával, málokto bol taký blázon ako Eddy Merckx, ktorý vyhral Vueltu, doprial si päť dní pauzy a po nich hneď stál na štarte Gira. Proces zmien začal v roku 1979, kedy sa záchrancom paberkujúceho podujatia stala marketingová spoločnosť Unipublic. Tá vyhlásila jasný cieľ: Vuelta sa musí vo svete viac zviditeľniť .

Roku 1995 presťahoval Unipublic závod do septembrového termínu. Vuelta potom predstavila aj nové vrchy, ktoré sa vzápätí stali jej obchodnou značkou: desivé Angliru v Astúrii, považovanej za najťažšie stúpanie na všetkých Grand Tour, či Bola del Mundo pri Madride, španielsku variáciu na francúzsky Mont Ventoux.

Čím ďalej častejšie aj na Vuelte víťazia cudzinci, od Francúza Jalabert cez Rusa Menšova a Taliana Nibaliho až po Američana Hornera v tomto ročníku. Cudzinci tu vládnu aj peniazmi, počnúc rokom 2008 je majiteľom 49 percent akcií Vuelty spoločnosť ASO, majiteľ Tour de France. Na organizáciu však naďalej dohliada Unipublic.

horner_tasr_600.jpg

Takto sa Christopher Horner tešil z víťazstva na tohtoročnej Vuelte.

FOTO: TASR

Budúci ročník? Štart v Cádize

Postupne Vuelta našla spôsob, ktorý ju urobil výnimočne atraktívnym závodom. " Milujeme kratšie etapy s horskými dojazdy. Aj naďalej chce byť Vuelta inovatívna a strmá ," chváli sa Guillén.

Budúci ročník, ktorého celú trasu predstavia v januári, bude každopádne stále trojtýždňový. Guillén sľúbil menej transferov a ešte viac kopcov.

Štart bude na juhu krajiny, v andalúzskej provincii Cádiz, kde na jazdcov čaká tímová časovka. Nasledujúce tri etapy sa majú pretekať v oblasti mesta Jerez de la Frontera.

Závod potom zamieri na sever, zrejme pozdĺž stredomorského pobrežia. Možný je návrat do Andorry a do Baskicka. Naopak obávanej Angliru by sa trasa budúceho ročníka mala vyhnúť. Namiesto toho údajne ponúkne premiéru vrcholu prezývaného " Syn Angliru " - Alto de la Camperona. Ten má hostiť dojazd 14. etapy a ponúknuť stúpania od 13 do 21 percent na posledných troch kilometroch .

Tradičné cieľové mesto Madrid vyvrcholenie ročníka 2014 podľa nepotvrdených správ neuvidí. Podobne, ako Miláno už nebude hostiť cieľ Gira. Dôvod má byť v oboch prípadoch podobný: obyvatelia týchto miest si stále častejšie sťažovali na rozsiahle uzávierky v uliciach.

Guillén hovoril dokonca o variante s vyvrcholením Vuelty na Kanárskych ostrovoch, oveľa reálnejšie sa však teraz javí koncovka v pútnickom meste Santiago de Compostela - v podobe nočnej časovky!

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 152
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 413
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 211
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 948
  5. Kam do tepla v januári? 1 705
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 704
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 374
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 168
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 919
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Život, ktorý žijú tenisti, nie je normálny, tvrdí Hantuchová

Bývalá tenistka sleduje Australian Open prvý raz na plný úväzok spoza mikrofónu.

Ak by bol Hamšík mladší, mohol by stáť aj sto miliónov

Redakcia SME zostavila rebríček najdrahších slovenských futbalistov. Na čele je Milan Škriniar.

Nečakaný víťaz Tour Down Under vedie rebríček UCI WorldTour, Sagan je jedenásty

V poradí tímov je na čele Mitchelton-Scott pred BMC Racing a Dimension Data

Banská Bystrica ustúpila. Ak kluby zahlasujú za odloženie ligy, Országh pôjde na ZOH

Prezident SZĽH získal od tipsportligových klubov súhlas na preloženie štyroch zo siedmich kôl počas ZOH.