Čo neviete o Tour de France: Obrázok Pamely či víťaz s 35 brokmi

Tour de France 2015 má na programe prvý voľný deň. Počas viac ako storočnej histórie priniesli slávne preteky viacero zaujímavých okamihov. Denník SME vyberá desať z nich, o ktorých ste možno nevedeli.

Populárne preteky Tour de France sleduje polovica sveta.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Tisíce nadšených fanúšikov po celom Francúzsku, hrôzostrašné pády, či najväčšie podvody v dejinách športu. Aj také sú najslávnejšie cyklistické preteky sveta.

Tour de France neprináša len úžasné športové výkony, ale aj mnoho iných momentov a faktov, o ktorých bežný divák možno vôbec netuší. Vyberáme desať spomedzi nich.

1.Dresy podľa novín a čokolády

Misia jasná. Zvýšiť predaj novín L'Auto. Šéfredaktorovi Henrimu Desgrangovi mali k tomu pomôcť najťažšie preteky, aké dovtedy ľudstvo poznalo.

Osemnásťhodinové etapy s dĺžkou takmer päťsto kilometrov boli niečím úplne novým. A svojim spôsobom aj atraktívnym. Vstupné bolo desať frankov, víťaz dostal šesťtisíc frankov.

Pre porovnanie - priemerný mesačný plat robotníka bol vtedy stopäťdesiat frankov.

Desgrangovi plán vyšiel. Pôvodný náklad novín - 25-tisíc výtlačkov - stúpol päťnásobne. A v rámci propagácie a symboliky aj dres lídra mal podobne ako stránky magazínu L'Auto žltú farbu.

Dres pre najlepšieho vrchára je biely s červenými bodkami podľa pôvodného sponzora Chocolat Poulain, ktorý predával bonbóny v takýchto obaloch.

2.Vy ste vrahovia!

Na Tour de France sú stúpania, ktoré patria medzi kultové. K nim sa určite radí aj Col du Tourmalet. Tento rok ho cyklisti prekonajú 53. raz.

Premiéru mal v roku 1910. Riaditeľ pretekov Henri Desgrange najprv nesúhlasil s myšlienkou svojho kolegu, aby Tour zavítala aj do najväčších veľhôr.

„Chceš odo mňa, aby som tých cyklistov zabil?,“ pýtal sa. Napokon prikývol.

Cyklisti v roku 1959 sa trápia s výstupom na Tourmalet.

Takto vyzerá výstup na Tourmalet v súčasnosti.

V tom čase ešte na vrchol neviedla ani poriadna cesta. "Vy ste vrahovia!“ odkázal vedeniu pretekov po pätnástich hodinách v sedle neskorší víťaz Octave Lapize.

3.Majster nemravník

Päťnásobný víťaz Tour de France Jacques Anquetil mal všetky predpoklady, aby si podmanil fanúšikov. Tí ním však opovrhovali a podporovali Raymonda Poulidora. Ten sedemkrát skončil na stupňoch víťazov, ale ani raz nevyhral.

Anquetil nebol práve veľký ľudský vzor. S manželkou nemohol mať deti. Ponúkol sa, že zaplatí náhradnú matku.

Jacques Anquetil vyhral Tour de France dokopy päťkrát.

Bola to manželkina dcéra z prvého manželstva. Vtedy osemnásťročná Annie Anquetila platonicky ľúbila, preto na jeho návrh pristúpila.

Oveľa cynickejšie je, že v tomto milostnom trojuholníku pokračovali. A vraj to nikomu neprekážalo.

4.Ženský doping

Cyklisti hľadali všelijaké spôsoby, ako zlepšiť výkonnosť. Od drog cez alkohol, až po hormóny. Všetko bolo samozrejme nelegálne.

Taliansky šprintér Mario Cipollini vynašiel rafinovanejší a pre mužov veľmi ľúbivý spôsob. Na Tour v roku 1999 si dal vytapetovať na riadidlá obrázok Pamely Anderson.

Keď sa vraj pozrie na sporo odetú sexbombu, zvýši sa mu hladina testosterónu. A asi to fungovalo - v jednej z etáp utvoril pelotón rekord v najvyššej priemernej rýchlosti dosiahnutej v etape s masovým štartom.

Etapu vyhral práve Cipollini a rekord drží stále.

5.Víťaz s 35 brokmi

Američan Greg LeMond na Tour de France zanechal nezmazateľnú stopu. Starú dámu vyhral trikrát. A práve jeho triumf z roku 1989 vzbudzuje veľký rešpekt.

Žltý dres si vybojoval až v záverečnom epilógu a po dvadsaťjeden dňoch vyhral o osem sekúnd. Ešte šokujúcejšie je, čím všetkým musel prejsť.

Rok potom, čo ako prvý Američan vyhral Tour, bol na poľovačke so švagrom. Ten mieril na moriaka, ale projektil sa odrazil tak nešťastne, že zasiahol LeMonda.

lemond_res.jpg

Röntgenový snímok Grega LeMonda. FOTO - wordpress.com.

Po dvoch rokoch aj s tridsiatimi piatimi brokmi v tele Američan opäť získal najslávnejší žltý dres.

