DOPLNENÉ V SOBOTU O 19:56

Vettelova nová formula bude škaredá

O víťazoch veľkých cien budúci rok už toľko nebudú rozhodovať pneumatiky, ale chladenie či spotreba paliva. F1 zásadne mení pravidlá.

Na dnešný dizajn nielen formule Sebastiana Vettela sa môžete pozrieť pri Veľkej cene Brazílie naposledy.(Zdroj: TASR / AP)

BRATISLAVA. Len posledné preteky a F1 ako ju dnes poznáme skončí. „Revolúcia, viac ako evolúcia, ak to chcete takto,“ hovorí Nick Chester, technický riaditeľ Lotusu.

Celkom nové bude od budúcej sezóny na pretekárskych autách takmer všetko od motora až po dizajn vpredu i vzadu.

Zmeny v technických predpisoch majú priniesť viac vzrušenia a menej prevahy Sebastiana Vettela. Nebude to zadarmo, šéfovia tímov sa zhodujú, že autá nebudú práve najkrajšie.

Pravidlá kazia vzhľad už roky

"Ten nízky nos, ktorý budeme mať budúci rok... Myslím, že môže prísť niečo naozaj esteticky trápne vyzerajúce," povedal Adrian Newey, technický riaditeľ Vettelovho týmu Red Bull.

Po Veľkej cene Ameriky sa v Texase posťažoval, že by sa na podobné veci mala dávať pri úpravách technických predpisov väčšia pozornosť. Vzhľad pretekárskych vozidiel podľa neho zmeny pravidiel kazia už 15 rokov.

"Musím povedať, že aktuálne zmeny priniesli autám zopár naozaj škaredých častí,“ cituje Neweyho web f1fanatic.co.uk.

Red Bull sa však podľa neho nechystá vyhrávať nijakú súťaž krásy a nezaujíma ich nič iné, ako urobiť ich auto v rámci predpisov čo najrýchlejšie. Práve toto je pre Neweyho jediná zaujímavá vec.

Technický riaditeľ Ferrari James Allison sa aj na dizajn áut pozerá optimisticky. Práve jeho tím prišiel v roku 2009 s veľmi nepeknou prednou maskou, auto sa však ďalej vyvíjalo a dnes vyzerá inak. „Myslím, že je veľmi sexy,“ hovorí Allison. Na Red Bull rýchlostne však ani sexy Ferrari nestačilo.

ferrari_wiki_600.jpg

Takto vyzerá základné porovnanie modelov Ferrari pre F1 na dve posledné sezóny.

FOTO: WIKIMEDIA / CC

Motor bude potrebovať nové chladenie

„Zmien je toľko, že ani neviem kde začať,“ povedal Nick Chester na webe Lotusu. Podobná revolúcia ešte podľa neho v tomto športe nebola.

Okrem prednej časti sa výrazne podľa neho zmení aj zadná časť áut. Dôvodom je celkom nový, 1,6 litrový motor V6 s turbom namiesto doterajších V8.

„Bude mať úplne inú veľkosť i výzor, úplne iné požiadavky na chladenie a to značne ovplyvní výzor auta aj zadu,“ povedal Chester.

Víťazov bude budúci rok výrazne určovať podľa neho aj spotreba paliva. Napríklad Mercedes sa viac sústredí na výkon bez ohľadu na spotrebu, iné tímy sa snažia jazdiť zase s nižšou spotrebou.

Šéf Lotusu dodáva, že využitie paliva v pretekoch bude ovplyvňovať aj postavenie na štarte.

„Ak sa kvalifikujete horšie, v úvodnej časti budete určite palivo šetriť, aby ste ho neskôr lepšie využili, keď sa trať prečistí,“ predpovedá Chester.

Konečný vzhľad pretekárskych áut sa dozvieme až na budúci rok. Tímy ich zvyknú predstavovať začiatkom februára, prvá Veľká cena bude v polovici marca v Austrálii.

sezona2014_autosport_com.jpg

Takto si nové autá predstavuje web autosport.com

Kresba: Autosport.com

Kvalifikáciu v Brazílii ovládol Vettel

Už istý majster sveta formuly 1 Nemec Sebastian Vettel odštartuje do nedeľňajšej Veľkej ceny Brazílie, ktorá je poslednou v sezóne 2013, z prvého miesta.

Štvornásobný šampión Sebastian Vettel zo stajne Red Bull dominoval v sobotňajšej kvalifikácii na okruhu Interlagos, ktorú poznačilo nepriaznivé počasie. Silný dážď spôsobil, že záverečná fáza kvalifikácie sa posunula až o 40 minút, pretože vozovka bola silno podmočená a nespôsobilá na pretekanie. Vettel zaknihoval 45. pole position vo svojej kariére a v hlavných pretekoch sa pokúsi o deviaty nepretržitý triumf.

Z druhého miesta odštartuje v nedeľu o 17.00 SEČ Vettelov krajan Nico Rosberg na Mercedese, tretí skončil Španiel Fernando Alonso na Ferrari. Na 4. mieste skončil v kvalifikácii Vettelov tímový kolega Austrálčan Mark Webber, pre ktorého bude VC Brazílie poslednou v kariére.

Výsledky kvalifikácie na VC Brazílie: 1. Sebastian Vettel (Nem./Red Bull) 1:26,479 min., 2. Nico Rosberg (Nem./Mercedes) 1:27,102, 3. Fernando Alonso (Šp./Ferrari) 1:27,539, 4. Mark Webber (Austr./Red Bull) 1:27,572, 5. Lewis Hamilton (V. Brit./Mercedes) 1:27,677, 6. Romain Grosjean (Fr./Lotus) 1:27,737, 7. Daniel Ricciardo (Austr./Toro Rosso) 1:28,052, 8. Jean-Eric Vergne (Fr./Toro Rosso) 1:28,081, 9. Felipe Massa (Braz./Ferrari) 1:28,109, 10. Nico Hülkenberg (Nem./Sauber) 1:29,582, 11. Heikki Kovalainen (Fín./Caterham) 1:27,456, 12. Paul di Resta (Škót./Force India) 1:27,798, 13. Valtteri Bottas (Fín./Williams) 1:27,954, 14. Sergio Perez (Mex./McLaren Mercedes) 1:28,269, 15. Jenson Button (V. Brit./McLaren Mercedes) 1:28,308, 16. Adrian Sutil (Nem./Force India) 1:28,586, 17. Pastor Maldonado (Venez./Williams) 1:27,367, 18. Esteban Gutierrez (Mex./Sauber) 1:27,445, 19. Charles Pic (Fr./Caterham) 1:27,843, 20. Giedo van der Garde (Hol./Caterham) 1:28,320, 21. Jules Bianchi (Fr./Marussia) 1:28,366, 22. Max Chilton (V. Brit./Marussia) 1:28,950

(tasr)

Tento víkend sa koná posledná Veľká cena F1 tohto roku. Čo o F1 viete?

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 960
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 271
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 153
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 827
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 244
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 542
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 485
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 378
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 237
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 786

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Vážme si, že môžeme žiť v dobe, keď jazdí Sagan

Peter Sagan presiahol hranice Slovenska. Fanúšikov má po celom svete.

Aj policajti sa smejú z jeho mena. Udrží El Maestro Trnavu na vrchole?

Viedol také esá svetového futbalu, akými sú dnes Mesut Özil či Ivan Rakitič. Trnave sa pod vedením najmladšieho trénera zatiaľ darí.

Trump neprivíta šampiónov NBA, zároveň skritizoval hráčov NFL

Americký prezident si medzi športovcami neurobil dobré meno.