SME

Tour de France 2019: Otázky a odpovede

 

Prečo nie je víťazom Tour de France ten, kto vyhrá najviac etáp? Ponúkame odpovede na niektoré základné otázky, ktoré si fanúšikovia kladú pri sledovaní najväčšieho cyklistického podujatia sezóny.

Prečo je dres lídra Tour de France žltý?

V roku 1919 sa organizátori rozhodli odlíšiť vedúceho pretekára od ostatných udelením špeciálneho dresu. Vybrali žltú farbu, pretože papier, na ktorom vychádzal sponzor Tour, denník L'Auto, bol rovnakej farby.

Prečo nie je víťazom Tour de France pretekár s najväčším počtom víťazstiev?

Najviac víťazstiev majú šprintéri. Dominujú v rovinatých etapách. V nich však prídu cyklisti v jednej veľkej skupine a získajú rovnaký čas ako víťaz.

Najväčšie časové rozdiely medzi cyklistami sú v horských etapách a časovkách. Tu však šprintéri výrazne zaostávajú a celkové hodnotenie Tour de France je súčtom časov zo všetkých etáp.

Komu patrí zelený dres?

Nosí ho líder bodovacej súťaže. Súperia v nej šprintéri, ktorí zbierajú body na šprintérskych prémiách a na cieľovej páske. Víťazom je pretekár s najvyšším počtom bodov. Najviackrát vyhrali túto súťaž Erik Zabel a Peter Sagan, ktorý má na Tour de France 2019 šancu osamostatniť sa na čele historického poradia najaktívnejších jazdcov.

Dres s červenými bodkami patrí najlepšiemu jazdcovi v kopcoch, biely dres nosí najlepší pretekár do 25 rokov.

Prečo majú cyklisti v cieli Tour de France často rovnaký čas?

Celkový čas sa v etapách meria na celé sekundy a platí pravidlo, že jazdci, ktorí prídu do cieľa ako súčasť jednej skupiny, dostanú čas pretekára, ktorý ako prvý prešiel cieľom. Ak však jazdec zaostane za danou skupinou o sekundu, bude mať vo výsledkoch čas, ktorý dosiahol.

Cyklistika je individuálny šport. Prečo potom jazdia pretekári v tímoch?

Na Tour de France štartuje 22 tímov po osem pretekárov (až do roku 2017 ich mohlo štartovať z jedného tímu deväť, pozn. red.).

Každý tím má svojho lídra, jazdca s najväčšou šancou na úspech v celkovom hodnotení alebo v čiastkových súťažiach, či pri boji o víťazstvo v etape.

Tímoví kolegovia majú za úlohu pomáhať mu, nosiť mu vodu, dať mu svoje koleso v prípade defektu či pomôcť mu zmazať stratu na súperov, keď zaostane.

Čo je grupetto?

Poslednej skupine, ktorá sa vytvorí hlavne v horských etapách, sa hovorí autobus alebo grupetto. Cyklisti, ktorí v kopcoch nestačia najlepším, tu vzájomne spolupracujú, aby prišli do cieľa včas.

Každá z etáp má určený percentuálny limit, ktorý sa počíta z času víťaza danej etapy. Ak ho cyklisti prekročia, z pretekov ich vylúčia. Platí však, že ak limit nestihne veľká skupina, udelia jej výnimku.

Prečo malú skupinu v úniku takmer vždy dostihnú tesne pred cieľom?

Jazda vo veľkej skupine je ľahšia. Pretekári pri jazde v zákryte šetria energiu.

Takto sa môžu vpredu pri udávaní tempa postupne striedať viacerí a udržiavať priemernú rýchlosť oveľa vyššiu ako malá skupina, kde sa strieda iba obmedzený počet jazdcov. Sila pelotónu sa stráca v kopcoch, kde klesá rýchlosť aj odpor vzduchu a uspieť môže aj jeden jazdec proti skupine.

Prečo cyklisti v časovkách používajú iné bicykle?

Časovka je etapa, kde musí jazdec sám bez inej pomoci zvládnuť trasu v čo najkratšom čase. Špeciálne stroje majú znížiť čelnú plochu, a tak aj celkový odpor vzduchu. Tieto bicykle sa však horšie ovládajú, a preto je časovkárska hrazda zakázaná pri bežných etapách. Inak by to mohlo spôsobiť viac pádov.

Čo je najvyšší bod Tour de France 2018?

V roku 2019 je ním alpský vrch Col de l’Iseran vo výške 2770 metrov, súčasť trate 19. etapy.

Koľko zarobí víťaz Tour de France 2018?

Za prvé miesto je prémia 500-tisíc eur.

Víťazi bodovacej a vrchárskej súťaže získajú po 25-tisíc eur, držiteľ bieleho dresu pre najlepšieho jazdca do 25 rokov 20-tisíc.

Za víťazstvo v etape je prémia 11-tisíc eur. Celkovo sa na prémiách rozdá 2 287 750 eur.

Najčítanejšie na SME Šport

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 291
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 518
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 200
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 043
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 092
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 3 581
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 870
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 371
SkryťZatvoriť reklamu