6.Takmer stokilový chlap na Tour

V pelotóne je 198 cyklistov a niektorí sa vymykajú priemeru vzhľadom na fyziologickú stavbu. Najvyšší pretekár histórie Johan van Summeren meria bez dvoch centimetrov dva metre.

Belgičan je o štyridsať centimetrov vyšší ako najdrobnejší Samuel Dumoulin z Francúzska. Obaja sú ešte aktívni cyklisti a dokonca kolegovia z tímu AG2R.

Van Summeren súťaží na francúzskych cestách aj tento rok.

20080711_121140_tour_de_fra_r2755_res.jpg

Johan Van Summeren (vľavo) je výrazne vyšší ako Samuel Dumoulin (vpravo). FOTO - TASR/AP.

Čo sa týka hmotnosti, najľahším pretekárom bol Leonardo Piepoli. Talian váži len päťdesiatsedem kilogramov, čo je o štyridsať menej ako najťažší cyklista na Tour - Švéd Magnus Backstedt.

Napriek značnej záťaži pritom nesúťažil zle. A ako šprintérovi sa mu v koncovkách etáp kilogramy aj hodili. V roku 1998 vyhral z úniku a v roku 2005 ako šprintérska dvojka tímu Liquigas skončil v etape druhý.

7.Hra s metrami

Presne 3360 kilometrov čaká na cyklistov na ceste do Paríža pod Víťazný oblúk. Je to teda približne rovnako ďaleko ako z Londýna do Káhiry, pozdĺž celej Argentíny, na okruhu Rím-Praha-Amsterdam-Londýn-Rím, či trikrát tam aj späť z Bratislavy do Košíc.

Na Tour 2015 cyklisti prejdú 3360 kilometrov.

Podstatne dôležitejšie sú výškové metre. Počas troch týždňov ich prekonajú takmer 23-tisíc. To znamená deväťkrát vystúpiť na Gerlach, zdolať takmer tri osemtisícovky, alebo 240-krát si vyšliapať do reštaurácie na bratislavskom Ufe na Moste SNP.

8.Špecifické stravovanie

Počas Tour de France musia cyklisti dávať extrémny pozor na životosprávu. Tímoví kuchári presne vedia, čo im môžu naservírovať a čo nachystať na trať.

Jedálny lístok je obmedzený na rôzne energetické gély, tyčinky, banány, müsli, cestoviny, lekvárové, či šunkové rožky. Cyklisti jedlo zapíjajú kolou alebo iontovým nápojom.

Dôležitý je najmä prísun energie, pretože jazdec denne spáli asi 5500 až 6500 kalórií - záleží od etapy. Celkovo sa spotreba odhaduje na 124-tisíc kalórií, čo činí zjesť 252 double cheesburgerov alebo 460 horaliek.

9.Povinná pauza

Cyklisti sú v sedle päť či šesť hodín denne. Naskytá sa otázka, ako a či vôbec vykonávajú potrebu. Hoci za celú Tour vypotia 39 malých potrieb, metabolizmus sa nezastaví.

Najmä v jednoduchších a rovinatejších etapách sú miesta, kde je možné nachvíľu si odskočiť. Ak je pelotón veľmi natiahnutý, cyklista ide na čelo a potom sa pripojí na chvost.

Existujú však aj experti, ktorí močia priamo za jazdy. A nie vždy je zaručené, že si ich nevšimne objektív kamery.

Niektorí cyklisti močia aj za jazdy.

Pelotón v takýchto momentoch nijako nezrýchľuje. To platí aj o úsekoch bufetov, kde čakajú maséri s taškami a určený jazdec potom rozváža desiatu kolegom.

10.Štadiónom celé Francúzsko

„Na futbalový štadión sa zmestí okolo 70-tisíc divákov. Tour de France má výhodu, že štadiónom je celé Francúzsko, preto sem môže prísť koľkokoľvek ľudí,“ povedal francúzsky novinár Serge Laget.

Odhaduje sa, že pozdĺž bariér či dlhých stúpaní je až dvanásť miliónov fanúšikov. A pred televízorom ich sedí tri a pol miliardy, čiže polovica sveta.

20070727_194221_tdf131_r7117_res.jpg

Didi Senft je asi najkultovejším fanúšikom Tour de France. FOTO - SITA/AP.

Do obrazoviek sa chce mnohokrát dostať aj nespočetne veľa fanúšikov exhibicionistov, z ktorých sú miestami poriadne nervózni aj samotní cyklisti.

Asi najkultovejším fanúšikom je Dieter "Didi" Senft. Nemecký šesťdesiatnik prezlečený do kostýmu diabla je už dvadsaťdva rokov neodmysliteľnou súčasťou Tour de France.

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 574
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 685
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 256
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 038
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 006
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 868
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 724
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 571
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 251
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 236

Téma: Tour de France 2015


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Z Nemecka urobila Merkelová hýbateľa Európy

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Mnoho vlajok, hluk i emócie. Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

Juniorským majstrom sveta je Johansen, Štoček skončil tesne za elitnou dvadsiatkou

Slovák dosiahol rovnaký čas ako strieborný a bronzový medailista.

Rozhovor týždenníka MY

Peter Bondra: Celý môj život je spojený len s hokejom

Hviezdny hokejista za veľa vďačí trénerom zo začiatku kariéry.