Svitko: Motocykel po dvoch Rely Dakar už je unavený

Ak by som aj hodinovú penalizáciu nedostal, skončil by som najlepšie na siedmom mieste, povedal.

Štefan Svitko na Rely Dakar 2014.(Zdroj: SITA/AP)

Motocyklista ŠTEFAN SVITKO (31) v službách Slovnaft Teamu pri svojom piatom štarte skončil v top desiatke na 9. mieste. Neobhájil však piatu priečku z roku 2013.

Aká bola tohtoročná13-etapová Rely Dakar?

„Pre mňa najťažšia, najmä prvých 5 etáp. Už v prvej tretine vypadlo veľa dobrých jazdcov (z pôvodných 191 motocyklistov na štarte došlo do cieľa 78 - pozn. red.), či už to bolo pre technickú poruchu alebo zranenie. Zo začiatku boli etapy skôr endurové a to mi vyhovovalo skôr ako držať plný plyn. Najazdili sme takmer 9 tisíc kilometrov. Dostali sme sa aj do nadmorskej výšky 4300 m. S umiestením som spokojný, ale chcel som dosiahnuť viac, aspoň o jednu priečku zlepšiť svoje doterajšie maximum. Ivan Jakeš bol vlani štvrtý, chcel som byť zo Slovákov najlepší, tretí. Avšak pri súčasnej konkurencii skončiť v top desiatke je super výsledok. Dokázal som pretekať so súpermi, ktorí skončili predo mnou. Hádam to bude lepšie na budúci rok. Mohol som však skončiť aj horšie, vypadnúť už v 3. etape, ale prežil som to.“

V 5. etape ste dostali hodinovú penalizáciu, o ktorej správnosti ste pochybovali. Ako to bolo?

„Bola to rýchla etapa na ťavej tráve. Vedel som, kedy mám prísť do riečišťa, kde bol jeden z kontrolných waypointov. Predo mnou som videl tri stopy doprava a tri doľava. Zišiel som dole riečišťom, waypoint tam nebol. Vrátil som sa s tým, že bude riečišťom nahor. Nebol, zasa som sa vrátil na pôvodné miesto a šiel znovu dolu. Oproti mne išli Lopez s ďalším jazdcom, mali ten istý problém. Pomyslel som si, že organizotári waypoint zrušili, čo sme na brífingu prehliadli. Znovu som sa vrátil späť a tentoraz išiel proti mne Despres a ďalší jazdci, aj sa ma pýtal, kde sme. V panike sme ešte niekoľko kilometrov krúžili okolo rieky. V cieli som zistil, že 80 percent jazdcov waypoint neminulo. Napriek tomu som chcel, aby mi komisári a jury na mape ukázali celú situáciu, o koľko metrov som minul. Nepochodil som. V reglemente rely je klauzula, že jazdec nemá právo nazrieť do ich dokumentov. Myslím si však, že aj ak by som hodinovú penalizáciu nedostal, skončil by som celkove najlepšie na siedmom mieste. Ťažko sa, aj motivačne, dobieha strata hodiny, ako keby to bolo päť, či desať minút.“

Ako ste sa vyrovnali s etapou v spomínanej nadmorskej výške 4300 m?

Prehľad
Svitko na Rely Dakar
  • 2010 - 13. miesto
  • 2011 - nedokončil

  • 2012 - 5. miesto

  • 2013 - nedokončil

  • 2014 - 9. miesto

    x na motocykli odjazdil za 58:41:3 h 8734 km

    x spotreboval 1004,41 l benzínu

    x ojazdil 22 pneumatík

img_8915_r1269-120x90.jpg
Foto: SITA

„To bola výška, kde už mali problémy nielen motorky, ktoré strácali rýchlosť, ,zdochýnal´, ale aj jazdci na nich. Kondične som však bol veľmi dobre pripravený, tak ako nikdy predtým. V niektorých úsekoch som sa musel aj dvakrát nadýchnuť, aby som v riedkom vzduchu chytil správny rytmus, ale išlo to. Na trati boli niekedy kamene ako bridlica, naukladané na sebe ako dlaždičky, keď z nich jazdec vybočil, už sa nedokázal vrátiť. Zostalo tak stáť asi dvadsať motocyklistov. Doviezli im drevo, aby pri ohni prespali a ráno ich jedného po druhom vytiahla a odviezla helikoptéra.“

Desiata a jedenásta etapa boli dĺžkou rýchlostných skúšok 631 a 635 km maratónske. Aké ste tam mali problémy?

