Liga prehráva. Na futbal chodí najmenej divákov v histórii

Priemerná návšteva na zápase slovenskej futbalovej ligy padá k hranici dvetisíc ľudí. Prečo je ligový futbal značkou, ktorá fanúšikov neláka?

(Zdroj: TASR)
Finále populárneho Audi cupu za skvelých 115 € >>

real.jpg

V časoch federálnej ligy boli štadióny plnšie ako dnes.. Foto - archív

BRATISLAVA. Slovan Bratislava – Košice, 951 divákov. Myjava – Zlaté Moravce, 983 divákov. Slovenská futbalová liga pred týždňom.

Na dva zo šiestich zápasov 16. kola nebola zvedavá ani tisícka priaznivcov. V tejto sezóne bolo takých stretnutí vo Fortuna lige dokopy už päť.

Takmer v polovici sezóny, po neúplných šestnástich kolách (teda pred ostatným víkendom), prišlo v priemere na jeden zápas iba 2052 divákov. Takú slabú návštevnosť ešte slovenská liga nikdy nemala.

Pre porovnanie netreba ísť ďaleko, v českej lige prišlo v minulej sezóne v priemere na jeden zápas 5064 divákov, kým v slovenskej už len 2193. A trend je u nás aj naďalej klesajúci.

Podľa štatistík chodí na druhú polovicu sezóny zvyčajne menej ľudí, na Slovensku sa tak črtá najhoršia sezóna za 21 rokov od rozdelenia federálnej ligy. Hrozí, že návštevnosť prvýkrát v histórii spadne pod dve tisícky priaznivcov na zápas.

Ľudia chcú to, čo vidia v televízii

Ovzdušie v slovenskom futbale je pritom v poslednom období až na vystúpenia Slovana v Európskej lige a výtržnosti chuligánov počas zápasu proti Sparte Praha vcelku priaznivé.

Liga je vyrovnaná, zaujímavá, každý môže zobrať body každému. Reprezentácia do 21 rokov, ktorej väčšina hráčov je z ligových klubov, prišla nešťastne o postup na majstrovstvá Európy až v baráži. Senzačný vstup áčka do kvalifikácie o EURO 2016 vyvolal eufóriu. K tomu počas väčšiny jesene vládlo príjemné počasie. Akurát fanúšikov na tribúnach niet.

Prečo produkt s označením slovenský ligový futbal neláka?

„Dôvodov je viacero – kvalita štadiónov, mediálna prezentácia, marketing, spolupráca klubov s fanúšikmi, a aj výkonnosť meraná zahraničím,“ vyratúva Adrián Guľa, tréner lídra ligy zo Žiliny.

„Ľudia vidia v televízii najlepšie európske súťaže, sú oveľa dostupnejšie ako napríklad pred desiatimi rokmi. Porovnávajú a čakajú, že to isté uvidia aj doma,“ dopĺňa.

Klišé o štadiónoch

V súvislosti s úrovňou slovenského futbalu a mizernou návštevnosťou sa často za najväčší problém označujú zastarané a nedôstojné štadióny.

V tomto smere sa črtajú lepšie časy. Nový stánok sa už stavia v Trnave. Tento týždeň sa majú začať búracie práce v Trenčíne a v klube napriek komplikáciám s mestským zastupiteľstvom veria, že o tri roky bude hotový moderný štadión pre desaťapoltisíca divákov.

Podľa dohody s mestom by do troch rokov mal stáť aj národný futbalový štadión v Bratislave. Zámer postaviť nový stánok nedávno oznámili tiež v Dunajskej Strede.

Lenže – zaručia nové štadióny automaticky vyššiu návštevnosť na ligovom futbale? Súčasné príklady naznačujú, že to platiť vôbec nemusí.

Zlaté Moravce majú zrekonštruovaný štadión, ale hoci si v súťaži nepočínajú zle, majú najnižšie návštevy v lige (1232 divákov na zápas).

