BRATISLAVA. Vlani ako nováčik šokoval v seriáli European F3 Open Cup, v tíme Drivex vybojoval titul v kategórii F308. Výkony najúspešnejšieho formulového jazdca zo Slovenska nezostali bez povšimnutia.
Devätnásťročný pretekár z Banskej Bystrice podpísal dohodu s britskou manažérskou spoločnosťou ADD a v tejto sezóne bude jazdiť v seriáli Auto GP, ktorý býva vstupnou bránou do formuly 1.
Richard Gonda urobil ďalší krok k naplneniu svojho sna. „V roku 2010 jazdil v Auto GP Francúz Romain Grosjean a dnes je vo formule 1,“ povedal Gonda.
„Chcel by som ho raz nasledovať, hoci viem, že do kráľovskej motoristickej triedy je dlhá a zložitá cesta.“
Vyberá si správny tím
Už na konci minulej sezóny dostal slovenský pretekár možnosť testovať vozidlo Auto GP na okruhu v španielskom Jereze, z nových jazdcov dosiahol najrýchlejšie časy.
To bol impulz pre uznávanú spoločnosť ADD, ktorá má dlhoročné skúsenosti s jazdcami v motoristickom športe a pomáha im pri ceste nahor.
Gondovou manažérkou bola doteraz jeho sestra Klaudia. „Keď som talentovaného Richarda sledoval vlani v European F3 Open, upútal ma svojou rýchlosťou a chladnokrvnosťou,“ vravel riaditeľ spoločnosti Graeme Glew.
„V jedných pretekoch v Spa-Francorchamps musel štartovať zozadu a spôsob, ako sa potom posúval dopredu, bol impozantný. To je jasný znak, že je víťazný typ.“
Gonda sa vo štvrtok v Bratislave ukázal v nablýskanom vozidle Auto GP rakúskeho tímu Zele Racing, ale ešte nie je isté, či v ňom nastúpi aj na prvé preteky sezóny.
„Našťastie sme v pozícii, že si môžeme vyberať a nechceme sa unáhliť,“ vysvetľoval mladý pretekár.
„Komunikujeme aj s ďalšími tímami. Z vlaňajška viem, aké dôležité je vybrať si správne auto a správnych ľudí. V apríli ma čaká ešte testovanie vo Valencii, možno sa rozhodneme až potom.“
Dovtedy by mal byť naplnený aj nákladný rozpočet. V seriáli Auto GP potrebuje jazdec na sezónu vyše 300-tisíc eur.
Dvojnásobný výkon
V minulom roku sedel Gonda za volantom formuly 3, ktorú poháňal dvojlitrový štvorvalec Toyota s výkonom 250 koní. Teraz má pod kapotou triapollitrový osemvalec s výkonom550 koní.
„Paráda. Krásny zvuk motora,“ nadchýnal sa.
„Je to úplne iné auto. Štýl jazdy z F3 budem musieť prispôsobiť. Vozidlo je v porovnaní s vlaňajším silnejšie, robustnejšie, má širšie pneumatiky, lepšiu aerodynamiku. Najviac to cítiť na rovinke, kde dosahuje rýchlosť okolo 300 km/h, kým predtým som išiel maximálne dvestopäťdesiatkou. Rátam, že na okruhu v talianskej Monze to urobí na jedno kolo až päťsekundový rozdiel.“
Postúpil do druhej ligy
Seriál Auto GP predstavuje spolu s GP2 a Formulou Renault 3,5 akúsi „druhú ligu“ za formulou 1. Prešla ňou väčšina jazdcov F1.
Šestnásťdielne preteky Auto GP štartujú 13. apríla v marockom Marákeši, v máji prídu na maďarský Hungaroring a v júli na rakúsky RedBull Ring. V seriáli jazdí deväť tímov, každý má dvoch pilotov.
Vlani vybojoval celkové prvenstvo Talian Vittorio Ghirelli zo stajne SuperNova International. „Viac ako polovicu z okruhov poznám, na ďalšie si musím zvyknúť,“ poznamenal Gonda.
„Vlani mi sezóna vyšla ideálne, ale rozdiel medzi Formulou Renault 2.0 a formulou 3, ktorým som prešiel, nebol taký náročný ako ma čaká teraz - z F3 do Auto GP. Testovacie jazdy mi dodali sebavedomie. Verím, že to zvládnem.“