„Dvadsať kilometrov pred cieľom sa mi poškodilo brzdové lanko, kde boli elektrické rozvody. Myslel som si, že som brzdy prehrial, musím ich iba odvzdušniť, tak som bez obáv odložil motocykel do bivaku a šiel som sa najesť. Keď som si neskôr asi pol hodinu robil na motorke údržbu a chcel som nahodiť rool book, zistil som, že mám deravý holender a problém bol zohnať nový. Vďaka Bohu som mal podobnú súčiastku a poruchu som odstránil. Druhým problémom bolo, že na trati boli veľmi ostré kamene. Na jednom z nich som narazil pneumatiku, na ktorej bola asi 5 cm diera. Bál som sa, či pneumatika vydrží. V ďalšej etape som po 40 km jazdy spadol a ohnul riadidlá. Najprv som si myslel, že mám po Dakare, tak ako vlani. Zhodou okolností pri páde bol blízko Čílan na KTM-ke, vedel trochu po česky. Mal vypité a neustále ma ponúkal, aby som si aj ja vypil. Po viacerých komplikáciách s kľúčmi, ktoré som pri páde stratil, som ho uprosil, aj za pomoci jednej Angličanky, aby mi dal svoje riadidlá. Keď som však prišiel do bivaku, komisár rezervu uvidel. Povedal som, že ich mám od spolujazdca, pýtal sa na štartové číslo. Musel som vyjsť s pravdou von, že som prijal cudziu pomoc, riadidlá odovzdať a bol som zasa smutný. Uvažoval som aj o tom, že ich vyrovnám, ale nechcel som riskovať, že by sa mohli zlomiť. Udrel som si chrbát, pri sedení som mal bolesti. Keď som prišiel do cieľa, skackal som na jednej nohe, doktori mi dali na utíšenie bolesti injekciu. Keď si tieto problémy uvedomím, musím byť s deviatym miestom spokojný.“

Na argentínskej strane Ánd ste jazdili pri extrémnych teplotách. Zažili ste pritom pocit dehydrácie?

„Nie. Dobre som sa doma pripravil, možno na 110 percent, organizmus nepotreboval až tak veľa vody. V etape po spomínanom páde som jazdil bez vody okolo 500 km.“

Kváril vás aj ďalší problém, nemotocyklový...

„Dakar je adrenalínový. Keď sa nevyspím, mám problémy. To je veľký problém. Poberiem sa spať a okolo mňa hučia elektrocentrály. Rozložíme si stan inde, prifrčí tam kamión a je po spánku. Boli etapy, kedy som išiel spať o desiatej a musel som vstávať o pol štvrtej ráno. Keď však musím nastúpiť na ďalšiu etapu, tak musím... Keby som spal v hoteli, nebol by to Dakar.“

Po prvý raz ste mali dohodu o spolupráci s českým SP Moto Teamom, za ktorý jazdil David Pabiška. Ako sa osvedčila?

„Veľmi dobre. Spoznal som nových ľudí, spolu s mojim mechanikom Mariánom Meškom sme si navzájom pomáhali. Marián odrobil poriadny kus roboty. Musel rozložiť a zložiť náš mini tábor, urobiť kompletnú údržbu motocykla a ešte potom aj šoférovať v sprievodnom aute. Išiel spávať okolo dvanástej v noci. David Pabiška je skúsenejším jazdcom, na Dakare štartoval už po šiesty raz, keď som niečo nevedel, pomohol, poradil mi. Som rád, že skončil na 18. mieste, boli sme dvaja v prvej dvadsiatke.“

img_8943_r475_res.jpg

Bolívia bola premiérovo dvadsiatou ôsmou krajinou, kde sa najťažšia rely na svete uskutočnila. Čím bola zaujímavá?

„Najväčší rozdiel oproti Argentíne a Čile bol v účasti divákov popri trati. Etapu v rely videli na vlastné oči prvý raz, boli z toho ,happy´, fotografovali, tiesnili sa pri trati, aj do nej skákali, mal som niekedy pocit, že niekoho zrazím. To som na Dakare ešte nevidel, hlavne nie v etape. Dúfam však, že táto eufória sa postupom času zmenší. Keď som štartoval prvý raz na Dakare, v Buenos Aires bola hlava na hlave, v tomto roku to už zďaleka nebolo také impozantné.“

Rely poznačila aj smrť jej jedenásťnásobného účastníka motocyklistu Belgičana Erika Palanteho, či ďalšie nehody. Ako ste ich vnímali?