Žilina má najmodernejší štadión na Slovensku, hrá atraktívny futbal, bojuje o prvú priečku, ale na jej domáce zápasy chodí len čosi vyše dvetisíc priaznivcov. Lepšie je na tom aj Podbrezová alebo Trnava, kde majú pre stavebné práce k dispozícii len jednu zo starých tribún.

Priemerná návštevnosť v tejto sezóne

1.Dunajská Streda83434
2.Trenčín82896
3.Trnava82518
4.Podbrezová82264
5.Žilina82181
6.Senica81913
7.Košice81826
8.Ružomberok81692
9.Myjava81633
10.Slovan81523
11.Banská Bystrica81381
12.Zlaté Moravce81232
(*Za klubom je počet domácich zápasov a priemerný počet divákov. Údaje sú po neúplných 16 kolách.)

Kouč točí videá o taktike

Žilina pritom za posledných dvanásť rokov získala šesť titulov, zahrala si skupinovú fázu Ligy majstrov a nie tak dávno tu chodilo na ligu v priemere vyše 5000 divákov.

„Terajší stav súvisí aj s úspechmi, ktoré klub dosiahol v minulosti. Keď sa neskôr toľko nedarilo, niektorí diváci na futbal zanevreli. Ale snažíme sa ich prilákať späť. Robíme stretnutia fanúšikov s hráčmi, trénermi aj vedením klubu, cez polčasovú prestávku sú rôzne súťaže,“ vysvetľuje tréner Guľa.

Sám po zápasoch pripravuje aj videá, v ktorých fanúšikom opisuje taktiku, predstavuje štatistiky aj trendy, akými sa má hra tímu uberať. To je v našich končinách ojedinelý počin.

V komunikácii s fanúšikmi pomocou kanálov dnešnej doby patrí k slovenskej špičke napríklad Trenčín, ktorý má aj vlastnú klubovú televíziu na youtube. Trnavský Spartak má aj klubový kanál Spartak TV.

„V roku 2012 mali naše videá 86-tisíc pozretí, za desať mesiacov tohto roka už 245-tisíc,“ hovorí Martin Galajda, ktorý má v klube na starosti styk s verejnosťou a médiami. „Pritom je to projekt, ktorému sa venuje jeden človek,“ naznačuje, že podobný servis pre fanúšikov si nevyžaduje prehnané náklady.

Trenčín má po Dunajskej Strede druhé najvyššie návštevy v lige.

„Byť druhý s priemernou návštevnosťou okolo tritisíc ľudí nie je bohviečo, boli by sme radi, keby ich bolo viac. Ale vzhľadom na podmienky a štadión sme spokojní.“

Krvopotná robota

Oznámiť na klubovom webe, že sa v sobotu hrá ďalší majstrák, na zaplnenie tribún nestačí. V konkurencii prenosov z najlepších európskych líg treba divákom ponúknuť viac než doteraz. Kvalitný produkt v kultúrnom prostredí, atraktívnom balení a so sprievodnými akciami. Fanúšik v tom prípade prijme aj vyššiu cenu.

Príklad? V dušičkovú nedeľu prišlo na Pasienky na ligový zápas Slovana za cenu vstupeniek štyri až sedem eur iba 900 ľudí. O pár stoviek metrov ďalej si v ten istý deň za 16 až 20 eur pozrelo súboj hokejovej KHL 10-tisíc divákov.

Ľudia z futbalového prostredia hovorievajú, že liga nie je taká zlá, ako sa o nej hovorí. Faktom však je, že u divákov prehráva.

„V lige je veľa dobrých hráčov, na ktorých sa oplatí prísť pozrieť. Musíme zlepšiť imidž súťaže, marketing, komunikáciu s fanúšikmi aj médiami. Je to práca na niekoľko rokov,“ tvrdí Galajda.

Podľa žilinského kouča Guľu by malo ísť o spoločné úsilie začínajúce sa prácou s mládežou a jasnými pravidlami pre všetkých.

