Vyhral na severnom aj južnom póle, teraz ho čaká Sahara

Keď som prvý raz spoznal ironmana, myslel som si, že to v živote nemôžem zvládnuť a o dvadsať rokov neskôr ich mám dokončených možno najviac na svete, vraví český triatlonista.

Český triatlonista Petr Vabroušek.(Zdroj: Facebook P. Vabrouška)

Je priam nezničiteľný. V Čechách a na Slovensku vo svojej najsilnejšej disciplíne neprehral už sedemnásť rokov. PETR VABROUŠEK je triatlonista, ktorý rád čelí rôznym športovým výzvam. Zdolal 167 ironmanov, vyhral maratóny na oboch póloch. O pár týždňov pobeží naprieč Saharou.

Dlhé roky súťažíte od začiatku roka do konca. Koľko ironmanov (3,8 km plávania, 180 km cyklistiky, maratón) ste zvládli vlani?

„Pätnásť. 6. decembra som dokončil sezónu v Austrálii.“

Máte 42 rokov a súťažíte medzi profesionálmi. Stále vás ešte baví triatlon?

„Keby ma to nebavilo, tak by som to nerobil. Peniaze si viete zarobiť aj inak. Pre toto musíte žiť, musí vás to baviť a to je môj prípad. Aj napriek tomu, že mám za sebou už 167 ironmanov, tak sa v cieli toho posledného už teším na ďalšieho.“

12030290_1200728396610461_53198894901485.jpg

FOTO - Facebook P. Vabrouška

Keď ich máte toľko na svojom konte, snažíte sa pokoriť nejakú hranicu?

„Vôbec. Cez stovku som sa dostal bez toho, že by som o tom vedel. Teraz to už viem, pretože sa ma na to prakticky každý týždeň niekto pýta. Preto to viem presne. Ale pred tromi rokmi som to vôbec netušil. Nie je mojím cieľom dosiahnuť nejaký rekord v počte štartov na vzdialenostiach ironmana, i keď možno ho už medzi profesionálmi mám. Nerobím to preto. Potom by som predsa nechodil iné kratšie triatlony, ako napríklad tento rok v Šamoríne. Mňa triatlon veľmi baví a dávam prednosť destináciám, kam so mnou jazdí aj rodina. A na Slovensku sa im určite páčiť bude.“

Čo je na tomto športe také krásne?

„Najkrajšie je to, že je to spojenie troch najbežnejších pohybov, ktoré deväťdesiat percent populácie ovláda. Každý kúsok odpláva, viezol sa na bicykli a minimálne na autobus dobiehal. Nie je to nič nedosiahnuteľné. Je to iba o tom, že pre začiatočníka je lepšia kratšia vzdialenosť. Ak ste doteraz preplávali maximálne stometrový rybník. Stačí sa tomu trochu venovať a posunúť sa. Na bicykli sa tiež každý vozil a keď si naň sadnete, tak sa párkrát preveziete o kúsok ďalej a zistíte, že to ide. A s behom je to rovnaké. Akurát keď vám dôjdu sily, tak to dokráčate. Nie je to nič nezvládnuteľné. Ja som si tým prešiel, keď som sa zoznamoval s triatlonom. Keď som prvý raz spoznal ironmana, myslel som si, že to v živote nemôžem zvládnuť a o dvadsať rokov neskôr ich mám dokončených možno najviac na svete. Ide o to nebáť sa a skúsiť to.“

Čo vás na ňom tak baví?

„Pestrosť. Kedysi som bol veslárom. Tréning bol síce celkom pestrý, ale na pretekoch sa iba veslovalo a bolo to celé v nejakom koridore. Zatiaľ čo pri triatlone si môžem zatrénovať kdekoľvek a na pretekoch vidím oveľa viac. Podujatia trvajú niekoľko dní a atmosféra, ktorá z nich sála, je neopísateľná.“

sm-0215-022f-severny.rw.jpg

Vám sa pred dvomi rokmi podarilo vyhrať maratón na južnom póle a vlani aj na severnom. Stále hľadáte nové výzvy?

„Já ich nehľadám, ale skôr som pripravený im čeliť, keď sa objavia. Keď sa objavila možnosť ísť maratón na južnom póle a tiež beh na 100 kilometrov, tak som do toho šiel s prvým cieľom pozrieť si Antarktídu a s druhým cieľom, že to, čo mi chýba proti Afričanom na mestských maratónoch, tak sa tu anuluje. Pripravoval som sa tak, aby som dosiahol čo najlepší výsledok. Teraz sa bežal nedávno ďalší ročník a môj rekord (3:34:47 h) veľmi tesne odolal. Stále držím traťový rekord aj na sto kilometrovom behu v Antaktíde (11:21:46 h). A na základe toho, že som vyhral oba preteky v rekordných časoch, ma organizátori pozvali aj na maratón na severný pól. Ten som tiež vyhral.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež:Na maratón na južnom póle behával v mraziacom boxe

Výziev je stále veľké množstvo. Čo vás ešte láka?

„Póly mi už došli. Viac ich nie je. Ale po mraze ma láka teplo a púšť, už som prihlásený na Marathon Des Sables, ktorý bude v apríli (je to šesťetapový beh naprieč Saharou v dĺžke okolo 250 kilometrov – pozn. red.).“

Na ňom chcete tiež útočiť na víťazstvo?

„Tento beh bude o niečom inom. O osobnom poznaní a o výzve, na ktorú nie som so svojimi 80 kilogramami stavaný. Na víťazstvo určite nepôjdem, ale chcem sa s tým popasovať a vyskúšať to.“

Pretekov ako ironman je po svete už úctyhodný počet. V posledných rokoch však začali na rovnakých vzdialenostiach vznikať extrémnejšie verzie ako Norseman, Swissman či Celtman. Je to teraz v móde?

„Nepovedal by som, že je to móda. Skôr ľudia hľadajú nové výzvy. V behu bol kedysi vrcholom maratón a zrazu sú tu desaťtisíce ľudí, ktorí to zvládli a hľadajú ďalšie výzvy. A tak vznikli ultramaratóny či horské behy. A rovnaké je to v triatlone. Je tu množstvo ľudí, ktorí dokončili ironmana a hľadajú niečo nové. To môže viesť k predĺženiu trate, a to už sú z môjho pohľadu nezmysly

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3ZKR na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3ZKR na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Šport


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. Moskva alebo Petrohrad?
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  3. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  5. Modern luxury next to the Blue Church
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  8. Moskva alebo Petrohrad?
  9. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 120
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 203
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 639
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 130
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 437
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 382
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 335
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 170
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 134
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 121

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Prečo Neapol vládne Taliansku, ale zaostáva za Ukrajincami?

Neapol musí vyhrať oba posledné zápasy Ligy majstrov, aby si uchoval šancu na postup.

V Trenčíne nepotrebujú cudzincov. Aj preto dominujú

Z baráže až na vrchol. Štyri dôvody, prečo je Trenčín úspešný.

Pozrite sa, ako budú vyzerať Slováci na olympiáde

Predstavili oficiálne oblečenie pre slovenských športovcov na hry v Pjongčangu, SOV s ním nie je spokojný.

Biatlon dopláca na nervozitu z dopingu, Björndalen žiada priame dôkazy

Nórsky fenomén poukázal na aféru Rusov, ktorá sa už musí skončiť.