„Videl som, ako v etape pri mojej penalizácii jednému jazdcovi horel motocykel. Plakal ako malý chlapec. Dakar je aj o emóciách. Druhý v priebežnom poradí Španiel Barreda Bort v predposlednej etape spadol, je veľmi rýchly, zaslúžil si, aby si toto postavenie udržal. Chcel však zmazať rozdiel na víťazného krajana Comu, videl svoju šancu. Napokon po páde takmer zničil motocykel, musel byť rád, že sa neprihlušil a že skončil aspoň na siedmom mieste. Ešte mu však chýbajú skúsenosti a navigácia, ale je to jeden z jazdcov, ktorí môžu vyhrať ďalšiu Rely Dakar. Kolega z českého tímu David Pabiška zasa videl na trati jedného jazdca, ktorý vyzeral ako mŕtvy. Všetko je to deprimujúce. Vieme však, že Dakar je ťažký a sprevádzajú ho aj takého nešťastné príhody. Nad tým nemôžem dlhšie uvažovať. Mohol by som byť doma a môže sa stať, že spadnem zo schodov.“

Budete štartovať aj na Rely Dakar 2015?

„Odpovedám bez rozmýšľania, chcel by som štartovať aj po šiesty raz. Dakar je pre mňa trvalá výzva. To takmer s istotou platí pre každého zo špičkových jazdcov, ktorí majú už za sebou niekoľko štartov, či prvenstiev. Sú medzi nimi aj päťdesiatnici, ktorí vyzerajú na štyridsať a štartovali aj pätnásťkrát. Dakar je finále pre všetkých rely jazdcov. Motocykel a formu ladia na Dakar, ani nie na majstrovstvá sveta. Po kratšom oddychu, keď ma prestane bolieť zadoček, začnem pracovať na vylepšení niektorých vecí. Chcel by som mať vytvorené lepšie podmienky, aby som nemusel spať v stane na nafukovačke, aby som nemusel ráno vstávať rozlámaný, ale spal v klimatizovanom karavane, ako špičkoví továrenskí jazdci. Nepamätám si, že by som videl Despresa alebo Comu na spoločných raňajkách, či večeri. Možno sa to niekomu bude zdať ako maličkosť, ale môže to mať vplyv na veľký výsledok. Tohtoročná sezóna mi začne o dva mesiace. V príprave na Dakar by som sa chcel zúčastniť na niektorej významnej rely, kde budú štartujú aj Coma, či Despres a ďalší dobrí jazdci. Dostal som ponuku z Česka, aby sme jazdili v spoločnom tíme na El Chott Rallye v Tunisku, ktorú som vlani vyhral. Chcel by som využiť tento priestor, aby som sa poďakoval mojim partnerom a sponzorom za doterajšiu podporu.“

Jazdili ste na motocykli KTM 450 Rally Replica. Bude tomu tak aj o rok?

„Motocykel už má za sebou dva Dakary, má toho už dosť. Viacero súčiastok je pokazených, celkovo je motocykel unavený. Prví piati motocyklisti v celkovom poradí jazdili v tomto roku na novom továrenskom stroji, bolo by ideálne, keby som o rok jazdil na takom aj ja. Aj keď som nedostal žiadnu ponuku na jazdca továrenského tímu. Viac som však nad novým motocyklom ešte nerozmýšľal.“

Máte informácie o tom, aký by mal byť Dakar 2015?

„V zákulisí sa hovorilo sa o tom, že etapy by nemali byť v Čile a rely by mala skončiť v Peru. Spomínali sa aj Uruguay a Paraguay.“

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 302
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 197
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 243
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 179
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 959
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 214
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 026
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 590
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 855
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 573

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Klub doviedol k senzačnému titulu. Tréner Ranieri v Leicestri skončil

Taliansky kouč doviedol v minulej sezóne Leicester City k titulu v anglickej Premier League.

Škrtel bol nútený urobiť chybu, nik mu nepomohol, tvrdí turecký novinár

Slovák Martin Škrtel je najvyťaženejším hráčom Fenerbahce Istanbul.

Gombos v Marseille zdolal ďalšieho súpera a vo štvrťfinále vyzve Kyrgiosa

Slovenský tenista si v druhom kole poradil s Nicolasom Mahutom.

Štartujú jarné klasiky. Pozrite si, kedy jazdí Sagan

Už v sobotu sa začína sezóna klasík. Peter Sagan sa na nich bude môcť spoľahnúť aj na pomoc slovenských kolegov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop