SME

Tour de France 2019: Otázky a odpovede

 

Prečo nie je víťazom Tour de France ten, kto vyhrá najviac etáp? Ponúkame odpovede na niektoré základné otázky, ktoré si fanúšikovia kladú pri sledovaní najväčšieho cyklistického podujatia sezóny.

Prečo je dres lídra Tour de France žltý?

V roku 1919 sa organizátori rozhodli odlíšiť vedúceho pretekára od ostatných udelením špeciálneho dresu. Vybrali žltú farbu, pretože papier, na ktorom vychádzal sponzor Tour, denník L'Auto, bol rovnakej farby.

Prečo nie je víťazom Tour de France pretekár s najväčším počtom víťazstiev?

Najviac víťazstiev majú šprintéri. Dominujú v rovinatých etapách. V nich však prídu cyklisti v jednej veľkej skupine a získajú rovnaký čas ako víťaz.

Najväčšie časové rozdiely medzi cyklistami sú v horských etapách a časovkách. Tu však šprintéri výrazne zaostávajú a celkové hodnotenie Tour de France je súčtom časov zo všetkých etáp.

Komu patrí zelený dres?

Nosí ho líder bodovacej súťaže. Súperia v nej šprintéri, ktorí zbierajú body na šprintérskych prémiách a na cieľovej páske. Víťazom je pretekár s najvyšším počtom bodov. Najviackrát vyhrali túto súťaž Erik Zabel a Peter Sagan, ktorý má na Tour de France 2019 šancu osamostatniť sa na čele historického poradia najaktívnejších jazdcov.

Dres s červenými bodkami patrí najlepšiemu jazdcovi v kopcoch, biely dres nosí najlepší pretekár do 25 rokov.

Prečo majú cyklisti v cieli Tour de France často rovnaký čas?

Celkový čas sa v etapách meria na celé sekundy a platí pravidlo, že jazdci, ktorí prídu do cieľa ako súčasť jednej skupiny, dostanú čas pretekára, ktorý ako prvý prešiel cieľom. Ak však jazdec zaostane za danou skupinou o sekundu, bude mať vo výsledkoch čas, ktorý dosiahol.

Cyklistika je individuálny šport. Prečo potom jazdia pretekári v tímoch?

Na Tour de France štartuje 22 tímov po osem pretekárov (až do roku 2017 ich mohlo štartovať z jedného tímu deväť, pozn. red.).

Každý tím má svojho lídra, jazdca s najväčšou šancou na úspech v celkovom hodnotení alebo v čiastkových súťažiach, či pri boji o víťazstvo v etape.

Tímoví kolegovia majú za úlohu pomáhať mu, nosiť mu vodu, dať mu svoje koleso v prípade defektu či pomôcť mu zmazať stratu na súperov, keď zaostane.

Čo je grupetto?

Poslednej skupine, ktorá sa vytvorí hlavne v horských etapách, sa hovorí autobus alebo grupetto. Cyklisti, ktorí v kopcoch nestačia najlepším, tu vzájomne spolupracujú, aby prišli do cieľa včas.

Každá z etáp má určený percentuálny limit, ktorý sa počíta z času víťaza danej etapy. Ak ho cyklisti prekročia, z pretekov ich vylúčia. Platí však, že ak limit nestihne veľká skupina, udelia jej výnimku.

Prečo malú skupinu v úniku takmer vždy dostihnú tesne pred cieľom?

Jazda vo veľkej skupine je ľahšia. Pretekári pri jazde v zákryte šetria energiu.

Takto sa môžu vpredu pri udávaní tempa postupne striedať viacerí a udržiavať priemernú rýchlosť oveľa vyššiu ako malá skupina, kde sa strieda iba obmedzený počet jazdcov. Sila pelotónu sa stráca v kopcoch, kde klesá rýchlosť aj odpor vzduchu a uspieť môže aj jeden jazdec proti skupine.

Prečo cyklisti v časovkách používajú iné bicykle?

Časovka je etapa, kde musí jazdec sám bez inej pomoci zvládnuť trasu v čo najkratšom čase. Špeciálne stroje majú znížiť čelnú plochu, a tak aj celkový odpor vzduchu. Tieto bicykle sa však horšie ovládajú, a preto je časovkárska hrazda zakázaná pri bežných etapách. Inak by to mohlo spôsobiť viac pádov.

Čo je najvyšší bod Tour de France 2018?

V roku 2019 je ním alpský vrch Col de l’Iseran vo výške 2770 metrov, súčasť trate 19. etapy.

Koľko zarobí víťaz Tour de France 2018?

Za prvé miesto je prémia 500-tisíc eur.

Víťazi bodovacej a vrchárskej súťaže získajú po 25-tisíc eur, držiteľ bieleho dresu pre najlepšieho jazdca do 25 rokov 20-tisíc.

Za víťazstvo v etape je prémia 11-tisíc eur. Celkovo sa na prémiách rozdá 2 287 750 eur.

Najčítanejšie na SME Šport

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 976
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 498
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 360
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 576
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 875
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 331
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 972
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 734
SkryťZatvoriť reklamu