„Možno sa mýlim a bude stačiť vybudovať nové štadióny. Skôr si však myslím, že musíme vybudovať novú identitu slovenského futbalu. A to bude krvopotná robota,“ hovorí Guľa.

hostia.jpg

Futbalová liga u nás neláka. Foto - archív SME - Tibor Somogyi

Špinavé toalety? Ženy viac na štadión neprídu

Bývalý reprezentačný obranca VRATISLAV GREŠKO pôsobil počas kariéry vo futbalovo vyspelých krajinách, zahral si za Inter Miláno, Blackburn, Leverkusen či Norimberg. Po dlhých rokoch zažíva návrat do najvyššej slovenskej súťaže v drese nováčika z Podbrezovej.

Prečo návštevnosť na slovenskom ligovom futbale klesá?

„Tých faktorov je viac. V lige nie sú kluby z miest, kde kedysi chodilo veľa divákov, napríklad Prešov či Prievidza. Návštevnosti by prospelo, keby sa niektorý slovenský klub výraznejšie presadil v európskych pohároch. Takisto infraštruktúra nie je na potrebnej úrovni. V televízii je navyše množstvo zápasov zo zahraničných líg, diváci si môžu vybrať. A slovenská liga ich nepriťahuje.“

Prečo je v očiach fanúšikov taká podradná?

„Napríklad v Nemecku či v Anglicku je futbal dobrou značkou, ktorá je vnímaná a aj v médiách prezentovaná pozitívne. U nás sa hovorí skôr o problémoch. Ľuďom sa to dostáva do podvedomia, sú znechutení a radšej na ligu nejdú.“

Podbrezová je však na tom na slovenské pomery celkom dobre. Čomu to pripisujete?

„Áno, sme spokojní. Máme nadpriemerné návštevy. Ale - keď hrá Podbrezová doma derby proti Banskej Bystrici, príde tritisíc až triapoltisíca divákov. Keď hrá Banská Bystrica doma proti Podbrezovej, príde ledva tisíc ľudí. Prečo?“

Čo si myslíte vy?

„Nechcem sa miešať do situácie v iných kluboch, nevidím do nich, ale závisí to od mnohých okolností – či sa hrá v týždni, alebo cez víkend, či cez deň, alebo večer, aké je počasie, či sa dá pri štadióne zaparkovať. Dôležitá je napríklad aj cena vstupeniek. U nás v Podbrezovej sú za dve eurá. Ale keď niekde stoja päť, sedem či desať eur a chcete ísť traja, štyria, tak už zvažujete, či vám to za to stojí.“

Veľa sa hovorí o štadiónoch. Zaručia kultúrnejšie stánky automaticky vyššiu návštevnosť?

„Nie je to jediné riešenie, ale štadióny sú dôležité. Diváci musia mať na futbale komfort ako v divadle, dobrý výhľad na trávnik, zážitok. Na zápasy chodia hlavne muži, treba však pritiahnuť aj rodiny s deťmi, dôchodcov, ženy. Ale na to im treba zároveň vytvoriť podmienky. Keď na štadióne stoja v rade na jedny špinavé toalety, druhýkrát už neprídu.“

Čo okrem nových štadiónov môže prilákať ľudí na futbal?

„Podľa mňa treba k futbalu pritiahnuť deti, pracovať s mládežou. Na zápasy potom začnú chodiť aj ich rodičia, kamaráti, známi.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.

Neprehliadnite tiež

Hološko končí v FC Sydney, dôvodom má byť podpísanie Brazílčana

Tridsaťtriročný Hološko bol dôležitou súčasťou tímovej stratégie v sezóne.

Allardyce po odchode z Crystal Palace nebude pokračovať v kariére

Skúsený anglický tréner sa chce venovať rodine.

Osemnásťročný olympijský víťaz nepôjde na MS kvôli operácii srdca

Austrálčan trpí supraventrikulárnou tachykardiou.

Ottawa otočila zápas s Pittsburghom, rozhodne siedmy zápas

Víťaz tejto série si v boji o Stanleyho pohár zmeria sily s Nashvillom Predators.