AKTUALIZOVANÉ 18:03

Jakeš pôjde Dakar podľa taktiky: Oplatí sa byť trpezlivý

Ivan Jakeš odchádza na svoju siedmu Rely Dakar, vlani ju dokončil len druhýkrát. V roku 2009 prišiel do cieľa na 43. mieste.

Ivan Jakeš na trati Dakaru minulý rok, odtedy už vymenil motorku.(Zdroj: SITA / AP)

Pôvodný agentúrny text sme nahradili autorským rozhovorom SME.

Najúspešnejší slovenský pretekár na Rely Dakar v príprave pláva aj bicykluje. O pár dní IVAN JAKEŠ vyštartuje za obhajobou štvrtého miesta.

V ankete Športovec roka ste skončili na šiestom mieste. Prekvapilo vás to?

„Prvý raz sa mi podarilo dostať sa do prvej desiatky. Najviac som si to vychutnal počas slávnostného vyhlasovania. Január 2013 bol pre mňa veľmi plodný. Dúfam, že nebol posledný a aj ďalšie januáre budú pre mňa vydarené.“

Anketu vyhral cyklista Peter Sagan. Aj vy ste začínali v cyklistike.

„Ako sedemročný som začal v cyklotriale, ktorému som sa venoval až do juniorského veku. Na cestnom bicykli však jazdím v rámci prípravy doteraz. Radšej ako na horskom, potrebujem jazdiť rýchlo. Petra Sagana mám rád aj preto, že je priebojný. Takýchto ľudí slovenský šport potrebuje.“

Ako ste pripravený na blížiacu sa Rely Dakar?

„Do prípravy sme dali všetko, čo sa dalo. Mám nový motocykel, ktorý ma už čaká v Argentíne. Aj osobne som sa snažil pripraviť sa čo najlepšie.“

Koľko kilometrov ste na na novom motocykli natrénovali?

„Bohužiaľ pre mňa a dobre pre motocykel som iba počul motor hodinu vrčať na 'stolici'. Povedali mi, že na motocykli nemám doma jazdiť, že si ho mám šetriť, aby čo najviac vydržal. Keď som mal motocykel doma, snažili sme sa s mechanikom Jaroslavom Beranom o určité vylepšenia. Tréningové kilometre som odjazdil doma v Brezovej pod Bradlom a na kopaniciach na starom motocykli. Počasie mi v tom vyšlo v ústrety. Keďže nemrzlo, mohol som odjazdiť všetko, čo som si predsavzal.“

Posledný Dakar ste dokončili aj napriek zraneniu pravého ramena. Už ste zdravotne v poriadku?

„Boľavé rameno ma v príprave pribrzdilo. V apríli som sa musel podrobiť operácii. Zotavovanie namiesto predpokladaných šiestich týždňov trvalo šesť mesiacov. V príprave som sa zameral najmä na posilňovňu, plávanie, jazdu na stacionárnom bicykli. Chodil som aj trochu pod tlak do hyperbarickej komory v Piešťanoch. Mal som teda prípravu časovo náročnejšiu. Cítim sa však lepšie ako vlani o takomto čase.“

Ako ste prežili sviatky?

„Vianoce som strávil doma s najbližšími. Prvého januára podvečer odlietame do Buenos Aires a následne sa presunieme na štart prvej etapy do Rosaria. Štart je piateho januára, deň predtým bude slávnostný ceremoniál.“

S akou taktikou začnete svoju siedmu Rely Dakar?

„Rely má trinásť etáp. Najmä zo začiatku určite nebudem jazdiť s obrovským nasadením. Treba trochu taktizovať, vyčkávať. Budem sa držať toho, čo som si povedal po skončení poslednej rely: Oplatilo sa byť trpezlivý a počkať si na úspech.“

Máte naštudované jednotlivé etapy, ich profil a povrch?

„Ani v minulosti som sa takýmito podrobnosťami nezaoberal. Budem každý deň čakať na svoj 'roll book', rozpis etapy. Dúfam, že ma nič neprekvapí. Viem navigovať, viem sa o seba v púšti v tomto smere postarať. Ak by nastala nejaká krízová situácia, v ktorej by sme si mechanicky nevedeli poradiť vlastnými silami, zaplatili sme servis a pomohol by nám tím mechanikov zo servisného kamióna. Na pomoc jazdcov sa nemôžem spoliehať, najmä na tých továrenských, ktorí to vôbec nemajú vo zvyku.“

Napriek tomu, že ste naposledy skončili štvrtý, organizátori vám pridelili štartové číslo 16. Aké sú to pravidlá?

„Nechápem, podľa akého kľúča sa tak stalo. Jednotku má obhajca prvenstva Francúz Despres, to je v poriadku. Zrejme prednosť dostali aj továrenskí jazdci, ktorí skončili za mnou. Ale ja s tým nemám žiadny problém.“

Ako vyzerá vaš deň na Dakare?

„Motocyklisti vstávajú okolo tretej ráno. O štvrtej, pol piatej vyrazíme na cestu, o siedmej-pol ôsmej je štart rýchlostnej skúšky. Keď budem mať dobrý deň, teoreticky by som mohol byť okolo pol tretej v cieli etapy. Keď je ten deň horší, budem v cieli okolo piatej-pol šiestej. Občerstvenie v padocku zabezpečuje usporiadateľ. Na trať si so sebou beriem výživové tyčinky, banány, vodu a iontové nápoje.“

S akým umiestením budete spokojný?

„Do desiateho miesta.“

Okrem mechanika Jara Berana je členom vášho minitímu aj gitarista Tublatanky Juraj Topor. Ako došlo k tejto myšlienke a jej realizácii?

„Jurko je okrem umelca aj vášnivým motocyklistom. Chcel ísť s nami na Dakar už pred rokom, ale akosi nám to nevyšlo. Preto sme v tomto roku začali riešiť účasť hneď zavčasu na jar, už teraz sa na Dakar teší. Chceme ho zapojiť do našej tímovej hierarchie, na podrobnostiach sa dohodneme až v Argentíne. Verím, že sa osvedčí a naša spolupráca bude pokračovať aj v ďalších rokoch.“

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Jakeš dosiahol životný úspech, na Dakare skončil štvrtý

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 792
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 598
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 335
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 135
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 585
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 589
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 242
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 998
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 789
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 725

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Z odpisovaného hráča je líder. Pánik má skvelú sezónu

Slovenský hokejista má v tomto ročníku NHL na konte toľko bodov ako nikdy predtým.

Kopce v Pjongčangu Stromkovej pripomínali Malú Fatru

Slovenská akrobatická lyžiarka bude o necelý mesiac obhajovať na majstrovstvách sveta bronzovú medailu v disciplíne slopestyle.

Ranieri je klamár a egoista, ktorý ničí kariéru hráča, tvrdí agent

Anglický majster z Leicestru prežíva katastrofálnu sezónu. Poslednú šancu má v Lige majstrov, kde hrá v stredu prvé osemfinále na pôde FC Sevilla.

Štartoval i Björndalenov synovec. Vo vytrvalostných pretekoch skončil Lepeň sedemnásty

Zo štyroch Slovákov sa do najlepšej dvadsiatky prebojoval iba Matej Lepeň.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop